2022-06-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
Men kriget är på väg att ta slut nu, EU har ingen chans att vinna ett ekonomiskt krig mot Ryssland. PK-diktaturerna kan dra bort Mcdonalds från Ryssland och göra livet tråkigare för ryssarna, men om Ryssarna drar undan billig gas, olja, ädelgas, uran osv, så kollapsar EU.

Livet måste vara hemskt för ryssarna när de inte kan sitta på Facebook och käka donken i vinterkylan. De får väl trösta sig med att bränna pengar eller naturgas, vilket nu blir billigast för dem. Pengar är nog mer miljövänligt.
2022-06-26, 19:09
Bannlyst
Bara på Flashback tror man att Ryssland segrar.
Skälet är val av källor dvs Breitbart, fox, gateway pundit, och annat skräp.
2022-06-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Däremot är det uppenbart att det är Ukraina som har övertaget...Ukraina kan förlora 100% av all mark och ändå teoretiskt kunna återta den.

Var ska ukrainska armén befinna sig under den tid den teoretiskt besitter 0 % av all mark?
2022-06-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Bara på Flashback tror man att Ryssland segrar.
Skälet är val av källor dvs Breitbart, fox, gateway pundit, och annat skräp.

1. Enligt Ukrainska liveuamap blir Ukraina rövkörda i tre riktningar. Då är de ändå långsamma med "Rysk-positiva" uppdateringar. https://liveuamap.com/

Citat:
Ursprungligen postat av Pruttokoll
Eftersom Blinken sitter på färsk info som ni pruttlerpruttande rysstroll bara kan drömma om så vet vi att Ryssland redan förlorat

1. Det är nog snarare som så att Ryssland inväntar någon extern händelse eller tidpunkt för att gå mot ett avslut av kriget.

2. Sannolikt är Mr. Blinken involverad på något sätt vilket är skälet till att denne vill prata om Putin som en separat del av Ryssland. I själva verket är Putin en av de främsta fredsfåglarna i Ryssland, hans rådgivare har krävt krig i många år nu.

3. Färdigflashbackat!
2022-06-26, 19:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Var ska ukrainska armén befinna sig under den tid den teoretiskt besitter 0 % av all mark?

Den behöver inte befinna sig i Ukraina öht. Polen drev hela sitt land från en exilregering i London mellan 1940-45. Det är inte enkelt att erövra andra länder och det är ännu svårare att komma undan med det. Det är därför man brukar placera erövrare (som Djinghis Khan eller Adolf Hitler) högre upp på listan över stora befälhavare än försvarare (som Konev eller George Washington). För att det är svårare.
2022-06-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan

Du får nog träna på hur man citerar och grundläggande matematik.

Europa ~8% och Ryssland ~17%. Detta är långt mer än det dubbla då inflation är quasi-exponentiell.

Då ryssugerskorna inte verkar greppa makroekonomi, så kan de inte heller greppa varför Ryssland redan idag förlorar kriget och varför de aldrig kan vinna.

De är helt enkelt bönderna på brädet, de förstår inte vad som sker eller vad de gör utan allt de har är deras lilla, enkla, perspektiv på situationen.

Ryssland har redan förlorat, då krig handlar om ekonomisk krigsföring där det är över sedan länge.

Jag vet inte hur man räknar ut inflation, men för mig har matpriserna det senaste året ökat med mellan 30-100%, bränsle med 60-100%osv osv osv... så för mig är den upplevda inflationen bra mycket mer än 8% i alla fall.

Sen känns det ibland som den ekonomiska krigföringen EU för mot Ryssland drabbar EU hårdare än Ryssland.

Den uppfattning jag har av situationen är att EU har saker som Ryssland vill ha, men Ryssland har saker som EU behöver... något jag tror att vi alla kommer börja känna av mer och mer ju längre tiden går.

Ryssland är ju stora på energiexport, konstgödsel och säd. Alla tre delarna är sånt som används flitigt i EU så om de försvinner så kommer det att kännas av. Tyskarna har ju för sjutton börjat panikstarta sina gamla kolkraftverk redan nu, och här i Sverige har vi elpriser mitt i sommaren som vi inte sett ens under djupaste midvinter tidigare...

Så nej, jag håller inte med om att det är över sen länge... jag säger snarare att det knappt ens har börjat. Jag är uppriktigt orolig över hur framtiden kommer att se ut.
2022-06-26, 19:28
Medlem
Citat:
Den behöver inte befinna sig i Ukraina öht. Polen drev hela sitt land från en exilregering i London mellan 1940-45.
Det känns som att en liten detalj saknas här. Polen togs ju över av Sovjetunionen i en överenskommelse med Hitler, nej, Churchill och Roosevelt.

Jag har inga problem att ge hela Ukraina till Putin mot ett nytt kallt krig. Vi såg vår bästa tillväxt under kalla kriget. Vi kan ha ett kallt krig med Ryssland och Kina. Eller så kan hela världen förklara kallt krig mot varandra så blir det färre konflikter.

Nu låter det bara idiotiskt att förlänga kriget i Ukraina för att möjligen eskalera till ett fullskaligt krig, där gränsen i Östeuropa flyttas ett par meter hit eller dit efter ett x antal miljoner döda. Men, vad vet jag? Jag är bara Vladimir Putin och det här är mitt privata konto på Flashback.
2022-06-26, 19:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det känns som att en liten detalj saknas här. Polen togs ju över av Sovjetunionen i en överenskommelse med Hitler, nej, Churchill och Roosevelt.

