2022-07-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Om du läst den här tråden skulle du veta om att just detta flera användare redan påpekat.

Citat:
Men ge dig! Brukar du alltid hoppa på och vara så aggressiv mot alla de du tilltalar eller diskuterar med?

Men när argumenten tryter ja då börjar oftast personpåhoppen. Det är inte alls ovanligt. Men ditt påhopp här är direkt stötande och osmakligt.

Citat:
Som sagt, skärp dig! Minimalisma har inte vad jag har kunnat utläsa blandat in någon egen psykisk ohälsa i alla de inlägg som skrivits i denna tråd, inte i andra heller. Det är du som kommer med dessa anklagelser/påhopp.

Ja Minimalisma hade kunnat avstå från att svara. Men vilken rätt menar du att du har som begär spoonfeeding istället för att själva göra den enklaste sökningen? Eller genom att bara läsa igenom tråden? Innan du börjar fråga efter redan publicerad information? Allt finns i tråden! Men istället väljer du att dyka upp här och komma med en massa personliga påhopp när du känner att andra användare inte vill göra jobbet för dig.

Vänta nu lite. När kämpade du igenom ord för ord? Du har ju inte ens läst igenom tråden, för hade du gjort det hade du funnit all den information som du krävt av andra...

Är du kär i mig? Jag lämnade tråden för länge sedan o du försöker dra igång en död diskussion.

Jag orkar då sannerligen inte läsa om era våldtäktsmän.. jag hade ett starkt skäl, snarlikt namn på en kontakt utöver att er region vimlar av män på dejtingsidor. Jag ställde en fråga. Har inte läst svaren eftersom jag tvivlar på att jag fick det jag sökte.

Lägg ner eller är du kär i mig ännu Klas Göran?
Citera
2022-07-03, 15:37
Medlem
Citat:
Det finns väl fem åtminstone? Men som jag skrev i ett svar tidigare i tråden. Det framkommer i förundersökningsprotokollet. Allt är offentliga uppgifter, eller så har Gävle tingsrätt maskerat väldigt dåligt.

FUPen låg inte I tråden när jag svarade. Därför jag inte ville peka ut exakt vilken det var, mer än att den var i södra halvan av landet. Men den las fup ut och precis som du skriver framgår det där av förhören med J var han sitter.
Citera
2022-07-03, 15:41
Medlem
Utifrån FUP känns det som att åklagaren har rätt god bevisning. Sen kan ju J I rätten komma med en version eller variant av vad som ska ha hänt som ändrar det. Men utifrån FUP borde det bli ännu en fällande dom.
Citera
2022-07-03, 20:31
Medlem
Citat:
Nej de har så klart inte sagt det uttryckligen i skrift, jag raljerade lite där.

Men FULLT straffvärde är det VÄLDIGT sällan domstolarna utdömer. De lägger sig ofta på mitten eller än lägre för ett brott. J*hn dömdes väl inte till det högsta straffvärdet för den allvarligaste våldtäkten av de tre som han fälldes för?

För våldtäkt som inte bedöms som grov får man fängelse i minst två år och högst fyra år. J*hn fick inga fyra år plus två plus ett år, dvs sju år. Att Högsta domstolen sedan sagt att den typen av våldtäkt som J*hn begick inte skall utdömas med fullt straff, ja så är det. Men det är det som är lite av min poäng. I praktiken döms våldtäktsmän i Sverige till väldigt korta straff, och till de korta straffen får de en absurd rabatt. Till slut är det inte många straff efter den femte som de döms för.

Du är ute och cyklar. Det är minst 2 år och max 6 år vid Våldtäkt.

Tror straffvärdet för varje Våldtäkt låg på (strax över) 2 års fängelse i det aktuella fallet. Med asperationsprincipen (inkl. den slutliga rimlighetsbedömningen) så rimmar detta ganska bra med påföljden på 4 års fängelse.

Gällande att man sällan dömer ut maxstraffet, så är det ju så vid de allra flesta brotten. För tar man Våldtäkt som exempel så börjar man på 2 års fängelse och sedan successivt går uppåt ju mer försvårande brottet är. Detta gör att det är väldigt svårt att dömas till maxstraffet (6 års fängelse), eftersom det då skall vara "den allvarligaste/grövsta sorten av Våldtäkt av normalgraden". Att du i övrigt tycker det är korta straff har jag inga problem med :-)
Citera
2022-07-03, 20:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Han sitter inte på Tillberga. Som jag skrev sitter han på en anstalt i den nedre delen av landet.

Tillberga ligger i den nedre halvan av landet.
Citera
2022-07-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fightnflight
Är du kär i mig? Jag lämnade tråden för länge sedan o du försöker dra igång en död diskussion.

Jag orkar då sannerligen inte läsa om era våldtäktsmän.. jag hade ett starkt skäl, snarlikt namn på en kontakt utöver att er region vimlar av män på dejtingsidor. Jag ställde en fråga. Har inte läst svaren eftersom jag tvivlar på att jag fick det jag sökte.

Lägg ner eller är du kär i mig ännu Klas Göran?

Men förlåt mig för att jag inte läser Flashback varje timme så jag hinner svara direkt efter att du kommit med personliga påhopp och sedan drar vidare innan jag hinner läsa ditt inlägg.

Såg att du i en annan tråd helt felaktigt påstår att evolutionen har stannat. Möjligen har den gjort det för dig, men det har den inte.
Citera
2022-07-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du är ute och cyklar. Det är minst 2 år och max 6 år vid Våldtäkt.

