2022-06-23, 19:02
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror att han upplevde sig, riktigt eller oriktigt, som oskyldigt dömd. I vilken grad detta kan ha påverkat honom i slutet av februari 1986 kan man fundera på.
Förutom aktieskatten och börsfallet, som ju då kunnat vara motiv som gjorde att han bestämde sig för att skjuta Palme där och då under kvällen, så ser jag ett annat möjligt motiv.

Det är att CA varit ute på stan under en tid, kanske triggad av hundsparksdomen, då han varit ute och letat efter ett tillfälle att begå ett attentat. Det har ju tidigare skrivits att CA aldrig skulle vara intresserad av se Bröderna Mozart som film, och det låter mycket rimligt. Han skulle dock kunna vara på föreställningen av denna anledningen.

Jag vill få det till att gärningsmannen var på den tidigare bioföreställningen eftersom det är mer troligt att han ser (och hör!) Palme inomhus i foajén, än att han noterar och känner igen honom utanför.

Som vi vet var det många i kultureliten och politiker som gick och såg filmen. CA kan ha observerat detta helgerna före. Om man är lite lodig har man inte har många möjligheter att befinna sig på samma ställe som samhällets toppskikt, på operan tex där sticker han ut i sina töntiga kläder och manér. Mindre så på bio.

Att det blev just Palme kan ju varit en slump, mer som en "jackpot" för honom.

Jämför Mijailović som drev runt för att leta lämpligt offer, att det blev Anna Lind och inte Lars Lejonborg var troligen slumpartat.

Finns det någonting som indikerar att CA inte var den här typen av "jägare"? Kunde han vara den typen som gillade att springa run på stan, med revolvern i axelremshölstret, för att spana efter attentatsmöjlighet?

Jag har alltid tyckt att en ensamagerande som genomför ett dåd iaf bör vara mentalt förberedd på att begå ett dåd, att han typ är ute efter det och söker det. 1-2 timmar att bestämma sig för att kasta sitt liv i papperskorgen medans Palme var på bio tycker jag låter mindre sannolikt.
Senast redigerad av PigletEager 2022-06-23 kl. 19:04.
Citera
2022-06-23, 19:41
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Jag vill få det till att gärningsmannen var på den tidigare bioföreställningen eftersom det är mer troligt att han ser (och hör!) Palme inomhus i foajén, än att han noterar och känner igen honom utanför.

Jag blir inte stenkåt på attentatstanken, men det som väl talar lite för ditt förslag är att det finns en besökare på 18-föreställningen som det går rätt bra att läsa in CA i:

* 40-årsåldern
* lång och kraftig
* bylsig mörkblå jacka av sportmodell som räckte till låren, eventuellt av vindtyg
* keps med öronlappar
* apart beteende (L4600, L4600-2, L4608e).
Citera
2022-06-23, 19:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager

Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jag blir inte stenkåt på attentatstanken, men det som väl talar lite för ditt förslag är att det finns en besökare på 18-föreställningen som det går rätt bra att läsa in CA i:

* 40-årsåldern
* lång och kraftig
* bylsig mörkblå jacka av sportmodell som räckte till låren, eventuellt av vindtyg
* keps med öronlappar

Intressanta tankar. Har inte faktiskt inte tänkt på de tidigare föreställningarna.
Tack! Lite att mer att kolla.
Citera
2022-06-23, 20:16
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard

* 40-årsåldern
* lång och kraftig
* keps med öronlappar

Ja precis, denna har jag också hakat upp mig på att han är grandmannen/GM. Tänk om dessa vittnen förevisats bilder på revolverägare i trakten, däribland CA.

Det som kanske talar emot attentatsökaren är då kanske det icke ändamålsenliga vapen och ammunition. Men det kan ju vara ett visst mått av rollspel inbyggt i det att han hade den här tunga/imponerande revolvern och amerikansk-snut-ammo.

För Mijailović var det ju attentatssökande + tager vad man haver, dvs kniv snattad från Claes Ohlson.
Citera
2022-06-24, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Intressanta tankar. Har inte faktiskt inte tänkt på de tidigare föreställningarna.
Tack! Lite att mer att kolla.

