2022-06-28, 19:02
Medlem
Olycka. Verkar för avancerat och dessutom dog ju fler än bara Vilks. Måste ha funnits enklare sätt att göra sig av med honom. Dessutom kunde ju ingen veta att punkteringarna skulle leda till Vilks död. Han kunde ha klarat sig helskinnad om det velat sig lite bättre.
Citera
2022-06-28, 19:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Förstår jag dig rätt om den lades upp av privatpersoner 9 dagar efter att Lars Vilks dog men att ingen info från officiellt håll har bekräftat detta förrän nu? Om du menar på att det bekräftats tidigare så länka gärna källan.

Polisen/åklagarmyndigheten skrev om ljudfilen i sin sammanfattning som också länkats flera gånger här i tråden (rapporten från den 15 juni) men de kommenterade väl just ingenting innan det precis som brukar vara när sekretessbelagda utredningar pågår.
Citera
2022-06-28, 20:26
Medlem
När de höll vägen stängd i så lång tid kunde de stängt av i några minuter till vid lämpligt tillfälle och avlossat två skott där man beräknat att skytter borde varit placerad. Efter det analyserat samma inspelningsutrustning och jämfört de båda inspelningarna.

En ratthållare som blir skiträdd av beskjutning eller punktering reagerar och agerar i panik och har sådan tur att de träffar en mötande lastbil, bevisen förbränns.

Nej lägg ned den svenska polisen och köp in tjänsterna från vilket annat närliggande land som helst!
Citera
2022-06-28, 20:28
Medlem
elbels avatar
Diskret mord men de hade inte räknat med ljudfilen
Men varför inte använda dämpare?

edit
lyssnade igen, det är inte ett ekoljud?

det minsta man kunde göra är att smälla ett däck på samma plats, spela in och jämföra
Senast redigerad av elbel 2022-06-28 kl. 20:44.
Citera
2022-06-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tänk nu på att vi talar om att skjuta mot ett bepansrat fordon - skulle någon verkligen välja en sådan kaliber då om de var ute efter mer än att repa lacken?? Och skulle man välja pistol/k-pist för att träffa hjulen på ett fordon som susar förbi på motorvägen??

Inte om skytten redan var inne i bilen
Citera
2022-06-28, 20:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Inte om skytten redan var inne i bilen

Så först sköt nån allihop inne i bilen och sen fick bilen punktering och sladdade av vägen in i en lastbil. jag tycker det låter lite… långsökt.
Citera
2022-06-28, 21:01
Medlem
Citat:
Så först sköt nån allihop inne i bilen och sen fick bilen punktering och sladdade av vägen in i en lastbil. jag tycker det låter lite… långsökt.

Ja lägg ner invändig skottlossning den hade nog inte registrerats så väl på inspelningen.

Mer troligt att de smälta rutorna pangat av skott och ratthållaren fått panik av större modell

eller

skytten träffat ett däck vilket också skakar om bilen.
Citera
2022-06-28, 21:19
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast de kan inte avgöra det på de däck som ändå verkade vara relativt intakta. Tyckte jag läste att 2 däck brann medans två klarade sig. Baserat på dessa två som var kvar så kan man väl ändå göra en hyfsad bedömning på slitage då jag antar att de byter 4 åt gången

Det var tre skott. Alltså var det ett attentat. Han var ju så hatad.
Citera
2022-06-28, 21:21
Medlem
Citat:
Polisen/åklagarmyndigheten skrev om ljudfilen i sin sammanfattning som också länkats flera gånger här i tråden (rapporten från den 15 juni) men de kommenterade väl just ingenting innan det precis som brukar vara när sekretessbelagda utredningar pågår.
Tycker jag var väldigt tydlig med orden "Om du menar på att det bekräftats tidigare så länka gärna källan." och jag hittar ingen länk. Alltid bekvämt att backa upp vad man säger med att den finns på nån av alla 300+ sidor i tråden.
Citera
2022-06-28, 21:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Tycker jag var väldigt tydlig med orden "Om du menar på att det bekräftats tidigare så länka gärna källan." och jag hittar ingen länk. Alltid bekvämt att backa upp vad man säger med att den finns på nån av alla 300+ sidor i tråden.

Då får du specificera vad du avsåg med "tidigare" - det som diskuterades var ju Dagens juridiks publicering som var klart efter polisens rapport.
Så i sådana fall så hade det bekräftats tidigare.
Citera
2022-06-28, 21:25
Medlem
Citat:
Då får du specificera vad du avsåg med "tidigare" - det som diskuterades var ju Dagens juridiks publicering som var klart efter polisens rapport.
Så i sådana fall så hade det bekräftats tidigare.
Länken du hänvisar till är hemlig eller ska du dela med dig av den?
Citera
2022-06-28, 21:26
Medlem
Citat:

Jag tycker det låter långsökt att inget konstigt hänt trots att man hört 3 smällar och att en snut går runt med avlossade skott på sin person som smycken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in