2022-06-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Gör det bara i en tät dunge/i tät skog så att förhållandena liknar de som var aktuella i Kohagen 1992. Det ÄR mörkt i tät vegetation typ klockan 02:15!

Okej, tack! Ja det ger lite svar på varför GM/GMs glömde kvar lite saker. Det var mörkt och svårt att se.. Jag tänker att annars hade man nog plockat upp de sakerna men kan också vara paniken som gjorde att man inte hade tid att kolla runt så man inte glömde något. Däremot svårt varför de inte tog med skorna utan kastade dem istället.
Citera
2022-06-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.

Mvh/Kvasta-Sara

Ett gammalt inlägg jag återkommer till från Kvasta-Sara
Tror det hela skedde i bil. Resultatet av en konflikt med starka känslor. Vem var föraren och vilken av bilarna passar in som cirkulerade och fanns i när området de aktuella dygnen?

Denna plats som vittnet beskriver, vart bilen stannade och vart den körde emot, vart är det i förhållande till Kohagen/Lekplatsen där Helena försvann ifrån. Kanske säger allt, kanske säger inget. Men om man bara utgår ifrån att BW körde ifrån förresten tillsammans med SP så det ju troligtvis han som kör i detta scenariot. Make sense att Helena sitter fram bredvid sin vän..
Citera
2022-06-30, 02:08
Medlem
Sen har jag en annan tanke, vill varna för något grafisk beskrivning men det är ändå ett "Mord/Dråp/grovt vållande till annans död vi har och göra med.

Har funderat kring vad det var som hände i bilen och på Lekplatsen/Kohagen där Helena försvann.

Vad som triggade bråket i bilen kan man bara spekulera i, något utlöste ett rejält bråk. Sexuellt eller något fyllebråk om något, samt om båda var på dåligt humör så kanske attityden Gentemot varandra var förhållandevis ganska kass..
(GWs teori baseras på att de vill efterfesta och Helena vill inte följa med, hur GW har kommit till just den slutsatsen finner jag lite märkligt men, något måste han tänkt som inte var sexuellt betingat utan mer fyllebråk som spårar ur)..

De börjar bråka och GM slår henne över näsan så hon har blod på skorna (upprätt stående ställning). Sen så börjar hon skrika och han får ner henne på marken och stryper henne till döds. Släpar henne mot bilen och lyfter in henne och där tappar hon sina saker ifrån fickor och ryggsäck (Håller med GW där).

Som jag tolkat det så är detta den vanligaste typen av mord på kvinnor om offret känner kvinnan. Dvs att bråk uppstår och mannen slår till, hon börjar skrika och han vill få tyst på henne. Det är liksom raseri på raseri, delvis att bråket i sig triggar en attack och när hon skriker så triggas ännu mer raseri för att få tyst på henne.

Jag har själv funderat innan om det var en dödsmisshandel, dvs att de flög på henne och slog och slog..men insåg att det finns två problem med detta, 1 blod,. troligtvis hade HA blod på sin tröja ifrån näsan men det är inte stora mängder blod vid näsblod, jag tänker mer att om de bokstavligen slog ihjäl henne så borde det funnit blodfläckar runt om lekplatsen etc.
Detsamma gällande deras kläder samt sår och spruckna knogar etc. Det är rätt svårt att slå ihjäl någon med bara knytnävsslag utan att det syns efteråt. Samma scenario om de skulle slå henne och slår huvudet på stubbe eller sten och dör..blod hade nog funnits då. Därav så tänker jag strypning..
Det hade nog varit svårare för vissa att komma hem med helt nerblodade kläder och spruckna knogar och sår fingrarna.

Som sagt bara lite funderingar cirka 2;08 på natten.

Ja, det är mörkt trots att det är sommar
Citera
2022-06-30, 03:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja eller hur! Jag tänker också om det är BW som körde in så kanske BW körde hem? Varför byta förare? Alternativt att MK som var på Stadt tog på sig chaufförsrollen (Om han bodde ju med BW så stor chans att han åkte med BW). Däremot vet vi inte om han vad i EM-huset på morgonen med BW.

