2022-06-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ständigt,? Nu överdriver du hårt. Ofta är de väl inte ens inne i svenskt luftrum, bara nära...
men det får alltså dig att k.... på dig?

Ja hoppsan det var ju bara vänskapliga ryssen som inte hotar, inte kränker, inte invaderar, inte krigar.
Citera
2022-06-28, 18:45
Medlem
Hinner inte bevaka allt här men jag såg precis en stor nyhet. Hoppas det inte är off topic. Enligt Aftonhoran har BAE Hägglöfs fått en jätteordor från Slovakien på hela 152 stridsfordon av typen CV90. Ordern är värd 17 miljarder kronor.

Slovakien har undersökt och funnit detta fordon bäst uppfyller kraven. Landet har ju blivit en stor biståndsgivare med militärt material till stackars Ukraina.

Dom här f d östländerna är ju fantastiska, anser jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Övriga länder har det. Frågan är mer hur länge Ryssland får vara kvar i BRICS. BRICS står inför ett vägval mellan Iran och Ryssland och Argentina framöver. Jag är övertygad om att Kina ser mer potential i Sydamerika än i Ryssland. Och man ska inte tro att BRICS är något annat än Kinas lekstuga.
Ok det där är vad ditt hjärta vill hur det ska vara. Om du kopplar bort det emotionella vad tror du då? Du tror inte Kina vill behålla Ryssland som allierad mot kommande kriget mot USA?
Citera
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Problemet är ju att Putin kommer anfalla igen för att ta en bit till. Nu har han gjort det två gånger så det finns ju inget att förhandla om, Ryssland håller inga avtal.
Jag har uppfattat det så att i alla fall där Putin gått in militärt det redan varit väpnade konflikter. 2 gånger i Georgien sedan i östra Ukraina och i Syrien.

När det gällde Ukraina var det från början en vald president som i första hand hade sin väljare i östra Ukraina men som inte var lika populär i Kiev som några tusen revolutionärer inte ville vänta tills nästa presidentval för att avsätta utan önskade med vapen i hand avsätta direkt.

Så för de baltiska staterna gäller väl att satsa stort och göra vad man kan för att hålla de ryska minoriteterna i dessa länder på gott humör.
Citera
2022-06-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Det lär vara en enorm säkerhet runt evenemanget. Och vilka misstankar om förgiftning det kommer vara.

Putin kommer förutom sin skitlåda ha med sig borstj så att det räcker i flera dagar.
Citera
2022-06-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ditt inlägg ger ett lätt förvirrat intryck. Här förs ett resonemang om huruvida något är ett krigsbrott eller ej, och jag gav dig rådet att anmäla det till valfri domstol för att till att börja med se om det tas upp som ett ärende. Sen får vi se hur det faller ut. Då vet vi om det är ett krigsbrott eller ej.

Varför skulle jag bemöta alla du påstår? Du byter ju ämne som om du vore på fyllan.

Du drog ju upp att Ukraina vill eskalera konflikten? Har du någon artikel som stöder detta påstående.

Då kom jag med påståendet att det är Ryssland som vill dra in Belarus.
Citera
2022-06-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ok, vi fortsätter när du hittat länkarna. Väl mött ’kamrat’

Jag kom med påståendet om att Ryssland vill dra in Belarus i konflikten. Som svar på att Arnstad anser att Ukraina vill eskalera konflikten med att dra in fler länder.

Många här har skrivit just om detta att Ryssland vill dra in Belarus.
Citera
2022-06-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ok, vi fortsätter när du hittat länkarna. Väl mött ’kamrat’

Finns i Aftonbladet direkt den 25 juni. En artikel om att Ryssland sätter press på Belarus att träda in i konflikten.

Tidigare har jag läst om att Belarus har stationera trupper nära gränsen till Ukraina.
Citera
2022-06-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hinner inte bevaka allt här men jag såg precis en stor nyhet. Hoppas det inte är off topic. Enligt Aftonhoran har BAE Hägglöfs fått en jätteordor från Slovakien på hela 152 stridsfordon av typen CV90. Ordern är värd 17 miljarder kronor.