Palme kom till Grand strax före kl 21 inte kl 18 och biobesöket var oplanerat och bestämdes sent. Det är mer sannolikt att det var SE som var där än CA. (Vittnet Korhonen anser att det var SE hon såg- inte CA). SE är en mer sannolik mördare än CA som var hemma och var sjuk (influensa eller annat) tiden för mordet. CA var sällan eller aldrig till Grand överhuvudtaget och absolut inte på en film som Bröderna Mozart och CA hade dålig syn m.m. Har ni hittat något bevis än att CA var nära eller på mordplatsen när mordet skedde?
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-06-24 kl. 10:50.
Citera
2022-06-24, 11:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Palme kom till Grand strax före kl 21 inte kl 18 och biobesöket var oplanerat och bestämdes sent. Det är mer sannolikt att det var SE som var där än CA. (Vittnet Korhonen anser att det var SE hon såg- inte CA). SE är en mer sannolik mördare än CA som var hemma och var sjuk (influensa eller annat) tiden för mordet. CA var sällan eller aldrig till Grand överhuvudtaget och absolut inte på en film som Bröderna Mozart och CA hade dålig syn m.m. Har ni hittat något bevis än att CA var nära eller på mordplatsen när mordet skedde?

Det märks klart att du är fast i din teori, vilket även ditt alias visar.
Du verkar veta mer om CA än de flesta här.
Jag vill nog påstå att vi inte vet något.

Om du läser mitt inlägg en gång till så nämner jag inte CA ö.h.t.
Att GM skulle kunna ha varit på den tidiga föreställningen, kl.19.00 och haft möjlighet att se Palme innan tycker jag är intressant. För din teori en omöjlighet.
Citera
2022-06-24, 23:59
Medlem
Quick fråga.
Var någonstans befinner sig kusin L på päronträdet?
Valter eller Astrid?
Citera
2022-06-25, 00:49
Medlem
Sorry, men tycker ni ältar och inte kommer någon vart. Om det är CA, vad blir nästa steg för er för att avsluta fallet? Hjälpas åt att hitta 357an? Gå igenom protokollet från polisens slutinspektion av bostaden?
Citera
2022-06-25, 01:12
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Quick fråga.
Valter eller Astrid?

Han faller ner på mödernet. L är son till Astrids lillasyster, lika gammal som CA. En rörlig familj - Jönköping, Uppland, Dalsland - landar i Göteborg.
Senast redigerad av omiga 2022-06-25 kl. 01:21.
Citera
2022-06-25, 01:18
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDalia
Sorry, men tycker ni ältar och inte kommer någon vart. Om det är CA, vad blir nästa steg för er för att avsluta fallet? Hjälpas åt att hitta 357an? Gå igenom protokollet från polisens slutinspektion av bostaden?

Pickadollen. När den eftersöks i nationell media på bästa sändningstid med korrekt vapennummer blir jag nöjd.

Om någon fiskar upp den ur Vedasjön eller Yngern blir jag övertygad.

Om CA var förkyld under mordveckan och sålde vapnet till en knarklangare helt ointresserad av 50 miljoner - blir jag synnerligen förbluffad.

Vad kan det vara för en lirare förresten. Jag tänker på Paulo Roberto - sydlänning, talar bra svenska, välklädd man i 20-års åldern. Kungsan.

CA:s berättelse funkar bra i fablernas värld. Den är krånglig och ologisk. Verkligheten är enklare. Kanske får vi veta vad som hände med vapnet ett dag.
Senast redigerad av omiga 2022-06-25 kl. 02:17.
Citera
2022-06-25, 07:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDalia

Polisen har aldrig gjort någon ”slutinspektion” av bostaden, så något sådant protokoll finns ej.

Denna tråd är inget sammanhållet kommando som är ute och gräver och fiskar. Men det har gjorts försök av olika sammanslutningar att genomsöka Vedasjön efter revolvern. Förhållandena där är dock sådana att det tycks vara närmast ogenomförbart.
Citera
2022-06-25, 07:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Quick fråga.
Valter eller Astrid?

Samtliga släktingar det talas om och som förhörts osv är på moderns sida. Den andra sidan verkar man inte haft så mycket kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in