2022-06-28, 15:08
Medlem
Ugglan.s avatar
disktrazan har skrivit fyra inlägg i tråden. Intressant läsning. disktrazan var på kalaset i Radbyn.

Citat:
Ursprungligen postat av disktrazan
Angående diskussionen om B.W så var jag på samma förfest som honom den kvällen Helena försvann.
Som jag även berättade för polisen så drack B.W öl plus att han körde från festen i en vit opel.

Det jag undrar över är varför inte killen som B.W var med och även åkte med B.W till statt aldrig
har nämnts i detta forumet ?
Har hört att denna personen var intresserad av Helena och han vistades i Mariestad endast
under ca en halvårs period detta året.
Det var en engelsk kille som pratade svenska med stark brytning och han försvann strax efter Helenas
försvinnande. Ganska kort och småfet kille. . . .

Efter lite efterforskningar har jag fått reda på att han gick under namnet Shane......

Någon borde komma ihåg honom??

Citat:
Angående den vita opeln så tror ja inte att den var B.W´s bil.
Jag är osäker på om några andra åkte med bilen till stan men
vet att bw samt "shane" åkte ner ihop.
Vet inte när han försvann från stan för det var ingen jag
personligen umgicks med men såg honom ibland på Biljardcafét i M-stad.
Huruvida han var intresserad av Helena ska jag låta vara osagt för det
är information jag bara hört av andra personer. Vet ej personligen om han
ens kände Helena.
Jag träffade ej B.W efter statt då jag var kvar på förfesten hela kvällen.
Var inte nere på stan den aktuella kvällen.

Citat:
Detta var nytt för mig att p.us skulle ha erkänt någonting men har hört från
en person att B.W erkänt på fyllan. 2ggr tydligen men osäker om det var till samma person.
Vet iaf en person som han tydligen erkänt för.
Till saken hör att alla som kände B.W på den tiden vet att han förmodligen var
Mariestads största mytoman och personligen fick jag intrycket att han trodde
på sina lögner själv i högsta grad att han antagligen skulle klara ett lögndetektor
test utan problem.
Pryts är jag helt övertygad om att man kan avföra från misstankar direkt.
Känt honom från barnsben och när det väl hettade till , slagsmål eller handgemäng
eller nån slags kontakt med myndigheter osv osv tog han oftast till lipen o sprang hem.
Hans föräldrar var förövrigt Jehovas Vittnen men det har nog ingen betydelse.
Bara en fotnot.
Förfesten i Radbyn som vissa diskreta personer i forumet har adresserat med både
gata och namn var ett 25 års kalas. Killen i fråga fyllde 25 på hösten men hade
kalaset i förtid. Som jag ser det borde pajkastningen här upphöra och att man
seriöst kan försöka nysta upp info som kanske kan få fallet att komma framåt.
Personligen tror jag att om GM är från Mariestad så borde man inrikta sig på
B.W P.U Shane. . . kan finnas någon till som kan vara intressant men det är mitt tips.

Citat:
Jag vill kommentera dessa påstående eftersom dem är helt fel.
J.L var på denna kväll på fest i radbyn och var aldrig nere på stan den kvällen.
På den festen var även B.W och Sh*** som åkte i en ljus opel .... Bägge drack
men körde ändå bil ganska tidigt från festen. De kom inte tillbaka dit efter de lämnat.
J.L har aldrig bott i husvagnen som tillhörde hans Mor. Den utnyttjades endast som
"gäststuga" när föräldrarna hade släkt o vänner på besök. Ev kan hans bror bott i den
kortare perioder på sommaren då han endast hade en liten skrubb som rum i huset.
J.L bodde vid tidpunkten på "långkorven" med sin flickvän och sin dotter som var ca 7 mån gammal.
J.L kände inte Christer R*** eller umgicks med honom alls. Han kände "till" honom som förmodligen
alla i Mariestad gjorde.
Om det finns några oklarheter så kan jag ta reda på mer uppgifter....
Citera
2022-06-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
En person som poserar flitigt på jaktfoton på sin Facebook är BW!

And there you Go............ !!!

