2011-09-15, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Vad jag vet så skulle hon börja jobba på sjukhuset, måndagen efter att hon försvunnit.
Innan hon försvann hade hon varit i Grekland på semester.
Hon hade jobbat på Rattugglan (en mack) tidigare. Detta står skrivet i tråden i tidigare inlägg.
Mer vet jag inte.

Helena är yngst.

Jaha ja, då ska "fallet" få en ny start då.

Jag kan nog bara tycka att det hela börjar bli svårt patetiskt, hela tiden dyker det upp skribenter som har ess i ärmen.
Jag som uppväxt i Mariestad och där med har kännedom om väldigt många människor i byn, kan väl se att det mesta som framkommit här är den berömda Mariestads jantelagen.
De kända kriminella elementen i byn sållas bort på bråkdelen av 1 sekund, medans oskyldiga människor attackeras gång på gång.
jag finner föga troligt att någon här i tråden besitter kunskapen att lösa fallet.
Gärningsmannen är närmare än ni tror, vill ni ha information om polisens teorier eller vad som framkommit i fallet Helena Andersson går det bra att kontakta polishuset i Skövde.
Juvén kan ställa upp med lite info OM ni bara ansträngde er och ringde honom i stället för att sitta här och spekulera i fel ände.
Jag ringde och fick veta en hel del.
Citera
2011-09-15, 09:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkongman

Jag kan nog bara tycka att det hela börjar bli svårt patetiskt, hela tiden dyker det upp skribenter som har ess i ärmen.
Jag som uppväxt i Mariestad och där med har kännedom om väldigt många människor i byn, kan väl se att det mesta som framkommit här är den berömda Mariestads jantelagen.
De kända kriminella elementen i byn sållas bort på bråkdelen av 1 sekund, medans oskyldiga människor attackeras gång på gång.
jag finner föga troligt att någon här i tråden besitter kunskapen att lösa fallet.
Gärningsmannen är närmare än ni tror, vill ni ha information om polisens teorier eller vad som framkommit i fallet Helena Andersson går det bra att kontakta polishuset i Skövde.
Juvén kan ställa upp med lite info OM ni bara ansträngde er och ringde honom i stället för att sitta här och spekulera i fel ände.

Vad fick du veta som kan vara intressant i fallet och som kan föra denna tråd framåt så att man inte spekulerar i fel ände?
Citera
2011-09-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-kex
P.Us sk erkännande. Hur många hörde hans erkännande, och hur löd hans erkännande? Detta vill jag ha svar på.

Detta var nytt för mig att p.us skulle ha erkänt någonting men har hört från
en person att B.W erkänt på fyllan. 2ggr tydligen men osäker om det var till samma person.
Vet iaf en person som han tydligen erkänt för.
Till saken hör att alla som kände B.W på den tiden vet att han förmodligen var
Mariestads största mytoman och personligen fick jag intrycket att han trodde
på sina lögner själv i högsta grad att han antagligen skulle klara ett lögndetektor
test utan problem.
Pryts är jag helt övertygad om att man kan avföra från misstankar direkt.
Känt honom från barnsben och när det väl hettade till , slagsmål eller handgemäng
eller nån slags kontakt med myndigheter osv osv tog han oftast till lipen o sprang hem.
Hans föräldrar var förövrigt Jehovas Vittnen men det har nog ingen betydelse.
Bara en fotnot.
Förfesten i Radbyn som vissa diskreta personer i forumet har adresserat med både
gata och namn var ett 25 års kalas. Killen i fråga fyllde 25 på hösten men hade
kalaset i förtid. Som jag ser det borde pajkastningen här upphöra och att man
seriöst kan försöka nysta upp info som kanske kan få fallet att komma framåt.
Personligen tror jag att om GM är från Mariestad så borde man inrikta sig på
B.W P.U Shane. . . kan finnas någon till som kan vara intressant men det är mitt tips.
Citera
2011-09-15, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av disktrazan
Detta var nytt för mig att p.us skulle ha erkänt någonting men har hört från
en person att B.W erkänt på fyllan. 2ggr tydligen men osäker om det var till samma person.
Vet iaf en person som han tydligen erkänt för.
Till saken hör att alla som kände B.W på den tiden vet att han förmodligen var
Mariestads största mytoman och personligen fick jag intrycket att han trodde
på sina lögner själv i högsta grad att han antagligen skulle klara ett lögndetektor
test utan problem.
Pryts är jag helt övertygad om att man kan avföra från misstankar direkt.
Känt honom från barnsben och när det väl hettade till , slagsmål eller handgemäng
eller nån slags kontakt med myndigheter osv osv tog han oftast till lipen o sprang hem.
Hans föräldrar var förövrigt Jehovas Vittnen men det har nog ingen betydelse.
Bara en fotnot.
Förfesten i Radbyn som vissa diskreta personer i forumet har adresserat med både
gata och namn var ett 25 års kalas. Killen i fråga fyllde 25 på hösten men hade
kalaset i förtid. Som jag ser det borde pajkastningen här upphöra och att man
seriöst kan försöka nysta upp info som kanske kan få fallet att komma framåt.
Personligen tror jag att om GM är från Mariestad så borde man inrikta sig på
B.W P.U Shane. . . kan finnas någon till som kan vara intressant men det är mitt tips.

