Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Det är ändå en viss skillnad mellan överbelastad, och 4,4 ton. Jag anar också att så att säga empirin vad gäller hållfastheten i underdimensionerade vinterdäck i värmen, i ett fordon som körs runt 160-180 kilometer i timmen och som väger 4,4 ton är ganska skralt.
Den absoluta vikten spelar ingen roll, utan den relativa överbelastningsgraden är den enda som är intressant.
Däcken som användes på olycksbilen var Pirelli Scorpion 255/55 R20 110V m + s
110 betyder att lastindexet är 1060 kg - det gånger 4 ger en maxvikt på
4240 kg
Fordonets tjänstevikt var 4035 kg
Fordonets totalvikt var 4430 kg, dvs max last
Det innebär MAXIMALT drygt 4,48% överbelastning!
Detta är ingenting!
Däck måste kunna klara minst 50-100% överbelastning innan det ens är någon risk för explosion.
Jämför t.ex. belastningen vid hård kurvtagning, där ökar den momentana belastningen med betydligt mer än 4%, i synnerhet om vägen är ojämn.
Dina slutsatser är helt felaktiga.
Edit: jag tror att folk inne på fysik avdelningen här på flashback kan hjälpa dig om du vill lite mer kött på benen ang ovan, då framför allt ang statisk och dynamisk max belastning, hur den senare är beroende av väldigt många faktorer.
Jämför t.ex. om du missat en upphöjning i vägen för att sänka hastigheten. Jag har mer än en gång missat en sådan utan att däcken exploderat. Jag skulle gissa att momentan belastningen övergick den statiska belastningen med säkert flera hundra procent, beroende på hastighet och vikt.