2022-06-28, 18:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland är redan minst i BRIC för Brasilien har gått om dem. Snart har Iran en större ekonomi. De kommer ta in Indonesien och andra länder som snart är större än Rysslands ekonomi.
Jo fler länder är på g. Bla Argentina, Mexico och Saudiarabien (!)
Går SA med blir USA helt galna. Världens största oljeproducent som hittills varit nära kopplad till USA.
Skälet till detta är det valuta- och handelskrig som USA nu bedriver samt osäkerhet kring dollarns ställning.
De flesta länder vill ha stabilitet och förutsägbarhet i handelsrelationer.
De vill ha frihandel inte blockpolitik och sanktioner som rubbar världshandeln.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-28 kl. 19:03.
Citera
2022-06-28, 19:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag har uppfattat det så att i alla fall där Putin gått in militärt det redan varit väpnade konflikter. 2 gånger i Georgien sedan i östra Ukraina och i Syrien.
När det gällde Ukraina var det från början en vald president som i första hand hade sin väljare i östra Ukraina men som inte var lika populär i Kiev som några tusen revolutionärer inte ville vänta tills nästa presidentval för att avsätta utan önskade med vapen i hand avsätta direkt.
Så för de baltiska staterna gäller väl att satsa stort och göra vad man kan för att hålla de ryska minoriteterna i dessa länder på gott humör.

Det var ingen väpnad konflikt i Ukraina, Ryssland invaderade Krim, skapade striderna i Donbas och gick in med sin armé. Nej det hjälper inte hur mycket man smörar med ryska minoriteter, Ryssland skapar krig med hjälp av sina minoriteter.

Ukrainas president blev avsatt av det folkvalda parlamentet. Det kan man göra i demokratier. Men om man som du älskar mördardiktaturer som Ryssland så vill du ju så klart att ryssvänliga diktatorer skall sitta på livstid som i Vitryssland. Spela inte resonabel din äckliga landsförrädare, du är genomskådad!

Det man skall göra är att krossa Ryska Federationen och stycka upp den i småbitar.
Citera
2022-06-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Ok det där är vad ditt hjärta vill hur det ska vara. Om du kopplar bort det emotionella vad tror du då? Du tror inte Kina vill behålla Ryssland som allierad mot kommande kriget mot USA?
BRICS är inte en försvarsallians och definitivt inte en organisation som kommer sluta upp i ett gemensamt anfallskrig mot USA. Det är endast önsketänkande från din sida.

Bara för att visa hur idiotiskt den tanken är så har både Argentina (som vill gå med i BRICS) och Brazilien MNA status (Major non-NATO ally) med USA. Att de skulle gå från ett sådant samarbete till att anfalla USA är bara löjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
,,,,,OJOJOJ, Ryssland i statsbankrutt, och du oroar dig för Europa ? Såg igår att det var larmanordningar på smörpaketen i Ryssland !!(sådana som vi i väst har på dyr elektronik),,,,,du har nog mer jordnära basala problem att ta hand om innan du funderar på världsekonomin .vad får du gör dina rubel ? Är du nöjd?

Mina teorier stöttas av självaste Politico. Väst ligger riktigt pyrt till efter att ha
kapat alla band med Ryssland.
NATO har satt krokben på sig själv. Det här kommer visa sig bli ett katastrofalt misstag för Europa.

The Future of the West Is in Question

“USA och Europa kan ersättas av Kina - eller Kina tillsammans med Ryssland. Vi kommer att hamna i ett helt nytt kapitel av världshistorien…
Det finns allt fler tecken på att bristen på beslutsamma åtgärder mot Ryssland kan vara avgörande för Taiwan. Kina ser Rysslands relativa svaghet och samtidigt hur mycket svagare västvärlden är… ”

https://www.politico.com/news/magazine/2022/06/27/future-west-morawiecki-ukraine-00042564
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Dom har ju hands on erfarenhet av ryssarna, många av Warszawa paktsländerna har ju blivit "befriade" av ryssarna förut så dom vet att akta sig. Det jag inte förstår mig på är Orban i Ungern, om det finns några som hatar ryssar så är det ungrarna.

Jag tycker Orbán har positionerat sig fel vad gäller sanktionerna. Men jag har i vart fall hört att han fördömer den ryska invasionen.

Tror gör man i moskén men Orbán sätter allting Ungern först och gör allt för att förbättra levnadsstandarden för sitt folk.

