2022-06-28, 13:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Efter att ha läst senaste artikeln i Dagens juridik om fallet så känns det verkligen som att detta var ett attentat.

Tre puffande smällar före kraschen? Specialtillverkade bilar och däck ur säkerhetssynpunkt.
VERKAR SOM ATT NÅGON SKÖT MOT FÖRAREN?

Och varför var följarbilen så otroligt långt ifrån dem? Räddningstjänsten kom fram innan följarbilen. Det känns inte som det ska vara.
Citera
2022-06-28, 13:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja fast nu försöker ju vissa få det till att den kanske hittades utanför bilen och att polisen bara ljuger om att den hittades i väskan - herregud det är så fånigt alltihop.

Jaha ok. Hade man velat dölja en beskjutning skulle det kanske varit smidigare att inte visa någon kula överhuvudtaget.

Men så är det här inte direkt min hemmadel av forumet. Kanske helt enkelt inte tillräckligt insatt för att förstå sånt.
Senast redigerad av Troian 2022-06-28 kl. 13:31.
Citera
2022-06-28, 13:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jaha ok. Hade man velat dölja en beskjutning skulle det kanske varit smidigare att inte visa någon kula överhuvudtaget.
Ja man skulle kunna tycka det - men när jag skrev samma sak klave jag uppläxas med att mängder av människor på brottsplatsen - tekniker och till och med cateringpersonal (ja faktiskt) kunde ha sett kulan och polisen därför var tvungna att ljuga ihop nåt..

Citat:
Men så är det här inte direkt min hemmadel av forumet. Kanske helt enkelt inte tillräckligt insatt för att förstå sånt.

Ja tyvärr. Det hjälper inte att du tänker logiskt här - det slutar bara med påståenden om att folk tystats och utpressas eller att det är maktens mäns sätt att hånskratta åt oss får - att de kan visa oss bevisen men hävda motsatsen..
Citera
2022-06-28, 13:38
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Hur som helst är det ju inte en kula som skjutits genom en skottsäker bil.
Nej, men det kanske ser ut som en kula som skjutits inuti en skottsäker bil? Kanske som en kula som gått igenom en stolsrygg, en kropp och en väska som någon hade i knät?
Citera
2022-06-28, 13:39
Medlem
Citat:
Vad menar du med att han ”plötsligt” lämnat landet? Efter hur många dagar lämnade han landet, och efter hur många dagar tycker du det hade varit rimligt att han lämnade?

Jag har för mig att polisen inte var så sugna på att köra henne. Hon hänvisades till tåg eller så. Inte bara på denna resa.
Samma dag som intervjun var via media så hade lastbilsförare lämnat landet och då var han enligt media inte återställd.
Citera
2022-06-28, 13:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nä, jag tror mer på det officiella narrativet dvs att polismannens lilla käcka väska överlevde eldhavet och han hade sin favoritkula där. de uppenbara knallarna som dagens juridik fört fram i ljuset tror jag förklaras av lastbilschaufförens magnifika brakfisar. //snakepilsken

Du kanske har missat att ljudfilen lades upp här i tråden redan 9 dagar efter olyckan? (Tycker det är lite synd att ge Dagens Juridik cred för något som folk här på forumet redan gjort så mycket bättre)
(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?
Citera
2022-06-28, 13:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nej, men det kanske ser ut som en kula som skjutits inuti en skottsäker bil? Kanske som en kula som gått igenom en stolsrygg, en kropp och en väska som någon hade i knät?

Alltså att den polis som körde blev skjuten av sin kollega, alternativt av Lars Vilks?

Finns det något som ger stöd för det?
Citera
2022-06-28, 13:51
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Alltså att den polis som körde blev skjuten av sin kollega, alternativt av Lars Vilks?

Finns det något som ger stöd för det?
Nej, det finns ingenting som ger stöd för någonting i denna soppa eftersom utredarna nöjer sig med att smällarna på inspelningen är "mystiska" och kulan i bilen är en "souvenir" och att olyckan berodde på "otur" och sedan skiter i att göra någonting mer.
Citera
2022-06-28, 13:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
I det här fallet var det sommardäck som byttes till vinterdäck, enligt artikel i DN. Enligt utredningen kan det haft betydelse.

https://www.dn.se/sverige/livvakter-vittnar-om-lars-vilks-dodskrasch-det-kandes-i-magen-att-nagot-var-fel/

Fast de kan inte avgöra det på de däck som ändå verkade vara relativt intakta. Tyckte jag läste att 2 däck brann medans två klarade sig. Baserat på dessa två som var kvar så kan man väl ändå göra en hyfsad bedömning på slitage då jag antar att de byter 4 åt gången
Citera
2022-06-28, 13:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nä, jag tror mer på det officiella narrativet dvs att polismannens lilla käcka väska överlevde eldhavet och han hade sin favoritkula där. de uppenbara knallarna som dagens juridik fört fram i ljuset tror jag förklaras av lastbilschaufförens magnifika brakfisar. //snakepilsken

Absolut. Allt annat brinner i princip upp men inte en tygväska men lyckokulan som inte rört sig en tum under kraschen
Citera
2022-06-28, 13:57
Medlem
Jag är verkligen inte den som är konspiratoriskt lagd men om dom nya uppgifterna stämmer då är det faktiskt riktigt jäkla illa. Lars Vilks må ha varit kontroversiell men det rättfärdigar ju inte att det ska få mörkläggas hur som helst om det nu var mord det handlade om. För mig låter det som att det är i nivå med Estoniakatastrofens utredning .
Citera
2022-06-28, 14:05
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Absolut. Allt annat brinner i princip upp men inte en tygväska men lyckokulan som inte rört sig en tum under kraschen
Precis som terroristens pass i 911 som överlevde allt och landade oskadat på marken. I det fallet var det meningen att någon skulle hitta det (check!), lämna det till polisen (check!) och att utredningen sedan skulle visa att det var en nersupen arab som inte ens kunde vika en papperssvala som var ansvarig för attacken (check!)

Så, vad är det vi ska lära oss av kulan? Ska vi tro att den avlossats inne i bilen och att olyckan berodde på ett vådaskott? Palmemordet och Estoniaolyckan håller ju på att förklaras bort som vådaskott, så det borde ju passa med Vilks också. Vem kunde ha anat att..., Vi såg det inte komma..., Det hjälper inte att leta efter syndabockar..., Det är dags att vända blad och gå vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in