Som sagt i det stora hela och fall man tänker lite ur det perspektivet som vi pratade om.. jag kan själv inget om jakt men jag utgår ifrån att folk som håller på med det har en viss kännedom om tex hur man ska tänka kring vissa delar. Man vet tex att en livlös kropp är tung och bökig att bära på etc. Man är van vid att se blod och kanske t.om med hur man ska paketera för det inte ska lukta för mycket etc, samt jag tänker en lokalkännedom kring områden som gäller skog och sjö.. du vet såna basic jakt- grejer men som för mig är främmande.
Citera
2022-06-28, 16:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Som jag förstått det är det minst två personer, förmodligen fler då en sitter i baksätet och oroligt ser sig om bakåt.
Vittne 1 säger tidigt att bilen har DK-dekal, och upprepar detta med emfas. Senare, efter att signalementet på E.As bil figurerat i media, menar hon att det var en brun Sierra hon såg. Vittne 2 är mer osäker och säger att det var "nån slags dekal". Säger på senare år att bilen förmodligen var blå.

Kan man ha använt sig av 2 bilar?
Bilen vid Trankärr var kanske inte samma bil (ev. SP's?) som grannkillarna och Carina såg inne på cykelvägen?
Kan bilen vid Trankärr (ev. blå) ha varit MK's?
Det kanske är här han kommer in i bilden?

MK hade lägenhet i stan på Prebendegatan, om man kom på att ryggsäcken låg kvar i SP's bil (som enl. IB03's scenario ev. ställdes på sjukhusparkeringen) kan man kanske ha hämtat upp ryggsäcken med en annan bil (av säkerhetsskäl) för att sedan köra vidare "mot där man bor" dvs. Krontorp.
Ryggsäcken dumpas efter vägen (Kusa/Trankärr) och i samband med detta ses bilen av 2 vittnen. Därefter kör man "hem" till EM huset i Krontorp där BW sedan ses tvätta kläder på morgonkvisten.

Om det var 3 GM så bör man ha haft tillgång till lika många bilar. Det är därför logiskt att man använde sig av 2 olika bilar under natten för att undvika att ev. vittnen uppmärksammar en och samma bil som kör runt på en massa märkliga ställen.

Bara spånar lite här...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-28 kl. 16:52.
Citera
2022-06-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kan man ha använt sig av 2 bilar?
Bilen vid Trankärr var kanske inte samma bil (ev. SP's?) som grannkillarna och Carina såg inne på cykelvägen?
Kan bilen vid Trankärr (ev. blå) ha varit MK's?
Det kanske är här han kommer in i bilden?

MK hade lägenhet i stan på Prebendegatan, om man kom på att ryggsäcken låg kvar i SP's bil (som enl. IB03's scenario ev. ställdes på sjukhusparkeringen) kan man kanske ha hämtat upp ryggsäcken med en annan bil (av säkerhetsskäl) för att sedan köra vidare "mot där man bor" dvs. Krontorp.
Ryggsäcken dumpas efter vägen och i samband med detta ser 2 vittnen bilen i Trankärr. Därefter kör man "hem" till EM huset i Krontorp där BW sedan ses tvätta kläder på morgonkvisten.

Om det var 3 GM så bör man ha haft tillgång till lika många bilar. Det är därför logiskt att man använde sig av 2 olika bilar under natten för att undvika att ev. vittnen uppmärksammar en och samma bil som kör runt på en massa märkliga ställen.

Bara spånar lite här...

Absolut en möjlighet till det, vi vet ju inte så mycket om denna MK, förutom att han ingick i "EM-Huset" och var sambo med BW under denna period, han måste ju in på något hörn, och jag tänker att att om han var på Stadt och bodde med BW så måste ju han kommit hem på något sätt, så möjligheten att han var med i bilen är ju stor om han och BW var utanför Stadt efter stängning, tänker jag..

Hoppas på mer info om denna MK, hur han var och vad han hade för sig denna kvällen. Däremot vet jag inte om 4st plus HA var med i bilen, möjligheten finns men det låter osannolikt med så många. Jag tror mer på ett scenario där det är 2-3 GM och resten täcker upp med alibi och falska uttalanden osv.
Citera
2022-06-28, 17:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
disktrazan har skrivit fyra inlägg i tråden. Intressant läsning. disktrazan var på kalaset i Radbyn.

Undra vem som ägde den vita Opeln då, om den nu inte var BW's? Den skulle kanske kunna passa in som bilen på cykelvägen lika bra som SP's Rover 200-series?

