2022-06-27, 23:57
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen dog ett befäl till i den påstådda HIMARS salvan (bekräftelse att det var HIMARS har inte givits, vad jag vet) för ett par dagar sedan :

Paratrooper commander Col. Andrei Vasilyev, 49

https://www.youtube.com/watch?v=G68e1sjiJn8
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-28 kl. 00:03.
Citera
2022-06-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Fascinerande hur lätt det är att få dig och andra glin att sluta tänka och börja hata oskyldiga människor.
Är det TV'n som gör det?
ALLA vet vad som hände 24/2 -22,,,,,det är därför alla är immuna skitsnacket från rysk sida ,,,o minst 80% av ryssarna ska ju stödja det det som skedde24/2. -22,,,,då är man inte oskyldig , du , som stöder skeendet 24/2 är inte oskyldig , ,,,,, o var nog 50-60 år sedan någon kallade mig ”glin”,,,,,,,,tänk om vi är jämnåriga , gubbjävel 😂
Citera
2022-06-28, 00:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Allt tjat om hur bra Ryssland klarar sanktionerna

Ärligt dem har haft större inflation, 20 procent ränta, prisökningar i matvarusektorn mycket mer än oss. De kan inte ens tillverka en enkel bil. Inte ens Drönare verkar dem kunna prångla ut. Dessutom är dem på vissa sätt inte välkomna i världen på samma sätt som innan. Flera har fått sina pengar beslagtagna, handel har upphört

De har gett sina rekryter i Donbass Mosin Nagant att slåss med trots att de tillverkat kalashnikovs sen 1947 samtidigt som väst ger sina Ukrainska vänner högteknologiska prylar på löpande band. Kineserna verkar ju ha blåst arslet av ryssarna med de verkar inte ge något större materiellt stöd heller och har dessutom en egen enorm ekonomisk härdsmälta på hemmaplan och covid att hantera.

Smarta ryssar verkar inte så sugna på bidra heller flera har flytt landet och en o annan som är kvar myglar nog för inte bli brännmärkt inför det framtida maktskiftet.

Självklart att västerländsk ekonomi har fått sig en smäll och baksmällan från Corona och all pengatryckning har kommit ikapp men jag kan inte direkt påstå att det ser ljusare ut för Ryssland eller Kina.

Detta är kanske understatement of the year. Alla som hade förmågan att lämna landet har mer eller mindre gjort det med väldigt få undantag. Det vi ser i Ryssland nu är en braindrain som får Brexit att blekna i jämförelse. Siffrorna jag såg över ryssar som lämnat landet låg på 4 miljoner. Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte men vi kan ganska snabbt konstatera att om det skulle visa sig att endast hälften av denna siffran är sann så kommer det ha ofattbara konsekvenser för Rysslands ekonomiska framtid. Mycket har en nation råd att förlora men när det är den mer dyrbara delen av det mänskliga kapitalet så finns det inte mycket till substitut och de negativa effekterna är synnerligen omfattande.
Citera
2022-06-28, 00:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad pratar du om?

Det jag skrev !
Citera
2022-06-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Detta är kanske understatement of the year. Alla som hade förmågan att lämna landet har mer eller mindre gjort det med väldigt få undantag. Det vi ser i Ryssland nu är en braindrain som får Brexit att blekna i jämförelse. Siffrorna jag såg över ryssar som lämnat landet låg på 4 miljoner. Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte men vi kan ganska snabbt konstatera att om det skulle visa sig att endast hälften av denna siffran är sann så kommer det ha ofattbara konsekvenser för Rysslands ekonomiska framtid. Mycket har en nation råd att förlora men när det är den mer dyrbara delen av det mänskliga kapitalet så finns det inte mycket till substitut och de negativa effekterna är synnerligen omfattande.
4 eller två miljoner låter inte så mycket med tanke på att många ryssar redan har dubbla medborgarskap eller bor i både ryssland och ett annat land…
Citera
2022-06-28, 00:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
4 eller två miljoner låter inte så mycket med tanke på att många ryssar redan har dubbla medborgarskap eller bor i både ryssland och ett annat land…

Sen begrundar du frågan om vilka det är som har möjligheten att lämna Ryssland nu och inser att det knappast är bagaren eller parkeringsvakten och inser att vi talar om en ytterst begränsad grupp högutbildade och/eller högavlönade individer som lyfter upp den ryska ekonomin.
Citera
2022-06-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sen begrundar du frågan om vilka det är som har möjligheten att lämna Ryssland nu och inser att det knappast är bagaren eller parkeringsvakten och inser att vi talar om en ytterst begränsad grupp högutbildade och/eller högavlönade individer som lyfter upp den ryska ekonomin.
Tror snarare att de som lämnat är sådana som redan jobbar i andra länder…
Ryssarna har drrabbats av braindrain konstant under lång tid för att USA och andra länder lockar med drömlöner och fantastiskt klimat i Kalifornien till exempel..
Citera
2022-06-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Använd inte kommatecken!
Man använder ‘…’ för att signalera vidare argumentation!
Jag blir tokig på det!
Vad tror du om ämnet , när är ryssen väck ,,,,,,,finns viktigare saker i livet o reta sig på än kommatecken 😳, lite inskränkt va?,nördvarning,,men allt för att komma från det som hände 24/2 -22,,,,Allt för att dölja Putins dundertabbe ”Hur man förstör sin nations framtid”
Citera
2022-06-28, 00:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Ett väldigt stort gevär Ukraina har: Alligator. https://www.youtube.com/watch?v=4XJfriyLVRQ
Citera
2022-06-28, 00:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ett väldigt stort gevär Ukraina har: Alligator. https://www.youtube.com/watch?v=4XJfriyLVRQ

Jo.., noterade själv den där "rövaren" tidigare..

Tror den inte är kul att släpa på i fält.., eller att ta med sig hem snabbt..
Citera
2022-06-28, 00:36
Medlem
Citat:
Tror snarare att de som lämnat är sådana som redan jobbar i andra länder…
Ryssarna har drrabbats av braindrain konstant under lång tid för att USA och andra länder lockar med drömlöner och fantastiskt klimat i Kalifornien till exempel..

Enda exemplet jag känner personligen är en tjej från Moskva som är högutbildad inom biologi och kemi 5 år + på högskola, hon ämnar inte sätta sin fot i Ryssland förrens regimen är bytt. Och jag tror knappast hon är ensam Ryssland hur underutvecklade på dem är på vissa sätt har ändå haft hög kvalitet på sina utbildningar och högutbildade ryssar som pratar engelska får lätt jobb utomlands.
Citera
2022-06-28, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Vad tror du om ämnet , när är ryssen väck ,,,,,,,finns viktigare saker i livet o reta sig på än kommatecken 😳, lite inskränkt va?,nördvarning,,men allt för att komma från det som hände 24/2 -22,,,,Allt för att dölja Putins dundertabbe ”Hur man förstör sin nations framtid”

Jag såg bara kommatecken och inte det övriga.
Putin gjorde rätt som drog en linje mot NATO.
Europa är i mer trubbel än Ryssland.
Det är bara i väst som man är upprörd. I resten av världen är man mer sansade och ser hur Europa eldar på kriget.
Västs har redan förstört sin ställning i världen.
Nu tar Asien över tillsammans med Ryssland. Europa är ett sjunkande skepp och EU kommer vara historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in