2022-06-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad är minst dåligt tror ni? En stor snabbmatsmeny med vanlig sockerläsk, eller en stor snabbmatsmeny med lightläsk?

Naturligtvis är det med lightläsken. Ingen tror att snabbmatsmenyn "blir nyttig" bara för att man väljer lightläsk, men det är ett betydligt bättre alternativ än att ta samma meny med sockerläsk. Är ni så jävla efterblivna att ni inte förstår det ska ni kanske be föreståndaren för ert gruppboende att gå igenom saken för er, långsamt och tydligt.

Och nej, jag är inte fet (utan tvärtom väldigt vältränad) och äter överlag nyttigt, så ni behöver inte komma med den typen av personangrepp, era intellektuella dvärgar.

Nej, lightläsk är inte nyttigare för att den har 150 mindre kalorier. Artificiella sötmedel är extremt mycket sötare än socker, och skapar en chaser effekt där man blir hungrigare än om du druckit vanlig läsk.

Så kalorierna du sparar in får du tillbaka och mer genom bakvägen, så knappast ett intelligent val. Utöver dessa så ökar det risk för depression, autoimmuna sjukdomar och andra trevliga problem i kroppen gentemot vanlig läsk.

Men även du kanske tycker vi bör bortse från rådande forskning så du kan känna dig tryggare i ditt val av lightläsk?
Citera
2022-06-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej, lightläsk är inte nyttigare för att den har 150 mindre kalorier. Artificiella sötmedel är extremt mycket sötare än socker, och skapar en chaser effekt där man blir hungrigare än om du druckit vanlig läsk.

Så kalorierna du sparar in får du tillbaka och mer genom bakvägen, så knappast ett intelligent val. Utöver dessa så ökar det risk för depression, autoimmuna sjukdomar och andra trevliga problem i kroppen gentemot vanlig läsk.

Men även du kanske tycker vi bör bortse från rådande forskning så du kan känna dig tryggare i ditt val av lightläsk?
Det finns ungefär lika många studier som bekräftar det du påstår, som det finns bevis för månlandningen, dvs en hel uppsjö, om man är riktigt ambitiös.
Citera
2022-06-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackballe123
Jag förvånas like lite varje gång en överviktig person köper en cola Zero istället för en vanlig, tror de att man kan gå ner i vikt bara för de inte är några kalorier i?

Har under senaste tiden konstaterat att de faktiskt stämmer, om man kollar folk runtomkring sig på jobbet, affären eller hos någon kompis.

Vad beror detta fenomen på eller är detta en indicier som bara jag stött på i hög grad?

Mvh en snubbe som dricker ordentlig läsk om man väl ska istället för att låtsasbanta.

Är du dum i huvet? Det är i princip 0 kalorier i en Cola Zero, så självklart gör det skillnad ditt mongo. Kalorier in minus kalorier ut, enkel matematik.

Säg att ditt energibehov ligger på 3000kcal per dygn, och du käkar två kebaber a'la 1500kcal styck per dag, med Cola Zero till, och inget mer, så kommer du inte gå upp i vikt. Byter du däremot ut Zeron till vanlig läsk, så kommer du börja lägga på dig kilon.
Senast redigerad av LamaLamaLama 2022-06-30 kl. 10:41.
Citera
2022-06-30, 10:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

"Forskningen" du hänvisar till, är det samma "forskning" som visar att världen styrs av ödlor i människodräkt?

Forskningen ger nämligen inte stöd för det du påstår. Här sammanfattar en (riktig) forskare forskningsläget kring lightläsk och vikt: https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/lightdrycker-battre-an-sitt-rykte/
Slutsatsen är alltså att man går ner i vikt om man ersätter sockersötad läsk med lightläsk..
Citera
2022-06-30, 10:38
Medlem
Mardolls avatar
Många i den här tråden verkar övertygade om att ingen frivilligt skulle dricka lightläsk om man inte försökte vara "nyttig". Men jag föredrar faktiskt Cola Zero framför sockervarianten. Tyvärr har man gjort någon receptändring, den var ännu godare för ett par år sedan.
Citera
2022-06-30, 10:42
Medlem
Jag tycker att Cola Zero och Pepsi Max är godare. Och det är bättre för tänderna och för vikten. Dricker man 3 liter i veckan i 6 mån så lovar jag att du går upp i vikt mycket mer om du dricker den vanliga sockrade läsken än om du drack Zero varianten.

Sen om man äter onyttigt flera ggr i veckan så blir det ju än mer onyttigt med vanlig cola istället för med Zero.

Alla som dricker lightläsk är inte feta och alla äter inte Big Mac o Co med 2 cheesburgare jämt.
Citera
2022-06-30, 10:44
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackballe123
Jag förvånas like lite varje gång en överviktig person köper en cola Zero istället för en vanlig, tror de att man kan gå ner i vikt bara för de inte är några kalorier i?

Har under senaste tiden konstaterat att de faktiskt stämmer, om man kollar folk runtomkring sig på jobbet, affären eller hos någon kompis.

