• 1
  • 2
2022-06-24, 08:27
Medlem
Sonny00s avatar
Är det tillåtet att köra runt på allmän väg i en sådan där liten elbil som används på golfbanor? Den som jag har observerat saknar registreringsskyltar. Om den har trafikförsäkring vet jag inte. Den har väl inte så hög topphastighet och verkar mest användas på 30 - 50 sträckor.
Citera
2022-06-24, 08:59
Medlem
Fummys avatar
(FB) Får man köra golfbil på allmän väg?
Citera
2022-06-24, 09:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
(FB) Får man köra golfbil på allmän väg?

Tackar!
Citera
2022-06-25, 00:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är det tillåtet att köra runt på allmän väg i en sådan där liten elbil som används på golfbanor? Den som jag har observerat saknar registreringsskyltar. Om den har trafikförsäkring vet jag inte. Den har väl inte så hög topphastighet och verkar mest användas på 30 - 50 sträckor.

Ja, om den är registrerad, vilket är vanligt att de är när det kommer till golfbilar, eftersom de ofta behöver köras på allmänna vägar vissa sträckor.

Jag har en bekant som har en golfbil. Han har några hundra meter på allmän väg mellan sin bostad och golfklubben t.ex. Den är registrerad och därmed är det också lagligt.

Här kan du läsa mer.

https://golf.se/for-klubben/juridik-...on-i-golfspel/
Citera
2022-06-25, 08:19
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, om den är registrerad, vilket är vanligt att de är när det kommer till golfbilar, eftersom de ofta behöver köras på allmänna vägar vissa sträckor.

Jag har en bekant som har en golfbil. Han har några hundra meter på allmän väg mellan sin bostad och golfklubben t.ex. Den är registrerad och därmed är det också lagligt.

Här kan du läsa mer.

https://golf.se/for-klubben/juridik-...on-i-golfspel/

Om en golfbil är registrerad, har den då en registreringsskylt (nummerskylt)?
Citera
2022-06-25, 14:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om en golfbil är registrerad, har den då en registreringsskylt (nummerskylt)?

Ja. Men de sitter inte alltid där man tror. Klistermärke under sitsen är vanligt.
Citera
2022-06-25, 14:44
Medlem
Måste va tillåtet ju. här kör dom dagligen förbi upp till golfbanan 600 meter bort.skyltar har jag aldrig sett.
Citera
2022-06-25, 14:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja. Men de sitter inte alltid där man tror. Klistermärke under sitsen är vanligt.
Är det verkligen okej? Trodde registreringsskylten skall sitta väl synligt.
Citera
2022-06-25, 15:07
Medlem
Kollade lite på nätet. den skall ha registrerinsskylt monterad efter reglerna. alltså väl synlig. du får inte köra den på det som är klassat allmän väg. så tydligen skiter dom i det häromkring.
Citera
2022-06-25, 21:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är det verkligen okej? Trodde registreringsskylten skall sitta väl synligt.

Om det är ok eller inte misstänker jag att det är upp till varje enskild polisman att avgöra, det vill säga om den sitter väl synligt eller inte. Alla golfbilar jag sett med registreringsskylt, har haft ett klistermärke där i alla fall. Har inte sett någon med "normalt" placerad skylt. Men visst, ska man göra det riktigt bör det säkert sitta en fram och en bak i god ordning.
Citera
2022-06-25, 22:11
Medlem
Här får du köra golfbil
Det kan skilja sig lite i regler beroende på vilken golfklubb du befinner dig på. Men man får självklart inte framföra golfbil överallt på golfbanan. Platserna där det är okej att köra på ute på banan är fairway, semiruff och ruff. Dessutom är det självklart okej att köra på transportvägarna som går mellan hålen, klubbhusområdet och i anslutning till parkeringsområden. Det är strikt förbjudet att köra upp golfbilen upp på greenen. Gör man detta kan greenen ta skada och bli förstörd. Det är heller inte tillåtet att köra golfbil på det som klassificeras som allmän väg.
Citera
2022-06-25, 22:12
Medlem
Förr i tiden krävdes sjukintyg på många banor för att få köra golfbil. Det kravet är nu borta på de flesta banor. Alla golfklubbar har regler att förhålla sig till från Svenska Golfförbundet. Men för att få köra golfbil krävs vissa saker. Golfbilen är ett motordrivet fordon som är till för att användas i terräng. Golfbanan räknas som just terräng och därför klassas golfbilen som terrängmotorfordon.För att få köra golfbil krävs att du har ett giltigt körkort för bil. Men man får också köra om man har ett så kallat terrängkörkort eller en speciell dispens. Kolla med din lokala golfklubb för att veta exakt vad som gäller angående dispens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in