2022-06-22, 23:14
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Söder om söder bör implodera, för det var dit folk från södermalm flyttade under covid. Det var ett tag oerhört mycket enklare att hitta vettiga objekt på södermalm än utanför tullarna i aspudden/gröndal. Möjligt att just Gröndal klarar sig på grund av begränsat utbud och många "laid back-rika" (konstnärer med arv osv) flyttat dit och de jobbar inte lika mycket med leverage som kreti och pleti.

Bor i Aspudden i en väldigt billig renoverad hyresreglerad 3a.
Redan nu börjar folk se deppigare ut i BR-grannkåkarna runt om när man ser de knalla runt utanför.

Skönt betala 6400 för närmare 70 m2 och inte sitta i en BR nu. ingen hyreshöjning förens vår 2023 på 2-3%.

/Slemhög - öfvre arbetarklass, snart hyresadel.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-22 kl. 23:20.
2022-06-23, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, det har du i och för sig rätt i. Men har man råd att bo kvar, kanske man också har råd att byta bostad, särskilt när de gått ned i pricip säg 15%?

En grej som kommer bli jobbig är att många BRF kommer bli tvungna att höja avgifterna nu. Många BRF har ju inte höjt på 10-20 år pga hela tiden fallande räntor och ganska stabila kostnader i övrigt. Nu är läget ett helt annat, räntan går upp och kostnader för underhåll och förvaltning lär stiga. Så klart kommer det påverka BRF priser negativt. En villaägare kan vara lite mer flexibel och göra mer jobb själv med sin fastighet för att hålla kostnaderna nere.

Det blir många trippeleffekter.

Något ni måste tänka på är också hur mycket vill någon lägga på en bostad i månaden?
Det är kul att köpa när man kan sälja den om 1 år för 10%+.
Men när räntekostnaden gått up 2-3x och priset går sidledes då är det inte lika intressant längre.

Som du säger så blir extraslaget även höjda avgifter, det slår mot priset på lgh OCH på lånet. Desto högre avgift, ju mindre lånar banken ut.

Flanders, var är du? När jag sa att att smarta pengar dumpade 2021 så skrattade du och skrek köp?
Titta vem som hade rätt.
2022-06-23, 09:00
Bannlyst
Tecken på boprisbubblan: banken just nu som gör reklam för att låna pengar.

I filmen någon halvt gråtfärdig (av lycka) medleklassfjolla till fruntimmer som utbrister "vi vann budgivningen", som om det vore någon djävla bedrift.

Helvete vad jag minns det där från förr också (2008). Muppar på jobbet som gratulerade andra till vunna budgivningar. Visst, visst och sedan inflationen på det och de som redan var miljonärer blev än rikare på just sina bostadsaffärer.

Tattarfolk. Behöver lån till sina fallfärdiga bostäder. Om inte så blir bostäderna utslitna, är alltid en tids- och en ekonomifråga.
Senast redigerad av Skevsosse 2022-06-23 kl. 09:05.
2022-06-23, 09:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse

I filmen någon halvt gråtfärdig (av lycka) medleklassfjolla till fruntimmer som utbrister "vi vann budgivningen", som om det vore någon djävla bedrift.

Helvete vad jag minns det där från förr också (2008). Muppar på jobbet som gratulerade andra till vunna budgivningar. Visst, visst och sedan inflationen på det och de som redan var miljonärer blev än rikare på just sina bostadsaffärer.

Tattarfolk. Behöver lån till sina fallfärdiga bostäder. Om inte så blir bostäderna utslitna, är alltid en tids- och en ekonomifråga.

Det här med att ”vinna” budgivningar är ett så efterblivet uttryck. Det kryper ju i en!

Grattis! Du valde att betala absolut mest för ett objekt på marknaden
2022-06-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bor i Aspudden i en väldigt billig renoverad hyresreglerad 3a.
Redan nu börjar folk se deppigare ut i BR-grannkåkarna runt om när man ser de knalla runt utanför.

Skönt betala 6400 för närmare 70 m2 och inte sitta i en BR nu. ingen hyreshöjning förens vår 2023 på 2-3%.

/Slemhög - öfvre arbetarklass, snart hyresadel.

Hyresadel har du nog alltid varit om du har en hyres 3a i Aspudden för 6400.

Jag tror att prisdroppet är skapat av privatpersoner som ägt ett flertal lägenheter. Många har redan gjort bra med vinster och att tillfälligt dumpa dem i ett läge där räntorna går upp kan vara ett strategiskt smart val.
2022-06-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Hyresadel har du nog alltid varit om du har en hyres 3a i Aspudden för 6400.