Ser inte vad din poäng är riktigt i sammanhanget. Insinuerar du att väst kommer att ge Ukraina till Polen eller?

Citat:
Jag har inga problem att ge hela Ukraina till Putin mot ett nytt kallt krig. Vi såg vår bästa tillväxt under kalla kriget. Vi kan ha ett kallt krig med Ryssland och Kina. Eller så kan hela världen förklara kallt krig mot varandra så blir det färre konflikter.

Men vad får dig att tro att Ryssland stannar vid gränsen till Polen? Rent militärstrategiskt är det idiotiskt eftersom det är ännu svårare att bevaka gränsen till Nato vid Ukrainas gränser.
2022-06-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ser inte vad din poäng är riktigt i sammanhanget. Insinuerar du att väst kommer att ge Ukraina till Polen eller?
Jag säger att du och jag har ett perspektiv av väst, men alla östeuropéer har ett helt annat perspektiv. Jag tycker att öststaterna ska vara neutrala och sitta där som en buffert mellan oss och Ryssland. Ge Putin halva Ukraina mot neutralitet och nya överenskommelser. Millimeterrättvisa i Ukraina är inte värd ett pris i miljontals lik. Men, tysken har börjat rusta, det kanske är för sent. Jag undrar om Polens regering satt i London och ångrade att de inte gav bort Danzig?

Citat:
Men vad får dig att tro att Ryssland stannar vid gränsen till Polen? Rent militärstrategiskt är det idiotiskt eftersom det är ännu svårare att bevaka gränsen till Nato vid Ukrainas gränser.
Putin vill säkra Ryssland och en buffert skulle hjälpa honom se till sina intressen och mitt intresse av inte ha inflation tjänas väl.

Sist var det militärmakt som stoppade Sovjet, så det är kul att spekulera hur långt de olika parterna är villiga att gå för att nå sina uttalade och dolda motiv.

Det här vet vi sen tidigare krig, det är väldigt många av oss vanligt folk som kommer dö, men politikerna kommer bara bli rikare.
2022-06-26, 19:54
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
vad snackar du om?

ryssland var tydliga redan från början att man INTE ville slå ut varken ukrainas armé eller ta över hela landet. putin sa bokstavligen att det enda man ville göra var att tillfälligt ta kontrollen över kiev för att komma åt vissa korrupta ledare, samt slå ut vissa korrupta förband.

putin sa tydligt att man inte har något intresse av att ersätta ukrainas militär, polis eller någon annan instans utan vill att ukrainas militär fortsätter försvara sitt land själva, men att man kommer plocka bort ogräset då ukraina varit oförmögna att göra det själva.

vad är det för jävla fantasivärld du lever i som tror att ryssland ville ta över hela ukraina och slå ut hela ukrainas armé? det är rent nonsens.

den enda delen man varit det minsta intresserad av att ta fullständig kontroll över är donetsk/luhansk eller vad den där genomkorrupta nazibyn heter, just för att det funnits så mycket ogräs där.

ryssland vann kriget från dag 1 och den som tror något annat är totalt hjärntvättad

Vad gjorde Rysslands 6 mil långa skrotkonvoj utan för Kiev då? Demonstrera hur sovjetiskt skrot ser ut?
2022-06-26, 20:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag säger att du och jag har ett perspektiv av väst, men alla östeuropéer har ett helt annat perspektiv. Jag tycker att öststaterna ska vara neutrala och sitta där som en buffert mellan oss och Ryssland. Ge Putin halva Ukraina mot neutralitet och nya överenskommelser.

Förstår du att om du har fel, d.v.s Ryssland ljuger och planerar att fortsätta att erövra Polen, Baltikum, Rumänien etc så blir det betydligt dyrare än att stoppa dem i Ukraina? Det är inte så jävla svårt att fatta, det är bara din motvilja att acceptera faktumet att Ryssland faktiskt kanske ljuger.

Citat:
Jag undrar om Polens regering satt i London och ångrade att de inte gav bort Danzig?

Varför skulle de gjort det efter att Tyskland och Sovjet visat att de planerat att ta hela landet iaf? Du menar att det är bättre att inte kämpa för sitt land och låta utbölingarna våldföra sig som de känner för?
2022-06-26, 20:09
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Förstår du att om du har fel, d.v.s Ryssland ljuger och planerar att fortsätta att erövra Polen, Baltikum, Rumänien etc så blir det betydligt dyrare än att stoppa dem i Ukraina? Det är inte så jävla svårt att fatta, det är bara din motvilja att acceptera faktumet att Ryssland faktiskt kanske ljuger.

Varför skulle de gjort det efter att Tyskland och Sovjet visat att de planerat att ta hela landet iaf? Du menar att det är bättre att inte kämpa för sitt land och låta utbölingarna våldföra sig som de känner för?

Du har blivit hjärntvättad av ljugmedia i väst. Det finns varken bevis eller något som tyder på att Ryssland ens vill röra västra Ukraina. Vad ska de med Polen och Rumänien till? 😝

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in