2022-06-21, 21:08
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har sett de nya dokumentärerna på D+ och stör mig enormt på gravfridslagen. Har själv jobbat på kyrkorgård och städat upp gravplatser som släppts efter 25 år. Man slänger upp knotor och döskallar för att snygga till innan nästa kista ska sättas ner. Känns som många politiker m.fl. gömmer sig bakom just detta.
Citera
2022-06-21, 23:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har sett de nya dokumentärerna på D+ och stör mig enormt på gravfridslagen. Har själv jobbat på kyrkorgård och städat upp gravplatser som släppts efter 25 år. Man slänger upp knotor och döskallar för att snygga till innan nästa kista ska sättas ner. Känns som många politiker m.fl. gömmer sig bakom just detta.
Det är lite intressant det där med griftefriden. Om vi bortser från den lilla detaljen att Estonia inte ligger på svensk territorium så tolkar jag det som att det vore Brott mot griftefriden att flytta likdelar på vrakplatsen eller än värre ta med skelettdelar upp. Däremot skulle man såvitt jag förstår kunna filma och visa fritt, pss som t.ex. vid vraket efter Kronan. Jag tycker personligen att Lagen om gravfrid var ett misstag, men det betyder inte att det hade varit oproblematiskt med ”turistdykningar” med besök i trapphuset med 30+ blandade lik.

OT: kyrkogårdshantering är också lite intressant. Vi hade gubberna i Umeå-trakten (?) som regelmässigt krossade kistor med grävskopa för att packa ihop så att man fick ner en kista till, men jag tror de klarade sig utan åtal.

https://lagen.nu/1962:700
[K16]10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207).
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-21 kl. 23:27.
Citera
2022-06-22, 13:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är lite intressant det där med griftefriden. Om vi bortser från den lilla detaljen att Estonia inte ligger på svensk territorium så tolkar jag det som att det vore Brott mot griftefriden att flytta likdelar på vrakplatsen eller än värre ta med skelettdelar upp. Däremot skulle man såvitt jag förstår kunna filma och visa fritt, pss som t.ex. vid vraket efter Kronan. Jag tycker personligen att Lagen om gravfrid var ett misstag, men det betyder inte att det hade varit oproblematiskt med ”turistdykningar” med besök i trapphuset med 30+ blandade lik.

OT: kyrkogårdshantering är också lite intressant. Vi hade gubberna i Umeå-trakten (?) som regelmässigt krossade kistor med grävskopa för att packa ihop så att man fick ner en kista till, men jag tror de klarade sig utan åtal.

https://lagen.nu/1962:700
[K16]10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207).
Det här var ju länge sen, slutet av 70-talet men det fanns två typer av gravar, familjegrav och singelgravar. Där jag jobbade vad jag minns var grav ett i familj runt 240 och sen tillkom make/maka på 180. Oavsett vilken så fick gå man ner i graven och städa upp så det såg snyggt ut inför nästa begravning. Det skulle ju inte ligga ben och döskallar synliga vid begravningen. Det hände ibland vid familjegravar så skulle man gå ner sopa upp på kistan så den såg snygg ut och inte ovanligt att den brast och ett lik dök upp.
Citera
2022-06-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hypotetisk fråga.

Skulle det gå bärga Estonia? Med ett par jättelika trycktankar exempelvis?
För att besikta olika sprickor och hål ( nya och gamla,) är det nog bäst att plocka upp vraket.
Göres genom att först rensa bildäcket, sen fylla däcket med hundratals " gummikorvar" från för till akter. Och sist sakta fylla korvarna med luft!!
Citera
2022-06-22, 15:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
För att besikta olika sprickor och hål ( nya och gamla,) är det nog bäst att plocka upp vraket.
Göres genom att först rensa bildäcket, sen fylla däcket med hundratals " gummikorvar" från för till akter. Och sist sakta fylla korvarna med luft!!
Att få upp Estonia till ytan är nog inga större problem men frågan är om det gör någon större skillnad, möjligen bättre sikt. Stora problemet är att få upp henne på land samt att kringgå den där märkliga gravfriden efter 27 år.
Citera
2022-06-22, 15:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du har lanserat denna idé tidigare; finns det ett exempel på att metoden fungerat?