Jag tror att prisdroppet är skapat av privatpersoner som ägt ett flertal lägenheter. Många har redan gjort bra med vinster och att tillfälligt dumpa dem i ett läge där räntorna går upp kan vara ett strategiskt smart val.

Dummaste jag har hört
Det var rekordmånga som köpte 2020-2021.
Dessa har gjort bra med vinster?
Mm baby. Alla förstagångsköpare som möjliggjort att alla svenssons har kunnat byta upp sig har gjort bra med vinster?

Privatpersoner som äger ett flertal lägenheter Du vet inte mycket om den svenska bostadsmarknaden du.
2022-06-23, 10:20
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det här med att ”vinna” budgivningar är ett så efterblivet uttryck. Det kryper ju i en!

Grattis! Du valde att betala absolut mest för ett objekt på marknaden

Yes och de som inte vann budgivningen får vara utan just det objektet.
Bara en budgivare kan köpa ett objekt.

Högsta budgivaren har lagt det bud som den tycker objektet är värt.
2022-06-23, 10:24
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/maklarfirman-svenskar-tar-boprisfall-med-en-klackspark/
Mäklarfirman: Svenskar tar boprisfall med en klackspark
Stigande räntor, börsfall, höga bensinpriser och dyr el är de mörkaste orosmolnen för svenska folket.

Däremot är det få som oroar sig för boprisfall eller arbetslöshet enligt en ny opinionsundersökning.

Verkar som det är "hyrestorskarna" som blir hysteriska över fallande bostadspriser. Inte vi som äger bostäder.

Det där har jag förklarat flera ggr. Man köper för att bo. Hur bostadspriserna fladdrar medan man bor där är av mindre intresse.
2022-06-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse

Att gratulera någon för att vunnit en budgiving är ju bara vanligt hyffs.
För mig har det inget att göra med om det är en bra idé eller någon bedrift.

Eller säger du inte grattis till folk som blivit med barn eller fyller år?
2022-06-23, 10:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kör ett eget litet index här i tråden tycker jag, från Husmask.

https://husmask.se/home

Stockholm innanför tullarna [KSEK / kvm]

Nov-21: 113
Dec-21: 115
Jan-22: 119
Feb-22: 120
Mar-22: 120
Apr-22: 117
May-22: 111
Jun-22: 109 (MTD)

Tappat ca 10% från toppen i mars nu.

Stockholm innanför tullarna [KSEK / kvm] Källa: Husmask

Nov-21: 113
Dec-21: 115
Jan-22: 119
Feb-22: 120
Mar-22: 120
Apr-22: 117
May-22: 111
Jun-22: 108 (MTD)

En vecka kvar av juni, priserna fortsätter neråt om än inte något dramatiskt fall just nu.
2022-06-23, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Att gratulera någon för att vunnit en budgiving är ju bara vanligt hyffs.
För mig har det inget att göra med om det är en bra idé eller någon bedrift.

Eller säger du inte grattis till folk som blivit med barn eller fyller år?

Bra att du nämner just barn.

Jag gratulerar tex ett par som kämpat i 4 år för att få barn, inte för att de tar en stor risk med lånade pengar. Grattis! Du är en tattare. Jag har aldrig visat detta "hyfs" då jag hade betraktat mig vara en idiot om jag hade gått omkring och betett mig sådär.
2022-06-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det blir många trippeleffekter.

Något ni måste tänka på är också hur mycket vill någon lägga på en bostad i månaden?
Det är kul att köpa när man kan sälja den om 1 år för 10%+.
Men när räntekostnaden gått up 2-3x och priset går sidledes då är det inte lika intressant längre.

Ja, det är en bra poäng.

Det har ju inte spekulerats lika mycket på den svenska bostadsmarknaden som i en del andra länder. Troligen till stor del för att vi knappt har några ägarlägenheter. Dvs folk köper inte enbart för att hyra ut och spekulera i fortsatta prisökningar.

Därmed inte sagt att det helt saknas spekulativa inslag på den svenska marknaden också. Just detta med att köpa en lägenhet trots att man bara tänker sig att bo i den nåt år är ju exempel på det. På en vettig marknad hyr man sin bostad om det bara är på något års sikt. Risken är annars att man inte får riktigt lika mycket som man köpte för och dessutom tillkommer ett ganska saftigt mäklararvode. Köper man på ett års sikt så innebär det att man räknar med 10 % prisuppgång, vilket är spekulation.

Vet också många som hållit kvar i sina lägenheter lite extra trots att de inte behöver den längre, just för att de räknar med att den kommer gå upp i pris. Om folk anpassar sig till det nya läget så kommer dessa beteenden upphöra, vilket i sig självt kommer innebära mindre efterfrågan och större utbud på bostadsrätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in