2022-06-28, 21:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Länken du hänvisar till är hemlig eller ska du dela med dig av den?

Här har du: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/polisens-sammanfattning_am-141797-21_ouh_155_1_1.pdf
Citera
2022-06-28, 21:30
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Även om denna olycka hade inträffat med en helt vanlig random så hade "olyckan" fortfarande känts märklig. Nu när offret också är Lars Vilks så blir det alldeles uppenbart.
Citera
2022-06-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här har du: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/polisens-sammanfattning_am-141797-21_ouh_155_1_1.pdf
Så det är dunsarna du pratar om?

Denna ljudfil kommer från en
övervaknings-kamera i närheten som dock inte filmat platsen för händelsen.
Av ljudfilen framgår två repetitiva dunsar, däckskrik och kollisionsljud och
dessa ljud har undersökts och jämförts med platsundersökningarna som
genomförts av polisens kriminaltekniker och Trafikverket.

Lustig beskrivning på ljud som låter som om dom kommer från vapen. Är det nya standarden "dunsar har hörts på södermalm, en person hittad död men skott i sig" eller är det specifikt till just denna rapport att man kallar det för dunsar? Låt mig gissa, dom har enligt dig försökt vara så tydliga som möjligt?

"– Vi vet inte vad ljudet är, men har uteslutit skott eftersom vi inte hittat några spår av det på fordonet, säger chefsåklagare Per Nichols." Lustigt att man inte nämnde i rapporten att man misstänkt att det kunnat vara skott men uteslutit det för att man inte hittat spår av skott i fordonet, eller?
Senast redigerad av smultronkungen2 2022-06-28 kl. 21:36.
Citera
2022-06-28, 21:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Lustig beskrivning på ljud som låter som om dom kommer från vapen. Är det nya standarden "dunsar har hörts på södermalm, en person hittad död men skott i sig" eller är det specifikt till just denna rapport att man kallar det för dunsar? Låt mig gissa, dom har enligt dig försökt vara så tydliga som möjligt?
Jag tror det vore dumt att skriva t.ex. "pistolskott" eftersom de inte vet, eller ens verkar tro, att det är det som hörs.
Hur skulle de ha skrivit för att du skulle bli nöjd? Smällar, Knallar, Pangar, Tjoffar - något annat? - vilket uttryck hade gjort dig tillfeds?
Citera
2022-06-28, 21:37
Medlem
Citat:
Jag tror det vore dumt att skriva t.ex. "pistolskott" eftersom de inte vet, eller ens verkar tro, att det är det som hörs.
Hur skulle de ha skrivit för att du skulle bli nöjd? Smällar, Knallar, Pangar, Tjoffar - något annat? - vilket uttryck hade gjort dig tillfeds?

"– Vi vet inte vad ljudet är, men har uteslutit skott eftersom vi inte hittat några spår av det på fordonet, säger chefsåklagare Per Nichols."

Så hade man kunnat skriva. Men förstår att du är tillfredsställd med att en rapport om vad som hänt inte nämner att man misstänkt att det kunde vara skott men uteslutit det då man inte hittat spår av det i bilen..

Vi får helt enkelt börja säga i från när smällar beskrivs som smällar, det är numera "dunsar" så att du Snaken är nöjd.

Men en sak misstänker jag att du är jävligt nöjd med.
" Sammantaget bedöms samtliga fynd i utredningen tala för att
det varit fråga om en olyckshändelse."

Smällar som låter som pistolskott är numera ett tecken på att det har varit en olyckshändelse.

Här tänker man nästan att till och med snaken skulle kunna känna att en hund ligger begraven men vi känner ju dig.
Senast redigerad av smultronkungen2 2022-06-28 kl. 21:40.
Citera
2022-06-28, 21:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
"– Vi vet inte vad ljudet är, men har uteslutit skott eftersom vi inte hittat några spår av det på fordonet, säger chefsåklagare Per Nichols."

Så hade man kunnat skriva. Men förstår att du är tillfredsställd med att en rapport om vad som hänt inte nämner att man misstänkt att det kunde vara skott men uteslutit det då man inte hittat spår av det i bilen..

Vi får helt enkelt börja säga i från när smällar beskrivs som smällar, det är numera "dunsar" så att du Snaken är nöjd.

Men en sak misstänker jag att du är jävligt nöjd med.
" Sammantaget bedöms samtliga fynd i utredningen tala för att
det varit fråga om en olyckshändelse."

Smällar som låter som pistolskott är numera ett tecken på att det har varit en olyckshändelse.

Här tänker man nästan att till och med snaken skulle kunna känna att en hund ligger begraven men vi känner ju dig.

