Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-05, 15:24
Medlem
-Utnapishtims avatar
Hallå min kära Flashbackbröder och systrar,

Nu är det som så att min läkare definitivt vill att jag ska ta Strattera för min ADHD. Jag vill inte det då jag har mycket ångest och sånt i bagaget. Hur ska jag gå tillväga för att slippa den här skitmedicinen? Metylfenidat fungerar inte på mig och jag vill jättegärna ha Elvanse men detta har min psyksjuka läkare sagt att det endast ges om ingen annan utväg finns. Hon vill alltså att jag käkar skitmedicinen i två månader först. Vad kan jag göra?

Jag funderar på att säga att jag fick en allergisk reaktion av Strattera, är det en bra väg att gå? Hur kan jag annars gå tillväga? Vilka biverkningar (som inte är acceptabla) kan man säga att man fått? Hur gjorde ni för att få Elvanse? Finns det möjligtvis någon annan skitmedicin hon kan få för sig att sätta in mig på efter Strattera? Den här läkaren är lite smått sjuk i huvudet och vill till varje pris undvika narkotikaklassade preparat. Jag misstänker att hon tror att jag missbrukar, trots att jag inte gör det och har lämnat ett flertal urinprov i samband med utredning och medicinering.

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, tack till er!
Citera
2021-01-05, 15:26
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Byt läkare. Strattera mot ADHD, är det ett skämt?
Citera
2021-01-05, 15:33
Medlem
-Utnapishtims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Det finns två läkare på den här avdelningen. Tydligen har min läkare mycket mindre erfarenhet än den andra och rådfrågar honom om allt, han känner till mitt fall och håller med henne. Jag har stått i kön i ett år för att få börja med medicin.
Citera
2021-01-05, 18:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Jag har inte koll på alla nya mediciner så jag googlade. Tydligen används den mest vid ADHD. Känner bara till äldre typ av meds som concerta och ritalin. Är det samma typ av medicin? Kan naturligtvis googla vidare...men då har vi ju inget att diskutera
Citera
2021-01-05, 20:16
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag har inte koll på alla nya mediciner så jag googlade. Tydligen används den mest vid ADHD. Känner bara till äldre typ av meds som concerta och ritalin. Är det samma typ av medicin? Kan naturligtvis googla vidare...men då har vi ju inget att diskutera

Nej Stattera är inte i närheten utav vad concerta och ritalin är. Strattera är sockerpiller
Citera
2021-01-05, 20:28
Bannlyst
Citat:

Funkat utmärkt på mig i x antal år.

Medans skräpmedicinerna med amfetamin gav mig enbart tics och huvudvärk.

Min överläkare med 30 år i bagaget måste då också vara ett skämt som förslog den medicinen?

FBs medicinska experter vet alltid bäst.

TS
Du bör ta den för det är en väldigt bra medicin.
Väljer du Concerta bara för du skall knarka på det så kommer det inte gå.
Citera
2021-01-05, 21:22
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Funkat utmärkt på mig i x antal år.

Medans skräpmedicinerna med amfetamin gav mig enbart tics och huvudvärk.

Min överläkare med 30 år i bagaget måste då också vara ett skämt som förslog den medicinen?

FBs medicinska experter vet alltid bäst.

TS

Roligt att du skriver ''experter vet alltid bäst''. När du själv leker en och har allt en läkare med 3000 års erfarenheter blabla. Majoriteten utav planetens människor skulle säga att denna skit är skit. Kul att den fungerar för dig boomer.
Citera
2021-01-05, 21:26
Bannlyst
Citat:
Roligt att du skriver ''experter vet alltid bäst''. När du själv leker en och har allt en läkare med 3000 års erfarenheter blabla. Majoriteten utav planetens människor skulle säga att denna skit är skit. Kul att den fungerar för dig boomer.

Men så skönt då för dig att du har hittat din medicin som passar dig att jag har hittat en som passar mig.

Ja som min egen läkare faktiskt sade åt mig - " Det är du som är experten på din egen kropp, det är du som vet hur medicinen fungerar"

Sedan kan ju du köra på dina amfetamin baserade mediciner. och flummade dig bort.
Det enda roliga i Kråksången är att Concerta och Ritalin (som ges till barn med ADHD) innehåller så minimalt liten dos amfetamin så att du kan inte bli hög på den ändå.
Det kallas för placeboeffekt- du kan testa googla det begreppet.

Källa på majoritetens människor säger det eller det är du och dina fem knarkpolare under viadukten som tycker så - era vetenskapliga studier i detta ämne.
Citera
2021-01-05, 21:31
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Men så skönt då för dig att du har hittat din medicin som passar dig att jag har hittat en som passar mig.

