• 1
  • 2
2020-10-13, 12:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
De två bolag som jag litar minst på på börsen är SBB och Oscar Properties. Då blir jag lite (inte?) förvånad när just de gör en storaffär med varann. Extra märkligt blir det när det är insolventa OP som köper av SBB.

https://www.privataaffarer.se/oscar-...affar-med-sbb/

https://www.fastighetsvarlden.se/not...rder-fran-sbb/

Hyreslägenheter för 1.4 miljarder i Karlskrona är alltså OPs nya ben att stå på, som ska ge dem finansiella muskler. Någon som vet mer, någon som kan läsa mellan raderna?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-13 kl. 12:04.
Citera
2020-10-13, 12:06
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kan det vara kineser som köper in sig i OP?
Citera
2020-10-13, 12:35
Medlem
Aigiss avatar
Knappast jätteaffär va?
Citera
2020-10-13, 12:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Knappast jätteaffär va?

För OP får man väl ändå säga att det är det. De köper fastigheter för 12-15 gånger deras börsvärde (innan idag) och gör en samtidigt en nyemission på 3-4 gånger börsvärdet (återigen, innan dagens nyhet). Det är alltid en jätteaffär i min bok, för det enskilda bolaget.
Citera
2020-10-13, 12:59
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För OP får man väl ändå säga att det är det. De köper fastigheter för 12-15 gånger deras börsvärde (innan idag) och gör en samtidigt en nyemission på 3-4 gånger börsvärdet (återigen, innan dagens nyhet). Det är alltid en jätteaffär i min bok, för det enskilda bolaget.

Ja det skulle väl va för OPs skull som äger en bajamaja och några plankor.
Citera
2020-10-14, 11:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Kalkyl tagen från artikeln i TS:

inköp 1400M
intäkter efter löpande kostnader +88M
ränktekostnad lån 3% -42M
avskrivning/renovering 3% -42M
kostnad för personal -20M (?)

man lånar alltså 1.4 miljarder och får ut något mindre än 0 kronor per år i vinst om inget otrevligt inträffar.

Om räntan går upp 1% så blir det 14M i förlust per år.

Om bostadspriserna går ner 1% under året blir det 14M i förlust.

Någon som kan förklara intresset för denna verksamhet som verkar ge obefintlig vinst för ganska mycket jobb och potential att förlora några 100 miljoner om fastigheter går ner i pris, från dagens toppnotering ATH?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-14 kl. 11:30.
Citera
2020-10-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Någon som kan förklara intresset för denna verksamhet som verkar ge obefintlig vinst för ganska mycket jobb och potential att förlora några 100 miljoner om fastigheter går ner i pris, från dagens toppnotering ATH?

Det enda som gör att affären framstår som vettig vore om det är SBB som försöker avyttra något de själva inte klarar av att tjäna pengar på till Oscar så att förlusterna kan försvinna i konkursen.

Kanske har Oscar personligen erbjudits ett hög avlönat jobb inom SBB? Bägge bolagen verkar ju ha som enda syfte att lura pengar av småsparare och berika ledningen....
Citera
2020-10-14, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det enda som gör att affären framstår som vettig vore om det är SBB som försöker avyttra något de själva inte klarar av att tjäna pengar på till Oscar så att förlusterna kan försvinna i konkursen.

Kanske har Oscar personligen erbjudits ett hög avlönat jobb inom SBB? Bägge bolagen verkar ju ha som enda syfte att lura pengar av småsparare och berika ledningen....
SBB behöver få ner sin skuld och få upp sin rating, som VDn skrev i artikeln. Så de är tvingade att sälja. OP behöver cash. Men det finns inga cash i denna affär, bara arbete och skulder, för att få äga B- och C-fastigheter.

