2022-06-23, 17:19
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfin
Bumpar, är trådstartaren fortfarande ihop med sin tjej?
Jag är i lite samma situation med en gnällkärring som har likartat beteende. Det blir livliga diskussioner och tjafs hela tiden med henne. Oerhört bekräftelsebehov, startar ständiga tjafs för småsaker och när man väl ryter tillbaka behöver man tydligen gå till psykolog för att hantera sin ilska.

Prova att kritisera eller ifrågasätta henne.
På egen risk. Kan vara lite obehagligt om hon visar sig vara ett psykfall på riktigt.
Citera
2022-06-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Det är inte en fråga om att ta ansvar för andras känslor utan om att ta ansvar för att ha varit glasklar i fråga om vad man accepterar och förväntar sig, men också när man haft fel och kan göra bättre.

Detta därför att man, när man väljer att stadga sig, bör välja en partner vars positiva egenskaper matchar ens svagheter, så att man kan väga upp för varandra. Ett banalt exempel: om jag är dålig på att passa tider kan jag välja en kvinna som är bra det - detta kompenserar min brist. På samma sätt kan jag vara bättre än henne på att skilja vad som är värt att klaga på och vad som är en bagatell.

Men det finns ju ett spektrum av dåliga egenskaper där du på ena sidan har ”brister” som i enskilda fall kan få en att sucka lite lätt och på andra sidan har egenskaper som får andra människor att må väldigt dåligt. Att låta käften gå så fort inte planeterna står i rad och omvärlden inte beter sig exakt som en behagar visar nog på det senare, för att inte tala om narcissism.

För att kompensera för detta krävs fantastiska egenskaper men mer sannolikt är nog att TS har nöjt sig p.g.a. låg självskattning.
Citera
2022-06-23, 23:16
Medlem
aaerligs avatar
Min flickvän beter sig inte sådär.

Dumpa henne.
Citera
2022-06-23, 23:25
Avstängd
Sånt är jobbigt.
Senast redigerad av Alva-zin 2022-06-23 kl. 23:36.
Citera
2022-06-24, 14:36
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Men det finns ju ett spektrum av dåliga egenskaper där du på ena sidan har ”brister” som i enskilda fall kan få en att sucka lite lätt och på andra sidan har egenskaper som får andra människor att må väldigt dåligt. Att låta käften gå så fort inte planeterna står i rad och omvärlden inte beter sig exakt som en behagar visar nog på det senare, för att inte tala om narcissism.

För att kompensera för detta krävs fantastiska egenskaper men mer sannolikt är nog att TS har nöjt sig p.g.a. låg självskattning.

Ja, det är sant: det är ett spektrum. Om hon inte har lyssnat efter att man sagt till tre-fyra gånger så kommer hon nog inte lyssna efter trettio-fyrtio heller. Det enda att göra är att säga adjöss
Citera
2022-07-05, 16:56
Medlem
otellos avatar
Läste bara rubriken, men jag kom direkt att tänka på ett gammalt förhållande där tjejen var sur/irriterad hela tiden. Relationen tog slut och i efterhand är jag ganska säker på att det var någonting som skavde, kanske att jag inte ville ha barn.
Citera
2022-07-05, 23:59
Medlem
origamis avatar
Det finns ett par möjligheter här och alla andra har fel.

1. Hon testar dig och vill att du skall inte ta hennes sk!t. Hon vill helt enkelt att du skall hållas som en man och inte böja dig efter henne. Du är mannen, du leder och hon skall följa. Var beredd att "take an L", vilket betyder att var alltid färdig att bli tappa henne.

2. Hon gnäller och tjatar på allt eftersom du är inte hennes första val. Hade hon fått den killen hon ville, innan ni träffades, den så kallade "Alpha Chad", så hade hon gnällt? Nej tänkte inte det heller.
Hon skulle vara riktigt glad och submissiv till "Alpha Chad" och hon visar sitt missnöje mot dig med sitt beteende. I

Hon respekterar dig inte. Hon kan dock börja respektera dig om du visar till henne att du är en man och böjer dig inte för hennes trams.

