2017-07-17, 19:07
Medlem
deLuzes avatar
Jag känner igen beteendet. Jag korrigerade det genom att vara noga med att poängtera att, varje gång hon höll på att gnälla över någon bagatell, säga något i denna stilen:

"Sluta klaga på allt jag gör. Du förstör stämningen/mitt humör. Om man inte uppskattar det man har så kanske det försvinner."

Och så när det gällde sådant som jag enligt henne "borde" ha förstått, förklarade jag följande:

"Jag är ingen tankeläsare, men jag gör inget för att reta dig medvetet. Om du vill något så får du vara tydlig och berätta det för mig. Gärna fem-sex gånger."

Och så det viktigaste, i de fall där hon faktiskt hade fog för sitt missnöje, så ändrade jag mig.
Citera
2017-07-17, 19:32
Bannlyst
Efter det att jag blev s.k. single för ca fem år sedan har jag inte längtat tillbaka till att ha en flickvän eller hustru igen. Det är så jädrans lugnt att endast knulla kvinnliga kollegor när båda har behov av det och vara fri från tjat all annan tid.
Citera
2022-06-16, 13:14
Medlem
Bumpar, är trådstartaren fortfarande ihop med sin tjej?
Jag är i lite samma situation med en gnällkärring som har likartat beteende. Det blir livliga diskussioner och tjafs hela tiden med henne. Oerhört bekräftelsebehov, startar ständiga tjafs för småsaker och när man väl ryter tillbaka behöver man tydligen gå till psykolog för att hantera sin ilska.
Citera
2022-06-16, 18:12
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christofferfan
Jag och min flickvän har varit ihop i lite mer än ett år. Vi är rätt olika som människor till att börja med och det känns som att det kan få förhållandet att rasa.

Jag tycker själv att jag kan ta väldigt mycket skit och negativ kritik utan att det stör mig allt för mycket, är även väldigt stresstålig i vanliga fall. Det enda jag är riktigt bestämd med i förhållandet är att jag måste få ensamtid. Gärna 2 dagar i veckan då jag är helt själv och helst ingen kontakt.

Jag tänker nästan mig alltid för om hon gör något jag stör mig på ifall det är värt att ta upp. Oftast slutar det med att jag inte säger något, accepterar hennes svaghet eller vanor och går vidare om det är något allvarligare så tar jag givetvis upp det.

Nu till henne..
Hon är väldigt bra på att skicka ut klagomål och saker hon stör sig på. Hon "förstör" enligt mig 1-4 dagar i veckan pga detta. så fort jag gör något hon stör sig på det minsta lilla så får jag höra det, så fort jag inte gör det hon vill/förväntar sig så får jag skit. Har även fått skit för att jag inte gjort så som hon hade fantiserat att jag skulle göra.
Det kan vara allt från att jag inte är nog glad då vi träffas, inte ger henne en kram då hon kommer, inte skriver godmorgon, inte säger hejdå vi dörren trots att jag lagar mat, inte hämtar henne från krogen, vill vara ensam, är osocial på sms, vill sova själv, inte har nog mycket sex, sitter vid datorn osvosv ni fattar nivån hennes gnäll och tjafs.

för 2 dagar sen så sa jag att jag ville sova själv för hon hade varit sjuk dagen innan och jag vill verkligen inte bli sjuk och kände även att jag ville vara ensam pga en tuff dag på jobbet. Hon blir lite grinig och säger att hon kommer inte smitta mig men svara tillslut bara "ok".
Nog fan dyker hon upp hos mig senare för att hon varit på stan med en kompis och fikat så hon ville vänta på bussen hos mig, "jag säger absolut så får du vänta på bussen här älskling".
Men det slutar med att hon blir sur på mig och gnällig för att jag inte verkade vara så glad då hon kom, jag var inte social och sen var det något hon ville gnälla på men avbröt mitt i av någon anledning. När hon gick så försökte jag krama henne men hon gick iväg utan att säga något.
Allt detta trots att hon vet att jag ville vara själv den dagen, men hon verkar ha svårt att förstå själva poängen med att vara själv.

Det har nått den punkten att jag inte kan ta mer skit, glaset är fanimig fullt och så fort det börjar tömmas lite så fyller hon upp det igen. Så nu hugger jag nästan alltid tillbaka eller ger henne sarkastiska/oseriösa svar vilket hon givetvis stör sig på och blir ännu mer surare.

Upplever även att jag är mer stressad än någonsin, sover sämre och kan komma på mig då jag ligger i sängen att jag sprätter min fingrar eller försöker hacka tänderna i något schysst beat utan att jag ens tänker på det, aldrig någonsin gjort sånt förr.

Så, är detta vanligt beteende för kvinnor? Är mitt första förhållande, jag är 23 och hon är 21.
Är det någon annan som lever med detta och är det någon som vet hur fan man ska göra för att lyckas stå ut? För i denna takt så kommer det ta slut innan sommaren är över.

Nej det är inte normalt för oss normala kvinnor iallafall.
Låter som ett giftigt förhållande, kapa!

