Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
ja få se om jag kan gå till biblioteket och ta någon bild kanske:)
Under tiden kan du titta på detta från boken Elementary Climate Physics, verkar visa i stort sett samma sak som det jag beskriver:
https://scienceofdoom.files.wordpress.com/2011/04/simple-model-taylor-ch7-1.png
"The surface recieves the equivalent of two solar constants"
Grejen med detta diagram och det jag nämnde från Miljöfysik-boken är ju att det (är tänkt) att visa en förenklad variant av växthuseffekten. Så det är inte en hel skog med pilar som ställer till med förvirring. Som exempelvis på bilden du länkade till, men låt oss titta ändå..
Få se, "Incoming solar radiation 100". "Radiated by surface 104". Jaha redan där har vi Förmering Av Energi Detected. Och få se nu "Reflected by atmosphere 25", så egentligen har vi alltså 75 till att börja med men ändå blir det plötsligt "Greenhouse effect 88". Jaha det blir bara värre och värre det här...
Nja. Det där är inte ett diagram som visar energibalans. Det där är mer en väldigt enkel klimatmodell. Jag har inget emot den alls. Men den får bara med det absolut enklaste förmodligen i syfte att vara pedagogisk.
Det är alltså inte samma sak som du invänt mot tidigare. Det är det första.
Sedan är det en väldigt grov förenkling. Vad händer om du tänker dig ett till lager ovanför lagret som du ser i din bild? Låt sedan antalet lager gå mot oändligheten och lagertjockleken mot 0.
Här ser du vart det leder. Principen är densamma för "oändligt antal lager"-modellen som för följande, även om följande endast har 3 lager. Men du ser vartåt det barkar när vi ökar komplexiteten med fler lager.
Här är följande:
https://www.acs.org/content/acs/en/climatescience/atmosphericwarming/multilayermodel.html
Citat:
When the radiation transmitted through layer 1 interacts with the IR-absorbing molecules in layer 2, some of it is absorbed, ε2(1 – ε1)BP (not labeled), and the remainder, (1 – ε2)(1 – ε1)BP, passes through. This process is repeated in layer 3, so the atmospheric layers have attenuated energy that started from the surface and only (1 – ε3)(1 – ε2)(1 – ε1)BP leaves the top layer. Similarly, radiation emitted upwards from any lower layer leaves the atmosphere from the top layer after attenuation by the intervening layers. From the point of view of an observer outside the atmosphere, all the radiation at this wavelength is seen as coming from the topmost, coldest atmospheric layer.
Fetade ett stycke av extra relevans.
Jag börjar fundera på om det verkligen är ett energi/strålningsbalans-diagram du sett. Du får gärna svara på frågan i inlägget du citerade som föranledde detta inlägg. Vad hittar du för felaktigheter, eller mer specifikt; brott mot termodynamikens lagar i energibalansfiguren jag postade i mitt inlägg innan detta? För det du pekat på tidigare är inte ett sådant brott. Atmosfären strålar ju också mot marken. Markens budget blir solen+atmosfären. Det är konstigt att du utelämnade den senare och hävdar vad du hävdar. Den finns ju med i figuren. Vart tar energin som attenueras i atmosfären vägen? Om den inte transmitteras så måste den ju stanna upp någonstans. Kan inte fotoner växelverka alls med partiklar i atmosfären enligt dig? Hur tar du dig ur det utan att bryta mot termodynamikens lagar?
Edit. Svara på Xenonens fråga istället. Om du får förklara hur det borde se ut bör det förhoppningsvis även framgå varför du ignorerar delar av balansfaktorerna samtidigt som du menar att de inte summerar jämnt.
Lite som att säga 3+4+5=12.
Nej! 3+4 är inte alls 12!
Varför tog du inte med 5an? Den frågan behöver du inte heller svara på.. Det kommer förhoppningsvis att framgå när du besvarar Xenonen. Men är kanske dumt att hålla andan i väntan.