2022-06-28, 00:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror snarare att de som lämnat är sådana som redan jobbar i andra länder…
Ryssarna har drrabbats av braindrain konstant under lång tid för att USA och andra länder lockar med drömlöner och fantastiskt klimat i Kalifornien till exempel..

Säkert, men detta krig har visat (tillsammans med inskränkningar i den personliga friheten) att Putin tänker ta landet tillbaka till ett auktoritärt styre som Sovjet. Det rimmar illa med folk som har alternativ och frodas utav sin egna invidualitet och skaparlusta. Dessa individer blir skrämda utav Putins agerande. De upplever det som ett personligt hot.

Man lämnar inte sitt hemland så lätt !
Citera
2022-06-28, 01:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Tror snarare att de som lämnat är sådana som redan jobbar i andra länder…
Ryssarna har drrabbats av braindrain konstant under lång tid för att USA och andra länder lockar med drömlöner och fantastiskt klimat i Kalifornien till exempel..

Siffrorna jag sett säger att mellan 4-5 miljoner ryssar lämnat landet sen Putin tog makten 2000 fram tills 2020 vilket innebär att lika många ryssar har stuckit under det senaste året som under de senaste 20 åren innan dess. Brain drain inom IT i Ryssland är tydligen så pass påtaglig att Putin tvingats till att skriva under en bill som undantas IT folk från inkomstskatt samt risken att bli tvångsdraftade till den ryska meatgrindern i Ukraina.

Kort sagt, att en stor andel människor lämnat på grund av kriget i Ukraina är i nuläget odiskutabelt.
Citera
2022-06-28, 02:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Antar att den types av kontrakt är komplexa och det behöver tolkas av jurister. Nu har köparna i fört sanktioner som gör betalningen värdelös för Ryssland. Rimligen borde ett sådant avtal även innehålla något om det.

Det går fortfarande bra att betala för gas/olja med dollar/euro. Växlingsförfarandet ombesörjes av Gazprombank. Två konton i banken behöver öppnas, men inte mer än så.

Stora transaktioner lär dock ändå ge problem, för Ryssland, då rubel-kursen pressas för kraftigt, uppåt.
Citera
2022-06-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1541267135011364864

Antal vore väl relevant i sammanhanget. Hur många HIMARS blev det? Fyra? Fem?

Logistikkedjorna verkar inte precis funka top-notch med tanke på snigelfarten och kvantiteterna, eller så rör det sig om amerikansk signalpolitik. Trumman ska vara jävligt stor och höras, så är det bara...

Så här skriver Kyiv independent på Twitter;

Citat:
The missile defense system, or NASAMS system, can strike targets over 100 miles (170 km) away, according to the source.

NASAM står för Norwegian Advanced Surface to Air Missile System designades av norska Kongsberg Defence & Aerospace i samarbete med Raytheon Missiles & Defense (RMD). Det finns tre versioner, 1,2 och 3. Den senaste är vad jag kan läsa precis börjat producerats. Det är antagligen NASAM 2 som Ukraina får. Systemet når 30 km och inte 170 km som den ukrainska tidningen hävdar. Antagligen kommer få av dessa system skickas. Vad jag förstår kommer NATO skicka 14 HIMARS - som om det räcker. Ukrainsk media är så full av skit att deras artiklar är rent utsagt farliga för civila. Frågan är också vad västvärlden håller på med. Visst, jag förstår att de vill förlänga kriget

https://www.zerohedge.com/geopolitical/explosive-report-confirms-expansive-cia-stealth-network-spies-commandos-inside-ukraine

för att undergräva Ryssland men västvärlden verkar inte ha ett intresse av att vinna kriget. Frågan är om de någonsin har haft det. Om så var fallet hade de skickat betydligt större kvantiteter. I senaste MOD rapporten från Ryssland så fimpar ryssen nästan en brigad (1500 man) - vilket betyder 500 döda och 1000 skadade eller på annat sätt satta ur stridbart skick. Hur många soldater förlorar Ryssland? Kanske ett hundratal om dagen - vilket betyder 33 döda och 66 skadade eller på annat sätt satta ur stridbart skick. Däremot står det klart att Ukraina fortfarande har tillräckligt med S-300 och Tor-system kvar för att försvara västra Ukraina - vilket jag antar att Ukrainas vänner bör se som någonting positivt.

