2022-06-29, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det gjorde hon isådant fall MEN, det är långt ifrån säkert att HA satte sig i bilen frivilligt. I synnerhet om syster UA hade sagt att hon skulle undvika BW denna kväll.
Ponera att SP eller BW (MK) drog in Helena i bilen vid ett tidigare tillfälle längs vägen. HA blev rädd, skrek, slogs och levde om så att man tvingades att stanna till vid Stockholmsvägen/ Ekuddenvägen. Vittnet som KvastaSara berättade om såg då hur en kvinna tog sig ur bilen, försökte fly men hämtades tillbaka mot sin vilja. Bilen lämnade sen platsen.

Ja, mycket möjligt, man kanske omedvetet utgått ifrån att hon satt sig i bilen frivilligt då hon kände dessa människor men utgår man ifrån tesen att hon inte ville åka med utan gå hem så..... Ja då är det mycket möjligt.
Däremot får jag känslan att UA ser BW som någon som aldrig skulle göra Helena något illa därav har jag svårt att tro att hon skulle ha varnat henne, då hon ringde honom dagen efter och han kommer tidigt på morgonen hem till dem etc. Annars hade det ju varit väldigt enkelt att peka fingret på potentiell GM för UA..varför hålla inne med det liksom? "Jag varnade Helena för den här killen den kvällen!"
Men däremot finner jag scenariot intressant om man utgår ifrån att hon inte ville med i bilen.

Tänker; Att Helena börjar gå med KM, bilen ansluter med dessa över-förfriskade herrar. Tjatar med att hon ska åka med, hon vill inte. Till slut så sliter de in henne i bilen och kör iväg, sen lyckas hon vid ett par tillfällen springa ut, en gång får de in henne, andra gången springer hon in i kohagen.. och kvar står KM som bevittnar det hela och förstår i efterhand att hon aldrig kom hem. Dumt att säga något i det läget. Delvis för vad du har sett och delvis för vad tror kan hända dig själv. Om man utgår ifrån att KM inte har med det och göra.
Citera
2022-06-29, 15:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja det gjorde hon isådant fall MEN, det är långt ifrån säkert att HA satte sig i bilen frivilligt. I synnerhet om syster UA hade sagt att hon skulle undvika BW denna kväll.
Ponera att SP eller BW (MK) drog in Helena i bilen vid ett tidigare tillfälle längs vägen. HA blev rädd, skrek, slogs och levde om så att man tvingades att stanna till vid Stockholmsvägen/ Ekuddenvägen. Vittnet som KvastaSara berättade om såg då hur en kvinna tog sig ur bilen, försökte fly men hämtades tillbaka mot sin vilja. Bilen lämnade sen platsen.

*Rättelse: Marieforsleden/ Ekuddenvägen skulle det givetvis stå i båda inläggen! 🤯
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-29 kl. 15:35.
Citera
2022-06-29, 16:18
Medlem
zoomlanders avatar
har någon meddelat polisen att de ska ta en extra rejäl koll på BW nu?
Citera
2022-06-29, 17:52
Medlem
Citat:
Samtidigt var det MK som var bortklippt på bilden från juni -92. MK var dessutom en i gänget som vistades i EM huset. MK hängde med BW just vid tidpunkten för försvinnandet. Det gör honom mer misstänkt än PU anser jag.

Vad som gör MK extra intressant är att det finns så oerhört lite info om honom.
Hur kommer det sig?
Vem är han?
Jag kommer ihåg M.K från skolan (högstadiet)..kände honom aldrig, vi morsade mest på varann. Han var något yngre, precis som Helena var. Då umgicks man inte.
Jag har för mig att han hade glasögon (slipade) som var i pilotmodell.
Detta är något jag aldrig fått svar på riktigt!
Mmpg hade alltså pilotglasögon.
Var dessa glasögon slipade, eller möjligtvis pilotsolglasögon typ. Ray Ban.
Om man har solbrillor av pilotmodell så är ju detta inte speciellt ovanligt eller kännetecknande. Detta eftersom det var sommar🤔
I P.Ws radioföljetong avbildas en kille i just pilotSOLglasögon!
Var det solglasögon eller vanliga, slipade mannen med pilotglasögon (mmpg) hade?
Kanske var mmpg inte K.M...utan M.K?!
Citera
2022-06-29, 18:09
Medlem
Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.

