2022-07-02, 12:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. Men om den rasat 95% redan är det lite sent.

En kinesisk bank kanske...
Jag tror de flesta lånen är tagna via bonds/obligationer, samt av privatpersoner som betala in för sin lägenhet i förväg. Dvs Kina-banker är inte så indragna som man tror. men det finns oroande nyheter om att banker i Kina inte längre betalar ut kontanter till sina kunder, som köar i dagar för att ta ut sina pengar. När detta falerar så kommer även Kina-börsen att falera så man ska inte äga Kina-aktier och kan därför antagligen inte korta dem:
https://www.youtube.com/watch?v=wRqYoCa7GJY&ab_channel=EpicEconomist
Nu åter till topic.
Citera
2022-07-02, 12:43
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det tror jag knappast att du är. Men varför vill du så ivrigt kommentera SBB som du hatar så mycket?
Jag hatar ingenting, jag vill bara tjäna pengar. Jag är även i bitcoin-tråden och likheten mellan BTC-fans och SBB-fans är slående och avslöjade. Kanske kan jag få dig avtänd på SBB med fakta, och sannolikheten att du kommer att tacka mig i framtiden är då stor enligt mig.
Senast redigerad av Barents 2022-07-02 kl. 12:52.
Citera
2022-07-02, 14:16
Medlem
Vi kan väl hoppas att den ligger och jäser på 15-20 kronor ett tag nu så man kan fylla på ett tag innan vändningen kommer!
Citera
2022-07-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
När Kina går in i recession och slutar storshoppa på världsmarknaden, de använder ca 30% av alla jordens resurser till sina bostadsbyggen, så kommer alla priser att rasa på råvaror, stål, olja, vete. Vi har knappt sett början än.
Vem tror du suger upp Rysslands marknader nu när väst stängt dörren?
Men nu har ni bestämt kommit ifrån ämnet för tråden.
Citera
2022-07-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den egna värderingen är byggd på en extern värdering.

Jag förstår inte hur du menar tvärtom där? Du säljer aktien först, sedan släpper du den dåliga nyheten.

Att Viceroy inte har åsikter om SBB för att dem har blankat aktien, utan att dem har blankat aktien för att dem har åsikter om SBB.

Annars kunde dem lika gärna dra lott om vilket bolag som ska blankas.
Citera
2022-07-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Att Viceroy inte har åsikter om SBB för att dem har blankat aktien, utan att dem har blankat aktien för att dem har åsikter om SBB.

Annars kunde dem lika gärna dra lott om vilket bolag som ska blankas.

Det hänger ihop. Alla talar för sitt. Viceroy är trots allt en av alla aktörer, vissa är bear, andra bull.

Länsförsäktringar säger de har förtroende för SBB. Ja, vad skall dom säga?
Citera
2022-07-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Vi kan väl hoppas att den ligger och jäser på 15-20 kronor ett tag nu så man kan fylla på ett tag innan vändningen kommer!

Rapport om 14 dagar... den kan bli kursdrivande åt ena eller andra hållet.
Citera
2022-07-02, 20:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Rapport om 14 dagar... den kan bli kursdrivande åt ena eller andra hållet.

Mmm ...
Du har inte mer varmluft att dela med dig av?
Vad tror du börsens reaktion blir på rapporten?

Ett som är säkert är att IB och SBB sminkar, klipper och klistrar för fullt nu.
Citera
2022-07-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Grundaren är väl sossepolitiker. Upplagt för bedrägeri.
Fd kommunordförande i Norrtälje tror jag, skojaren Emanuell är väl också därifrån.
Citera
2022-07-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Går att titta lite i wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Under-occupied_developments_in_China
Under-occupied developments in China are mostly unoccupied property developments in China, and mostly referred to as "ghost cities" or "ghost towns". The phenomenon was observed and recorded as early as 2006 by writer Wade Shepard, and subsequently reported by news media over the decades.

Wade Shepard, author of Ghost Cities of China,[1] visited a number of the so called 'ghost cities' several years after they had come under publicity, and noted that:[14]

Today, China’s so-called ghost cities that were so prevalently showcased in 2013 and 2014 (...) have filled up to the point of being functioning, normal cities

Dvs bostäderna fylls med folk.
Pudong: One of the first ghost cities, now a prominent global financial district of Shanghai.

Och då tittar vi på Pudong.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pudong

Pudong is the most populous district in Shanghai.

according to the 2010 Census, a population of 5,044,430 inhabitants, 1.9 million more than in 2000.
Currently, at least 2.1 million of residents of Pudong are newcomers from other provinces or cities in China.

Detta är det som domedagstomtarna kalla tomma bostäder utan fönster.
Och som blir desperata när jag påtalar att kina sett en betydande urbanisering och att oanvända bostäder fylls med inflyttade.

Och där är du igång med ihopfantiserad ad hominem.

Viljan att ta in fakta märktes inget av när du fick veta att det går utmärkt för kineser att köpa aktier. Och att dom dessutom gör det i stor utsträckning.

Shanghai är ju ekonomiskt centrum och växer.

Men urbaniseringen i Kina pågår ju inte i evig tid, och de har byggt enorma områden även på mindre heta ställen.

Och enorma krediter har gått in i sektorn för att bygga för framtiden. Vi får väl hoppas att centralplanerinegn lyckades i sina prognoser.... (fan tro't)

Men problemet är ju vad som händer när "miljonprogrammet" är färdigbyggt. Vem skall köpa upp produktionen från cementfabrikerna, stålfabrikerna... och vilka hus, vägar och broar skall byggnadsarbetarna bygga? Det är inte bara fastighetsbolagen och folks privata investeringar vi kan oroa oss för.

Och Kinas befolkning i stort växer ju inte som vår. Det som drivit bomarknaden är flytt från land till stad.
Citera
2022-07-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mmm ...

Jag tror deras kassaflöde kommer att granskas minutiöst och nu har en del fastigheter realiserats i kapital. Hur står de försäljningarna sig i balansrapporten?

Jag avvaktar reaktionen på det. Jag skrev att kursen nog kommer att röra sig och inte ligga och jäsa.

Men, nej, de kokar inte böckerna och de försöker möta kapitalmarknadens krav på transparens.

Någon har tagit Baljan i örat, eller så har han själv förstått.

Utan förtroende = mycket dyrare obligationslån.
Citera
2022-07-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mmm ...

Dom säljer fastigheter för fullt nu för att få till balansräkningen.
Baljan eller vad han heter har ett osvenskt agerande och är kaxig som få, det går hem bland fotbollsspelare men inte på börsen där allt ska vara korrekt.
Men dom petade ut skanska från omx30 så det är inget litet skitbolag som kommer försvinna på grund av blankning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in