2022-06-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Vad var orsaken till svens uttalande ? Ekonomiska eller ideologiska?

VD Ilija Batljan.
Han står inte helt själv iallafall han är förmodligen folkligt populär.Samt har också många Avanza aktiesparare.Personligen så tycker jag ibland dem är lite hårda med IB? Men han står förmodligen inte helt ensam,han har antagligen stöd och stort förtroende av många.Men vist hans självkänsla kan ju eventuellt påverkas? IB behöver förmodligen fortsatt stöd av oss aktiesparare samt gemenskap i Bolaget.

Ilija Batljan.
Har förmodligen gått igenom svårare händelser i livet? Så det här rinner förmodligen av och gör bara honom ytterligare engagerad.

Sven Hagströmer.
Men vad dem underliggande eller bakomliggande anledningen kan bottna i?Är svårt att dra någon egentlig slutsats av genom detta DI-reportage.

Sven,vet själv förmodligen bara det innerst inne.

https://www.di.se/nyheter/hagstromer-sagar-sbb-sadana-bolag-har-inte-pa-borsen-att-gora/
Citera
2022-06-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Någon som kan citera den delen i di-artikeln som pekar på svagheten hos SBB och det ganska skarpa uttalandet "SBB har inte på börsen att göra"?

Redan 2020 fanns det folk som varnade för SBB på FB. Därefter ökade antalet aktieägare på avanza med flera 100 procent:
(FB) Oscar Properties och SBB Ilija Batljan gör jätteaffär med varann
Hagströmer menar på att verksamheten inte är transparent och där får man ju ge honom rätt.
Citera
2022-06-22, 12:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Hagströmer menar på att verksamheten inte är transparent och där får man ju ge honom rätt.
Även det är ju sällan som någon aktieguru kommenterar om någon annans företag. Men kanske har han gjort en analys för egen del och såg något oroande.
Senast redigerad av Barents 2022-06-22 kl. 12:45.
Citera
2022-06-22, 12:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
VD Ilija Batljan.
Han står inte helt själv iallafall han är förmodligen folkligt populär.Samt har också många Avanza aktiesparare.Personligen så tycker jag ibland dem är lite hårda med IB? Men han står förmodligen inte helt ensam,han har antagligen stöd och stort förtroende av många.Men vist hans självkänsla kan ju eventuellt påverkas? IB behöver förmodligen fortsatt stöd av oss aktiesparare samt gemenskap i Bolaget.

Ilija Batljan.
Har förmodligen gått igenom svårare händelser i livet? Så det här rinner förmodligen av och gör bara honom ytterligare engagerad.
Om du tänker efter så är inte ett enda av dessa argument bevis för att man kan driva ett företag med bättre vinst än andra. Snarare tvärtom, det är personligheten man köper och en personlighet kan för det mesta inte gå med extra hög vinst. Men han kan skapa en bubbla.
Citera
2022-06-22, 12:47
Medlem
Citat:
Någon som kan citera den delen i di-artikeln som pekar på svagheten hos SBB och det ganska skarpa uttalandet "SBB har inte på börsen att göra"?
Citat:
Han har varit med länge, äldre svenska börsmän motiveras ytterst sällan av ideologi, det ger inga vinster.
Som vanligt skriver du meningslösa inlägg fyllda med felaktigheter. I det här fallet ett inlägg om en artikel som du uppenbarligen inte ens har läst.
Citat:
Han kallar SBB:s affärsidé för ”absurd” med hänvisning till att det är ett börsnoterat bolag som bygger sin verksamhet på att köpa fastigheter från det allmänna såsom kommuner och regioner.

...

”Kommunerna och landstingen borde kunna låna upp pengar för att hålla de här fastigheterna för ett lägre pris än vad de betalar SBB.”
Ovan tycker åtminstone jag tyder på att Hagströmer inte gillar SBB delvis pga ideologiska skäl.

De flesta här verkar dock vara ense om att SBB köpt många fastigheter till extremt höga priser så med annalkande nedgång på fastighetspriserna borde många kommuner ha gjort bra affärer. De kommuner som sålde ut tidigare kan jag möjligen förstå, men då är det väl mot politikerna kritiken ska riktas inte mot SBB. Hade inte SBB köpt upp dem hade det ju varit något utländskt pensionsbolag odyl. istället. Jag har svårt att förstå Hagströmers kritik här.