Okej, då kan du skriva till Åklagarmyndigheten så de uppdaterar sin hemsida, för det var där jag hämtade informationen, rättare sagt citerade dem:
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/sexualbrott/

Men ja det verkar som att Åklagarmyndigheten har glömt ett ord på deras hemsida när de skrev som de gjorde. Det framkommer när jag läser Brottsbalken.

Nu får vi en ny lagstiftning den första augusti och då höjs minimistraffet till tre år.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tror straffvärdet för varje Våldtäkt låg på (strax över) 2 års fängelse i det aktuella fallet. Med asperationsprincipen (inkl. den slutliga rimlighetsbedömningen) så rimmar detta ganska bra med påföljden på 4 års fängelse.

Gällande att man sällan dömer ut maxstraffet, så är det ju så vid de allra flesta brotten. För tar man Våldtäkt som exempel så börjar man på 2 års fängelse och sedan successivt går uppåt ju mer försvårande brottet är. Detta gör att det är väldigt svårt att dömas till maxstraffet (6 års fängelse), eftersom det då skall vara "den allvarligaste/grövsta sorten av Våldtäkt av normalgraden". Att du i övrigt tycker det är korta straff har jag inga problem med :-)

Ja det är ett stort problem att domstolarna alltid lägger sig på den nedre delen i straffskalan.
Citera
2022-07-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Utifrån FUP känns det som att åklagaren har rätt god bevisning. Sen kan ju J I rätten komma med en version eller variant av vad som ska ha hänt som ändrar det. Men utifrån FUP borde det bli ännu en fällande dom.

Med tanke på det som finns dokumenterat tror jag han får svårt att anpassa sin berättelse i domstolen för att bli friad. Han försöker i hela förhöret gripa det enda lilla halmstrået som finns på en tre hektar stor asfaltsplan.
Citera
2022-07-04, 13:04
Medlem
I princip så räcker det med att man styrker att han jobbade den dagen, flera stöd vittnen bekräftar det. Och att BO har berättat vad hen har utsattsför med SMS till sin kompis. Samt så gör inte saken bättre att han redan är dömd för samma brott och samma tillvägagångssätt.
Att han i förhöret säger att han inte vet vem patienten är efter visad bild tvivlar jag starkt på.
Citera
2022-07-04, 13:31
Medlem
Citat:
Men förlåt mig för att jag inte läser Flashback varje timme så jag hinner svara direkt efter att du kommit med personliga påhopp och sedan drar vidare innan jag hinner läsa ditt inlägg.

Såg att du i en annan tråd helt felaktigt påstår att evolutionen har stannat. Möjligen har den gjort det för dig, men det har den inte.
Nej det tror jag inte som högre intelligent och bra över genomsnittet. Att du inte förstår inlägg är ett typiskt drag för att du själv inte är helt optimal då jag tillhör de som börjar röra sig mot ytterligheter när det kommer till genetisk intelligens.

Du får para dig med ett par giraffben istället då det är för komplext för dig att förstå att jag inte sitter 24/7 på Flashback och lusläser trådar och av goda skäl efterfrågade bilder, inte en "intellektuell" tango med dig. Antingen publicerat du bilder på gärningsmannen eller så avstår du att ventilera de komplex jag väcker hos dig. Är du inte kär i mig, är du det i någon som sexuellt inte faller mig i smaken. Jag har vissa krav på både förmågan att leverera som att ni Flashbackare avstår från att projicera era egna tillkortakommanden för att göra det personligt riktat mot mig.

Förklara gärna hur du kunde vinkla tråden att handla om mig. Annars kan du göra som så många andra Flashbackare
Leta upp mig på en dejtingsida eller sociala medier,sedan kan du gnälla i goda vänners sällskap. Annars hostar du upp bild istället för de icke fungerande länkarna. För nej Klas-Göran, jag går inte på fäbon och väntar på brev. Hur mycket ni än tror att ni känner mig.

Citera aldrig mer mig.
Citera
2022-07-04, 20:29
Medlem
Citat:
Med tanke på det som finns dokumenterat tror jag han får svårt att anpassa sin berättelse i domstolen för att bli friad. Han försöker i hela förhöret gripa det enda lilla halmstrået som finns på en tre hektar stor asfaltsplan.

Ja det känns utifrån förhörsutskriften som att han den här gången inte ens försöker komma på en förklaring. Han för fram det med någon slags komplott eller rykten men verkar själv inte ens tro på det.

Det är dock ganska obehagligt att tänka på hur bevisläget varit UTAN Snapchat och meddelandena. Då hade hennes historia kunnat slås hål på hur lätt som helst hur sann den än hade kunnat vara. Jag hoppas det inte finns ett mörkertal patienter, samtidigt är väl det troliga att det gör det...
Citera
2022-07-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
I princip så räcker det med att man styrker att han jobbade den dagen, flera stöd vittnen bekräftar det. Och att BO har berättat vad hen har utsattsför med SMS till sin kompis. Samt så gör inte saken bättre att han redan är dömd för samma brott och samma tillvägagångssätt.
Att han i förhöret säger att han inte vet vem patienten är efter visad bild tvivlar jag starkt på.

Behövs inga stödvittnen där. Det finns ju en datalogg att han stämplat in och ut. Den räcker för att bevisa att han var där. Att inget vittne minns att han arbetat den dagen är oväsentligt.

Nu jobbar jag inte inom vården men i något förhör nämndes det tusen inläggningar per år? Om det stämmer är det inte konstigt att inte minnas ens mef ett ansikte. Sen kan man tycka han borde minnas patienter han förgripit sig på men det beror ju helt på varför och vad det ger honom antar jag.

Dock var hans minne väldigt mycket bättre tidigare. Både i den tidigare utredningen och vid hovrättsförhandlingen. Han tappade minnet snabbt efter det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in