Slovakien har undersökt och funnit detta fordon bäst uppfyller kraven. Landet har ju blivit en stor biståndsgivare med militärt material till stackars Ukraina.

Dom här f d östländerna är ju fantastiska, anser jag.

Dom har ju hands on erfarenhet av ryssarna, många av Warszawa paktsländerna har ju blivit "befriade" av ryssarna förut så dom vet att akta sig. Det jag inte förstår mig på är Orban i Ungern, om det finns några som hatar ryssar så är det ungrarna.
Citera
2022-06-28, 18:52
Avstängd
Citat:
I november kommer ett G20 hållas någonstans i Asien tror jag. Trots att väst inte ville att Putin skulle bjudas in så fick han en inbjudan som han tackade ja till. Väst ville även att Zelesnky skulle bjudas in vilket gjordes och även han har tackat ja.

Vad tror ni om det mötet, och hur det kommer gå? Kommer dom träffas och skaka hand?

Blir det ett möte om kriget fortfarande är igång?
Inget problem. Pågår kriget fortfarande deltar Zelensky på videolänk som han brukar göra. Putin kanske oxå deltar på video?
För övrigt i november kommer sannolikt kriget att vara över.
Putin och Zelensky dricker vodka i bastun och sjunger partisansånger ihop.
Allt blir nog bra får vi hoppas.
Citera
2022-06-28, 18:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tydligen så är dom det, dom var även med i G8 till 2014 innan dom blev uteslutna pga Krim, så rätt stora är dom ändå. Definitivt större än Finland. Sluta skriva som en kränkt fjortis.

Ryssland är redan minst i BRIC för Brasilien har gått om dem. Snart har Iran en större ekonomi. De kommer ta in Indonesien och andra länder som snart är större än Rysslands ekonomi.
Citera
2022-06-28, 18:53
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Du är som alla andra Rysstroll och för den delen många Ukrainska rysstroll.. vad fan bevisar den här videon egentligen? Att ett fredligt lands människor behöver springa för livet? Tror nog du behöver en uppercut för att vakna till lite!

⚫ This is what happened in Kremenchug.

The Russian Aerospace Forces delivered a strike with high-precision air-based weapons on hangars with weapons and ammunition received from the United States and European countries, in the area of ​​​​the Kremenchug plant of road vehicles.

As a result of a high-precision strike, Western-made weapons and ammunition, concentrated in the storage area for further shipment to the Ukrainian group of troops in Donbas, were hit.

The detonation of stored ammunition for Western weapons caused a fire in a shopping center located next to the plant.

Actually, this explains how miraculously as a result of the “strike on the shopping center” not a single bottle broke in the alcohol department, where Antonina Gerashchenko first rushed to.

https://www.rt.com/russia/557981-ukraine-mall-air-alert/

A Ukrainian shopping mall, where 18 people were reported killed on Monday after a Russian air strike, ignored a warning of an imminent air attack, the mayor of Kremenchug reported on Tuesday.

“Ukraine is at war, so ignoring an air raid alert is a crime, which the tragedy in Amstor demonstrated once again,” Vitaly Maletsky wrote on social media. He threatened public venues with criminal prosecution if they fail to evacuate patrons and employees when a warning is given by the authorities.

The mayor posted a screenshot of what he claimed to be the official social media account of the outlet, which informed that it would remain open during alert periods. The policy change took effect last Thursday, according to the timestamp.

Ukraine claimed that a Russian airstrike killed and injured scores of civilians at the mall in Kremenchug. President Volodymyr Zelensky called it one of the “most brazen terrorist attacks in European history”.

On Tuesday, Moscow confirmed attacking the city, but denied targeting the shopping venue. The strike hit a nearby plant where West-supplied munitions were stored before being shipped to the frontline, the Russian Defense Ministry claimed. Detonations of the ammo caused damage to the shopping center, the report claimed. The ministry described the mall as not operational at the time of the attack.
Senast redigerad av Upperkutt 2022-06-28 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in