Jag hörde av mig med frågan till TS för några år sedan. Detta var svaret jag fick.
Citat:
Fråga: Vad gäller egentligen för golfbilar?
Får man bruka de på allmän väg om de är registrerade med blinkers och annat nödvändigt? Är de okej att köra på cykelbana om de är oregistrerade? Räknas de i så fall som en moped klass II?
Jag läste t.ex. denna: TSVFS 1991:33 - Tyvärr lite för specificerat till golfbanor.
Tack.
Svar: En golfbil är ej ett fordon enligt Lag om vägtrafikdefinitioner utan det kan vara t.ex. ett terrängfordon (oftast), en traktor, ett motorredskap klass II m.m.
Om det är registrerat som ett terrängfordon får det endast framföras i terräng och enligt TSVFS 1991:33, är det istället t.ex. en traktor så får det framföras på väg. Inget att tidigare beskrivna fordon får framföras på en cykelbana.
Om en golfbil ska framföras på väg ska den vara registrerad som motorredskap klass II med tillhörande registreringsskylt, LGF-skylt, blinkers, bromsljus, och belysning fram till.
Bara för att en golfbil är registrerad med en tillhörande registreringsskylt betyder det inte att den får framföras på väg. T.ex. så har golfbilarna på golfklubben där jag är medlem registreringsnummer men går under terrängfordon och får endast transporteras på allmän väg mellan hålen.