2021-01-06, 12:15
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx

Elvanse borde vara standard för vuxna, det är idioti att börja med en medicin där man måste komma ihåg att ta mediciner flera gånger om dagen när man har ADHD.

Fast om man är som jag så märker man verkligen av när man behöver påfyllning. Inget man behöver direkt komma ihåg själv.
Citera
2021-01-06, 13:45
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Fast om man är som jag så märker man verkligen av när man behöver påfyllning. Inget man behöver direkt komma ihåg själv.
Fast då är du ju redan inne i en dipp, knappast optimalt om det blir en berg och dalbana i måendet varje dag.

Många med ADHD kommer i alla fall att vara inne i något och komma på det två timmar för sent. Sen är det nog många som tar Elvanse på fel sätt och snabbt ger upp
Citera
2021-01-06, 15:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Fast då är du ju redan inne i en dipp, knappast optimalt om det blir en berg och dalbana i måendet varje dag.

Många med ADHD kommer i alla fall att vara inne i något och komma på det två timmar för sent. Sen är det nog många som tar Elvanse på fel sätt och snabbt ger upp

Ja, iof, jag hade dippar ändå, framförallt den på kvällen orkade jag inte hantera till sist.
Citera
2021-01-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Utnapishtim
Vill du möjligtvis dela med dig av din läkares namn? Hade varit supersnällt. Jag kan tyvärr jnte skicka PM.

Hur har det gått? Hittat ny läkare?
Citera
2021-01-13, 09:29
Medlem
-Utnapishtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTroll
Var bor du? Vilken vårdgivare handlar detta om?

Du skall begära av din läkare att behandla dig enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

Om du är vuxen är det med dexamfetamin, primärt Attentin. Strattera (atomoxetin) är däremot sämre i alla studierna och det är fullkomligt ovetenskapligt och okunnigt att behandla med den medicinen.

Elvanse, som du efterfrågar, är en depotberedning av dexamfetamin, dvs samma aktiva substans som Attentin, men tas normalt bara på morgonen. Det ger erfarenhetsmässigt mer biverkningar, framför allt ökad psykosrisk (vid överdosering, frivillig eller ofrivillig) men även kraftigare dipp på kvällen. Jag rekommenderar Attentin och där är vetenskapen och erfarenheten ense.

Att amfetaminberedningar och särskilt dexamfetamin är bäst för vuxna, både vad gäller effekt och tolerans, visas i den största studien hittills. Det är en meta-analys av samtliga av de tillräckligt pålitliga och välgjorda forskningsstudierna, som publicerades i The Lancet Psychiatry online 7 aug 2018.

Den studien ligger ute i fulltext här:
https://www.thelancet.com/journals/l...269-4/fulltext

Skriv ut och ge till din läkare och begär att han skriver ut dexamfetamin i Attentin.

The Lancet Psychiatry är vetenskapligt i absolut världsklass. En av topp 5.

Strattera har både sämre effekt och tolereras sämre än amfetaminberedningar i samtliga studier. Både på barn och vuxna.

Rapportera gärna hur det går. Den okunskap och det vetenskapsförakt du beskriver från din läkare är oacceptabelt.

Är det fler som råkar ut för motsvarande så rapportera gärna ni med. Både före och efter!

Citat:
Det är tvärt om, Attentin är bara godkänt för barn.

Vissa regioner vägrar skriva ut Attentin till vuxna och det är inget man kan kräva eller ha rätt till.

Elvanse borde vara standard för vuxna, det är idioti att börja med en medicin där man måste komma ihåg att ta mediciner flera gånger om dagen när man har ADHD.

Elvanse bör tas med en frukost med fet mat (t.ex. Grekisk yoghurt), då blir effekten jämnare.

Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Ja jag har läst din trådstart och när jag skrev knarkare så syftade jag inte på just dig utan på x antal andra personer här på nätet och i verkligheten som tror på myten dem kan få lagligt amfetamin utskrivet av läkaren. Vilket dem alltså inte kan få. Jag har även fått för mig att Metamina eller dexamfetamin innehåller så lite "droger" så det går liksom inte bli hög idag på dem.
Läst flera stycken på FB som snackar om mortal dem och sedan snorta dem. Men det där är något som mest är en enda stor myt.

Det är upp till dig vilken medicin du tar. Jag vet nte varför min läkare direkt ville ge mig Concerta som jag tyckte var en skitmedicin, med ångest och tics. När jag fick Stratteran så var det som plötsligt jag fick ro i kroppen och kunde läsa ut en bok från pärm till pärm.