Jag får för mig att någon med smort munläder från SBB lurat OP, det företaget känns oerhört naivt. Men det motsägs av Oscar själv som säger att det är OP som uppvaktat SBB. Jag förstår inte varför.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-14 kl. 11:56.
Citera
2020-10-14, 12:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Kalkyl tagen från artikeln i TS:

inköp 1400M
intäkter efter löpande kostnader +88M
ränktekostnad lån 3% -42M
avskrivning/renovering 3% -42M
kostnad för personal -20M (?)

man lånar alltså 1.4 miljarder och får ut något mindre än 0 kronor per år i vinst om inget otrevligt inträffar.

Om räntan går upp 1% så blir det 14M i förlust per år.

Om bostadspriserna går ner 1% under året blir det 14M i förlust.

Vadå kalkyl från artikeln i TS? Jag ser ingen sådan kalkyl och fattar inte alls hur du räknat.

Hyresintäkterna är 127 miljoner. Från detta dras drift- och underhållskostnader, administration m.m och du får då ett driftnetto på 81,8 miljoner. Av de kostnaderna du dragit bort från 88 miljoner (var kommer siffran 88 ifrån) är den enda kostnader som ska dras från 81,8 miljoner räntan, övriga kostnader är påhittade eller avdragna.
Citera
2020-10-14, 13:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vadå kalkyl från artikeln i TS? Jag ser ingen sådan kalkyl och fattar inte alls hur du räknat.

Hyresintäkterna är 127 miljoner. Från detta dras drift- och underhållskostnader, administration m.m och du får då ett driftnetto på 81,8 miljoner. Av de kostnaderna du dragit bort från 88 miljoner (var kommer siffran 88 ifrån) är den enda kostnader som ska dras från 81,8 miljoner räntan, övriga kostnader är påhittade eller avdragna.
Siffrorna är från artikeln ur mitt huvud, så bruttointäkter 88M ska vara 81M.

Driftnetto är "vinsten sedan drift och underhåll dragits av". Inkluderar alltså driftnetto renoveringar, inte bara enklare drift som att laga läckande rör? I så fall är siffrorna något bättre. Inkluderar driftnetto alla anställda som skickar fakturor, svarar på frågor osv? I så fall är siffrorna lite bättre.

Kvarstår ändå att man lånar 1.4 miljarder och får ut några 10-tals miljoner. Om husen inte sjunker i värde. Om man inte behöver betala ränta på lånet. Om husen inte behöver storrenoveras.
Citera
2020-10-14, 13:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Siffrorna är från artikeln ur mitt huvud, så bruttointäkter 88M ska vara 81M.

Driftnetto är "vinsten sedan drift och underhåll dragits av". Inkluderar alltså driftnetto renoveringar, inte bara enklare drift som att laga läckande rör? I så fall är siffrorna något bättre. Inkluderar driftnetto alla anställda som skickar fakturor, svarar på frågor osv? I så fall är siffrorna lite bättre.

Kvarstår ändå att man lånar 1.4 miljarder och får ut några 10-tals miljoner. Om husen inte sjunker i värde. Om man inte behöver betala ränta på lånet. Om husen inte behöver storrenoveras.

Du får ut knappt 82 miljoner efter att allt underhåll och all personal/administration är betalda, ja. Säg att snitträntan är tre procent som du räknat med, då har du 40 miljoner varje år, vilket är ett schyst kassaflöde för OP att ha.
Citera
2020-10-14, 13:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du får ut knappt 82 miljoner efter att allt underhåll och all personal/administration är betalda, ja. Säg att snitträntan är tre procent som du räknat med, då har du 40 miljoner varje år, vilket är ett schyst kassaflöde för OP att ha.
...om du räknar bort ALL risk och räknar NOLL ränta fast du lånar hela beloppet...

82 miljoner, det är väl vad 4 penthouses kostar i Oscarstornen. Kanske enklare om de fokuserar på att sälja dem istället för att ta hand om 133.000 kvm äldre lokaler i Karlskrona. Oscar går från Fastighetssnobb till Grovarbetare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-14 kl. 13:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in