Mvh/Kvasta-Sara

Ett gammalt inlägg jag återkommer till från Kvasta-Sara
Tror det hela skedde i bil. Resultatet av en konflikt med starka känslor. Vem var föraren och vilken av bilarna passar in som cirkulerade och fanns i när området de aktuella dygnen?
Citera
2022-06-29, 18:18
Medlem
Citat:
Den stora frågan är vem UA hade besök av natten när Helena försvann? Vem var tjejen som hade bråkat med sin pojkvän, som UA stöttade eller tröstade?
Om hon hade något med BW, SP eller MK att göra kan det vara den utlösande faktorn till vad som hände Helena.
Var det tjejen från festen i Radbyn? Var det ett ex till BW? Var det BW's dåvarande flickvän? Var det SP's flickvän? eller ett ex till SP? Var det någon SP hade slagit tidigare under kvällen när han var i sällskap med BW? hade MK bråkat med sin flickvän?

När Helena ringde hem från Stadt bör UA ha berättat att hon hade besök av XX och att hon hade bråkat med sin pojkvän. Om pojkvännen var någon i trion BW, SP eller MK blir det riktigt intressant.

När Helena sen träffade på BW utanför stadt berättade hon kanske om samtalet med UA eftersom BW i första hand var UA's vän om jag har förstått saken rätt.

Kanske handlade bråket i Kohagen om att GM inte fick följa med HA hem och snacka med tjejen eller rent av hämta henne? Hade UA kanske sagt till HA att ingen av dessa killar fick följa med henne hem eller skjutsa henne hem och att hon därför skulle ta en taxi?
Kanske var UA rent av orolig för att den här tjejens kille eller någon av hans kompisar skulle träffa på HA nu när hon var ensam ute mitt i natten?

Ett sådant typ av scenario skulle förklara UA's märkliga beteende, det skulle även förklara ev. skuldkänslor och anledningen till varför hon aldrig kan berätta "sanningen" för familjen. UA hade "ansvar" för Helena men var kanske själv indirekt inblandad i det som hände.
Detta är mkt intressant!
Jag hade en bekant på förfesten i Radbyn som berättade om B.Ws något dramatiska beteenden på förfesten.
B.Ws ex var oxå på denna förfest.
B.W hade tänkt sig att ragga upp sitt ex men hon hängde med en annan kille!
Då blev B.W j-t sne o upprörd och åkte ner till stadt tillsammans med S.P istället.
B.W körde en mindre ljus (vit?) bil, trots alkoholintag (S.P satt brevid). Detta var strax innan stadts stängning och B.W vill ha ett ragg nere på stan.
Citera
2022-06-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag tror Helena ringde Ulrika innan Stadts stängning för att förbereda henne och hennes pojkvän TP från Stockholm som var i föräldrahemmet( med stor sannolikhet), att hon skulle komma hem . Alltså Helena som en omtänksam och snäll syster ville ju inte komma hem och "överraska" Ulrika o TP ifall de "umgicks" när de kunde vara själva denna kväll. Alltså utifall att då Ulrika "glömt" bort tiden.

Detta par var nykära och träffades kanske inte så jätteofta om han bodde uppe i Stockholm. Därför var ju detta par inte så jättenoga att då också springa på Stadt när de ändå hade varit med på förfesten i Töreboda. Den person som Ulrika inte "kommer ihåg" som åkte med i taxin från Töreboda in till Stadt är med all sannolikhet denne TP. Att Ulrika säger att hon hade ont i magen och därför inte gick med ut på Stadt . Att det var anledningen tror jag då inte på då tyvärr.

Med bakgrund av detta som alla kan förstå hade de ju då förstås inget emot att Helena fortsatte att festen på Stadt . Detta är ju helt naturligt tänkande av alla , men det blev ju olyckligt alltihop i och med att Ulrika av mycket goda skäl inte hängde med ut till Stadt denna kväll.

Nu blev ju ändå Ulrika och TP ändå störda denna kväll av den upprivna väninnan som var där när Helena ringde. Med stor sannolikhet BWs flickvän, kan mycket väl vara hon från festen i Radbyn , vet ej.