En uppenbar följd av din föreslagna metod är att Estonia skulle flyta med innertaket på bildäck i vattenlinjen, eftersom ”korvarnas” övre yta måste ligga under vatten för att ge flytkraft. Således skulle hon ligga ~7 m djupare än vanligt, totalt ~12 m djupgående. En annan fråga är om skrovets sidor håller för att ha däck 0 och 1 hängande under. Det är väl en dödvikt på 5000+ ton som ger dragbelastning i det redan skadade skrovet.

Men vem vet, det kanske skulle fungera.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-22 kl. 15:24.
Citera
2022-06-22, 15:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Att få upp Estonia till ytan är nog inga större problem men frågan är om det gör någon större skillnad, möjligen bättre sikt. Stora problemet är att få upp henne på land samt att kringgå den där märkliga gravfriden efter 27 år.

Vore ett bra avslut på eländet. Och få de avlidna i jorden.

Sprickan i fartyget verkar märkligt. Stål tror jag knappt spricker så lätt.
Citera
2022-06-22, 15:18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vore ett bra avslut på eländet. Och få de avlidna i jorden.

Sprickan i fartyget verkar märkligt. Stål tror jag knappt spricker så lätt.
Håler med men fortfarande sitter den där gravfridslagen i vägen. Kanske om Estonia kunde bärgas till Tyskland som inte godkänt lagen.
Citera
2022-06-22, 15:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Håler med men fortfarande sitter den där gravfridslagen i vägen. Kanske om Estonia kunde bärgas till Tyskland som inte godkänt lagen.
Estonias vrak ägs såvitt jag förstår av Estniska staten efter rederiets konkurs. Så Estland kan bärga vraket när de vill och föra det var som helst.

Den mer intressanta frågan är om någon annan på eget bevåg kan bärga vraket (bortsett från Lagen om gravfrid). Som framgår av denna artikel är ’Law of salvage’ minst sagt komplicerad, så jag vågar inte säga något säkert: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marine_salvage
Jag vet att Greg Bemis sade äga rättigheterna till Lusitanias vrak, men vad det exakt innebar vet jag inte.
Citera
2022-06-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har lanserat denna idé tidigare; finns det ett exempel på att metoden fungerat?

En uppenbar följd av din föreslagna metod är att Estonia skulle flyta med innertaket på bildäck i vattenlinjen, eftersom ”korvarnas” övre yta måste ligga under vatten för att ge flytkraft. Således skulle hon ligga ~7 m djupare än vanligt, totalt ~12 m djupgående. En annan fråga är om skrovets sidor håller för att ha däck 0 och 1 hängande under. Det är väl en dödvikt på 5000+ ton som ger dragbelastning i det redan skadade skrovet.

Men vem vet, det kanske skulle fungera.
Det finns delmoment i denna plan "upp som en kork". Bl.a. att båten först, efter släpp från bottenleran, sakta vänds till helt uppochnedläge. Därefter tätas skrovet "under den normala vattenlinjen" minutiöst - varpå luft blåses in i "undervattensskrovet".
Mycket lyftkraft blir det, om nödvändigt bogseras vraket sakta i inverterat läge till lämplig torrdocka. Och vänds ev. rätt där.
Citera
2022-06-22, 19:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Det finns delmoment i denna plan "upp som en kork". Bl.a. att båten först, efter släpp från bottenleran, sakta vänds till helt uppochnedläge. Därefter tätas skrovet "under den normala vattenlinjen" minutiöst - varpå luft blåses in i "undervattensskrovet".
Mycket lyftkraft blir det, om nödvändigt bogseras vraket sakta i inverterat läge till lämplig torrdocka. Och vänds ev. rätt där.
Det måste väl vara bättre att fästa "korvarna" på utsidan av skrovet så dom inte förstör en massa inuti båten. Svetsa ställningar som dom fästs i och sedan omfördela luften när hon ska vändas så hon kan flyttas till en docka.

Mythbusters visade en gång att man kan bärga en sjunken båt med pingisbollar, det tog ett tag men principen är densamma som med "korvar" och det funkar.
Citera
2022-06-22, 21:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Man måste va duktigt efterbliven om man fortfarande tror att det var en olyckshändelse efter att ha sett dokumentären. Regeringen då som nu, ljuger och mörkar å det grövsta, ivrigt påhejade av foliehattarna. "Däj sej ni! De vaj bejjgjund som gjode hålet!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in