2022-06-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Problemet här är att ni missar problemet.
Situationen handlar i SBB:s fall om övervärderingar i fastigheterna och margin call på lånen.
DI hade en ok lättläst artikel om hur SBB redovisar.
https://www.di.se/live/locket-pa-fran-sbb-om-vilka-andra-bolag-som-anvander-ifragasatt-redovisningsmetod/

Lättläst artikel i Dagens Industri?

Låst artikel så går inte att läsa.
Förklara gärna!
Citera
2022-06-29, 14:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Så om hyresintäkter ökar med 7% så tror du att det täcker de ökade ränteutgifterna?

Ränteutgifter och kostnader för upplåning för SBB dvs försäljning av obligationer och andra finansiella instrument kommer kanske att och har väl till viss del redan ökat med över 100%.

Det är han tydlig med att han inte tror.
Endel (inte du och han) verkar dessutom ha svårt att skilja på att en hyra höjs med sju procent och att räntan höjs med sju procent, det är ju helt olika saker för de "sju procent" som räntan höjs med avser procentenheter och inte procent.

Om man har en bolåneränta på 1,50 procent och räntan höjs med 0,25% så blir den nya räntan 1,50373 procent. Höjs däremot räntan med 0,25 procentenheter så blir den nya räntan 1,75%.
Citera
2022-06-29, 15:47
Medlem
[quote=Ringhals3|80721932]Det är han tydlig med att han inte tror.

"Har KPI ökat med 7% då och hela hyran är indexreglerad så ökar hyresintäkterna med 7%. Det bör räcka till ökade ränteutgifter."

Vi tycker helt klart olika angående om att detta är ett uttalande som tydligt visar vad han anser .
Citera
2022-06-29, 15:53
Medlem
Ringhals3s avatar
[quote=Kattaskallar|80722503]
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är han tydlig med att han inte tror.

"Har KPI ökat med 7% då och hela hyran är indexreglerad så ökar hyresintäkterna med 7%. Det bör räcka till ökade ränteutgifter."

Vi tycker helt klart olika angående om att detta är ett uttalande som tydligt visar vad han anser .

Sant! Läste slarvigt, en indexuppräknad hyra täcker i princip bara inflationen och då blir det inget över till räntekostnader som kan stiga flera hundra procent närmsta åren.
Citera
2022-06-29, 16:11
Medlem
Vet inte om jag är idiot som försöker fånga en fallande kniv. Men känner att nästan 12% i direktavkastning var värt att ta en risk och kliva in och köpa mina första SBB D för 15:54 idag.

Nu är det bara att hoppas att de inte ställer in utdelningarna, den som lever får se...
Citera
2022-06-29, 17:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Vet inte om jag är idiot som försöker fånga en fallande kniv. Men känner att nästan 12% i direktavkastning var värt att ta en risk och kliva in och köpa mina första SBB D för 15:54 idag.

Nu är det bara att hoppas att de inte ställer in utdelningarna, den som lever får se...

Marknaden tror uppenbarligen inte att den direktavkastningen kommer kunna hållas.
Citera
2022-06-29, 19:09
Medlem
Jag avvaktar för raset verkar bara fortsätta. Inget muntert för fastighets aktier överlag men någon gång måste det ju vända. Frågan är när?
Citera
2022-06-29, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag avvaktar för raset verkar bara fortsätta. Inget muntert för fastighets aktier överlag men någon gång måste det ju vända. Frågan är när?

Helt rätt 👌
Citera
2022-06-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Helt rätt 👌
Kanske men det kan vända upp snabbt med och om rapporten blir bra så kan det kanske hjälpa upp kursen? Fast så blev det ju inte förra gången då rapporten var stark.
Citera
2022-06-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly

Du träffade botten klang på där. Grattis.

De kommer nog att i alla fall sänka utdelningen. Men de måste sänka mycket på A o B för att D skall gå under 2 kr. 40 öre istället för 1,32 på B ger fortfarande 2 kr på D.

Marknaden verkar spekulera i inställd utdelning, och ser du har idogt Baljan stärker kassan inför stormen är det ingen vild gissning.

Avvakta extrastämma.
Citera
2022-06-29, 19:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du träffade botten klang på där. Grattis.

De kommer nog att i alla fall sänka utdelningen. Men de måste sänka mycket på A o B för att D skall gå under 2 kr. 40 öre istället för 1,32 på B ger fortfarande 2 kr på D.

Marknaden verkar spekulera i inställd utdelning, och ser du har idogt Baljan stärker kassan inför stormen är det ingen vild gissning.

Avvakta extrastämma.

Han stärker kassan genom att avyttra fastigheter, det kan väl inte gå hur länge som helst och vi har bara sett början av räntehöjningarna.
Citera
2022-06-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Han stärker kassan genom att avyttra fastigheter, det kan väl inte gå hur länge som helst och vi har bara sett början av räntehöjningarna.

Han har avyttrat det där lilla företaget vad det hette. Tagit upp nytt obligationslån.

Problemet är väl efterhandeln med hans obligationer, som är "stökig". Baljan måste till varje pris förhindra junk-status. = inställd utdelning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in