2022-06-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag skrev "påstådda mål": demokrati, stabilitet, att befria kvinnorna i Afghanistan osv var de mål man använde för att sälja in dessa båda krig - och därmed de mål som också kom att användras för att definiera en slutlig och tydlig seger. Att dessa mål inte var något som USA på allvar satte i främsta rummet var ju klart för många av oss redan från start, men det var dem man hänvisade till och inte rätt och slätt "ut med Saddam och sen får det va'!".

1. Det riktiga målet var väl att fånga och döda Osama Bin Laden, terroristernas "super-mufti" i bergen som hämnd för WTC-attentaten.

2. Att göra västerländsk demokrati av Afghanistan verkar ha varit motivet för att stanna kvar där.

3. Mål (1.) kunde inte uppfyllas för att Osama Bin Laden gömde sig i Pakistan tills någon berättade om saken för USA. Så det blev en special police operation av det hela. Antagligen kallas den framgångsrik för att Talibanerna gömde sig tills den var över. Kritikerna kanske inte tycker att den var lyckad eftersom det finns Talibaner kvar och de nu styr landet.

4. Saddam gjorde bort sig totalt i termer av härskare för ett land. Särskilt som det sägs att Irak de facto lyckats kringgå handelssanktionerna.

Citat:
Javisst, det var hans beslut att snabbt dra bort alla amerikanska trupper från Afghanistan. Läser du inte nyheterna?

Trump dekreterade egentligen att den siste amerikanen skulle vara ute redan till januari 2021, när han själv (visade det sig) måste lämna Vita huset. Det visade sig vara alldeles för kort varsel, hans generaler sade i princip blankt nej. Man tog hem så många man realistiskt hann, och när Biden tog över fanns det bara 2500 amerikanska soldater kvar i Afghanistan. En helt otillräcklig styrka för att kunna påverka den större bilden av kriget.

Biden var i princip hänvisad till att fullfölja det beslut Trump redan hade tagit, det enda man kunde ändra litet på var själva tidsplanen. Återtåget var i allt väsentligt Trumps eget beslut.

1. Det är klart att generalerna inte ville lämna Afghanistan. Det var dock yttre påtryckningar konstruerade dels av Kina, Ryssland och Iran som ett sätt för Trump att fullfölja vallöften om fred och dels en funktion av sabotage från de USA politiker som organiserade USAs intåg i Afghanistan. Det blev alltså som så att USA tvingades lämna Afghanistan. Att Trump satte datumet där han gjorde - han kunde säkert ha flyttat datumet 1-3 månader framåt eller bakåt handlar nog mest om kalkylen att han skulle vinna valet och annars fullfölja sitt vallöfte.

1.1. President Biden hade ändå blivit utkörd några månader senare och saken försvårar avtalande med Iran om kärnvapen, fria flygtransporter m.m. Nu skriver anti-amerikanska propaganda kanaler istället att krig mot Iran förbereds, troligen inför nästa presidentval. Anar man Dick Cheney sittande i bakgrunden med en joystick, styrande situationen?

2. Färdigflashbackat!
2022-06-26, 17:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Främst militärt, men även politiskt och ekonomiskt.

Huruvida fältarbeten och fortifikationer är väl utbyggda eller inte verkar inte spela någon större roll. Fortifikationerna runt Kiev och, exempelvis, flygplatsen i Hostomel var närmast icke existerande.

Kanske du har rätt i det med fortifikationerna. Det är lite svårt att se skillnad på vad som gör mest nytta; stora fortifikationer eller stora mängder soldater, eftersom de sammanfaller i hög grad.
2022-06-26, 17:47
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Javisst, det var hans beslut att snabbt dra bort alla amerikanska trupper från Afghanistan. Läser du inte nyheterna?

Trump dekreterade egentligen att den siste amerikanen skulle vara ute redan till januari 2021, när han själv (visade det sig) måste lämna Vita huset. Det visade sig vara alldeles för kort varsel, hans generaler sade i princip blankt nej. Man tog hem så många man realistiskt hann, och när Biden tog över fanns det bara 2500 amerikanska soldater kvar i Afghanistan. En helt otillräcklig styrka för att kunna påverka den större bilden av kriget.

