2022-06-22, 09:02
Medlem
Det är komiskt hur vissa journalister kämpar för att försöka banka in intresset för damfotbollsspelare i allmänhet och EM i synnerhet i folket. Artiklar om partners, barndomstrauman, orättvisor, kärlek och annat känslopjunk haglar i kvällstidningarna, inte minst i Expressen genom Anna Friberg. Nu senast får vi förmånen att i ett långt Fribergreportage läsa om att Linda Sembrant under en skadeperiod inte gick in på sociala medier(!) eftersom hon inte ville sätta en kniv i hjärtat på sig själv och hur fint stöd hon får från sin tillika fotbollsspelande sambolagkamrat Lisa. För den som suktar efter mer bjuds vi också på insikten om att Sembrant och Seger under åren delat glädje och motgångar och till och med varandras smärta.

Det är inget annat än kalkontexter (och definitivt inte journalistik) som Fotbollsförbundets varumärkesavdelning lika gärna skulle ha kunnat skicka ut i flerfärgstryckta reklamfoldrar.
Senast redigerad av IamreallyLars 2022-06-22 kl. 09:22.
Citera
2022-06-22, 09:34
Medlem
Jag ska följa våra damer helt klart!

Mina favoriter är Hanna Glas, Amanda Iilstedt och Blackstenius!

Jag tror helt klart tjejerna fixar medalj!
Citera
2022-06-22, 17:37
Medlem
Sveriges officiella EM-låt 2022..

https://youtu.be/nvxl-4GBtLI
Citera
2022-06-22, 23:28
Medlem
Stör mig på att radiosporten inte tydligt annonserar om det gäller herr eller damfotboll.

Någon annan som märkt detta? Och varför talar man inte om att det gäller damfotboll?
Citera
2022-06-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345

Molly brukar vara porrig.
Citera
2022-06-22, 23:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Stör mig på att radiosporten inte tydligt annonserar om det gäller herr eller damfotboll.

Någon annan som märkt detta? Och varför talar man inte om att det gäller damfotboll?
Inte bara dom. SVT är minst lika illa. Varför liksom? Så håller man inte på med andra sporter. Vad försöker dom lura?
Citera
2022-06-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Det är komiskt hur vissa journalister kämpar för att försöka banka in intresset för damfotbollsspelare i allmänhet och EM i synnerhet i folket. Artiklar om partners, barndomstrauman, orättvisor, kärlek och annat känslopjunk haglar i kvällstidningarna, inte minst i Expressen genom Anna Friberg. Nu senast får vi förmånen att i ett långt Fribergreportage läsa om att Linda Sembrant under en skadeperiod inte gick in på sociala medier(!) eftersom hon inte ville sätta en kniv i hjärtat på sig själv och hur fint stöd hon får från sin tillika fotbollsspelande sambolagkamrat Lisa. För den som suktar efter mer bjuds vi också på insikten om att Sembrant och Seger under åren delat glädje och motgångar och till och med varandras smärta.

Det är inget annat än kalkontexter (och definitivt inte journalistik) som Fotbollsförbundets varumärkesavdelning lika gärna skulle ha kunnat skicka ut i flerfärgstryckta reklamfoldrar.

Karma att sembrant stukade foten då?

Insinuerade journalisten att seger o semis är ett par?

Det roligaste jag hört var när någon damspelare försökte hävda att svenska laget var underdogs 😂 och kämpade i motvind. Herregud.

Då satte jag min hot dog i halsen.

Topp 2 möjligtvis topp 4. Allt annat är fiasko.
Citera
2022-06-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Inte bara dom. SVT är minst lika illa. Varför liksom? Så håller man inte på med andra sporter. Vad försöker dom lura?
Kollar inte SVT längre men exakt, varför luras? Ibland har jag tänkt att det egentligen är mycket vanskligt. De har ibland sagt saker som mycket väl skulle kunna förväxlas med herrfotbollen. Livsfarligt egentligen. Någon kan ju snappa upp det, hävda att det är från Radiosporten o spinna vidare på det.
Citera
2022-06-22, 23:51
Medlem
Knappt två veckor kvar!

30 000 biljetter sålda till genrepet i Stockholm med strax över en vecka kvar när nyheten kom! https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2022/06/30-000-salda/ Står också tydligt att det är sista matchen innan EM. Roligt att så många sluter upp.