I dagarna hävdade statsvetaren Julian Spencer-Churchill, i National Interest - att Ryssland är på väg att splittras på grund av etnisk konflikt.

https://nationalinterest.org/feature/breaking-it%E2%80%99s-time-prepare-russia%E2%80%99s-disintegration-203196

Bevisen? Tja, artikeln bygger på en artikel i Washington Post av judisk-ryska journalisten Leonid Bershidsky som tidigare för Bloomberg. Bershidskys bevis? Tja, vad jag kan se inga alls annat än att 22% av den ryska befolkningen är minoriteter. I USA är 40% av befolkningen minoriteter och jag antar ungefär 30% i Sverige. Jag ser inte USA eller Sverige kommer splittras upp i olika länder. Förvisso kan man hävda att det måste finnas separatistiska rörelser - vilket inte finns i Sverige och USA. Hur många finns det i Ryssland? Tja, förutom i Tjetjenien - i princip inga alls. Faktum är att dagens Ryssland är mer etniskt homogent än Sverige.

Någon dag efter att Julian Spencer-Churchill artikel publicerats så skriver någon tankesmedja-wonk vid namn Dan Caldwell i samma tidning att det amerikanska imperiet är på väg att falla sönder. Så vad gäller? Är det Ryssland och Kina som vinner eller är det USA, EU och UK? Det är ingen som vet eftersom debatten kring kriget i Ukraina och internationella relationer i övrigt är så präglad av särintressen och propaganda att läsaren varken förstår ut eller in.

Kommer några HIMARS och NASAM hjälpa Ukraina? Jag skulle inte tro det. NATO skickar för få system men likt förbannat beskriver MSM, Ukraina och västerländska politiker detta som avgörande för kriget - det är rent dravel och kontraproduktivt för ukrainska och egentligen västerländska intressen. Faktum är att jag tror att propagandan i västvärlden precis om den i Ukraina faktiskt börjar bli farlig eftersom den är så pass frikopplad från verkligheten.
Senast redigerad av Edgerton 2022-06-28 kl. 02:10.
Citera
2022-06-28, 02:27
Medlem
Wagnergruppen är ju per definition fritt byte för vem som helst eftersom ingen tar ansvar för dem. Borde då inte Zelenskyj kunna begära hjälp av trupp från NATO för att reda ut problemen i Donbass som har att göra med dessa kriminella nazister?

Pruttler har ju svurit sig fri från samröre med dem. Det är alltså Wagner man ska vara ute efter. Om de sedan beblandar sig med vanliga orcher kan ju inte hjälpas.

Tänker jag fel här?
Citera
2022-06-28, 03:37
Medlem
Citat:
Varför inte bara lägga ned och inse att jag hade rätt och artikeln visade det, men du bara stångar dig blodig gång på gång…
Nej min vän, jag stångar inte mig blodig gång på gång, jag tar betalt varje gång jag blir tillfrågad om att göra så för sakens skull. Så, det spelar ingen som helst roll om du anser dig ha rätt eller inte, du har oavsett fel, bara att du inte förstått det ännu. Till nästa påstående från din oerhört upplysta sida...Jag svarar på det separat ok, så det passar din agenda bättre
Citera
2022-06-28, 03:43
Medlem
Citat:
Hur vet du som fulblodsrussofob det?
Som den "fullblodsrussofob jag är" så vet jag helt enkelt det. Du förstår ooooooohhh upplysta skräpspridare du, jag har inte bara ägnat någre veckor och semestrar i ditt såkallade Ryssland, utan jag är så mycket russofob att jag till och med har levt där som en extrem anti allt under åratal. På något underligt sätt blev jag inte sedd som fiende och inte ens kallad russofob under dessa tiderna. Men jag förmodar att du vet bättre vad det gäller verklighet än jag. Så, visst.....utomordentligt russofobisk är jag jo.....sigh. Din stackars ovetande balubas som inte gör annat än att skräda ord du inte har en aning om här
Citera
2022-06-28, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Siffrorna jag sett säger att mellan 4-5 miljoner ryssar lämnat landet sen Putin tog makten 2000 fram tills 2020 vilket innebär att lika många ryssar har stuckit under det senaste året som under de senaste 20 åren innan dess. Brain drain inom IT i Ryssland är tydligen så pass påtaglig att Putin tvingats till att skriva under en bill som undantas IT folk från inkomstskatt samt risken att bli tvångsdraftade till den ryska meatgrindern i Ukraina.