Kanske var det den vita Opeln som sågs inne på cykelvägen och sen SP's Rover med UK-dekal ute vid Trankärr?
Citera
2022-06-28, 17:10
Medlem
Citat:
Undra vem som ägde den vita Opeln då, om den nu inte var BW's? Den skulle kanske kunna passa in som bilen på cykelvägen lika bra som SP's Rover 200-series?

Kanske var det den vita Opeln som sågs inne på cykelvägen och sen SP's Rover med UK-dekal ute vid Trankärr?

Ja jag också undrat över vems bil men kanske hans sambo's?

Samt enligt Disktrazans inlägg. Så trodde den personen att PU, Shane och BW var där man skulle leta.. där är den farliga cocktailen vi pratade om........
Citera
2022-06-28, 17:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Absolut en möjlighet till det, vi vet ju inte så mycket om denna MK, förutom att han ingick i "EM-Huset" och var sambo med BW under denna period, han måste ju in på något hörn, och jag tänker att att om han var på Stadt och bodde med BW så måste ju han kommit hem på något sätt, så möjligheten att han var med i bilen är ju stor om han och BW var utanför Stadt efter stängning, tänker jag..

Hoppas på mer info om denna MK, hur han var och vad han hade för sig denna kvällen. Däremot vet jag inte om 4st plus HA var med i bilen, möjligheten finns men det låter osannolikt med så många. Jag tror mer på ett scenario där det är 2-3 GM och resten täcker upp med alibi och falska uttalanden osv.

Jag tänker att dom var 3 st BW, SP och MK.
Ev. var det bara BW och MK som dumpade ryggsäcken och därefter åkte "hem" till EM-huset i Krontorp. SP återvände kanske till sin lägenhet i stan efter att Helena hade dumpats och bilen ställts på sjukhusparkeringen.
Det är alltid bra att någon i trion avviker, att man delar på sig av säkerhetsskäl.
Citera
2022-06-28, 17:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja jag också undrat över vems bil men kanske hans sambo's?

Samt enligt Disktrazans inlägg. Så trodde den personen att PU, Shane och BW var där man skulle leta.. där är den farliga cocktailen vi pratade om........

Samtidigt var det MK som var bortklippt på bilden från juni -92. MK var dessutom en i gänget som vistades i EM huset. MK hängde med BW just vid tidpunkten för försvinnandet. Det gör honom mer misstänkt än PU anser jag.

Vad som gör MK extra intressant är att det finns så oerhört lite info om honom.
Hur kommer det sig?
Vem är han?
Citera
2022-06-28, 18:03
Medlem
Citat:
Samtidigt var det MK som var bortklippt på bilden från juni -92. MK var dessutom en i gänget som vistades i EM huset. MK hängde med BW just vid tidpunkten för försvinnandet. Det gör honom mer misstänkt än PU anser jag.

Vad som gör MK extra intressant är att det finns så oerhört lite info om honom.
Hur kommer det sig?
Vem är han?

Ja eller hur! MK tillhör "Järngänget" men de andra har man hört mer rykten och hörsägen om.. kanske var det så att han hängde mer med Bröderna O som jag får uppfattningen av att vara mer ordentliga i jämförelse med de andra i "gänget" men sen samtidigt så var han sambo med BW, så verkar ju som de stod varandra nära.

Samt att dessa 3, BW, PU, och MK inte verkar vilja ha med varandra att göra... Det gör det hela rätt suspekt, däremot så vet man inte så mycket om vart Shane tog vägen. Drog ifrån Mariestad och inte setts den dess... Det klingar ju inte heller jättebra Elle....

Så BW, SP, MK och PU är ju definitivt några att lägga stort fokus kring. Däremot funderar jag på hur KM's relation var till "EM-Huset"? Eller var han mer UA, PW, och HA's kompis genom sin flickvän?
Citera
2022-06-28, 18:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Så BW, SP, MK och PU är ju definitivt några att lägga stort fokus kring. Däremot funderar jag på hur KM's relation var till "EM-Huset"? Eller var han mer UA, PW, och HA's kompis genom sin flickvän?

Jag tror det, det är iaf så jag tolkar det.
Citera
2022-06-28, 20:00
Medlem
Citat:
Jag tror det, det är iaf så jag tolkar det.