Jag tror inte att Helena ringde för att det var någon "jobbig jävel" där inne. Många tänker kanske att denne "pilot" KM skulle vara den som var helt sjukt jobbig. Jag är inte så säker på det. I och med att Helena hade glömt sin plånbok kom hon lite i beroendeställning till andra denna kväll. Framförallt KM(pilot) som gladeligen både betala inträde, drinkar och hjälpte henne att ringa denna kväll.

Om han hade varit otroligt jobbig hade hon ju knappast bett honom med hjälp att ringa, för att prata med sin syster om hur fantastiskt jobbig denne KM är. Alltså om hon ber honom med hjälp att ringa när kvällen nästan är slut kan han ju tidigare inte varit så otroligt jobbig. Detta blir märkligt.

I telefonsamtalet som Ulrika pratar i "Veckans brott" säger hon till Kvartoft att "VI , gick alltid hem" . Och denna kväll fanns ingen anledningen att åka taxin , kvällen/sommarnatten var så fin och varm". Alltså hon berör inte i detta resonemang att Helena var ensam denna kväll på Stadt och då i realiteten fick gå ensam hem. Stor skillnad att gå ensam hem mot "VI, gick alltid hem".

För jag har svårt att tro att Ulrika ändå kan ha vetat att Helena hade lätt att få följe med vänner som bodde åt samma håll och alltid också gick hem så här. Nej, detta blir ju klart i och med att Helena i baren säger innan stängning till bl a PWs syster: "Är det ingen som skall åt mitt håll ?"

Hon vill inte gå hem ensam i och med det som Ulrika sade i telefonsamtalet att(som jag anser högst troligt) hon skulle undvika BW denna kväll och inte bli hemkörd av denne eller hans kompisar. Alltså som de alltid, skulle jag vilja säga annars brukade göra.

Detta anser jag bli klart också i den meningen hon säger i samma program rörande hur de gjorde efter att Stadts stängning : "Vi brukade alltid gå till hmmmn...taxin det gjorde vi aldrig vi gick hem "
Det var egentligen detta på ett ungefär hon skulle säga vill jag mena :

"Vi brukade alltid gå fram till torget till våra vänner och snacka efteråt och se vem man kunde bli hemkörd av". Jenven säger ju detta i samma program att man brukade samlas på torget efteråt för att prata ihop sig om hemskjuts med vänner som körde.

Varför Ulrika vill hemlighålla att TP var hos henne på besök denna dag/natt är för att inte dra in honom i detta och folk skall kunna peka finger och ge någon form av skuld/svartmålning. Alltså hade inte han kommit denna kväll , hade Ulrika varit på Stadt och väninnan som kom hem till henne hade då heller aldrig kunnat komma. Helena hade levt idag. Men detta är ju en efterklokhet som ingen kan ägna sig åt.

En sak till är också att hon kanske aldrig sade till föräldrarna att TP skulle komma när det var "föräldrafritt", detta är ju också fullt förståeligt. Men i efterhand i och med som storasyster och att hon och Helena bodde ihop blir det ändå så att hon bör ha "ansvar" över henne trots att Helena var 22 år gammal. Hon har inget ansvar över Helena, men familjedynamiken i detta blir ändå så här.

Allt detta blir en mycket olycklig och jobbig situation för Ulrika , inte bara att hennes syster har blivit mördad utan hennes indirekta ,olyckliga och oskyldiga roll i händelserna som blev under denna natt. Jag pekar alltså definitivt inget finger åt dessa två Ulrika och TP , för att förtydliga. Definitivt inte .
Oj...bra där IB03!
Jag tror att vi är nånting på spåren här.
Smart av dig att räkna ut vem som var med i taxin från t-boda...T.S från Sthlm🤔
Jag vet inte vem B.Ws tjej/ex var...som antagligen åkte till U.A för att prata om bråket med B.W, och få tröst.
Jag har på känn att denna tjej är B.Ws alibi (fejk-alibi) för efternatten!
Citera
2022-06-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ja, det var det. Någon försöker ljuga att det var BWs dåvarande tjej. Måsta ligga mycket svartsjuka bakom alla beskyllningar mot B.W. Många i Mariestad vet vem som var där. S.
Oj då...detta är helt nytt för mig😳
Var det alltså S.E som var hos U.A på natten!?!
P.K gamla flamma!
Citera
2022-06-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Bråket på förfesten i Radbyn? (ursäka, jag är jättedålig med namn på dessa ställen..) eller menar du att Helena har bråkat tidigare med sina vänner?
Ja det blev bråk när HA och den hon slog följe med träffade några utlänningar,han stöter på tjejen där så HA och han börjar nästan slåss, hon går därifrån ,springer nog, hon tappar skon,, letar upp den sedan.
Citera
2022-06-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.

