Citat:
Ursprungligen postat av
GengusKhan
Du får nog träna på hur man citerar och grundläggande matematik.
Europa ~8% och Ryssland ~17%. Detta är långt mer än det dubbla då inflation är quasi-exponentiell.
Då ryssugerskorna inte verkar greppa makroekonomi, så kan de inte heller greppa varför Ryssland redan idag förlorar kriget och varför de aldrig kan vinna.
De är helt enkelt bönderna på brädet, de förstår inte vad som sker eller vad de gör utan allt de har är deras lilla, enkla, perspektiv på situationen.
Ryssland har redan förlorat, då krig handlar om ekonomisk krigsföring där det är över sedan länge.
Jag vet inte hur man räknar ut inflation, men för mig har matpriserna det senaste året ökat med mellan 30-100%, bränsle med 60-100%osv osv osv... så för mig är den upplevda inflationen bra mycket mer än 8% i alla fall.
Sen känns det ibland som den ekonomiska krigföringen EU för mot Ryssland drabbar EU hårdare än Ryssland.
Den uppfattning jag har av situationen är att EU har saker som Ryssland vill ha, men Ryssland har saker som EU behöver... något jag tror att vi alla kommer börja känna av mer och mer ju längre tiden går.
Ryssland är ju stora på energiexport, konstgödsel och säd. Alla tre delarna är sånt som används flitigt i EU så om de försvinner så kommer det att kännas av. Tyskarna har ju för sjutton börjat panikstarta sina gamla kolkraftverk redan nu, och här i Sverige har vi elpriser mitt i sommaren som vi inte sett ens under djupaste midvinter tidigare...
Så nej, jag håller inte med om att det är över sen länge... jag säger snarare att det knappt ens har börjat. Jag är uppriktigt orolig över hur framtiden kommer att se ut.