Ja, för även om det låter lite märkligt, så får jag känslan av att han kan vara ett vittne, även om jag förstår dem som har honom som GM. Mycket skumma uttalanden och märkliga beteenden kring den natten.

Men jag tänker; Om han var på Helena där under kvällen, han var den som satt i baren, han var med när hon ringde ifrån telefon-automaten inne på Stadt.. efter att ha försökt att "Kolla läget" på Helena utan någon större framgång, hon var ju intresserad av en annan kille så går han över torget och fylle-ringer sin flickvän: "för att kolla vad han har hemma" sen går han tillbaka till Helena som står med BW och de pratar om skjuts hem, de andra grabbarna i gänget ansluter/Är redan där,, inte fan kommer han erkänna vilken bil hon hoppade in i, elle?

Alternativt; BW och Helena snackar om skjuts hem, BW vet inte vad de andra är men vet att en bil är på G, (har en bil själv men inväntar på den som ska köra) men Helena väljer att gå hem, orkar kanske inte vänta på de andra.. KM joinar som ett sista desperat försök att kanske kolla om "läget" har förändrats på 10min och de börjar gå över bron (Som brovittnet säger). Och bilen ansluter efter bron och Helena hoppar in för att slippa gå efter en helkväll med dans och festande, kanske de övertalar henne att hänga med dom/är ju ändå ute och kör etc. Och kvar står KM... Kommer han berätta om detta? Liksom han ensam mot de här gänget? Som många gillar betydligt mer än vad de gillar honom.. samt att många har ju mindre charmiga egenskaper och plötsligt får du reda på att det kanske t.om med har dödat någon. Du bor i samma stad, samma umgänge, vem ska tro dig? Samt att de kommer ju få reda på att det är du... Jag tror KM gjorde det som kändes bäst; Hävda minneslucka och du kommer inte ihåg någonting.

Som sagt bara ventilerar lite tankar.. Har man KM som gärningsman så tolkar man det säkert precis tvärtom
Citera
2022-06-28, 21:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja, för även om det låter lite märkligt, så får jag känslan av att han kan vara ett vittne, även om jag förstår dem som har honom som GM. Mycket skumma uttalanden och märkliga beteenden kring den natten.

Men jag tänker; Om han var på Helena där under kvällen, han var den som satt i baren, han var med när hon ringde ifrån telefon-automaten inne på Stadt.. efter att ha försökt att "Kolla läget" på Helena utan någon större framgång, hon var ju intresserad av en annan kille så går han över torget och fylle-ringer sin flickvän: "för att kolla vad han har hemma" sen går han tillbaka till Helena som står med BW och de pratar om skjuts hem, de andra grabbarna i gänget ansluter/Är redan där,, inte fan kommer han erkänna vilken bil hon hoppade in i, elle?

Alternativt; BW och Helena snackar om skjuts hem, BW vet inte vad de andra är men vet att en bil är på G, (har en bil själv men inväntar på den som ska köra) men Helena väljer att gå hem, orkar kanske inte vänta på de andra.. KM joinar som ett sista desperat försök att kanske kolla om "läget" har förändrats på 10min och de börjar gå över bron (Som brovittnet säger). Och bilen ansluter efter bron och Helena hoppar in för att slippa gå efter en helkväll med dans och festande, kanske de övertalar henne att hänga med dom/är ju ändå ute och kör etc. Och kvar står KM... Kommer han berätta om detta? Liksom han ensam mot de här gänget? Som många gillar betydligt mer än vad de gillar honom.. samt att många har ju mindre charmiga egenskaper och plötsligt får du reda på att det kanske t.om med har dödat någon. Du bor i samma stad, samma umgänge, vem ska tro dig? Samt att de kommer ju få reda på att det är du... Jag tror KM gjorde det som kändes bäst; Hävda minneslucka och du kommer inte ihåg någonting.

Som sagt bara ventilerar lite tankar.. Har man KM som gärningsman så tolkar man det säkert precis tvärtom

Jag tror som du, KM kan veta något om försvinnandet. Han kan ha blivit vittne till hur Helena plockas upp av en bil efter bron och sett vilka som satt i bilen, KM kan t.o.m. ha bevittnat tumultet i kohagen. Allt beror på vart GM dök upp.

Men om HA fick skjuts hela vägen från stan, dvs om hon hoppade in i en bil före Marieholmsbron så är KM förmodligen helt oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in