Biden var i princip hänvisad till att fullfölja det beslut Trump redan hade tagit, det enda man kunde ändra litet på var själva tidsplanen. Återtåget var i allt väsentligt Trumps eget beslut.

"I februari 2020 undertecknades ett avtal mellan USA och talibanrörelsen. Avtalet innebär att USA ska dra tillbaka alla sina trupper inom 14 månader" https://sv.wikipedia.org/wiki/Afghanistankriget_(2001%E2%80%932021)

Räknade du fel avsiktligt? 14 månader från februari 2020 blir ju april - inte januari som du skriver.

... det är väl inte snabbt eller nesligt?

"Dagen efter att den sista amerikanska soldaten lämnade Afghanistan håller USA:s president Joe Biden ett tal till nationen. Han försvarar det kritiserade beslutet att dra tillbaka de amerikanska trupperna från Afghanistan och ger ett slutgiltigt besked.

– Jag tar ansvar för beslutet. Jag tror att det är rätt beslut. Jag tror att det är ett klokt beslut och det bästa beslutet för USA.

En kritiserad reträtt:
Det amerikanska tillbakadragandet har fått kritik från många olika håll. Biden menar att han hade två val när han blev president. Antingen att följa fredsavtalet som det tidigare styret hade gjort med talibanerna eller att skicka ytterligare tusentals soldater till Afghanistan och eskalera krigsföringen.

– Han lägger stor skuld på Donald Trump. Men sanningen är att det blodiga utträdet och de kaotiska scenerna vi har sett i Kabul, det ansvar den nuvarande administrationen för, säger SVT:s USA-korrespondent Stefan Åsberg."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/joe-biden-kriget-i-afghanistan-ar-nu-over

Tycker nog det alldeles tydligt ser ut som att den senildemente och inkompetente Bidens administration tog fel beslut, inte Trumps regering.
Senast redigerad av ElIzzard 2022-06-26 kl. 17:50.
2022-06-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
"I februari 2020 undertecknades ett avtal mellan USA och talibanrörelsen. Avtalet innebär att USA ska dra tillbaka alla sina trupper inom 14 månader" https://sv.wikipedia.org/wiki/Afghanistankriget_(2001%E2%80%932021)

Räknade du fel avsiktligt? 14 månader från februari 2020 blir ju april - inte januari som du skriver.

Det här är halvt off-topic, men jag tar det snabbt. Jag visste att somliga skulle bli triggade av att jag tog upp Trumps roll.

Trump snabbade under hösten '20 på den deadline som hade satts och dekreterade helt på egen hand (om det nu var på twitter eller på något annat sätt) att den siste amerikanske soldaten skulle lämna Afghanistan senast i januari 2021. Då var det alltså ett beslut med bara typ tre månaders marginal. Han ville i princip kunna säga "Jag, Donald Trump, avslutade kriget i Afghanistan!".

Trump hoppade dessutom in och förhandlade fram fred med talibanerna över huvudet på Kabul, en dålig fred som i praktiken saboterade Afghanistans framtid. Många insåg att det var en "Efter oss syndafloden"-fred, som på sikt överlämnade landet till talibanerna.

Militärledningen och Pentagon tvingade honom att backa, eftersom tidsschemat var helt ohållbart - och förlängde i stället avtalet fram till slutet av augusti '21. Om Trump verkligen hade velat hade han nog kunnat tvinga regeringen i Kabul att låta amerikanerna vara kvar - Kabulregimen levde ju i stort sett på västligt stöd - men ingen var riktigt villig att gå i bräschen för den saken.
2022-06-26, 18:12
Medlem
Eftersom Blinken sitter på färsk info som ni pruttlerpruttande rysstroll bara kan drömma om så vet vi att Ryssland redan förlorat

Citat:
https://www.express.co.uk/news/world/1631201/vladimir-putin-ukraine-russia-war-news-antony-blinken-military-loss-usa-vn

Russia has already lost' Blinken slaps down Putin
2022-06-26, 18:15
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Det här är halvt off-topic, men jag tar det snabbt. Jag visste att somliga skulle bli triggade av att jag tog upp Trumps roll.

Trump snabbade under hösten '20 på den deadline som hade satts och dekreterade helt på egen hand (om det nu var på twitter eller på något annat sätt) att den siste amerikanske soldaten skulle lämna Afghanistan senast i januari 2021. Då var det alltså ett beslut med bara typ tre månaders marginal. Han ville i princip kunna säga "Jag, Donald Trump, avslutade kriget i Afghanistan!".