Det är varken en intervju eller skönlitteratur, det är en rapportsammanfattning. Om du stör dig på vilka onomatopoetiska uttryck de valt föreslår jag att du vänder dig till polisen / kammaråklagaren och framför dina åsikter - de blir säkert djupt tacksamma. Själv har jag noll intresse av ditt tramsande.
Citera
2022-06-28, 22:00
Medlem
Citat:
Det är varken en intervju eller skönlitteratur, det är en rapportsammanfattning. Om du stör dig på vilka onomatopoetiska uttryck de valt föreslår jag att du vänder dig till polisen / kammaråklagaren och framför dina åsikter - de blir säkert djupt tacksamma. Själv har jag noll intresse av ditt tramsande.
Jo tack, aldrig någonsin i mitt liv har jag vart med om att ljud man misstänker kan vara pistolskott och inte lyckats identifiera men som man utesluter pga att man inte hittat rester av kula beskrivs så enkelt som "Av ljudfilen framgår två repetitiva dunsar" men om du menar att det är vanligt kan du gärna ge ett annat exempel på det eller sluta tramsa.
Senast redigerad av smultronkungen2 2022-06-28 kl. 22:02.
Citera
2022-06-28, 22:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Precis som terroristens pass i 911 som överlevde allt och landade oskadat på marken. I det fallet var det meningen att någon skulle hitta det (check!), lämna det till polisen (check!) och att utredningen sedan skulle visa att det var en nersupen arab som inte ens kunde vika en papperssvala som var ansvarig för attacken (check!)

Så, vad är det vi ska lära oss av kulan? Ska vi tro att den avlossats inne i bilen och att olyckan berodde på ett vådaskott? Palmemordet och Estoniaolyckan håller ju på att förklaras bort som vådaskott, så det borde ju passa med Vilks också. Vem kunde ha anat att..., Vi såg det inte komma..., Det hjälper inte att leta efter syndabockar..., Det är dags att vända blad och gå vidare...

Enligt källor inom socialdemokraterna så var kulan en lyckoamulett efter en lyckad skjutning i en vattentank. Att man lyckas avlossa ett skott i vatten är oerhört ovanligt så poliserna kände att det var viktigt att behålla på sig varje dag
Citera
2022-06-28, 22:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jo tack, aldrig någonsin i mitt liv har jag vart med om att ljud man misstänker kan vara pistolskott och inte lyckats identifiera men som man utesluter pga att man inte hittat rester av kula beskrivs så enkelt som "Av ljudfilen framgår två repetitiva dunsar" men om du menar att det är vanligt kan du gärna ge ett annat exempel på det eller sluta tramsa.

Om någon skulle skjuta mot ett bilfönster och kulan rikoschetterar men skapar en liten skada men gör att föraren får panik och väjer undan och kraschade. Kan man då hitta spår av ev skott efter en krasch med en lastbil?
Citera
2022-06-28, 22:49
Medlem
Milovinas avatar
Citat:

"– Vi vet inte vad ljudet är, men har uteslutit skott eftersom vi inte hittat några spår av det på fordonet, säger chefsåklagare Per Nichols." Lustigt att man inte nämnde i rapporten att man misstänkt att det kunnat vara skott men uteslutit det för att man inte hittat spår av skott i fordonet, eller?

Lyssnade precis på ljudfilen och tyckte ljudet påminde väldigt mycket om de bakgrundsljud av explosioner man kan höra vid nyhetsrapporteringen från Ukraina. Att beskriva detta som dunsar är för mig helt obegripligt. Det skall väl för fanken inte spela någon roll om man inte hittat en kula. Det ÄR ingen duns, det är en tydlig explosion. Den är ganska dov vilket jag tolkar som en grövre kaliber (sprängmedel).

I rapporten kan man även läsa ” Utmed sträckan där spår fanns anträffades en mängd plast och gummidetaljer, bland annat en innerskärmsinsats till ett hjulhus och en del av en insats till höger stötfångare som var märkt Range Rover.”

En sprängladdning kan ha placerat i hjulhuset. Det är min teori.
Citera
2022-06-28, 23:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milovina
Lyssnade precis på ljudfilen och tyckte ljudet påminde väldigt mycket om de bakgrundsljud av explosioner man kan höra vid nyhetsrapporteringen från Ukraina. Att beskriva detta som dunsar är för mig helt obegripligt. Det skall väl för fanken inte spela någon roll om man inte hittat en kula. Det ÄR ingen duns, det är en tydlig explosion. Den är ganska dov vilket jag tolkar som en grövre kaliber (sprängmedel).

I rapporten kan man även läsa ” Utmed sträckan där spår fanns anträffades en mängd plast och gummidetaljer, bland annat en innerskärmsinsats till ett hjulhus och en del av en insats till höger stötfångare som var märkt Range Rover.”

En sprängladdning kan ha placerat i hjulhuset. Det är min teori.

Det letade man dock efter - både i resterna av Vilks fordon och i följebilen. Det står också i rapporten som orsak till att man uteslutit en attack.
Citera
2022-06-28, 23:05
Medlem
Citat:
Måste jag bekymra mig om hur polisen formulerat sig i en rapport - om de beskrivit ljudet som en duns eller en smäll - för att få vara här? Vilken regel står det i?

Citat:

Du som vill normalisera denna beskrivning, hade du något liknande exempel? Eller blev det för jobbigt nu?
Senast redigerad av smultronkungen2 2022-06-28 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in