Det är därför lite roligt när vissa här inne skriver det är ett sockerpiller och vissa som inte ens vet om denna medicinen används för ADHD killar som vi som inte tål Concertan.
Syftar återigen nu inte på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fmjl86
Hur har det gått? Hittat ny läkare?

Jag skrev ut studien från The Lancet ihop med Läkemedelverkets rekommendationer och regionens läkemedelsriktlinjer. Jag hade min pappa och flickvän med mig över telefon dessutom, vilket var viktigt för att få henne att förstå allvaret i det hela. Jag fick idag ett recept på Elvanse 30 mg till att börja med, det här är början på ett helt nytt liv.

Jag vill rikta ett stort tack till er som svarade, det var väldigt snällt av er. Särskilt HerrTroll, inlägg som ditt är anledningen till att Flashback är så jävla fantastiskt.
Citera
2021-01-14, 08:24
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:

Jag har Concerta idag och får en fruktansvärd ångest av medicinen. Jag har fått prova på Elvanse av vänner och det fungerar otroligt bra för mig. Som du ser i trådstarten, om du läst den, så ser du att jag inte vill ha "knark". Jag vill ha en medicin som lindrar mina besvär.

Vilken solskenshistoria! Hoppas Elvanse kommer fungera bra för dig nu.

Befinner mig i en potentiellt liknande situation. Är inte heller nöjd med Concerta. Får ofta en stark ångest på eftermiddagen, det är en ångestkänsla som känns "syntetisk", så det går att stå ut med men såklart påverkar den mig ändå. Hur upplevde du ångesten du fick av Concerta?

Tycker också att effekten på fokus/koncentrationen är sådär av Concerta. Visst hjälper det, högre och jämn energi/vakenhet under dagen. Och lättare att sätta igång med "tråkiga" saker. Nikotin upplevde jag dock som effektivare för arbetsminnet, att samla tankarna, för fokus/koncentration. Men Nikotin ger en väldigt ojämn vakenhet under dagen så jag vill helst slippa nikotinet/snuset, slutade för ett år sedan.
Hur upplevde du Concerta, frånsett ångesten?

Ska till läkaren nästa vecka och kommer be om att få pröva Elvanse.
Citera
2021-01-14, 11:54
Medlem
-Utnapishtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Vilken solskenshistoria! Hoppas Elvanse kommer fungera bra för dig nu.

Befinner mig i en potentiellt liknande situation. Är inte heller nöjd med Concerta. Får ofta en stark ångest på eftermiddagen, det är en ångestkänsla som känns "syntetisk", så det går att stå ut med men såklart påverkar den mig ändå. Hur upplevde du ångesten du fick av Concerta?

Tycker också att effekten på fokus/koncentrationen är sådär av Concerta. Visst hjälper det, högre och jämn energi/vakenhet under dagen. Och lättare att sätta igång med "tråkiga" saker. Nikotin upplevde jag dock som effektivare för arbetsminnet, att samla tankarna, för fokus/koncentration. Men Nikotin ger en väldigt ojämn vakenhet under dagen så jag vill helst slippa nikotinet/snuset, slutade för ett år sedan.
Hur upplevde du Concerta, frånsett ångesten?

Ska till läkaren nästa vecka och kommer be om att få pröva Elvanse.

Tack!

Ångesten av Concerta kan enklast beskrivas som en klump i magen och känslan av att "någonting är fel". Det är väldigt obehagligt. Jag upplever Concerta (metylfenidat överlag) som att det stänger av mitt känsloliv. Man blir varken glad eller ledsen och känner sig tom helt enkelt. Med det sagt så vill jag säga att Concerta fungerar för koncentrationen, absolut. Men man har ju ett liv vid sidan av studier/jobb som ska fungera också. Snus och kaffe är en väldigt bra stimulant i kombination med CS, konsumtionen ökar helt klart i samband med medicinering

Elvanse är helt fantastiskt, däremot ska alla som börjar med medicinen vara beredda på att "the honeymoon phase" går över ganska snabbt. Med det menar jag det där dopaminpåslaget som känns så jäkla bra. Men med Elvanse känner jag mig alltid alert och glad. Alla de där tankarna som surrar omkring i huvudet och skapar motstånd mot en så enkel grej som att exempelvis diska, försvinner.
Citera
2021-01-14, 12:08
Medlem
getbusys avatar
Gör som alla andra, fejka att du tar den ett tag. Gör så med alla mediciner tills du tillsist får Elvanse.
Citera
2021-01-14, 23:10
Medlem
Citat:

Du skall begära av din läkare att behandla dig enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

Om du är vuxen är det med dexamfetamin, primärt Attentin. Strattera (atomoxetin) är däremot sämre i alla studierna och det är fullkomligt ovetenskapligt och okunnigt att behandla med den medicinen.