Trump hoppade dessutom in och förhandlade fram fred med talibanerna över huvudet på Kabul, en dålig fred som i praktiken saboterade Afghanistans framtid. Många insåg att det var en "Efter oss syndafloden"-fred, som på sikt överlämnade landet till talibanerna.

Militärledningen och Pentagon tvingade honom att backa, eftersom tidsschemat var helt ohållbart - och förlängde i stället avtalet fram till slutet av augusti '21. Om Trump verkligen hade velat hade han nog kunnat tvinga regeringen i Kabul att låta amerikanerna vara kvar - Kabulregimen levde ju i stort sett på västligt stöd - men ingen var riktigt villig att gå i bräschen för den saken.

Jag visar källor och det borde väl även du rimligen kunna göra ...

Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard

... det är väl inte snabbt eller nesligt?

"Dagen efter att den sista amerikanska soldaten lämnade Afghanistan håller USA:s president Joe Biden ett tal till nationen. Han försvarar det kritiserade beslutet att dra tillbaka de amerikanska trupperna från Afghanistan och ger ett slutgiltigt besked.

– Jag tar ansvar för beslutet. Jag tror att det är rätt beslut. Jag tror att det är ett klokt beslut och det bästa beslutet för USA.

En kritiserad reträtt:
Det amerikanska tillbakadragandet har fått kritik från många olika håll. Biden menar att han hade två val när han blev president. Antingen att följa fredsavtalet som det tidigare styret hade gjort med talibanerna eller att skicka ytterligare tusentals soldater till Afghanistan och eskalera krigsföringen.

– Han lägger stor skuld på Donald Trump. Men sanningen är att det blodiga utträdet och de kaotiska scenerna vi har sett i Kabul, det ansvarar den nuvarande administrationen för, säger SVT:s USA-korrespondent Stefan Åsberg."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/joe-biden-kriget-i-afghanistan-ar-nu-over

Tycker nog det alldeles tydligt ser ut som att den senildemente och inkompetente Bidens administration tog fel beslut, inte Trumps regering.
Senast redigerad av ElIzzard 2022-06-26 kl. 18:18.
2022-06-26, 18:16
Medlem
nytthuss avatar
Ryssland förväntades besegra Ukrainas styrkor snabbt. Varje dag kriget fortsätter är ett misslyckande för Ryssland.
2022-06-26, 18:23
Medlem
Även om Ryssland så småningom vinner kriget är ryska folket de stora förlorarna. Ingen kommer att vilja ha med dem att göra. Miljontals ryska ungdomar vill inget hellre än att lämna sitt hemland. Dessutom har de lyckats öka sin inflation med nästan 20%.

Det ser inte bra ut för ryssarna.
2022-06-26, 18:39
Medlem
Herostratoss avatar
General Dvornikov som ledde insatsen i Ukraina fick precis sparken. Det är andra gången den som leder insatsen byts ut. Så Putler lär nog inte vara alltför nöjd med hur hans ursmarta plan att kuva Ukraina har förlöpt.
2022-06-26, 18:58
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.
Beror väl på lite vad man menar med vinst, respektive förlust. Att man vinner krig genom att ta över landområden är en ganska förlegad syn på "seger". Sanningen är den att både Ukraina och Ryssland förlorar detta krig. Däremot råder det ingen tvekan om att kriget gått extremt mycket sämre för Ryssland än vad man räknat med.
2022-06-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Usa producerar 10 miljoner fat olja om dagen.
Men dom förbrukar 20 miljoner fat olja om dagen.
Usa är inte självförsörjande på olja.

Du har fel.

Och som en addendum kan jag tillägga att Usa är världens största producent av naturgas och Ryssland ligger på 2a plats. Dom är självförsörjande där också.
2022-06-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det handlar minst lika mycket om Rysslands ekonomi som Putin har lyckats förstora totalt.
Ryssland kommer vara ett Nordkorea 2.0 i många decennier.

Japp och EU kommer bli Kina 2.0. Nu med hälsopass och snart med sociala krediter, jag menar koldioxidkrediter. Får inte blanda ihop dem två.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in