Vet inget om B,W eller P,u Men däremot Shane.
Vad beträffar profilen Prytz så kan jag inte riktigt hålla med dig, mej veterligen har han aldrig sprungit undan.
Snarare så var det han pratade oss ur hetsiga situationer, så det var lite taskigt sagt.
Sällan han hamnade i slagsmål, så om du känner samma person som jag så.... underligt.

Vad det beträffar informationen från polishuset i Skövde, så är det inget nytt under solen.
Samma som skrivits i alla media redan.
Citera
2011-09-15, 11:55
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:

Du ska ju inte inbilla dig, att du har fått reda på mer än vad som kommit fram i media. Tror du verkligen, att folk tror du har fått mer info än någon annan privatperson. Men om du sitter på sekretessbelagda saker som står i förundersökningsmaterialet, då blir man ju imponerad av hur du
kunnat få polisen att begå tjänstefel.
Att folk inte besitter kunskap om att lösa fallet skall du skita i, då detta är en tråd fritt fram för spekulationer och egna teorier. Passar det inte så stick till något annat nätforum, förslagsvis Familjeliv. Gud vad folk börjar bli otrevliga i denna tråd, en del hänger ut halva Sverige och en del
kallar folk patetiska, utvecklingsstörda m.m. Det blir bara dålig kvalité om det ska fortsätta så här.
Citera
2011-09-15, 12:18
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
.......
......Jag ringde och fick veta en hel del.

Fynden som gjordes är det enda "säkra" i fallet Helena, så vitt jag vet.

Om du (eller någon annan) samtalar med polisen i Skövde igen så kan du kanske fråga:

1) Exakt var hittades ringarna och seraret (låg de tillsammans vid lekplatsen eller låg de utspridda in mot Kohagen och stigen)?

2) Exakt var hittades sandalerna? Hur långt ifrån varandra och framför allt hur långt från ringarna och seratet låg dessa? (Kan gm ha kastat in sandalerna från lekplatsen eller måste gm ha gått in på stigen för att placera en sandal på vardera sidan av stigen? Eller misstänker man att en gm gått/sprungit på stigen från Ekuddenvägen och genom hela Kohagen och i samband med detta "placerat" sandalerna? Låg sandalerna på marken eller låg de "upp" i vegitationen?)

En annan fråga som är intressant är bildäcksavtrycken som togs vid lekplatsen.
Finns avgjutningarna sparade och vilken däcktyp konstaterades?

Citera
2011-09-15, 15:16
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Fynden som gjordes är det enda "säkra" i fallet Helena, så vitt jag vet.

Om du (eller någon annan) samtalar med polisen i Skövde igen så kan du kanske fråga:

1) Exakt var hittades ringarna och seraret (låg de tillsammans vid lekplatsen eller låg de utspridda in mot Kohagen och stigen)?