Ja som min egen läkare faktiskt sade åt mig - " Det är du som är experten på din egen kropp, det är du som vet hur medicinen fungerar"

Sedan kan ju du köra på dina amfetamin baserade mediciner. och flummade dig bort.
Det enda roliga i Kråksången är att Concerta och Ritalin (som ges till barn med ADHD) innehåller så minimalt liten dos amfetamin så att du kan inte bli hög på den ändå.
Det kallas för placeboeffekt- du kan testa googla det begreppet.

Källa på majoritetens människor säger det eller det är du och dina fem knarkpolare under viadukten som tycker så - era vetenskapliga studier i detta ämne.

Nu är det inte jag som ska ha eller använda adhd mediciner, även om det vore bra för mig då jag har svårt att få ro under dagarna. Jag har använt mig utav concerta kanske 5 gånger i mitt liv. Första gången var det som jag hade tagit standard amfetamin. Jag var speedad, fick tjackballe, käken gick i ett, pratade på och var på hela tiden.

De andra gångerna när jag ätit de mängder man ska äta enligt doktorn har jag blivit trött och gått och lagt mig.

Så placeboeffekt, nej.
Citera
2021-01-05, 22:41
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Utnapishtim
Hon vill alltså att jag käkar skitmedicinen i två månader först. Vad kan jag göra?!

Låter som ett standardförfarande.
Antingen så testar du att köra på utskriven medicin eller så härdar du ut i 2 månader och vid ett återbesök påtala att du inte blir hjälpt utav det.

Det ger dig även mer på fötterna vid en annan läkarkontakt.

Du har gjort det, gjort så, följt ordination etc etc, men kommer inte vidare. Har du redan en utredning bör en ”second opinion” inte vara något konstigt.
Citera
2021-01-06, 00:37
Medlem
-Utnapishtims avatar
Citat:

TS
Vad bra att det fungerade för dig. Det handlar ju dessutom om vad man har för typ av behov. Jag studerar medicin på universitetet och behöver ha full fokus hela dagarna. Efter vad jag har läst om Strattera så verkar det inte vara en medicin som jag vill eller ens för den delen kan ge en månad för att se om det fungerar.

Jag har Concerta idag och får en fruktansvärd ångest av medicinen. Jag har fått prova på Elvanse av vänner och det fungerar otroligt bra för mig. Som du ser i trådstarten, om du läst den, så ser du att jag inte vill ha "knark". Jag vill ha en medicin som lindrar mina besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Låter som ett standardförfarande.
Antingen så testar du att köra på utskriven medicin eller så härdar du ut i 2 månader och vid ett återbesök påtala att du inte blir hjälpt utav det.

Det ger dig även mer på fötterna vid en annan läkarkontakt.

Du har gjort det, gjort så, följt ordination etc etc, men kommer inte vidare. Har du redan en utredning bör en ”second opinion” inte vara något konstigt.
Jag ska be om att få byta läkare, absolut. Jag var mer inne på att säga att jag fått en allergisk reaktion av Strattera. Jag får se hur det blir men tack för hjälpen kompis!
Citera
2021-01-06, 01:12
Medlem
Var bor du? Vilken vårdgivare handlar detta om?

Du skall begära av din läkare att behandla dig enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

Om du är vuxen är det med dexamfetamin, primärt Attentin. Strattera (atomoxetin) är däremot sämre i alla studierna och det är fullkomligt ovetenskapligt och okunnigt att behandla med den medicinen.

Elvanse, som du efterfrågar, är en depotberedning av dexamfetamin, dvs samma aktiva substans som Attentin, men tas normalt bara på morgonen. Det ger erfarenhetsmässigt mer biverkningar, framför allt ökad psykosrisk (vid överdosering, frivillig eller ofrivillig) men även kraftigare dipp på kvällen. Jag rekommenderar Attentin och där är vetenskapen och erfarenheten ense.

Att amfetaminberedningar och särskilt dexamfetamin är bäst för vuxna, både vad gäller effekt och tolerans, visas i den största studien hittills. Det är en meta-analys av samtliga av de tillräckligt pålitliga och välgjorda forskningsstudierna, som publicerades i The Lancet Psychiatry online 7 aug 2018.

Den studien ligger ute i fulltext här:
https://www.thelancet.com/journals/l...269-4/fulltext

Skriv ut och ge till din läkare och begär att han skriver ut dexamfetamin i Attentin.

The Lancet Psychiatry är vetenskapligt i absolut världsklass. En av topp 5.

Strattera har både sämre effekt och tolereras sämre än amfetaminberedningar i samtliga studier. Både på barn och vuxna.

Rapportera gärna hur det går. Den okunskap och det vetenskapsförakt du beskriver från din läkare är oacceptabelt.

Är det fler som råkar ut för motsvarande så rapportera gärna ni med. Både före och efter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in