Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag tror att han upplevde sig, riktigt eller oriktigt, som oskyldigt dömd. I vilken grad detta kan ha påverkat honom i slutet av februari 1986 kan man fundera på.
Förutom aktieskatten och börsfallet, som ju då kunnat vara motiv som gjorde att han bestämde sig för att skjuta Palme där och då under kvällen, så ser jag ett annat möjligt motiv.
Det är att CA varit ute på stan under en tid, kanske triggad av hundsparksdomen, då han varit ute och letat efter ett tillfälle att begå ett attentat. Det har ju tidigare skrivits att CA aldrig skulle vara intresserad av se Bröderna Mozart som film, och det låter mycket rimligt. Han skulle dock kunna vara på föreställningen av denna anledningen.
Jag vill få det till att gärningsmannen var på den tidigare bioföreställningen eftersom det är mer troligt att han ser (och hör!) Palme inomhus i foajén, än att han noterar och känner igen honom utanför.
Som vi vet var det många i kultureliten och politiker som gick och såg filmen. CA kan ha observerat detta helgerna före. Om man är lite lodig har man inte har många möjligheter att befinna sig på samma ställe som samhällets toppskikt, på operan tex där sticker han ut i sina töntiga kläder och manér. Mindre så på bio.
Att det blev just Palme kan ju varit en slump, mer som en "jackpot" för honom.
Jämför Mijailović som drev runt för att leta lämpligt offer, att det blev Anna Lind och inte Lars Lejonborg var troligen slumpartat.
Finns det någonting som indikerar att CA inte var den här typen av "jägare"? Kunde han vara den typen som gillade att springa run på stan, med revolvern i axelremshölstret, för att spana efter attentatsmöjlighet?
Jag har alltid tyckt att en ensamagerande som genomför ett dåd iaf bör vara mentalt förberedd på att begå ett dåd, att han typ är ute efter det och söker det. 1-2 timmar att bestämma sig för att kasta sitt liv i papperskorgen medans Palme var på bio tycker jag låter mindre sannolikt.