I övrigt klagar han på brist på transparens hos SBB också. Den kritiken är det ju bara att hålla med. SBB är flitiga på att släppa massa meningslösa pressmeddelanden om all möjlig skit men någon inblick i hur bolaget är uppbyggt med olika lånelösningar, JVs etc. har ingen utomstående möjlighet att få full inblick i.
Citera
2022-06-22, 13:24
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento

Hur är verksamheten inte transparent? Äga och förvalta fastigheter är ingen raketforskning.

Menar han att SBB även deläger andra bolag?
Inget nytt och knappast SBB som är bäst i den klassen...
Citera
2022-06-22, 13:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Som vanligt skriver du meningslösa inlägg fyllda med felaktigheter. I det här fallet ett inlägg om en artikel som du uppenbarligen inte ens har läst.
Skulle du säga att det är min brist på analys eller brist på fakta som gör att jag alla inlägg skrivit "SBB är övervärderat"?

För egen del har jag kortat OMXS30 och ligger dag +6-7 mkr för året, idag upp ca 400k. Brist på analys och fakta troligen. Jag har nu 21mkr xact bear, men kommer snart att börja sälja av och köpa aktier istället. SBB kunde ha varit en kandidat, jag köper ofta stora företag som sjunkit mest, men Hagströmer gör kanske en bättre analys än jag som amatör och jag måste avstå.
(FB) Hur går det för er idag på börsen?
Senast redigerad av Barents 2022-06-22 kl. 13:48.
Citera
2022-06-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur är verksamheten inte transparent? Äga och förvalta fastigheter är ingen raketforskning.

Menar han att SBB även deläger andra bolag?
Inget nytt och knappast SBB som är bäst i den klassen...
Korsägande, belåning i flera led och hybridobligationer. Inget olagligt i sig, men särskilt transparent ägande är det inte.
Underlättar inte när någon vill efterforska.
Citera
2022-06-22, 13:45
Medlem
Citronitas avatar
Citat:

I övrigt klagar han på brist på transparens hos SBB också. Den kritiken är det ju bara att hålla med. SBB är flitiga på att släppa massa meningslösa pressmeddelanden om all möjlig skit men någon inblick i hur bolaget är uppbyggt med olika lånelösningar, JVs etc. har ingen utomstående möjlighet att få full inblick i.

Detta är varför jag varit tveksam till SBB. Fått lite känsla av ”pump and dump” runt hela bolaget. Också att de verkar ha haft så otroligt bråttom att bygga upp det. Visst, det är beaktansvärt med doers, men det har känts lite frenetiskt. Inga pauser för konsolidering, utan bara att fortsätta blåsa upp bubblan.
Citera
2022-06-22, 13:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

De flesta här verkar dock vara ense om att SBB köpt många fastigheter till extremt höga priser så med annalkande nedgång på fastighetspriserna borde många kommuner ha gjort bra affärer.
hehe... det som SBB förlorat måste då kommunerna vunnit.

IB vara bara en cover för stat och kommun att lura småsparare på sina surt förvärvade slantar?
Vem behöver höga skatter när vi har SBB som håvar in stålar till stat och kommun!?
Citera
2022-06-22, 13:51
Medlem
Citat:
Om du tänker efter så är inte ett enda av dessa argument bevis för att man kan driva ett företag med bättre vinst än andra. Snarare tvärtom, det är personligheten man köper och en personlighet kan för det mesta inte gå med extra hög vinst. Men han kan skapa en bubbla.

Hej Barents.
Det är iallafall min åsikt att ledningen är viktig o. personligheterna samt deras förmåga samt många goda egenskaper o. därtill kunskap.Även också erfarenheten att bygga o.driva bolag som då är betydelsefullt för mig då ett bolag expanderar.

/SBB.Tuffar förmodligen vidare framåt
Citera
2022-06-22, 13:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Barents.
Det är iallafall min åsikt att ledningen är viktig o. personligheterna samt deras förmåga samt många goda egenskaper o. därtill kunskap.Även också erfarenheten att bygga o.driva bolag som då är betydelsefull för mig då ett bolag expanderar.

/SBB.Tuffar förmodligen vidare framåt
SBB är väl i princip bara Ilijas skapelse? Så här finns ju personlighet i överflöd. I min värld så skapar det dock inte vinst för företaget per definition, men visst kan det skapa vinst i aktiekursen, se på Elon Musk t.ex. Tesla-bubblan fanns i över 5 år men har nu pyst ut till hälften. Verkligheten kommer alltid ikapp de mest optimistiska och intelligenta företagsledarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in