2022-06-24, 22:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Hur ställer sig oppositionen till utvisning av terrorister för att bli godkända till NATO medlemskap?

Terroristerna skyddas av Sverige - inget medlemskap
Terroristerna utvisas - medlemskap i NATO

De är betydligt mer kritiska till Erdogans krav än vad Sossarna är.

Svenska politiker vill både ha kakan och äta den. Det har den här tråden konstaterat ett flertal gånger nu.

Sen finns det dom som tror att Biden kan uträtta mirakel.
Citera
2022-06-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4december1676
https://www.youtube.com/watch?v=DXW0BlIWPW0

Nya uttalanden från turkiska utrikesministern alldeles nyss

"Om ni stödjer terrorism, sluta helt enkelt med det. Ni ger terrorister tillfälle och chanser. Ni förhindrar inte dem. För det andra, om det nu är så att ni vill bli allierade så kan ni inte betrakta Turkiet som fiender och införa embargo på oss. Om ni tillämpar dessa så kan ni inte heller bli NATO-medlemmar, så enkelt är det."

Utifrån uttalandet så har jag väldigt svårt att se att förhandlingarna gått fram. Eller att de ens kommer att gå i mål.

Var det nån som frågade tomten varför de köpt vapen av nazitryssland och hur det känns att inte få köpa flyg av sin allierade USA?
Citera
2022-06-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Var det nån som frågade tomten varför de köpt vapen av nazitryssland och hur det känns att inte få köpa flyg av sin allierade USA?
Har svennar som du någonsin funderat på att man kanske ska vara lite ödmjuk när ens säkerhet vilar på ett visst land i detta läge nu?
Citera
2022-06-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
De är betydligt mer kritiska till Erdogans krav än vad Sossarna är.

Svenska politiker vill både ha kakan och äta den. Det har den här tråden konstaterat ett flertal gånger nu.

Sen finns det dom som tror att Biden kan uträtta mirakel.
Ska jag vara ärlig så tror jag att M kommer ha lättare för att göra eftergifter. M behöver inte bry sig om kurdiska väljare eller kurdiska politiker eftersom de knappt har några. Och M har varit besatta av NATO sedan millennieskiftet.
Senast redigerad av 4december1676 2022-06-24 kl. 22:20.
Citera
2022-06-24, 22:16
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Kurden Kakabeveh hjälpte Socialdemokratiska regeringen igen idag i omröstningen i riksdagen, Turkiet är nog inte så glada.

Samtidigt verkar Finland vara säker på att Turkiet kommer ändra sig inom 1 vecka innan stora Nato mötet.
Finland hopeful of resolving problems with Türkiye over NATO bid
Türkiye's opposition to Finland and Sweden's NATO membership will be resolved before alliance’s summit, says Finnish prime minister
https://www.aa.com.tr/en/europe/finl...to-bid/2619447

Fy fasiken vad finnarna ljuger sig blåa. Nu ger jag inte mycket för Sanna Marin. Kvinnan som på bara några år lyckades omvandla Finland till ett PK-samhälle i nivå med övriga Norden.

Men GD vad finnarna, från Presidenten till Statsministern till diplomater alla bullshitar sig fram. Helt otroligt.

Detta samtidigt som Turkiet förbereder en stor presentation nästa vecka som ska helt eliminera chanserna för Sverige (och även Finland som insisterar med att söka tillsammans med Sverige) att få komma in i NATO.

Det är bara COPE.
Citera
2022-06-24, 22:20
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så tror jag att M kommer ha lättare för att göra eftergifter. M behöver inte bry sig om kurdiska väljare eller kurdiska politiker eftersom de knappt har några.

Spelar ingen roll. KD och L har redan gått ut hårt med att under inga omständigheter ska det ens bli tal om någon kurdutlämning. L har också många etniska kurder med en framträdande roll i partiet mycket likt V. Lägg därtill alla kurder som finns bland borgerliga influencers/opinionsbildare.

Ifall M skulle kunna tänka sig detta. Spelar då mindre roll. Och skulle de komma ut med ett helt annat utspel så skulle man splittra borgerligheten och därmed även regeringsmakten. Den risken tänker inte M ta.
Citera
2022-06-24, 22:22
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoralEW
https://www.middleeasteye.net/news/n...harm-offensive

A high-level Turkish diplomatic source told MEE that the Finland dossier, which is seen as more positive and constructive in the eyes of the Turkish officials, was likely to be resolved easier than the Sweden one.

The diplomat pointed out that Sweden needs to consider its own Kurdish minority’s demands since they have an MP in parliament who gives support to the government.

The source said Finland did not have such domestic issues and unlike Sweden was not providing the YPG with heavy weapons.

Although Ankara has given the green light for Finland to at least take part in talks during the Madrid summit, the Baltic country is aware that the negotiations will not be easy without the help of a third country.

Som många tidigare nämnt i tråden är det inga problem med Finland, problemet är givetvis Sverige. Otur för finnarnas del att man bestämde sig att ansöka och gå med tillsammans med Sverige, visst ett val finnarna tagit men tror inte ens de hade någon susning om hur naivt och infiltrerat svensk politik är av pkkurder

Intressant också att britterna ser positivt på att Finland kan gå med, tror de kommer dra Sverige i armen också så man accepterar de kraven Turkiet begär.

