2022-06-27, 22:41
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är ändå en viss skillnad mellan överbelastad, och 4,4 ton. Jag anar också att så att säga empirin vad gäller hållfastheten i underdimensionerade vinterdäck i värmen, i ett fordon som körs runt 160-180 kilometer i timmen och som väger 4,4 ton är ganska skralt.

Alltså att det inte är så vanligt att bilar framförs under sådana omständigheter, och att man därför inte vet så mycket om eventuella risker det medför.
Hmmm vimlar ju av tunga bilar i tyskland som kör över 160 ta alla mercedes sprinter fullastade med skit som kör över 160 tex inte fasiken flyger dessa bilar i luften.
Citera
2022-06-27, 22:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nja det var väl inte vinterdäck. Det är väl mer allrounddäck som är dubbfria som används överallt i Europa. De flesta däck som inte är budget är anpassade till att klara högre farter och det är alltid en säkertsmarginal så om någon har satt max fart på däcket till 180 så kan köra 200 utan att det är någon risk och detsamma gäller vikten som de ska tåla. Att det är några hundra kilo övervikt är säkert något som gemene man kör med sin vanliga bil var och varannan dag. Har man ens koll på sånt normalt. Jag har iallafall aldrig läst på några däck vad de klarar maxvikt utan köper efter ljudnivå, betyg och pris

Enligt artikel i DN var det vinterdäck. Se: https://www.dn.se/sverige/trafikverket-ansag-att-dacken-pa-vilks-olycksbil-var-for-svaga/

Och jag vet inte, ”några hundra kilo” övervikt? Säker på att det var några hundra kilo?

Att däcket/däcken exploderade berodde inte bara på farten. Inte bara på vinterdäcken. Inte bara på att däcken inte var anpassade för den vikten. Men i kombination, och sannolikt spelade också andra kända eller okända faktorer in. Exempelvis kanske konstruktionsfel, ojämnt med luft, punka…
Citera
2022-06-27, 22:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Hmmm vimlar ju av tunga bilar i tyskland som kör över 160 ta alla mercedes sprinter fullastade med skit som kör över 160 tex inte fasiken flyger dessa bilar i luften.

För att vara helt ärlig så tror jag inte att du har den vetenskapen om trafikolyckor på autobahn, så att du kan säga att liknande omständigheter som gjorde att Vilks förolyckades, aldrig har lett till en olycka i Tyskland.

Dessa bilar väger ju sällan 4,4 ton, skulle jag säga.
Senast redigerad av Troian 2022-06-27 kl. 22:49.
Citera
2022-06-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Helt överens.

Igen helt överens.

Det enda vi kan göra är att om inte avfärda så ifrågasätta de extremt osannolika scenarion som presenterats fram tills nu.

Jag köper verkligen inte de seriekopplade däcken som exploderar som på beställning precis innan en lastbil kommer och mosar bilen.

Anledningen till att jag ens tänkte något så extremt som RPG-7 är baserat på bevisen som vi i allmänheten får ta del av. Först är det drivladdningen som smäller vid avfyrning, sedan träffen. Alternativet är 2 bombsmällar med efterföljande däckexplosion 5 sec senare.

Så vi har det "oförklarade ljudet" men vi har också vittnet som ligger bakom som säger att bilen skakade till och sedan kom "fordonsdelar farande" Jaaahaaa?
Citera
2022-06-27, 22:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Extremt vanligt med vinterdäck på autobahn i bilar som färdas i för höga hastigheter. Tunga bilar är inte huvudparten i flottan men suvar har ju vsrit extremt populära en längre tid

Volvo XC90 är en rätt fet SUV. Den väger drygt 2 ton (uppåt 2,5 ton, beroende på utrustning vad jag förstår). Bilen Vilks färdades vägde 4,4.
Citera
2022-06-27, 22:50
Medlem
analkings avatar
Citat:
För att vara helt ärlig så tror jag inte att du har den vetenskapen om trafikolyckor på autobahn, så att du kan säga att liknande omständigheter som gjorde att Vilks förolyckades, aldrig har lett till en olycka i Tyskland.

