2022-06-29, 20:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Så om hyresintäkter ökar med 7% så tror du att det täcker de ökade ränteutgifterna?

Ränteutgifter och kostnader för upplåning för SBB dvs försäljning av obligationer och andra finansiella instrument kommer kanske att och har väl till viss del redan ökat med över 100%.
Jag resonerade enligt följande:
* FED kommer stanna i December och kommer att börja sänka i ca Juli. Detta enligt Fed fund futures.
* RB lika så.
* Marknadsräntor lika så.
* Det är de lån som måste rullas om under kommande år, vilket bara är en bråkdel, som kommer få högre ränta. SBB fick 3.8% isf 1%. nyligen.

Det borde man klara. Däremot så lär väl vinsten få sig en tillfällig dip. Jag säger inte att det är fel att Fastighetsbolagen handlas ned. Möjligen kan jag tycka att det är en överreaktion. Men som jag tidigare skrivit jag är öppen för att jag missar något.

Sedan kan någon hävda att jag kommer få fel och att räntan och KPI/CPI etc stabiliserar sig på en högre nivå. Men som sagt Nordeas forecast är KPIF på 1% i December nästa år. Jag har lite svårt att se RB hålla en högre ränta då.
Citera
2022-06-29, 20:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Baljan måste till varje pris förhindra junk-status. = inställd utdelning?
Dom har talat om ambitioner att höja rating. Om dom sedan går i land med det är väl en annan femma.
Citera
2022-06-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom har talat om ambitioner att höja rating. Om dom sedan går i land med det är väl en annan femma.

Där var en intervju med Spiltan högräntefond om deras innehav av SBB obligationer som är stort.

https://www.di.se/nyheter/spiltan-tror-fortfarande-pa-sbb-men-tar-ett-steg-tillbaka/

Citera
2022-06-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Lättläst artikel i Dagens Industri?

Låst artikel så går inte att läsa.
Förklara gärna!
Det som står är att SBB ägnar sig åt kreativ balansräkning.
Rent krasst står att om SBB tex köper för 100 mdr och övertar befintligt lån på 40 mdr bokförs allt ändå på den positiva sidan.
Dvs man köper fastigheter på skuldsatt basis och konverterar skulden till positiva kassaflöden i sin balansräkning. Det var så Batljan också förklarade det i Di:s intervju.
Citera
2022-06-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag avvaktar för raset verkar bara fortsätta. Inget muntert för fastighets aktier överlag men någon gång måste det ju vända. Frågan är när?

Tror inte det kommer vända i närtid eftersom frågetecknen ligger i refinansieringen lite längre fram.

Från Di:
Förfall på obligationsmarknaden för svenska fastighetsbolag

2022: 30 miljarder kronor

2023: 100 miljarder kronor

2024: 130 miljarder kronor

2025: 115 miljarder kronor

2026: 95 miljarder kronor

2027: 80 miljarder kronor
Citera
2022-06-29, 23:42
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Tror inte det kommer vända i närtid eftersom frågetecknen ligger i refinansieringen lite längre fram.

Från Di:
Förfall på obligationsmarknaden för svenska fastighetsbolag

2022: 30 miljarder kronor

2023: 100 miljarder kronor

2024: 130 miljarder kronor

2025: 115 miljarder kronor

2026: 95 miljarder kronor

2027: 80 miljarder kronor
Knepet att räkna hybridobligationer som eget kapital för förbättra sin rating och därmed kunna öka belåningen gick bra så länge räntorna var låga. Den enda fastighetsaktien jag skulle investera i närmaste åren är Hufvudstaden (med reservation att jag inte är helt insatt i alla bolag).
Senast redigerad av Jeff.Beck 2022-06-29 kl. 23:48.
Citera
2022-06-30, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kanske men det kan vända upp snabbt med och om rapporten blir bra så kan det kanske hjälpa upp kursen? Fast så blev det ju inte förra gången då rapporten var stark.
Det var ingen stark rapport med allt som kommit fram i efterhand. Kraftigt dopad.
Jag tror att du nog mår bra av att glömma SBB om du inte klarar volatiliteten.
Citera
2022-06-30, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det var ingen stark rapport med allt som kommit fram i efterhand. Kraftigt dopad.
Jag tror att du nog mår bra av att glömma SBB om du inte klarar volatiliteten.
Volatilten i en nedåt trend ja. Nej jag finner bättre aktier att trada i så fall. Men lycka till!

Edit. Fast nu var tanken att ligga lång men för att gå in ordentligt vill jag se att raset lägger sig och trenden vänder. Förstår du nu kanske?
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-30 kl. 07:23.
Citera
2022-06-30, 08:59
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Investmentbolagen var populära köp i juni. Men allra mest köpt är även denna månad SBB.

- Spararna fortsätter storköpa SBB i förtroendekrisen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.
Citat:
SBB är mest nettoköpta aktie i juni.
Källa:
https://nordnetab.com/sv/press_release/aktiehandel-juni-investmentbolag-och-sbb-i-koptoppen/

1 miljard kineser kan väl inte ha fel?
Citera
2022-06-30, 09:05
Medlem
Förstår inte hetsen i SBB, folk har generellt sett väldigt långt kvar att leva, är redan investerade i sin bostad, och så ska de in i fastighetsaktierna av alla tillgängliga val… varför? Varför in i den mest räntekänsliga och högbelånade sektorn och jaga den lilla lilla yielden mellan obligationer och resultatet?

Herregud köp tillverkande bolag istället som bidrar med något än bolag som köper en tillgång som med tiden slits och inte producerat ett skit. Ni som är unga, tänk längre än att lockas av ett direktavkastningstal.

Tycker SBB är alldeles för dodgy och högrisk för att jaga ynka % per år
Citera
2022-06-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
Förstår inte hetsen i SBB

Samhällsfastigheter känns ju som bland det mest osexiga som finns. Är övertygad om att hajpen och sekt-vibbarna hos många småsparare i SBB typ bara att koppla till Batljan som person. Jämför med Tesla och Elon Musk där man kan observera samma beteende.

"Karismatiska" ledare drar till sig en lojal skara småsparare, men också frän kritik från det andra lägret.
Citera
2022-06-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Samhällsfastigheter känns ju som bland det mest osexiga som finns. Är övertygad om att hajpen och sekt-vibbarna hos många småsparare i SBB typ bara att koppla till Batljan som person. Jämför med Tesla och Elon Musk där man kan observera samma beteende.

"Karismatiska" ledare drar till sig en lojal skara småsparare, men också frän kritik från det andra lägret.

I t.ex. Tesla kan jag ändå förstå hur det kan hypas, de försöker ändå göra något nytt och producerar saker. Men SBB alltså, affärsidén är att
1. Ta ett lån
2. Köpa en fastighet
3. Hyra tillbaka den och tjäna några få % på skillnaden i hyra och obligationsräntan, detta ska även täcka anställdas löner, slitage på fastigheter osv.

Vart är det fantastiska värdeskapandet? Hur kan denna affärsidén vara den som genererar mest hype på hela Stockholmsbörsen? Jag förstår verkligen inte för mitt liv varför en 20 åring ska sitta och tänka att SBB minsann, det är där framtidens avkastning ligger, om 45 år är det samhällsfastigheter som ska ha förändrat människans sett att producera och leva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in