30 000 biljetter sålda till genrepet i Stockholm med strax över en vecka kvar när nyheten kom!
https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2022/06/30-000-salda/ Står också tydligt att det är sista matchen innan EM. Roligt att så många sluter upp.
Peter Gerhardsson snackar redan nu om att han saknar klubblivet. Shit, då lär han inte vara kvar när kontraktet går ut efter VM nästa år

Jag hade hoppats att han skulle fortsätta t.o.m. nästa EM som är 2025, för alla mästerskap ligger på rad fram till dess. Det bästa vore att han lämnade under eller inför ett mellanår. Räknar lite med att det blir OS 2024.
https://www.svt.se/sport/fotboll/flera-klubbar-rycker-i-svenske-forbundskaptenen-det-ar-svart
Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Tror på svenskt guld. Men vi ska inte se bortifrån en taggad hemmanation.
Ska bli kul att följa.
Hittade detta timmar efter mitt förra inlägg.
https://www.soccerbible.com/performance/football-apparel/2022/04/adidas-launch-sweden-uefa-women-s-euro-2022-jersey/ Sveriges landslag har total hybris, de lämnar walk-over genom att ha gjort en hemsida om hur man slår dem, så det blir garanterat inget guld.
Jag hoppas att det är lurendrejeri och vilseledning, men med tanke på att det är svenskar kan det mycket väl vara ärligt att de avslöjar sig sådär. Oavsett så tycker jag det är helt fel attityd att ha. Man måste respektera motståndet.
Men jag snurrar runt igen i tanken över vem som ska kunna vinna egentligen. Jag började tänka på klichéer som vägledning och fastnade för en. Det sägs att offensiv vinner matcher, medan defensiv vinner turneringar, eller nåt sånt. Sverige har kanske turneringens bästa defensiv, så det talar ju för dem.
En annan jag kom på nu är att motivation slår klass. Men vem är mest motiverad egentligen? Jag ser mest att många är rädda att förlora snarare än sugna på att vinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
…
Ligger det press på engelskorna med ”Bring it home”..?
I samma veva som ovan hittade jag denna artikel som säger att allt annat än finalspel är oacceptabelt.
https://www.telegraph.co.uk/football/2022/06/15/england-have-fallen-short-now-good-enough-win-euros/
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Damernas prispengar i EM ska naturligtvis motsvara det intresse som de röner i form av sålda biljetter, tv-rättigheter och sponsorintäkter. Inget annat. Avundsjuka gentemot herrarna är inte ett godtagbart argument för att erhålla en viss ersättning, och herrfotbollen ska heller inte subventionera damfotbollen.
Sen finns ju aspekten att investera i något som ger avkastning på sikt, och nu när hjulen är i full rullning på damsidan är det hög tid för det. I slutändan handlar det om att bredda sporten och intresset. Att Wembley sålde slut på några timmar tyder på att det finns en stor potential och att det händer saker om man skapar rätt förutsättningar. Verkar som att det mesta, om inte allt, är slutsålt till premiären på Old Trafford också vad jag nu kan se snabbt. Herrseniorer subventionerar ju herrjuniorer rätt friskt, så jag ser inte det som avigt att samma görs för damer, speciellt med tanke på hur billigt det är. Men i bägge fallen kan man ju se det som en investering snarare än subvention.
Nu glider vi ifrån trådämnet, så detta får bli mitt slutord här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lundbonden
…
Märkligt förresten att Madelen Janogy inte fick plats. En teknisk spelare som bryter mönster. Är tränaren rasist?
Citat:
Ursprungligen postat av
MartinDahlinsMamma
Ja
Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Hon är lite för valpig. Men hon borde ändå ha varit med. Märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
…
Synd att hon inte fick plats. Jag hade gärna sett henne som joker/inhoppare om vi behöver jaga mål.
Inte alls märkligt, hon håller inte måttet helt enkelt. Tyvärr. Det är en intressant spelartyp som har god potential och visat glimtar av att vara en världsklasspelare, men nu är hon inte där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Att inte Janogy fick en plats ser jag som ett sundhetstecken. Går inte plocka ut en spelare gång på gång som aldrig fungerar så fort motståndet är av bra kvalitet. I EM finns inga blåbärsnationer hon skulle kunna hoppa och in och snubbla runt lite. Att inte ta ut truppen via PK-poäng eller för att de är medias älsklingar är det som är det bästa med EM-truppen. Nu kanske jag tycker att hon visserligen är bättre än ännu mer överdrivet upphaussade Bennison, men Rytting Kaneryd och Blomqvist är helt enkelt bättre och mer spännande än Janogy.
Intressant påpekande om Bennison. Du har helt rätt men jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag är/var kvar i känslan från när hon var i Rosengård där hon var svingrym. Sen gjorde hon några grymma grejer i landslaget också i början, men sen dess har hon faktiskt trampat vatten, sett bortkommen ut och inte lyckats med något där. Jag har varit fast i att det varit tillfälligt, men nu har det ju gått över ett år.
Men om jag inte är ute och cyklar så är väl Bennison tänkt lite som ersättare till Asllani, eller om det var Seger, har glömt och blandat ihop. Oavsett vilken av dem så finns det väl ingen annan där, så det var väl därför hon kom med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svarta-Skatan
Är jag lite fördomsfull när jag säger att det känns lite kvinnligt över det hela, det känns som en hämnd ifrån den kvinnliga förbundskaptenen att Henry har varit lite kritisk över vissa saker, inte speciellt allvarliga saker heller tycker jag.
Och sen påstå att Henry inte kommer med på sportsliga grunder är naturligtvis jättelöjligt, dagisnivå som du skriver är ju bra sätt att utrycka det hela på.
Ja, det är du. Men det är helt normalt, rentav sunt för att fungera i verkligheten och inte drunkna i miljoner eventualiteter eller springa rakt i famnen på en illvillig.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
…
Produktionsvideo av "stickers", från Panini
https://youtu.be/vx7OI8Lu8y0
"Stickers"? Det kallas väl samlarkort eller fotbollskort. Eller är det klistermärken?
Roligt att sånt finns kvar och att det också görs för damerna

Förvånansvärt mycket manuell hantering i tillverkningen.
Jag hittade en uppackningsvideo ("unboxing")
https://www.youtube.com/watch?v=TQx-sc9gniE Gud, engelskfolk kan verkligen inte uttala något på annat än engelska… Börjar med "We have a rude"

Intressant att Nilla Fischer och Anna Anvegård är med, de började trycka ett tag innan laguttagningarna såklart. Undrar om de börjar producera bilder på nykomlingarna i landslagen. Men men, roligt att det sprids.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ledaren
Jag tror inte Sverige kommer ta något guld. De är fortfarande för stabbiga rent spelarmässigt och de andra lagen har gått förbi dem rent teknikmässigt. Att de fortfarande kör Asllani och Seger är inget sundhetstecken direkt. Jag tror mer att Nederländerna eller England kommer ta hem det.
Du tror inte Nederländernas svaga defensiv kommer sätta stopp för dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Sveriges officiella EM-låt 2022..
https://youtu.be/nvxl-4GBtLI
Inte särskilt upplyftande måste jag säga, kändes lite tung, divig och anspråkskrävande. Typiskt svenskt nuförtiden. Spär på min dåliga känsla om lagets attityd. Men dessa låtar brukar väl aldrig vara bra. Fast låten i sig var okej, men kändes fel i sammanhanget.