SP var ju med på förfesten, och drog med BW in till Stadt men frågan är om han hakade på efteråt, som någon skrev hade han en lägenhet i centrala Mariestad. Vi vet heller inte om han dök upp i EM-huset dagen efter. PU var ju på torget som jag förstod det (Vet inte om han varit inne på Stadt eller med på förfesten i Radbyn?). Bara att han dykt upp på morgonen med rivsår (ramlat i buske). Så SP och MK vet vi inte så mycket om efter Stadt. Bara att båda var på plats.

Hehe, nej det var faktiskt anledning till att jag fråga om mörkret, var vaken för ett par nätter sedan ganska sent och det blir rätt mörkt trots att det är sommar ett par timmar men sen ljusnar det rätt fort igen. Och det var som sagt en lekplats/kohage med
rätt dålig insyn.

Mina tankar kring det är varför de inte försäkra sig om att hennes tillhörigheter var med dem, nu tror jag på GWs teori om att saker föll ut från hennes byxor eller ryggsäck när de bar in henne i bilen, men varför de inte plockade upp sakerna men detta kan bero på mörkret! Det var lite därför jag fråga. Sen undrar jag varför de inte tog med skorna, varför de slängde bort dem istället för att ta dem med sig. Man kan ju även ha i åtanke att den psykiska stressen var relativt hög och man bara kasta iväg dem utan större tanke bakom..men det absolut smartaste hade ju varit att inte lämna något bakom sig.
Nja, det smartaste vore väl att vilseleda alla att tro på att hon gick hem och inte fick skjuts av en bil. Deras bil, kan ju annars ha blivit igenkänd, nu blev den ju inte det, men så borde de ha tänkt.
Citera
2022-06-30, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nja, det smartaste vore väl att vilseleda alla att tro på att hon gick hem och inte fick skjuts av en bil. Deras bil, kan ju annars ha blivit igenkänd, nu blev den ju inte det, men så borde de ha tänkt.
Det tror jag också, hon har inte varit på stigen nära hemmet, hennes saker är placerade för att vilseleda.
Citera
2022-06-30, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Här låter det lite som att UA inte har nämt något om BW i deras telefon samtal.. (Jag får känslan att UA ser BW som en nära vän som aldrig skulle göra henne eller Helena något illa), trots att mycket talar emot BW...

Om det nu var PKs tjej som var där den natten.. men det spelar inte så stor roll utan det mer var intressant gällande att få veta varför hon uttalat sig så konstigt i media gällande samtalet, om hon nu hade besök av en kille. Samt att förfesten där BW rök ihop med sitt ex kanske återberättar en bild av hans sinnesstämning denna kvällen.

Tänker att båda SP och BW hade ljusa bilar men det borde ju vara den bilen som de åkte tillsammans med ifrån förfesten,.samt att om BW körde ifrån förfesten så borde han väl rimligtvis kört igen. Frågan som lyder; Hoppade hela gänget in i bilen ifrån torget och bråket uppstod i bilen. Eller började Helena gå med KM och bilen plockade upp Helena och bråket började direkt? Det är ingen superlång sträcka, men jag tänker fall det var att dom var sura för att Helena inte väntade och tog följe med en annan kille. Humöret var ju inte bra på varken sig BW eller Helena (killen hon ville ha ville inte ha henne på och BW hade bråkat med sitt ex, och SP.. ja hans kvinnosyn verkar ju vara okej om man är född på 1600talet...).