Ens partner ska få en att må bra och lyfta, detta tynger ner, ett tungt ok att bära.
Citera
2022-06-16, 18:12
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfin
Jag är i lite samma situation med en gnällkärring som har likartat beteende. Det blir livliga diskussioner och tjafs hela tiden med henne. Oerhört bekräftelsebehov, startar ständiga tjafs för småsaker och när man väl ryter tillbaka behöver man tydligen gå till psykolog för att hantera sin ilska.

Vad är det exakt ni bråkar över?
Citera
2022-06-16, 19:25
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja så går det när man simpar. Låt inte era kvinnor dominera förhållandet. Vet inte om ts är kvar här men den här bruden saknar respekt för dig och det är för att du inte satt korrekta gränser. Alla kvinnor är så mycket lillhitler som man låter dom vara och alla män måste förstå att dom små liven är absurt förvirrade för dom kommer försöka få dig att toffla men samma sekund som du gör det så tappar hon respekten för dig och blir olycklig. Tro inte att logik och kvinnor har något med varandra att göra när det kommer till förhållanden.
Citera
2022-06-16, 19:28
Medlem
Ghastens avatar
Precis så är det att leva i ett förhållande. Kvinnor är skickade för att förgöra oss män.
Citera
2022-06-16, 19:43
Medlem
Etta.Places avatar
Tja jag kan till viss del hålla med om att det är störigt med folk som ska påpeka varenda liten sak de inte är 100% nöjda med, man kan väl spara sina klagomål till det som spelar roll.

Men ändock. Om din tjej ofta är "arg, sur, ledsen och besviken" på dig och er relation så tycker jag milt sagt att det låter som att hon inte alls är lycklig med dig. Finns väl två alternativ 1. Ni passar inte alls ihop, vill ha helt olika saker av en relation och kommer bara fortsätta göra varandra olyckliga. eller 2. Du är faktiskt en usel pojkvän som inte alls ger henne vad hon behöver eller vill ha.

Either way får du väl fundera på hur du vill fortsätta därifrån...
Citera
2022-06-16, 20:30
Medlem
CompressorVanes avatar
Lyssna på låten ”Bla bla bla” med Egon Kjerrman på tuben.

Där har ni vad som händer om ni släpper in en kvinna i huset och låter henne stanna.

Skyll er själva om ni begår misstaget!
Citera
2022-06-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag känner igen beteendet. Jag korrigerade det genom att vara noga med att poängtera att, varje gång hon höll på att gnälla över någon bagatell, säga något i denna stilen:

"Sluta klaga på allt jag gör. Du förstör stämningen/mitt humör. Om man inte uppskattar det man har så kanske det försvinner."

Och så när det gällde sådant som jag enligt henne "borde" ha förstått, förklarade jag följande:

"Jag är ingen tankeläsare, men jag gör inget för att reta dig medvetet. Om du vill något så får du vara tydlig och berätta det för mig. Gärna fem-sex gånger."

Och så det viktigaste, i de fall där hon faktiskt hade fog för sitt missnöje, så ändrade jag mig.

Så man ska alltså ta ansvar för andras känslor?
Jag tycker inte det. Jag har svårt att se vad som en sådan människa kan ha för att det ska kännas värt det och kompensera för det dåliga beteendet. Kan du förklara?

Eller pratar vi bara under PMS?
Citera
2022-06-18, 13:39
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfin

Försök att inte låta det påverka dig. Går det för långt måste man förstås vara villig att lämna relationen. Så länge man är villig att lämna när som helst, oavsett hur mycket tid och energi man har investerat i relationen, så kommer man att ha övertaget. De gånger jag har blivit riktigt förbannad och varit redo att dra har kvinnan vikit sig direkt och bett om förlåtelse (t.o.m. sagt att jag kan slå henne om jag vill). Viker hon inte sig, är det nog lika bra att göra slut.

Nästa gång det går för långt, avlägsna antingen dig själv eller henne och bryt kontakten under minst en dag. Ber hon om förlåtelse skall du självklart belöna henne med din uppmärksamhet, men annars ignorerar du henne på obestämd tid tills hon skärper sig.
Senast redigerad av Roidbert 2022-06-18 kl. 13:42.
Citera
2022-06-23, 17:15
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Så man ska alltså ta ansvar för andras känslor?
Jag tycker inte det. Jag har svårt att se vad som en sådan människa kan ha för att det ska kännas värt det och kompensera för det dåliga beteendet. Kan du förklara?

Eller pratar vi bara under PMS?

Det är inte en fråga om att ta ansvar för andras känslor utan om att ta ansvar för att ha varit glasklar i fråga om vad man accepterar och förväntar sig, men också när man haft fel och kan göra bättre.

Detta därför att man, när man väljer att stadga sig, bör välja en partner vars positiva egenskaper matchar ens svagheter, så att man kan väga upp för varandra. Ett banalt exempel: om jag är dålig på att passa tider kan jag välja en kvinna som är bra det - detta kompenserar min brist. På samma sätt kan jag vara bättre än henne på att skilja vad som är värt att klaga på och vad som är en bagatell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in