Jisses! Charmoffensiv? Och så skickar UK ut häxan Liz Truss.
Citera
2022-06-24, 22:23
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll. KD och L har redan gått ut hårt med att under inga omständigheter ska det ens bli tal om någon kurdutlämning. L har också många etniska kurder med en framträdande roll i partiet mycket likt V. Lägg därtill alla kurder som finns bland borgerliga influencers/opinionsbildare.

Ifall M skulle kunna tänka sig detta. Spelar då mindre roll. Och skulle de komma ut med ett helt annat utspel så skulle man splittra borgerligheten och därmed även regeringsmakten. Den risken tänker inte M ta.
Jag tror inte Turkiet ens ser det som realistiskt att få kurder utlämnade. Jag tror att Turkiet kommer nöja sig med att Sverige terrorstämplar YPG och sen upphäver vapenembargot. Kanske även att Sverige gör det svårare för PKK att demonstrera i Sverige.

Och vem fan bryr sig om L som ändå lär åka ur riksdagen?

Men jag håller med, det enklaste vore om Sverige återgår till sin alliansfrihet. NATO är bara idiotiskt.
Citera
2022-06-24, 22:23
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Dags för turkarna att lämna ut alla IS-medlemmar de huserar i sitt land, som de tagit emot efter att IS besegrades i Syrien

Nu är det faktiskt Turkiet som sätter villkoren här. Det är utgångspunkten för hela den här idiot-ansökan.
Citera
2022-06-24, 22:24
Medlem
Citat:
Fy fasiken vad finnarna ljuger sig blåa. Nu ger jag inte mycket för Sanna Marin. Kvinnan som på bara några år lyckades omvandla Finland till ett PK-samhälle i nivå med övriga Norden.

Men GD vad finnarna, från Presidenten till Statsministern till diplomater alla bullshitar sig fram. Helt otroligt.

Detta samtidigt som Turkiet förbereder en stor presentation nästa vecka som ska helt eliminera chanserna för Sverige (och även Finland som insisterar med att söka tillsammans med Sverige) att få komma in i NATO.

Det är bara COPE.
Den som står för största copen måste ändå vara Stoltenberg som alltid sagt "jag är positiv till att det kommer lösas" "förhandlingarna har varit goda".

Herregud.
Citera
2022-06-24, 22:31
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Jag tror inte Turkiet ens ser det som realistiskt att få kurder utlämnade. Jag tror att Turkiet kommer nöja sig med att Sverige terrorstämplar YPG och sen upphäver vapenembargot. Kanske även att Sverige gör det svårare för PKK att demonstrera i Sverige.

Och vem fan bryr sig om L som ändå lär åka ur riksdagen?

Men jag håller med, det enklaste vore om Sverige återgår till sin alliansfrihet. NATO är bara idiotiskt.

Svårt att veta hur långt Bossen vid Bosporen är beredd att gå.

Under Trump var han väldigt nära att få Gülen utlämnad efter förhandlingar med General Flynn. Men CIA ryckte snabbt in och la allsköns stämplar på General Flynn för att få bort honom. Och därmed fick inte Erdogan det han ville.

Någonting måste väl Erdogan få. Och jag tror knappast att han nöjer sig med att vapenembargon lyfts.

Att Sverige ändrar på sina lagar inrikes för att kunna komma åt kommunist-kurder och islamist-Gülenister är nästan ett måste om Sverige ska in i Turkalliansen.

Problemet är att borgarna kommer aldrig att acceptera det. Ebba gick i bräschen nu för att försvara kurderna. Hon är väldigt investerad i det sedan sitt Almedalstal för några år sedan.

Så att tro att detta bara är en Sosse-grej är helt fel.
Citera
2022-06-24, 22:54
Medlem
Citat:
Svårt att veta hur långt Bossen vid Bosporen är beredd att gå.

Under Trump var han väldigt nära att få Gülen utlämnad efter förhandlingar med General Flynn. Men CIA ryckte snabbt in och la allsköns stämplar på General Flynn för att få bort honom. Och därmed fick inte Erdogan det han ville.

Någonting måste väl Erdogan få. Och jag tror knappast att han nöjer sig med att vapenembargon lyfts.

Att Sverige ändrar på sina lagar inrikes för att kunna komma åt kommunist-kurder och islamist-Gülenister är nästan ett måste om Sverige ska in i Turkalliansen.

Problemet är att borgarna kommer aldrig att acceptera det. Ebba gick i bräschen nu för att försvara kurderna. Hon är väldigt investerad i det sedan sitt Almedalstal för några år sedan.

Så att tro att detta bara är en Sosse-grej är helt fel.
Jag tror också Erdogan kommer stå på sig och kräva mycket. SÅ pass mycket att Sverige inte kommer kunna acceptera villkoren. Det som gör det än mer komplicerat är att Erdogan har all makt i Turkiet. Förr hade du knappt någon makt som president eller ens som premiärminister. All makt låg hos parlamentet och främst militären och generalerna. Erdogan sitter nu på all makt med sin penna.

Det enda svensken kan hoppas på är maktskifte i Turkiet nästa år. Men då kommer IYI-partiet, som i grunden är lika ultranationalistiska som Erdogans stödparti MHP, aldrig acceptera Sverige.

Fan vad Sverige skämt ut sig själva. Borgarna och i synnerhet Pehrson copear det med att Turkiet gör detta för att nå eftergifter från USA över flygplanen. Så skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in