Ja vi behöver mer info om EM-Husets medlemmar/Järngänget. Vad hände med Shane?
Samt allt som finns om MK. Nu skrev du ju lite om honom men annars verkar det finns väldigt lite om honom. Hur var han som person? Tränade han med BW och PU? Tryckte bola och gillade tjack och sprit som de andra herrarna här..
SpiderRico!
Jag tror att vi är på rätt spår här...i denna krets finns lösningen...vet knappt nånting om M.K förutom trådsanningar som att han blev konstig/sjuk...ingen aning egentligen...flyttat till Sthlm...som sagt, ingen aning om denne herre...borde nog inte ens uttala mig men jag är lite intresserad av hur det var med pilotglasögonen...var dessa solglasögon (mörka typ Raybans), eller slipade (ljusa/genomskinliga) fast i pilotmodell?
MMPG (K.M), f.d talmannen Urba*n Ahli*ns , numera ambassadör i Kanada 🇨🇦 kusin kanske skulle kunna vara M.K kanske 🤔
Citera
2022-06-30, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Enligt uppgift i tråden körde BW en bronsfärgad Opel Kadett från festen i Radbyn.

Kan det möjligen ha varit den bronsfärgade Kadetten som Carina senare under natten såg stå parkerad inne på cykelvägen?
Carina beskrev väl från början bilen som bronsfärgad men ändrade sig senare till vit efter några år?
Jag har hört om den ”bronsfärgade” bilen (Opeln) av en bekant men fordonet B.W framförde var enligt vittne från förfesten vit!
Jag kan ju inte svara för detta men jag tror det har beskrivits i tråden att om en vit (ljus) bil står parkerad i ett orangefärgat ljus (gatlykta) kan bilens färg uppfattas förvanskad, sas..🧐
Citera
2022-06-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du kan ha missat min fråga till dig, även om jag tror att du undvek den med flit. Då tar vi det igen:

En fråga till dig, ebeneezer22: Du skrev i ett inlägg nyligen att du vet en person som ska ha sett när BW i panik tvättade sina smutsiga kläder. Det skulle vara mycket bra om du helt sonika droppar namnet på personen som ska ha sett detta eftersom du då slår två flugor i en smäll: Dels stärker du din trovärdighet, dels sätter du (vi) press på gänget i "EM-huset"! Men det kan faktiskt också vara så att du i och med droppandet av namnet ställer polisutredningens bild om BW:s förehavanden och alibi upp och ner!
Du har också pratat om "vittnet till den nattliga båtfärden", men utan att säga vem detta är. Att säga A men inte B i de här fallen, skapar misstankar. Kan vi lita på dig? Snackar du bara? Du portionerar ut den här två historierna lite då och då, men det är dags nu att vara karl bakom orden! Du har ju dessutom på senare tid fått "stöd" av IB03:s resonemang om en båtfärd ...

Så först: Vem ska ha sett BW tvätta kläder i "EM-huset" på söndagsmorgonen? Du skriver att det är (var) en bekant till dig. Du har nu ett gyllene tillfälle att göra skillnad!
Okej da’ ditt tjatiga flygfä...det var R.E som såg morgontvättbestyren...nöjd?
Citera
2022-06-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Ja du B*örn W*llberg!!!
Hett under fötterna???
Vad gjorde du efter stängningsdags på stadt egentligen???
Heh...tänkte samma!
B.W har nog sömnlösa nätter nu...30 år o han är fett misstänkt...F.T.P😲
Citera
2022-06-30, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Det tror jag också, hon har inte varit på stigen nära hemmet, hennes saker är placerade för att vilseleda.
Exakt...Jag tror att B.W ”placerade” sandaler m.m på söndagsmorgonen...strax innan han skulle träffa U.A..där vid bostaden.
Citera
2022-06-30, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Exakt...Jag tror att B.W ”placerade” sandaler m.m på söndagsmorgonen...strax innan han skulle träffa U.A..där vid bostaden.
Antar oxå att B.W har besudlat sandalerna med ”kontakt-dna”..!!!
Citera
2022-06-30, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Okej da’ ditt tjatiga flygfä...det var R.E som såg morgontvättbestyren...nöjd?
Tillägg:
Snuten (P.T) har redan fått underrättelse kring detta...det var ny info sa han😮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in