Peter Gerhardsson snackar redan nu om att han saknar klubblivet. Shit, då lär han inte vara kvar när kontraktet går ut efter VM nästa år Jag hade hoppats att han skulle fortsätta t.o.m. nästa EM som är 2025, för alla mästerskap ligger på rad fram till dess. Det bästa vore att han lämnade under eller inför ett mellanår. Räknar lite med att det blir OS 2024.
https://www.svt.se/sport/fotboll/flera-klubbar-rycker-i-svenske-forbundskaptenen-det-ar-svart

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tror på svenskt guld. Men vi ska inte se bortifrån en taggad hemmanation.
Ska bli kul att följa.
Hittade detta timmar efter mitt förra inlägg. https://www.soccerbible.com/performance/football-apparel/2022/04/adidas-launch-sweden-uefa-women-s-euro-2022-jersey/ Sveriges landslag har total hybris, de lämnar walk-over genom att ha gjort en hemsida om hur man slår dem, så det blir garanterat inget guld.

Jag hoppas att det är lurendrejeri och vilseledning, men med tanke på att det är svenskar kan det mycket väl vara ärligt att de avslöjar sig sådär. Oavsett så tycker jag det är helt fel attityd att ha. Man måste respektera motståndet.

Men jag snurrar runt igen i tanken över vem som ska kunna vinna egentligen. Jag började tänka på klichéer som vägledning och fastnade för en. Det sägs att offensiv vinner matcher, medan defensiv vinner turneringar, eller nåt sånt. Sverige har kanske turneringens bästa defensiv, så det talar ju för dem.

En annan jag kom på nu är att motivation slår klass. Men vem är mest motiverad egentligen? Jag ser mest att många är rädda att förlora snarare än sugna på att vinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Ligger det press på engelskorna med ”Bring it home”..?
I samma veva som ovan hittade jag denna artikel som säger att allt annat än finalspel är oacceptabelt.
https://www.telegraph.co.uk/football/2022/06/15/england-have-fallen-short-now-good-enough-win-euros/

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Damernas prispengar i EM ska naturligtvis motsvara det intresse som de röner i form av sålda biljetter, tv-rättigheter och sponsorintäkter. Inget annat. Avundsjuka gentemot herrarna är inte ett godtagbart argument för att erhålla en viss ersättning, och herrfotbollen ska heller inte subventionera damfotbollen.
Sen finns ju aspekten att investera i något som ger avkastning på sikt, och nu när hjulen är i full rullning på damsidan är det hög tid för det. I slutändan handlar det om att bredda sporten och intresset. Att Wembley sålde slut på några timmar tyder på att det finns en stor potential och att det händer saker om man skapar rätt förutsättningar. Verkar som att det mesta, om inte allt, är slutsålt till premiären på Old Trafford också vad jag nu kan se snabbt. Herrseniorer subventionerar ju herrjuniorer rätt friskt, så jag ser inte det som avigt att samma görs för damer, speciellt med tanke på hur billigt det är. Men i bägge fallen kan man ju se det som en investering snarare än subvention.

Nu glider vi ifrån trådämnet, så detta får bli mitt slutord här.

Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden

Märkligt förresten att Madelen Janogy inte fick plats. En teknisk spelare som bryter mönster. Är tränaren rasist?
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Ja
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hon är lite för valpig. Men hon borde ändå ha varit med. Märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Synd att hon inte fick plats. Jag hade gärna sett henne som joker/inhoppare om vi behöver jaga mål.
Inte alls märkligt, hon håller inte måttet helt enkelt. Tyvärr. Det är en intressant spelartyp som har god potential och visat glimtar av att vara en världsklasspelare, men nu är hon inte där.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att inte Janogy fick en plats ser jag som ett sundhetstecken. Går inte plocka ut en spelare gång på gång som aldrig fungerar så fort motståndet är av bra kvalitet. I EM finns inga blåbärsnationer hon skulle kunna hoppa och in och snubbla runt lite. Att inte ta ut truppen via PK-poäng eller för att de är medias älsklingar är det som är det bästa med EM-truppen. Nu kanske jag tycker att hon visserligen är bättre än ännu mer överdrivet upphaussade Bennison, men Rytting Kaneryd och Blomqvist är helt enkelt bättre och mer spännande än Janogy.
Intressant påpekande om Bennison. Du har helt rätt men jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag är/var kvar i känslan från när hon var i Rosengård där hon var svingrym. Sen gjorde hon några grymma grejer i landslaget också i början, men sen dess har hon faktiskt trampat vatten, sett bortkommen ut och inte lyckats med något där. Jag har varit fast i att det varit tillfälligt, men nu har det ju gått över ett år.

Men om jag inte är ute och cyklar så är väl Bennison tänkt lite som ersättare till Asllani, eller om det var Seger, har glömt och blandat ihop. Oavsett vilken av dem så finns det väl ingen annan där, så det var väl därför hon kom med.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Är jag lite fördomsfull när jag säger att det känns lite kvinnligt över det hela, det känns som en hämnd ifrån den kvinnliga förbundskaptenen att Henry har varit lite kritisk över vissa saker, inte speciellt allvarliga saker heller tycker jag.