Mvh/Kvasta-Sara

Ett gammalt inlägg jag återkommer till från Kvasta-Sara
Tror det hela skedde i bil. Resultatet av en konflikt med starka känslor. Vem var föraren och vilken av bilarna passar in som cirkulerade och fanns i när området de aktuella dygnen?

Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Detta är mkt intressant!
Jag hade en bekant på förfesten i Radbyn som berättade om B.Ws något dramatiska beteenden på förfesten.
Då blev B.W j-t sne o upprörd och åkte ner till stadt tillsammans med S.P istället.
B.W körde en mindre ljus (vit?) bil, trots alkoholintag (S.P satt brevid). Detta var strax innan stadts stängning och B.W vill ha ett ragg nere på stan.

Citat:
Oj då...detta är helt nytt för mig😳
Var det alltså S.E som var hos U.A på natten!?!
P.K gamla flamma!

Här låter det lite som att UA inte har nämt något om BW i deras telefon samtal.. (Jag får känslan att UA ser BW som en nära vän som aldrig skulle göra henne eller Helena något illa), trots att mycket talar emot BW...

Om det nu var PKs tjej som var där den natten.. men det spelar inte så stor roll utan det mer var intressant gällande att få veta varför hon uttalat sig så konstigt i media gällande samtalet, om hon nu hade besök av en kille. Samt att förfesten där BW rök ihop med sitt ex kanske återberättar en bild av hans sinnesstämning denna kvällen.

Tänker att båda SP och BW hade ljusa bilar men det borde ju vara den bilen som de åkte tillsammans med ifrån förfesten,.samt att om BW körde ifrån förfesten så borde han väl rimligtvis kört igen. Frågan som lyder; Hoppade hela gänget in i bilen ifrån torget och bråket uppstod i bilen. Eller började Helena gå med KM och bilen plockade upp Helena och bråket började direkt? Det är ingen superlång sträcka, men jag tänker fall det var att dom var sura för att Helena inte väntade och tog följe med en annan kille. Humöret var ju inte bra på varken sig BW eller Helena (killen hon ville ha ville inte ha henne på och BW hade bråkat med sitt ex, och SP.. ja hans kvinnosyn verkar ju vara okej om man är född på 1600talet...).

Ja vi behöver mer info om EM-Husets medlemmar/Järngänget. Vad hände med Shane?
Samt allt som finns om MK. Nu skrev du ju lite om honom men annars verkar det finns väldigt lite om honom. Hur var han som person? Tränade han med BW och PU? Tryckte bola och gillade tjack och sprit som de andra herrarna här..
Citera
2022-06-29, 19:40
Medlem
För när jag tittar på brädet med alla pjäser, så säger hela min magkänsla att: "EM-Huset/Järngänget" här ska man leta med karta och kompass;
BW
SP
PU
MK

(Sen har vi såklart ett par avstickare; Mannen med Pilotglasögon/MK och CL.)

Det gäller att se alla konstellationer och hitta rätt pusselbitar, men det handlar om dessa spelare.. Alla teorier och scenarion som berör dessa människor är av värde.
Även om jag personligen tror mer på "EM-Huset"
Citera
2022-06-29, 20:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Detta är mkt intressant!

Enligt uppgift i tråden körde BW en bronsfärgad Opel Kadett från festen i Radbyn.

Kan det möjligen ha varit den bronsfärgade Kadetten som Carina senare under natten såg stå parkerad inne på cykelvägen?
Carina beskrev väl från början bilen som bronsfärgad men ändrade sig senare till vit efter några år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in