Citat:
Ursprungligen postat av
SithLordGrogu
Nu har jag suttit och tittat på diverse macbook pros. Detta har självklart lett till några frågor, så här kommer de

Vad är skillnaden på de olika storlekarna på macbook pro, innan jag kikade på specifikationerna tänkte jag att det enbart torde vara storleken som skiljer sig åt men det verkar som att från och med 14 och uppåt så kan man ha ett annat chip? Vad är skillnaden på m1 och m1 max-chip?
Och till sist. Är det värt att vänta och köpa en macbook pro 13 med m2 chip eller duger m1 chipet?
För egen del står jag och väger mellan Macbook pro 13 med m2 chip alternativt Macbook pro 14 med tillbehörande chip (vad nu skillnaden på m1 max och vanligt var).
Mvh SithLordGrogu
M1 Pro och M1 Max är på pappret snabbare än M2.
Saxar från Apple.se:
M2 som sitter i MacBook Pro 13”:
8-kärnig processor med 4 prestanda*kärnor och 4 effektivitetskärnor
10-kärnig grafik*processor
16-kärnig Neural Engine
100 GB/s minnesbandbredd
M1 Pro som sitter i MacBook Pro 14”:
Åtta*kärnig processor med
sex prestanda*kärnor och
två effek*tivitetskärnor
14-kärnig grafik*processor
16-kärnig Neural Engine
200 GB/s minnes*bandbredd
M1 Max:
M1 Max med tiokärnig processor
och 24-kärnig grafik*processor eller
M1 Max med tiokärnig processor och 32‑kärnig grafik*processor
Om inte priset är en dealbreaker skulle jag valt 14” med M1 Pro. Därmed inte sagt att 13” med M2 är ett dåligt val, Apples nya processorer har visat sig vara ruskigt snabba och energieffektiva. Om batteritid, mindre format och lägre vikt (och lägre pris) är viktigt, kör på 13” med M2. Du kommer garanterat att bli nöjd med prestandan, om du inte ska redigera 8K-filmer eller liknande.