Kort sagt, att en stor andel människor lämnat på grund av kriget i Ukraina är i nuläget odiskutabelt.
Så är det ja, och ren fakta. Men sedan har vi ju ett antal såkallade Rysslandsvetare(juggar) som kommer förneka din fakta ända tills deras sista slibovits har runnit ner. Men, ja, du har helt rätt vad det gäller flykten och utvandringen från Ryssland nu
Citera
2022-06-28, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Antal vore väl relevant i sammanhanget. Hur många HIMARS blev det? Fyra? Fem?

Logistikkedjorna verkar inte precis funka top-notch med tanke på snigelfarten och kvantiteterna, eller så rör det sig om amerikansk signalpolitik. Trumman ska vara jävligt stor och höras, så är det bara...

Dom har fått 4st HIMARS och 4st till är på väg. Dom har ju enligt källor redan använts framgångsrikt med att slå till mot kommandocentraler och ammunitions lager:
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/vkwdbl/video_shows_himars_rocket_coming_in_hot_ukraine/
https://www.youtube.com/watch?v=G68e1sjiJn8&ab_channel=TheSun
https://youtu.be/Afxm4X5j3MA?t=648
Skrev detta tidigare angående HIMARS och logistik

"Logistiken kring HIMARS är riktigt krånglig. Generellt så anses den vara den svåraste logistiska nöten att knäcka i den amerikanska armen och då är det inte själva HIMARSen som är krånglig utan ammon.

Fordonet i sig väger bara 18ton men varje pod (6 raketer) väger ungefär 2.5ton. Det är alltså vad man öser iväg på någon sekund när man väl skjuter. För att förflytta ammunitionen behövar man HEMTTs (https://sv.wikipedia.org/wiki/Heavy_...Tactical_Truck). Varje HEMTT kan ta 4 pods, 6 om man har släp. Alltså uppemot 20ton att frakta runt för att skjuta i ca en timme givet att HIMARS kan ladda om på 5minuter.

Ett C5 plan kan ta 140ton alltså 56pods vilket räcker till ungefär 10timmars skjutande. Ammunitionen måste sedan fraktas ifrån Polen till Donbass vilket är ca 1200km och det är bara för att förse dom med ammunition.

Alltså vill man bygga ut ett bra nätverk av ammunition i Ukraina som man kan ta nytta av. Att skjuta ett par gånger sen vänta en vecka på ammunition har inte så stort värde. Nyttan kommer ju ifrån en ständig ström av raketer (mer eller mindre).

Jag är säker att när man ser att logistikkedjan fungerar framförallt då ifrån Polen till Donbass som kommer jänkarna skicka fler och hela processen kommer vara betydligt snabbare."
Senast redigerad av LortJohan 2022-06-28 kl. 04:35.
Citera
2022-06-28, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Går 3 dagars kriget bra? Hur känns det när ryssland får smisk av lillebrors hemvärn, blir svagare och svagare dag för dag medan USA/NATO rustar och blir starkare dag för dag? Känns det bra?
Tyvärr, Pentagons objectives uppnåddes aldrig så man kör Putins istället.

Allvarligt talat, tröttnar ni aldrig på 3-dagarsmyten
Citera
2022-06-28, 05:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Varför? Ryssland har ju bevisat om efter annat hur deras militära strategi är en skam för Ryssland. De tjafsade t.o.m. i Rysk TV om det, innan Putin tog en järngrepp om de så de ändrade sin attityd i TV bara några dagar efter.

Vad du sedan har hört behöver du inte ta upp här innan du bekräftar vad du hör, vilket jag har påpekat för dig tidigare.
Varifrån hörde du det?
Citera
2022-06-28, 05:21
Medlem
Upperkutts avatar
https://t.me/intelslava/32064?single

Här har vi ett gäng Ukrainska elitsoldater som blivit tillfångatagna.

Man skäms över att dom Ukrainska hollywood-nazisterna har stulit fornnordiska symboler och tatuerat in på sina kroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in