Och sen påstå att Henry inte kommer med på sportsliga grunder är naturligtvis jättelöjligt, dagisnivå som du skriver är ju bra sätt att utrycka det hela på.
Ja, det är du. Men det är helt normalt, rentav sunt för att fungera i verkligheten och inte drunkna i miljoner eventualiteter eller springa rakt i famnen på en illvillig.

Citat:

Produktionsvideo av "stickers", från Panini

https://youtu.be/vx7OI8Lu8y0
"Stickers"? Det kallas väl samlarkort eller fotbollskort. Eller är det klistermärken?

Roligt att sånt finns kvar och att det också görs för damerna Förvånansvärt mycket manuell hantering i tillverkningen.

Jag hittade en uppackningsvideo ("unboxing") https://www.youtube.com/watch?v=TQx-sc9gniE Gud, engelskfolk kan verkligen inte uttala något på annat än engelska… Börjar med "We have a rude" Intressant att Nilla Fischer och Anna Anvegård är med, de började trycka ett tag innan laguttagningarna såklart. Undrar om de börjar producera bilder på nykomlingarna i landslagen. Men men, roligt att det sprids.

Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Jag tror inte Sverige kommer ta något guld. De är fortfarande för stabbiga rent spelarmässigt och de andra lagen har gått förbi dem rent teknikmässigt. Att de fortfarande kör Asllani och Seger är inget sundhetstecken direkt. Jag tror mer att Nederländerna eller England kommer ta hem det.
Du tror inte Nederländernas svaga defensiv kommer sätta stopp för dem?

Citat:

Inte särskilt upplyftande måste jag säga, kändes lite tung, divig och anspråkskrävande. Typiskt svenskt nuförtiden. Spär på min dåliga känsla om lagets attityd. Men dessa låtar brukar väl aldrig vara bra. Fast låten i sig var okej, men kändes fel i sammanhanget.
Senast redigerad av YourNameisSexy 2022-06-23 kl. 00:39. Anledning: utfyllnad, skrivfelsfix och låt
Citera
2022-06-23, 06:42
Medlem
Caravanserais avatar
Citat:

Är det nån som kan översätta det data-animerade ghetto-mumlet, eller vad fan det nu är, så att det går att förstå vad hon sjunger?

Jag måste ha hört låten minst ett 20-tal gånger tack vare TV4's överexponerade reklam, men har ingen aning om vad budskapet är.
Citera
2022-06-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
"Stickers"? Det kallas väl samlarkort eller fotbollskort. Eller är det klistermärken?

Roligt att sånt finns kvar och att det också görs för damerna Förvånansvärt mycket manuell hantering i tillverkningen.

Nej, det är klisterbilder som man klistrar in i ett samlaralbum, har fortfarande kvar en del sådana från när jag var barn..

Så här såg den internationella versionen ut vid hemma-EM 1992..

https://youtu.be/osOtd-xnRv4
Citera
2022-06-23, 14:27
Medlem
Sverige har ett riktigt bra lag och ska gå för guld, vore konstigt annars efter alla silver och brons..

Dock ser oddsen ut så här hos "världens största spelbolag", Bet 365..

Vinnare Fotbolls-EM (damer) 2022:
Spanien 5,50 ggr pengarna
England 5,50
Frankrike 6,00
Nederländerna 6,00
Tyskland 7,00
Sverige 8,00
Norge 13,00
Danmark 26,00
Italien 26,00
Schweiz 51,00
Österrike 67,00
Belgien 67,00
Island 67,00
Portugal 151,00
Finland 201,00
Nordirland 251,00

Kommentar: Det finns ingen stor favorit, utan det är 6 st nationer som ser jämnbra ut, sedan är Norge en farlig outsider strax bakom..

Danmark och Italien är tillräckligt bra för att kunna överraska, sedan kommer övriga lag att få slå ur underläge..

Jag rekommenderar alltid att man breddar perspektivet och går utanför Sveriges gränser när det gäller stora internationella mästerskap, så man får en mer realistisk bild, istället för den inhemska hejarklacksjournalistiken..

Faktum är att premiärmotståndaren Nederländerna kliver in som regerande europamästare och vice världsmästare, samt har skickat ut Sverige i båda dessa mästerskap, man bör åtminstone ha med sig detta och inte stirra sig blind på OS..

Frankrike och Tyskland har en stark bredd, Spanien kommer krylla av samspelta Barcelona-spelare å England är hemmanation och blir intressant med mästarcoachen från förra EM, Sarina Wiegman..

Norge kommer ha ett superanfall med Hegerberg och Graham Hansen, går absolut inte att räkna bort, dessutom svensk förbundskapten..

Danmark spelade EM-final senast och har en superstjärna i Pernille Harder, dock tuff grupp..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-06-23 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in