2022-06-24, 14:59
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Hadde han gått for uaksomt, "at det bare svartna for han" utilregnelig i gjerningsøyeblikket og ringt politiet, ville det vel blitt 7-8år?

Jo, mange som får bare 10 års fengsel. Hvis det skjer et drap under en slosskamp f.eks.
TH kunne hatt mye å tjene hvis han hadde tatt det alternativet. Samtidig er han såpass oppe i årene at 10 år betyr veldig mye. Hadde han blitt erklært utilregnelig, så kunne han blitt dømt til forvaring eller tvungen psykisk helsevern. Vet ikke om det er noe bedre alternativ.
Men så har vi motivet og dagbøkene da...tror ikke han hadde kommet så langt med en slik forklaring.
Citera
2022-06-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookielook
Er dette seriøst?
Det er det nok neppe.
Citera
2022-06-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Det var en god vurdering av hvor saken står i dag. Tiltale med påfølgende rettssak kommer, mitt tips er i løpet av året. Nå er det kun stille før stormen.
trenger ikke tippe du som har innsideinformasjon om saken. Du vet jo sikkert?
Citera
2022-06-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Hadde han gått for uaksomt, "at det bare svartna for han" utilregnelig i gjerningsøyeblikket og ringt politiet, ville det vel blitt 7-8år?
du mener uheldig å dytte henne ned trappa uten tanke for at hun skulle dø eller de de kranglet og hun tok et steg bakover og falt i trappa. For mye planlegging og skjuling av spor til det.
Citera
2022-06-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Jo, mange som får bare 10 års fengsel. Hvis det skjer et drap under en slosskamp f.eks.
TH kunne hatt mye å tjene hvis han hadde tatt det alternativet. Samtidig er han såpass oppe i årene at 10 år betyr veldig mye. Hadde han blitt erklært utilregnelig, så kunne han blitt dømt til forvaring eller tvungen psykisk helsevern. Vet ikke om det er noe bedre alternativ.
Men så har vi motivet og dagbøkene da...tror ikke han hadde kommet så langt med en slik forklaring.

Selv om TH er 72 år, tar ikke retten hensyn til dette. Siden TH er den sannsynlige oppdragsgiveren, vil han få den straffen han fortjener.
Citera
2022-06-24, 17:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Tror også at det bare er stille før stormen.
[...]
Han forstår nok at de aller fleste skjønner at det er han som står bak det hele, og han skjønner nok hvor det bærer. Tiltale og dom. Tipper han får 20 år, medregnet 1 års aldersrabatt.
Normalt ville han ha fått kanskje 17-18 år, men p.g.a. alle løgnene og villedningen som har kostet politiet mange titalls millioner ekstra, så vil straffen bli skjerpet.
Är en straffskärpning på de grunderna möjlig i norsk straffrätt? I Sverige skulle det vara totalt praxisvidrigt. Den misstänkte eller tilltalade har full rätt att ljuga och vilseleda så mycket h*n vill.
Citera
2022-06-24, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är en straffskärpning på de grunderna möjlig i norsk straffrätt? I Sverige skulle det vara totalt praxisvidrigt. Den misstänkte eller tilltalade har full rätt att ljuga och vilseleda så mycket h*n vill.
Norsk lov er samstemt med svensk lov: en siktet/ tiltalt har full rett til å lyge/ føre politiet ut på viddene uten at det får konsekvenser for straffeutmålingen. Et vitne har ikke lov å lyge og kan straffes med inntil 2 års fengsel.
Men i denne saken hvor alle er så sikker på at TH har en finger eller flere involvert i saken, må jeg minne på at AEH ikke er funnet, det er ikke bekreftet at hun er Død. Jeg kan ikke se for meg at det blir tatt ut tiltale fordi den døde personen ikke er funnet, advokatene til tiltalte vil nok bruke det som argument for å henlegge saken mot TH. Sjøl er jeg langt i fra sikker på at TH har noe med dette og gjøre, jeg har sjøl sittet i retten som meddommer mange ganger og i ca. 50 % av sakene får ikke Politiet medhold i tiltalen.

Tiltalebeslutning skal bare tas ut når påtalemyndigheten både er overbevist om den siktedes straffeskyld og om at den vil greie å føre fullgode lovlige bevis for dette i retten til å oppnå en fellende dom. I motsatt fall skal saken henlegges.
Senast redigerad av Extremadura 2022-06-24 kl. 18:28.
Citera
2022-06-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Og hvem skal da tiltales for hva?

TH og RU blir tiltalt for det de er siktet for, så enkelt er det faktisk🧐 Eventuelle andre medskyldige vil også bli løftet fram når tiltalen er et faktum. Det er her spenningen i saken nå ligger.
Citera
2022-06-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
trenger ikke tippe du som har innsideinformasjon om saken. Du vet jo sikkert?

For å si det sånn, jeg vet mye mer enn deg😎
Citera
2022-06-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
For å si det sånn, jeg vet mye mer enn deg😎
Bra du deler hemmeligheter med oss her på fb.
Citera
2022-06-24, 19:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Men i denne saken hvor alle er så sikker på at TH har en finger eller flere involvert i saken, må jeg minne på at AEH ikke er funnet, det er ikke bekreftet at hun er Død. Jeg kan ikke se for meg at det blir tatt ut tiltale fordi den døde personen ikke er funnet, advokatene til tiltalte vil nok bruke det som argument for å henlegge saken mot TH.
Ja, jag har brukat påminna tråden om detta ungefär en gång i halvåret. Det har hunnit bli några gånger... Det finns inget lik, TH har ett alibi som polisen inte har lyckats knäcka, och det har inte gått att binda TH till kryptotransaktionerna. I tillägg fick polisen en häktning underkänd av lagmannsretten, vilket alltid är demoraliserande för en utredning, och statistiskt påtagligt minskar sannolikheten för fällande dom. Av dessa tre punkter är det, vad jag begriper, den tredje där tråden tror att det finns störst utsikter till framgång. Men även om man skulle nå framgång därvidlag, är det mycket oklart om det räcker för fällande dom, eller ens för åtal, utan framgång på de övriga två punkterna. Jag har vid något tillfälle här i tråden påmint om Mats Alm-fallet i Sverige. Där hade polisen ett lik, en misstänkt gärningsman som var bunden till liket och som bevisligen ljög på ett antal kritiska punkter, samt ett motiv som snarast var tydligare än något motiv i det här fallet. Likafullt frikände Falu tingsrätt Mats Alm för mord, och åklagaren överklagade inte till hovrätten.
Citera
2022-06-24, 19:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

I Norge er det straffbart å hindre politiets arbeid. Uten at jeg kan si hvorvidt eller hvordan det
vil gjelde i denne spesifikke saken. Men jeg går nesten ut fra at dette også inngår
i politiets etterforskning (kryptosporet er vel i den kategorien), og at en eventuell bevisførsel vil
omfatte det som fins av beviselige tilfeller av bevisst villedning.

Sant nok har man anledning til å snakke usant i avhør, men ikke i retten - hvis/når saken kommer opp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in