Lycka till och kom ihåg: Hon är aldrig din, det är bara din tur.
Citera
2022-07-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfin
Bumpar, är trådstartaren fortfarande ihop med sin tjej?
Jag är i lite samma situation med en gnällkärring som har likartat beteende. Det blir livliga diskussioner och tjafs hela tiden med henne. Oerhört bekräftelsebehov, startar ständiga tjafs för småsaker och när man väl ryter tillbaka behöver man tydligen gå till psykolog för att hantera sin ilska.

Såna där tendenser hade man på sin höjd i 15-årsåldern när man inte fattade någonting än. Tror du gör henne en tjänst om du dumpar henne, då blir hon tvungen att lära sig hitta på saker på egen hand och skaffa ett eget liv som inte kretsar kring dig. Nästa förhållande blir förhoppningsvis bättre, du kommer se röda flaggorna tidigare.

Ska ni fortsätta vara ihop så får du tyvärr svälja ilskan och se till att inte bli triggad. Förklara lugnt hur du känner och att hon behöver respektera när du sätter gränser. Börjar du skrika, sparka dörrar och slå hål i väggar har hon redan vunnit (och det är dessutom jävligt löjlig.)
Citera
2022-07-18, 19:14
Medlem
Tycker du ska testa att överraska henne med middag och present. Tror du att det finns någon vuxen som accepterar att ens partner är osocial på sms, vill vara helt ensam med sin dator 2/7 av all ledig tid osv. Det är en extremt gnällig trådstart.
Citera
2022-07-18, 22:56
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Det är som om du beskriver två av mina tidigare förhållanden. Mitt första förhållande med den här typen av tjej var riktigt jobbigt, jag saknade helt erfarenhet och motståndskraft och blev ganska nerkörd i skorna. Detta var i tidiga 20-årsåldern. Tillslut blev jag så pass apatisk att det tog slut av den anledningen.

När jag i ett senare förhållande upplevde samma manipulativa och kontrollerande beteende så hade jag lite mer verktyg. Jag tog diskussionerna, argumenterade med logik hela nätter, förklarade hur jag kände inombords av hennes beteende. Det blev bra ett par dagar, men så fort garden sänktes var det tillbaka till ruta ett.

Det jag kan utläsa av vad du skriver är att du har gjort en god analys och verkar vara en person som har integritet. Jag vill inte skriva att du ska göra slut även om jag personligen baserat på vad jag läser och min egna erfarenhet är helt övertygad om att det bara kommer bli värre.
Citera
2022-07-18, 23:29
Medlem
Honeybaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christofferfan
Jag och min flickvän har varit ihop i lite mer än ett år. Vi är rätt olika som människor till att börja med och det känns som att det kan få förhållandet att rasa.

Jag tycker själv att jag kan ta väldigt mycket skit och negativ kritik utan att det stör mig allt för mycket, är även väldigt stresstålig i vanliga fall. Det enda jag är riktigt bestämd med i förhållandet är att jag måste få ensamtid. Gärna 2 dagar i veckan då jag är helt själv och helst ingen kontakt.

Jag tänker nästan mig alltid för om hon gör något jag stör mig på ifall det är värt att ta upp. Oftast slutar det med att jag inte säger något, accepterar hennes svaghet eller vanor och går vidare om det är något allvarligare så tar jag givetvis upp det.

Nu till henne..
Hon är väldigt bra på att skicka ut klagomål och saker hon stör sig på. Hon "förstör" enligt mig 1-4 dagar i veckan pga detta. så fort jag gör något hon stör sig på det minsta lilla så får jag höra det, så fort jag inte gör det hon vill/förväntar sig så får jag skit. Har även fått skit för att jag inte gjort så som hon hade fantiserat att jag skulle göra.
Det kan vara allt från att jag inte är nog glad då vi träffas, inte ger henne en kram då hon kommer, inte skriver godmorgon, inte säger hejdå vi dörren trots att jag lagar mat, inte hämtar henne från krogen, vill vara ensam, är osocial på sms, vill sova själv, inte har nog mycket sex, sitter vid datorn osvosv ni fattar nivån hennes gnäll och tjafs.

