Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-06-23, 16:28
Medlem
Börjat bygga ett torn, ej långt och gjord av trä. Inte avancerat. Ägaren har rivit det. Allemansrätten.
Jag tog upp det och jag blir nu anmäld. Vill anmäla tillbaka för brott mot allemansrätten så min fråga är om allemansrätten är lag?
Citera
2022-06-23, 16:54
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Börjat bygga ett torn, ej långt och gjord av trä. Inte avancerat. Ägaren har rivit det. Allemansrätten.
Jag tog upp det och jag blir nu anmäld. Vill anmäla tillbaka för brott mot allemansrätten så min fråga är om allemansrätten är lag?

Du får inte bygga något på någon annans tomt om det så är en jävla koja, din rättshaverist.
Citera
2022-06-23, 17:01
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Nix, allemansrätten är inte lag utan hävd. Bygga får man bra göra på sin egen mark eller med markägares tillstånd.
Citera
2022-06-23, 17:35
Medlem
Citat:

Allemansrätten är inskriven i grundlagen men det är inte en faktiskt lag och finns inte juridiskt definierad, istället är det en hävd/tradition som går ut på att alla har rätt till tillgång till naturen.
Allemansrätten ger INTE rätt till att bygga på eller göra åverkan på annans mark.
Citera
2022-06-24, 02:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik korrigerad så att det framgår vad tråden handlar om, tidigare rubrik "Bygga torn".
/Mod
Citera
2022-06-24, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Allemansrätten är inskriven i grundlagen men det är inte en faktiskt lag och finns inte juridiskt definierad, istället är det en hävd/tradition som går ut på att alla har rätt till tillgång till naturen.
Allemansrätten ger INTE rätt till att bygga på eller göra åverkan på annans mark.
Grundlagen är inte lag säger du. Förklara.
Citera
2022-06-24, 09:16
Medlem
Citat:

Det blir väl som högst egenmäktigt förfarande då grannen inte bara kan riva ner saker och ting. Sedan måste du ha bygglov för att bygga torn.

Allemansrätten ger ingen rätt att riva byggnader. Ja, allemansrätten är en "lag".
Citera
2022-06-24, 09:21
Medlem
Njuter av allemansrätten i "min" skog år efter år. Svensk LAG eller inte...jag kan springa och ströva runt utan att ngn lägger sig i. Om jag får för mig att BYGGA ngt i skogen....ja då fattar jag att det kan bli problem. Då har jag blivit knäpp och ska tas omhand....
Citera
2022-06-24, 09:30
Medlem
Allemansrätten är inskriven i vår grundlag, sen är den inte 100% definierad vilket ger en del olika tolkningar och vissa vill försöka hårddra det hela. Men generellt så skall man försöka minimera störningar på mark och för markägare om vi vill behålla den möjligheten vi har.
I TS fall så har både han och markägaren faktiskt brutit mod väl definierade lagar och inget som behandlas iinnom allemansrätten.
TS har genomfört ett svartbygge på annans mark, ett brott som kan ge höga böter.
Markägaren har begått brottet egenmäktigt förfarande, då den avlägsnat någon nån annan byggt, han måste ha tillstånd från myndighet gör att göra riva byggnaden.
Men ett tipps till TS är att inte gå vidare då han brott har ett högre straffovärde.
Men allemansrätten ger ingen rätt att bygga något eller först.ra något, enbart vistas på annan mark och att man kan plocka vissa saker som bär och vissa blommor bl.a.
Citera
2022-06-24, 12:05
Medlem
NÄR man får problem med allemansrätten så ska man söka vård! Inte alltid finns vården där genast men man kan ställa sig på kö.
Citera
2022-06-24, 14:39
Medlem
bunjackens avatar
Allemansrätten är väl ingen lag utan sedvänja som grundar sig på århundraden?
Citera
2022-06-24, 16:13
Medlem
Citat:
Grundlagen är inte lag säger du. Förklara.

Nej det säger jag inte, jag skrev att allemansrätten inte är en lag.
Grundlagen är lag men allemansrätten är det inte eftersom det inte finns någon lag för vad allemansrätten är för något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in