Det är troligen därför som han inte stänger alla dörrar för Ryssland.

Orbán verkar för Ungern, inte för Europa.
Citera
2022-06-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Det lär vara en enorm säkerhet runt evenemanget. Och vilka misstankar om förgiftning det kommer vara.

Ja, herregud! Med Putin där finns enorm förgiftningsrisk. Alla bör noga kontrollera både kalsonger och te....

Vi får se om Putin lever till detta möte. För varje vecka som går kommer Rysslands situation och isolering bli allt värre. Till slut blir förhoppningsvis någon tillräckligt desperat och modig att "lösa problemet".
Citera
2022-06-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Finns i Aftonbladet direkt den 25 juni. En artikel om att Ryssland sätter press på Belarus att träda in i konflikten.

Tidigare har jag läst om att Belarus har stationera trupper nära gränsen till Ukraina.
Du får gärna länka den, så att jag kan bemöta ditt påstående. Annars blir det svårt att veta vad jag ska kommentera utan underlag, och dels väcker det frågetecken om riktigheten i ditt påstående.
Citera
2022-06-28, 19:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jo fler länder är på g. Bla Argentina, Mexico och Saudiarabien (!)
Går SA med blir USA helt galna. Världens största oljeproducent som hittills varit nära kopplad till USA.
Skälet till detta är det valuta- och handelskrig som USA nu bedriver samt osäkerhet kring dollarns ställning.

Jag vet inte ens vad BRIC gör för något, men jag tror Rysslands ställning där är kraftigt försvagad. Ännu maktlösare blir Ryssland om BRIC tar in nya medlemmar. Putin vill leda organisationer som Rysslands ekonomiska organisation och deras försvarsorganisation. I BRIC styr Kina och Indien nog mer än Ryssland.

Det med dollarn är väl OT men jag tror andra länder inte riktigt vet vad de vill. Det är en risk även för dem att ändra nuvarande system.
Citera
2022-06-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ryssland är redan minst i BRIC för Brasilien har gått om dem. Snart har Iran en större ekonomi. De kommer ta in Indonesien och andra länder som snart är större än Rysslands ekonomi.
Du har helt missat poängen, vad spelar det för roll om dom är minst i det gänget? Det är inte så BRICS är ett specificerat antal länder där man riskerar att åka ut.
Citera
2022-06-28, 19:08
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:

Det man skall göra är att krossa Ryska Federationen och stycka upp den i småbitar.

Hur ofta du än skriver detta så kommer det ej att hända.

Det är ett maktskifte som pågår. Kan ni fatta det någon gång?
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ryssland har rubel , ingen vill ha rubel efter 24/2 -22,,,,,,kriget gjorde ryssar till fattiglappar 24/2,,,,bit i sura äpplet ,,,,,stora felet är att Putin är ekonomiskt obildad, han förstod inte vad han gjorde!
Alltså. Det gäller betalningarna ryssarna ska göra till månadsskiftet. Ryssarna säljer fortfarande olja och gas och de stigande priserna gör att ryssarna är stadda vid kassa. Ryssarna har infört en mekanism för betalning så att de kan kontrollera växelkursen. Pengar finns, men sanktionerna gör att det är besvärligare att göra transaktionerna. Ryssarna har pengar och vill betala. Lånegivarna vill ha pengarna. Men man vill spinna krånglet som en konkurs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
⚫ This is what happened in Kremenchug.

The Russian Aerospace Forces delivered a strike with high-precision air-based weapons on hangars with weapons and ammunition received from the United States and European countries, in the area of ​​​​the Kremenchug plant of road vehicles.

As a result of a high-precision strike, Western-made weapons and ammunition, concentrated in the storage area for further shipment to the Ukrainian group of troops in Donbas, were hit.

The detonation of stored ammunition for Western weapons caused a fire in a shopping center located next to the plant.

Actually, this explains how miraculously as a result of the “strike on the shopping center” not a single bottle broke in the alcohol department, where Antonina Gerashchenko first rushed to.

Att detta skulle vara något annat än rysk propaganda är ju helt uteslutet, när ett vapenförråd nästintill exploderar och antänder byggnaden som man befinner sig i springer man med högsta prioritet till spritavdelningen. Vilken normal människa skulle hitta på nåt sånt, ingen. Men ryska propagandisterna tycker att det måste vara sant eftersom spritflaskorna är hela. Det finns olika sätt att bygga upp lögner, ryssarna har sitt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in