Vad beror detta fenomen på eller är detta en indicier som bara jag stött på i hög grad?

Mvh en snubbe som dricker ordentlig läsk om man väl ska istället för att låtsasbanta.

Hej. Jag är överviktig, och relativt rundsatt. Jag gillar både mat och dryck, men är inte överdrivet förtjust i socker, och tycker bättre om smaken med lightläsk. Skönt att det inte blir lika klibbigt heller. Men självklart är det bra att man kanske inte även öser på extra kalorier i onödan om man tex ska äta pizza eller burgare. (Föredrar dock en kall lager i dessa fall).

Sen är saker generellt sätt aldrles för söta. Hoppas det snart kommer drycker och snacks som inte är översötade.
Citera
2022-06-30, 10:44
Medlem
Citat:

Lmao. Jag dricker en jävla massa Cola Zero. Skulle jag byta ut den till vanlig Cola så skulle jag definitivt vara betydligt fetare. Känner flera läsk-torskar som bytt ut läsken mot light-varianter och tappat mängder av vikt. Det är nog det enklaste och mest effektiva du kan göra om du är ett fetto som gillar läsk.
Citera
2022-06-30, 10:45
Medlem
Det man inte ska glömma i det här med är tänderna.
Kolsyra är inte bra för tänder men socker är väldigt dåligt. Men dricker man mest sockerfri saft istället för läsk så är det väldigt bra för munhälsan.

Samt är det väldigt gott. Förstår inte att några föredrar sockervarianten som blir slämmig i munnen.
Citera
2022-06-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Forskningen" du hänvisar till, är det samma "forskning" som visar att världen styrs av ödlor i människodräkt?

Forskningen ger nämligen inte stöd för det du påstår. Här sammanfattar en (riktig) forskare forskningsläget kring lightläsk och vikt: https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/lightdrycker-battre-an-sitt-rykte/
Slutsatsen är alltså att man går ner i vikt om man ersätter sockersötad läsk med lightläsk..

Korkad artikel.

Problemet är just att folk som dricker light drycker inte har samma energi intag, vilket gör hela artikeln meningslös.

Man har sett i studier i möss att de som dricker lightläsk får mer problem än de som dricker vanlig. Sedan finns det observationsstudier där de som drack light läsk hade mer hälsoproblem och viktökning än de som drack vanlig läsk.

I slutändan så är alla studier om kost upplagda så här. Det finns ingen kausal länk mellan i princip någonting du äter och ett hälsotillstånd. Den kausala länken mellan processerat kött och cancer är väldigt svag och rött kött och cancer är obefintlig.

Vad de flesta av normal intelligens bör kunna lista ut är att naturlig mat är bättre än processerad mat som är bättre än artificiella tillsatser.

Men drick du din light läsk och känn dig duktig när du sparat in dina 150 kcal och springer runt med brain fog och slak kuk.
Citera
2022-06-30, 10:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Korkad artikel.

Problemet är just att folk som dricker light drycker inte har samma energi intag, vilket gör hela artikeln meningslös.

Man har sett i studier i möss att de som dricker lightläsk får mer problem än de som dricker vanlig. Sedan finns det observationsstudier där de som drack light läsk hade mer hälsoproblem och viktökning än de som drack vanlig läsk.

I slutändan så är alla studier om kost upplagda så här. Det finns ingen kausal länk mellan i princip någonting du äter och ett hälsotillstånd. Den kausala länken mellan processerat kött och cancer är väldigt svag och rött kött och cancer är obefintlig.

Vad de flesta av normal intelligens bör kunna lista ut är att naturlig mat är bättre än processerad mat som är bättre än artificiella tillsatser.

Men drick du din light läsk och känn dig duktig när du sparat in dina 150 kcal och springer runt med brain fog och slak kuk.

Länka till denna överväldigande forskning då, om den existerar. Studier på möss är f.ö generellt mycket svåra att rakt av översätta till människor.

Det är rimligt att de som dricker lightläsk (d.v.s ofta överviktiga eller folk som riskerar diabetes eller liknande) oftare har hälsoproblem än de som är friska och därför kan välja sockerläsk. Om studien inte jämförde två randomiserade gruppen är en sådan studie helt meningslös.
Citera
2022-06-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Lmao. Jag dricker en jävla massa Cola Zero. Skulle jag byta ut den till vanlig Cola så skulle jag definitivt vara betydligt fetare. Känner flera läsk-torskar som bytt ut läsken mot light-varianter och tappat mängder av vikt. Det är nog det enklaste och mest effektiva du kan göra om du är ett fetto som gillar läsk.

Du går emot rådande vetenskap och konsensus. Att light drycker på något sätt skulle vara hälsosammare är ett korkat påhitt som enbart samhällets minst bildade har gått på.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325919

Du bör i alla fall läsa på så du är medveten av riskerna. Skulle aldrig i hela mitt liv dricka en light dryck då jag själv inte är ett barn, men är alternativet light dryck eller gå törstig så går jag hellre törstig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in