2) Exakt var hittades sandalerna? Hur långt ifrån varandra och framför allt hur långt från ringarna och seratet låg dessa? (Kan gm ha kastat in sandalerna från lekplatsen eller måste gm ha gått in på stigen för att placera en sandal på vardera sidan av stigen? Eller misstänker man att en gm gått/sprungit på stigen från Ekuddenvägen och genom hela Kohagen och i samband med detta "placerat" sandalerna? Låg sandalerna på marken eller låg de "upp" i vegitationen?)

En annan fråga som är intressant är bildäcksavtrycken som togs vid lekplatsen.
Finns avgjutningarna sparade och vilken däcktyp konstaterades?

Enligt denna artikel så kunde det inte fastställas.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1950637/forsvunna-helenas-blod-soks-i-beslagtagen-vit-volvo

"I området hittades också hjulspår som tros komma från en bil som har med hennes försvinnande att göra.
Men polisen har inte lyckats klarlägga från vilken bil de kommer."
Senast redigerad av YngveFrej 2011-09-15 kl. 15:22.
Citera
2011-09-15, 15:39
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Enligt denna artikel så kunde det inte fastställas.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1950637/forsvunna-helenas-blod-soks-i-beslagtagen-vit-volvo

"I området hittades också hjulspår som tros komma från en bil som har med hennes försvinnande att göra.
Men polisen har inte lyckats klarlägga från vilken bil de kommer."

Tack,
men att polisen inte vet från vilken bil hjulspåren kommer är kanske naturligt.
Men vet man vilken typ av däck det är och finns avtrycken kvar?

Citera
2011-09-15, 15:51
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Tack,
men att polisen inte vet från vilken bil hjulspåren kommer är kanske naturligt.
Men vet man vilken typ av däck det är och finns avtrycken kvar?

Förlåt. Blev visst lite galet där.

Man tycker ju att de borde kunnat avgöra vilka typ av däck det är. Hjulspåren var väl tydliga?
Citera
2011-09-16, 00:06
Medlem
Citat:
Förlåt. Blev visst lite galet där.

Man tycker ju att de borde kunnat avgöra vilka typ av däck det är. Hjulspåren var väl tydliga?

Vad jag kan minnas så hade dom spårvidden på fordonet och det passade in på en handfull bilmärken.

// MickeR
Citera
2011-09-16, 00:08
Medlem
Citat:

Jenvén hetar han...Pelle J är kriminalinspektör på länspolisen.

// MickeR
Citera
2011-09-16, 00:53
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Vad jag kan minnas så hade dom spårvidden på fordonet och det passade in på en handfull bilmärken.

// MickeR

Det är väl ganska klart att ett fordon är inblandat och att Helena transporterats i detta fordon. Det fanns blodbesudling på en av sandalerna som hittades och det är då sannolikt att hon blött i samband med att hon befann sig i fordonet. Med tanke på att polisen också sökte bilspår på lekplatsen är det väl logiskt att anta att en gärningsman som känner sig obekväm vill göra sig av med sin bil så snart som möjligt. "Blocket" och andra säljsiter fanns knappast 1992 och man kan då föreställa sig att en bilannons med den aktuella bilen sattes in i någon lokaltidning ganska kort tid efter att Helena försvann. Möjligen fanns Bilbörsen och andra specialtidningar även 1992, men jag är osäker.

Ett tips till den Mariestadsbo som har tid och möjlighet: Gå ner på biblioteket och begär fram de lokala tidningar som fanns 1992 (finns på microfilm) från veckan efter Helenas försvinnande och säg tre månader framåt. Kolla bilannonserna noga. Finns telefonnr eller adress angivet så kan kanske en koppling göras till något av de namn som figurerat tidigare i tråden.
Möjligen kan en gm ha bytt bort bilen via en bilhandlare men det scenariet är nog mindre sannolikt.

Senast redigerad av Sumping 2011-09-16 kl. 00:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in