Elvanse, som du efterfrågar, är en depotberedning av dexamfetamin, dvs samma aktiva substans som Attentin, men tas normalt bara på morgonen. Det ger erfarenhetsmässigt mer biverkningar, framför allt ökad psykosrisk (vid överdosering, frivillig eller ofrivillig) men även kraftigare dipp på kvällen. Jag rekommenderar Attentin och där är vetenskapen och erfarenheten ense.

Att amfetaminberedningar och särskilt dexamfetamin är bäst för vuxna, både vad gäller effekt och tolerans, visas i den största studien hittills. Det är en meta-analys av samtliga av de tillräckligt pålitliga och välgjorda forskningsstudierna, som publicerades i The Lancet Psychiatry online 7 aug 2018.

Skriv ut och ge till din läkare och begär att han skriver ut dexamfetamin i Attentin.

Strattera har både sämre effekt och tolereras sämre än amfetaminberedningar i samtliga studier. Både på barn och vuxna.

Rapportera gärna hur det går. Den okunskap och det vetenskapsförakt du beskriver från din läkare är oacceptabelt.

Är det fler som råkar ut för motsvarande så rapportera gärna ni med. Både före och efter!

Det behöver inte vara vetenskapsförakt från personalen. Jag har erfarenhet att läkemedelskostnaderna för Elvanse skjuter i höjden pga att läkemedlet fortfarande är patenterat och att det inte finns generisk variant. Beroende på vilken region man bor i så varierar det vem som betalar region eller mottagningen. På mitt gamla jobb låg Elvansekostnaderna på uppåt 200000kr/mån och vi gick ekonomiskt back på varenda adhd-patient som vi utredde/behandlade. Precis som övrigt i vården så försöker man ge patienten lägsta effektiva vård, inte den absolut mest optimala vård.

Men vill man sluta med strattera och försöka få elvanse så är jobbiga blåsor i munnen och huvudvärk något som jag själv skulle dra till med.
Citera
2022-06-28, 17:52
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Hallå min kära Flashbackbröder och systrar,

Nu är det som så att min läkare definitivt vill att jag ska ta Strattera för min ADHD. Jag vill inte det då jag har mycket ångest och sånt i bagaget. Hur ska jag gå tillväga för att slippa den här skitmedicinen? Metylfenidat fungerar inte på mig och jag vill jättegärna ha Elvanse men detta har min psyksjuka läkare sagt att det endast ges om ingen annan utväg finns. Hon vill alltså att jag käkar skitmedicinen i två månader först. Vad kan jag göra?

Jag funderar på att säga att jag fick en allergisk reaktion av Strattera, är det en bra väg att gå? Hur kan jag annars gå tillväga? Vilka biverkningar (som inte är acceptabla) kan man säga att man fått? Hur gjorde ni för att få Elvanse? Finns det möjligtvis någon annan skitmedicin hon kan få för sig att sätta in mig på efter Strattera? Den här läkaren är lite smått sjuk i huvudet och vill till varje pris undvika narkotikaklassade preparat. Jag misstänker att hon tror att jag missbrukar, trots att jag inte gör det och har lämnat ett flertal urinprov i samband med utredning och medicinering.

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, tack till er!

Hur har det gått?

Strattera ska hjälpa till om man verkligen har ADHD.

CS är största råttgiftet.
När det går ut ur kroppen mår man skit, samt blir beroende. Man skakar, blir stressad och tappar hår. När man är utan den blir det pest och pina.

Påbörjar strattera idag. Återkommer med rapport.
Citera
2022-09-17, 23:35
Medlem
-Utnapishtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Hur har det gått?

Strattera ska hjälpa till om man verkligen har ADHD.

CS är största råttgiftet.
När det går ut ur kroppen mår man skit, samt blir beroende. Man skakar, blir stressad och tappar hår. När man är utan den blir det pest och pina.

Påbörjar strattera idag. Återkommer med rapport.

Nice, tack för ditt inlägg!

Jag har stårt på elvanse + attentin i över ett år nu och känner att jag bevöver varna alla som läser detta. Dexamfetamin är ett jävla råttgift! Återkommer med en mer utförlig förklaring kring varför jag känner så här senare!
Citera
2023-07-21, 11:39
Medlem
Citat:

Kan du berätta om Strattera då? Du verkar på påläst. Vill gärna veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in