2022-06-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MS7
Någon som vet vilken anstalt han sitter på?

Det gick tyvärr inte att skicka PM till dig. Men det är på en anstalt i nedre halvan av landet. Han sitter alltså inte på hemorten.

Det finns inte särskilt många anstalter med avdelningar för sexualbrottslingar.
Citera
2022-06-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Vad ska hon annars säga? Hon måste ju försvara sin klient. Men ja, konversationerna via snapchat och sms kommer väga riktigt tungt. Det ska bli intressant att få ta del av den när FUPen publiceras under nästa vecka.

Noterade också den ändringen, att det är lyft till en högre nivå. Eller så är det en ren slump att vederbörande var den som hade tid.

Två år till kan det aldrig bli eftersom vi har straffrabatt i Sverige. Frågan är snarare hur många månader som kommer att läggas till tidigare straff. Jag skulle tippa på någonstans mellan 6-7 månader, men då skjuter jag från höften. Jag har ingen aning. Det lär dock finnas NJA från högsta domstolen som ger vägledning. Kan söka i databaserna kring detta och återkomma.

Staten har tidigare beslutat att efter fem våldtäkter får man inget längre straff. Förövaren döms för fem våldtäkter, alla därutöver går förövaren fri ifrån.

Alltså staten har ju inte uttryckligen sagt "att efter fem våldtäkter får man inget längre straff". Utan det handlar ju om att man i och med "asperationsprincipen" (straffmätning vid flerfaldig brottslighet) först räknar ut straffvärdet för alla dömda gärningar. Därefter dömer man ut fullt straffvärde på det grövsta brottet, sedan tar man det näst grövsta brottet och dömer ut halva straffvärdet, sedan det tredje grövsta och dömer ut en fjärdedel (osv) tills det tillslut "slår det i taket". Så allt handlar ju om antal brott och straffvärdet för dessa.
Citera
2022-06-30, 20:30
Medlem
Gävle folk hamnar oftast i Tillberga
Citera
2022-06-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Gävle folk hamnar oftast i Tillberga

Han sitter inte på Tillberga. Som jag skrev sitter han på en anstalt i den nedre delen av landet.
Citera
2022-07-01, 11:34
Medlem
Fup för nya åtalet:

https://anonfiles.com/Lak5T9tdye/G_vle_TR_B_440-22_Aktbil_7_MASKAD_pdf
Citera
2022-07-02, 06:36
Medlem
Märkligt, ett av vittnen i FUP frågar utredaren om vad hände med " våldtäkt anmälan på balkongen" Det kan ju menas på en balkong vart som helst som en patient har berättat för skötaren som sen gjort anmälan. Vi får hoppas det inte är på avdelningen
Citera
2022-07-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fightnflight
Men... Även innan den upptäcks existerar personen och det är ungefär aldrig som så att det första offret som anmäler eller upptäcks, verkligen är det första offret. De hinner ofta operera i skymundan länge innan de ertappas.

Om du läst den här tråden skulle du veta om att just detta flera användare redan påpekat.
Citera
2022-07-03, 11:09
Medlem
Citat:
Men du är väl en av alla perversa typer ni har i länet. Aldrig upplevt så äckliga skabb från ungefär samma område så ni är väl allihop kränkta av att man frågar i en tråd som handlar om en gärningsman eftersom ni känner er träffade.

Men ge dig! Brukar du alltid hoppa på och vara så aggressiv mot alla de du tilltalar eller diskuterar med?

Men när argumenten tryter ja då börjar oftast personpåhoppen. Det är inte alls ovanligt. Men ditt påhopp här är direkt stötande och osmakligt.
Citera
2022-07-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MS7
Någon som vet vilken anstalt han sitter på?

Det framgår av FUPen.
Citera
2022-07-03, 11:23
Medlem
Citat:
Hur når du själv egentligen som sitter o läser in din egen psykiska ohälsa i en brottstråd och vägrar att bidra i den?

Som sagt, skärp dig! Minimalisma har inte vad jag har kunnat utläsa blandat in någon egen psykisk ohälsa i alla de inlägg som skrivits i denna tråd, inte i andra heller. Det är du som kommer med dessa anklagelser/påhopp.

Citat:
Du hade helt enkelt kunnat avstå från att svara. Men nu har du slösat min tid utan rätt till det. Du bor säkerligen i länet där, följer iallafall ett visst mönster av något handikapp när det kommer till kommunikationsförmåga. Om jag söker en sak, ska inte något annat levereras. Svårt att förstå?

Ja Minimalisma hade kunnat avstå från att svara. Men vilken rätt menar du att du har som begär spoonfeeding istället för att själva göra den enklaste sökningen? Eller genom att bara läsa igenom tråden? Innan du börjar fråga efter redan publicerad information? Allt finns i tråden! Men istället väljer du att dyka upp här och komma med en massa personliga påhopp när du känner att andra användare inte vill göra jobbet för dig.

Citat:
Din begåvningsprofil är inte mitt problem. Du får göra som småbarn när de försöker lära sig läsa o skriva. Kämpa dig igenom det ord för ord tills du klarar av att se ett sammanhang. Men lägg ner att besvara inlägg. Ingen frågade efter dina personliga uppfattningar. Du slösar min tid och även utrymmet i tråden.

Vänta nu lite. När kämpade du igenom ord för ord? Du har ju inte ens läst igenom tråden, för hade du gjort det hade du funnit all den information som du krävt av andra...
Citera
2022-07-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Det gick tyvärr inte att skicka PM till dig. Men det är på en anstalt i nedre halvan av landet. Han sitter alltså inte på hemorten.

Det finns inte särskilt många anstalter med avdelningar för sexualbrottslingar.

Det finns väl fem åtminstone? Men som jag skrev i ett svar tidigare i tråden. Det framkommer i förundersökningsprotokollet. Allt är offentliga uppgifter, eller så har Gävle tingsrätt maskerat väldigt dåligt.
Citera
2022-07-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså staten har ju inte uttryckligen sagt "att efter fem våldtäkter får man inget längre straff". Utan det handlar ju om att man i och med "asperationsprincipen" (straffmätning vid flerfaldig brottslighet) först räknar ut straffvärdet för alla dömda gärningar. Därefter dömer man ut fullt straffvärde på det grövsta brottet, sedan tar man det näst grövsta brottet och dömer ut halva straffvärdet, sedan det tredje grövsta och dömer ut en fjärdedel (osv) tills det tillslut "slår det i taket". Så allt handlar ju om antal brott och straffvärdet för dessa.

Nej de har så klart inte sagt det uttryckligen i skrift, jag raljerade lite där.

Men FULLT straffvärde är det VÄLDIGT sällan domstolarna utdömer. De lägger sig ofta på mitten eller än lägre för ett brott. J*hn dömdes väl inte till det högsta straffvärdet för den allvarligaste våldtäkten av de tre som han fälldes för?

För våldtäkt som inte bedöms som grov får man fängelse i minst två år och högst fyra år. J*hn fick inga fyra år plus två plus ett år, dvs sju år. Att Högsta domstolen sedan sagt att den typen av våldtäkt som J*hn begick inte skall utdömas med fullt straff, ja så är det. Men det är det som är lite av min poäng. I praktiken döms våldtäktsmän i Sverige till väldigt korta straff, och till de korta straffen får de en absurd rabatt. Till slut är det inte många straff efter den femte som de döms för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in