2022-06-27, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men nu är priserna nere 20% och du räknade ju med att de skulle upp?

Länka det inlägget där jag skrev det. Du påstår en massa skit och gång på gång ber jag dig länkade dina befängda påståenden vilket du aldrig gör.

Går du på något? Eller är du såhär trög?
2022-06-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det var en himla massa text du publicerar.
Tack så hjärtligt för du sprider vidare slemhögska institutets heliga alster och missionerar för oss, broder.
All reklam, är bra reklam!

Ang att du upplever det svårt att tyda budskapet, så är det som med den heliga skriften, det krävs långa studier för förstå helheten

Du predikar huvudsakligen för redan omvända i ditt ihärdiga arbete med att skriva inlägg. Du verkar så gärna vilja ha en brf-lägenhet i City att jag hoppas att du snart får tag i en.
2022-06-27, 19:02
Medlem
slemhogs avatar
...
Senast redigerad av slemhog 2022-06-27 kl. 19:08.
2022-06-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Precis detta. Antalet svenska "journalister" kan väl räknas på en hand, åtminstone de som stannat kvar i Sverige. Resten är skribenter, digitala marknadsförare, tier C influencers osv.

Det finns alltså varken någon kunskap eller något intresse av att förmedla något riktigt, så det är ganska självklart att deras eget kogntiva bias tar över texterna helt (till den mån det passerarer redaktörens filter). Har de stora lån och knaper ekonomi - och vi snackar inte direkt superjobb här - kommer förhoppningen om business as usual löpa genom hela texterna. Undantaget när de med flit gör en click bait-grej av någon chockerande rubrik om att världen nu går under.

Jag tror det är lugnt. Vi har ju Slemhog och Blackroc för att balansera upp det hela. Världen är fortsatt i balans.
2022-06-27, 19:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag tror det är lugnt. Vi har ju Slemhog och Blackroc för att balansera upp det hela. Världen är fortsatt i balans.

+över dussinet andra skribenter som klär av dig, liksom-fb och Flanders och visar, ni har inte så mycket att komma med.
2022-06-27, 20:28
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
+över dussinet andra skribenter som klär av dig, liksom-fb och Flanders och visar, ni har inte så mycket att komma med.

Behöver inte klä av idioter. Dom står det med arslet bart och mössan i handen senare av sig själva.

Men det lär troligtvis leda till total tragedi när vanligt folk köpt bostäder med enorma lån. Priserna kanske kommer ner 50% för att inte nå över nuvarande toppar igen på 15-20 år. Typ som Nasdaq efter 1999.

Jag glädjs inte över utvecklingen. Kan garva gott åt liksom-fb, SocialKontrakt och flanders för deras totala oförmåga att lägga ihop 1+1. Men det är givetvis okunskap och en lite för stor självkänsla som skapar dessa individer, inte kunskap. Vad dom säger är skräp och dom är rätt så sorgliga skribenter.

Vi vanliga människor utan agenda kan bara titta på hur marknaden utvecklar sig. Den är på väg rakt nedåt, och det kommer bli värre innan det blir bättre.

Men jag tycker inte man ska slå på folk som belånat sig och köpt en bostad nära toppen. Dom kommer få sina liv ruinerade och bakom alla dom ni väljer att kalla bolånetorskar (BLT) så finns det arbetande familjer, barn etc. Dom har klart gjort sitt livs sämsta affär, men dom kommer säkerligen lida tillräckligt.

Folk får i stort skylla sig själva, men när flodvågen kommer så kan man inte stå där och garva. Självmord, skilsmässor och barn som tvingas växa upp i skuggan av deras föräldrars dåliga ekonomiska beslut är inget att garva åt.

Vi som såg denna krasch komma garvade hela vägen upp åt hur idiotiskt folk betedde sig. Nu är det inte kul längre, nu är det mest sorgligt.
2022-06-27, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Behöver inte klä av idioter. Dom står det med arslet bart och mössan i handen senare av sig själva.

Men det lär troligtvis leda till total tragedi när vanligt folk köpt bostäder med enorma lån. Priserna kanske kommer ner 50% för att inte nå över nuvarande toppar igen på 15-20 år. Typ som Nasdaq efter 1999.

Jag glädjs inte över utvecklingen. Kan garva gott åt liksom-fb, SocialKontrakt och flanders för deras totala oförmåga att lägga ihop 1+1. Men det är givetvis okunskap och en lite för stor självkänsla som skapar dessa individer, inte kunskap. Vad dom säger är skräp och dom är rätt så sorgliga skribenter.

Vi vanliga människor utan agenda kan bara titta på hur marknaden utvecklar sig. Den är på väg rakt nedåt, och det kommer bli värre innan det blir bättre.

Men jag tycker inte man ska slå på folk som belånat sig och köpt en bostad nära toppen. Dom kommer få sina liv ruinerade och bakom alla dom ni väljer att kalla bolånetorskar (BLT) så finns det arbetande familjer, barn etc. Dom har klart gjort sitt livs sämsta affär, men dom kommer säkerligen lida tillräckligt.