för 2 dagar sen så sa jag att jag ville sova själv för hon hade varit sjuk dagen innan och jag vill verkligen inte bli sjuk och kände även att jag ville vara ensam pga en tuff dag på jobbet. Hon blir lite grinig och säger att hon kommer inte smitta mig men svara tillslut bara "ok".
Nog fan dyker hon upp hos mig senare för att hon varit på stan med en kompis och fikat så hon ville vänta på bussen hos mig, "jag säger absolut så får du vänta på bussen här älskling".
Men det slutar med att hon blir sur på mig och gnällig för att jag inte verkade vara så glad då hon kom, jag var inte social och sen var det något hon ville gnälla på men avbröt mitt i av någon anledning. När hon gick så försökte jag krama henne men hon gick iväg utan att säga något.
Allt detta trots att hon vet att jag ville vara själv den dagen, men hon verkar ha svårt att förstå själva poängen med att vara själv.

Det har nått den punkten att jag inte kan ta mer skit, glaset är fanimig fullt och så fort det börjar tömmas lite så fyller hon upp det igen. Så nu hugger jag nästan alltid tillbaka eller ger henne sarkastiska/oseriösa svar vilket hon givetvis stör sig på och blir ännu mer surare.

Upplever även att jag är mer stressad än någonsin, sover sämre och kan komma på mig då jag ligger i sängen att jag sprätter min fingrar eller försöker hacka tänderna i något schysst beat utan att jag ens tänker på det, aldrig någonsin gjort sånt förr.

Så, är detta vanligt beteende för kvinnor? Är mitt första förhållande, jag är 23 och hon är 21.
Är det någon annan som lever med detta och är det någon som vet hur fan man ska göra för att lyckas stå ut? För i denna takt så kommer det ta slut innan sommaren är över.

Är det bara jag som tycker att det låter som om att hon är irriterad för dig pga ngt större men tar ut det på detta sättet. Tycker hon kanske att det är dags att ni flyttar ihop? Lobbar hon för att resa tillsammans utan att få gehör? Tycker hon att du borde anstränga dig mer för att nå dina drömmar eller liknande?
Ngt skaver, något som gör att hon inte ser ngn framtid med dig om du inte ändrar dig.

Den tycker jag att det låter konstigt att inte vilja träffa/ höra av sin flickvän två dagar i veckan.

Du behöver nog viga en heltkväll till att prata om vad tusan det är frågan om. Bråka lite.

Man kan vara väldigt olika varandra i en relation ifall man har gemensamma mål eller visioner av vad som önskas av livet.
Citera
2022-07-19, 08:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christofferfan
Nu till henne..
Hon är väldigt bra på att skicka ut klagomål och saker hon stör sig på. Hon "förstör" enligt mig 1-4 dagar i veckan pga detta. så fort jag gör något hon stör sig på det minsta lilla så får jag höra det, så fort jag inte gör det hon vill/förväntar sig så får jag skit. Har även fått skit för att jag inte gjort så som hon hade fantiserat att jag skulle göra.
Det kan vara allt från att jag inte är nog glad då vi träffas, inte ger henne en kram då hon kommer, inte skriver godmorgon, inte säger hejdå vi dörren trots att jag lagar mat, inte hämtar henne från krogen, vill vara ensam, är osocial på sms, vill sova själv, inte har nog mycket sex, sitter vid datorn osvosv ni fattar nivån hennes gnäll och tjafs.

Jag känner igen det här jättemycket från ett tidigare förhållande.
Hon har inte valt dig för dina egenskaper, och hon tycker inte om dig. Hon tänker bara att nu har hon fångat dig i nätet, och nu ska hon se till att du beter dig som hon vill. Det är ett kontrollerande, destruktivt beteende. Och det är respektlöst. Hon accepterar inte dig som du är, och tar sig friheten att förstöra din dag regelbundet. Det kommer inte bli bättre med åldern.
Det är relationsmönster som hon förmodligen kommer fortsätta med. Jag känner hennes typ så väl. Typen som skaffar pojkvän i stort sett för att ha någon att bråka på.

Lämna nu. Om du är fast i något sådant där år ut och år in, så kommer det gå ut över din psykiska och fysiska hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in