Handlar inte om det handlar omsannolikhet. Hastigheten anges som extremt hög i sverige. I tyskland är det barnmat att köra över 160 tom i mercedes sprinter

Däcken sprängs ej på dessa bilar
Citera
2022-06-27, 22:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det är ändå en viss skillnad mellan överbelastad, och 4,4 ton. Jag anar också att så att säga empirin vad gäller hållfastheten i underdimensionerade vinterdäck i värmen, i ett fordon som körs runt 160-180 kilometer i timmen och som väger 4,4 ton är ganska skralt.

Den absoluta vikten spelar ingen roll, utan den relativa överbelastningsgraden är den enda som är intressant.

Däcken som användes på olycksbilen var Pirelli Scorpion 255/55 R20 110V m + s

110 betyder att lastindexet är 1060 kg - det gånger 4 ger en maxvikt på 4240 kg
Fordonets tjänstevikt var 4035 kg
Fordonets totalvikt var 4430 kg, dvs max last
Det innebär MAXIMALT drygt 4,48% överbelastning!

Detta är ingenting!

Däck måste kunna klara minst 50-100% överbelastning innan det ens är någon risk för explosion.

Jämför t.ex. belastningen vid hård kurvtagning, där ökar den momentana belastningen med betydligt mer än 4%, i synnerhet om vägen är ojämn.

Dina slutsatser är helt felaktiga.

Edit: jag tror att folk inne på fysik avdelningen här på flashback kan hjälpa dig om du vill lite mer kött på benen ang ovan, då framför allt ang statisk och dynamisk max belastning, hur den senare är beroende av väldigt många faktorer.
Jämför t.ex. om du missat en upphöjning i vägen för att sänka hastigheten. Jag har mer än en gång missat en sådan utan att däcken exploderat. Jag skulle gissa att momentan belastningen övergick den statiska belastningen med säkert flera hundra procent, beroende på hastighet och vikt.
Senast redigerad av vanartad 2022-06-27 kl. 23:04.
Citera
2022-06-27, 22:51
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Vad är detta nu? Hur kan polisen inte veta vad det är som smäller?
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/mystiska-smallar-sekunderna-innan-vilks-dodskrasch/

/B.F

Jag hade själv accepterat detta som en olycka, men nu vände det 180 för mig.
Låter verkligen som skott som avlossas. Man hör ju dessutom ett fordon göra någon manöver eller accelerera efter första smällen (eller 2 smällarna som dom talar om, trots att jag mig tycka höra en med möjligt eko), innan det sista skottet.

"...precis innan kraschen..." står det i artikeln, men vad innebär "precis innan"? 10 sekunder, 30 sekunder, några minuter?
Citera
2022-06-27, 22:52
Medlem
Citat:

Men varför påstår ett vittne att bilen "skakade till" och började ryka, sedan kom "fordonsdelar farande" Om det inte var autobahn 1944 har jag svårt att se hur vi förklarar detta...Det luktar TNT, såg ut som TNT och låter som TNT.
Citera
2022-06-27, 22:52
Medlem
molotowtoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Men har ni hört ljudfilen?? Det är ju så uppenbart skott: PAM- PAM och nån sekund senare hörs däcken skrika och resten är historia.
Och polisen säger att de inte vet vad som
pangade och nöjer sig så?

Alltså.. VA??? Hahahah. Jag dör.
Hur korkade tror de att svensken är?
Polisen och säpo är inte heller dumma. De förstår att förklaringen lämnar en del att önska, men att man kanske inte kan gå ut med korrekt information eftersom det hade röjt annan verksamhet. Sen får man tycka vad man vill om det, men det är inte första gången som någonting sker i det dolda.
Citera
2022-06-27, 22:53
Medlem
Citat:
Volvo XC90 är en rätt fet SUV. Den väger drygt 2 ton (uppåt 2,5 ton, beroende på utrustning vad jag förstår). Bilen Vilks färdades vägde 4,4.

Till skillnad från en vanlig volvo SUV så är dessa bilar designade för att klara 4.4 ton.
Citera
2022-06-27, 23:01
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Troligen automatkarbin (går att skjuta enkelskott med) eller gevär.
Obs att de hävdar att de inte sett någon form av bevis på bilen för av lossat skott. Dock kan det vara någon annanstans.
Och en förare som kör 170 km/h förlorar kontrollen.

Typ
Jag tycker den förklaringen haltar ordentligt, det är ju inte mycket bil kvar att leta kulhål på sas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in