Folk får i stort skylla sig själva, men när flodvågen kommer så kan man inte stå där och garva. Självmord, skilsmässor och barn som tvingas växa upp i skuggan av deras föräldrars dåliga ekonomiska beslut är inget att garva åt.

Vi som såg denna krasch komma garvade hela vägen upp åt hur idiotiskt folk betedde sig. Nu är det inte kul längre, nu är det mest sorgligt.

Mmm det lät likadant från varannan skribent i denna tråd under början av covid. Sedan vart drt jävligt tyst.

50% nedgång. Ja ni genier i tråden är säkert mycket bättre prognosmakare än landets samlade expertis. Drt har ni ju verkligen visat än så länge..
2022-06-27, 20:44
Medlem
Vi sålde vårt och flyttade ut i maj. Fick bra bra betalt för det. Nu tittar vi på hus som för bara några månader sedan kostade 8.3 miljoner, dom är nere runt 6 miljoner. Tycker nog mest synd om dom som köpt hus innan och försöker sälja det nu. Dom har budgeterat med 8 och får 6. Den svider. Plus att huset dom köpt köpte dom innan allt gick ner. Jag tror det är nu man ska fynda. Men vi kommer nog avvakta två höjningar av räntan till.
2022-06-27, 20:53
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Det är sorgligt. Men i skuggan av festen som den har varit finns det också livsöden. Människor som har stängts ute från livsmöjligheter på grund av tillgångsinflationen. Trångboddhet. En krypande känsla av att inte kunna leva ett liv som det hårda arbetet borde göra möjligt. Ingen har brytt sig om priset som bostadsmarknadens outsiders har betalat. Jag såg något inslag från DI-TV där någon broiler i illa sydd kostym beklagade sig över att de som levt över sina tillgångar nu skulle få betala priset. Det han inte frågade sig var vilken roll hans egen tidning hade spelat i att vägleda deras beslut. SvD, DN, DI och andra liberala medier har stor skuld i det som nu kommer drabba dem. De har konsekvent tonat ner riskerna. Trots att de mycket väl kände till hur stora de var. Tur för dem att de stora folkmassorna hellre skyller allt på invandringen och inte förstår vem de största bovarna är.
2022-06-27, 20:55
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mmm det lät likadant från varannan skribent i denna tråd under början av covid. Sedan vart drt jävligt tyst.

50% nedgång. Ja ni genier i tråden är säkert mycket bättre prognosmakare än landets samlade expertis. Drt har ni ju verkligen visat än så länge..

Jag, och dom flesta, förutom du själv, inser att du är en löjligt lågutbildad individ i ämnet som är ute på för djupt vatten. Kanske god tid att du förstår att du behöver anpassa dig efter marknaden, och att marknaden inte anpassar sig efter dig.

Jag skrev nog mitt första inlägg här kring årsskiftet, så du kan rikta din ilska över någonting som ingen av oss kan påverka, på någon annan.
2022-06-27, 21:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Haha hur fasen kom jag med på den listan?

Jag har snarare en rätt dyster syn på Stockholm/nyproduktion (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Jag har dock en mer nyanserad syn än de flesta här och tippar på att nedgången lär bli skev mellan olika objekt och städer. Samt att gemene man är mycket mindre belånad än vad man får intrycket av i den här tråden.
2022-06-27, 21:02
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är sorgligt. Men i skuggan av festen som den har varit finns det också livsöden. Människor som har stängts ute från livsmöjligheter på grund av tillgångsinflationen. Trångboddhet. En krypande känsla av att inte kunna leva ett liv som det hårda arbetet borde göra möjligt. Ingen har brytt sig om priset som bostadsmarknadens outsiders har betalat. Jag såg något inslag från DI-TV där någon broiler i illa sydd kostym beklagade sig över att de som levt över sina tillgångar nu skulle få betala priset. Det han inte frågade sig var vilken roll hans egen tidning hade spelat i att vägleda deras beslut. SvD, DN, DI och andra liberala medier har stor skuld i det som nu kommer drabba dem. De har konsekvent tonat ner riskerna. Trots att de mycket väl kände till hur stora de var. Tur för dem att de stora folkmassorna hellre skyller allt på invandringen och inte förstår vem de största bovarna är.

Ja, det är ren misär. Media driver givetvis sina kampanjer, men i grund och botten så är det systemet som är ruttet. Man ska inte kunna låna pengar som man inte ens förväntas betala tillbaka. Amorteringskraven är ett skämt, man skulle ha linjärt 30 år eller liknande, som man kanske kunde omförhandla vid 20%. Sverige har den värsta situationen bland alla västländer då bindningstid en är så låg.

Folk behöver förstå att deras bostäder kan falla med 30-50-70% i värde beroende på ränteläge, men alla går runt och låtsas som om det är julafton och blundar inför det faktum att riksbanken enkelt kan höja styrräntan till 10% om det behövs för att hålla inflationen och kontrollen över SEK intakt.

Penningpolitiken backar inte för att folk med för mycket lån går i konkurs, dom skiter i vilket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in