Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-21, 13:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Ja. Det är sannolikt just SE han ser där. Sedan kom Kanger och satte griller i huvudet på honom om en länge väntande Dekorimaman.

En väntande GM tycker jag IM beskriver från första förhör. Men visst, längre än några sekunder handlar det inte om förrän 1987.

Har dock svårt se hur och varför SE passerar makarna Palme och stannar upp vid fasaden. För mig är det osannolikt att SE är GM.
Citera
2022-06-21, 16:23
Medlem
I know absolutely nothing regarding "Sven Anérs accusment of A.A." - so why would I comment on it? To entertain you in debate? No thanks!

What I absolutely know is something about the S&W and ammunition. Sorry I do not have cute articles to copy and paste regarding it. I did however give you word for word verbatim quotes.

You seem to question my knowledge of Z-Lyften and the Svanberg family ownership.
Have you ever stood in the "showcase room" where Olof Palme stood for the picture?
I have...
Have you ever been to the HQ in Katrineholm? Back in the day - they had 1 room just for the fax machine - go ask anyone who worked there in the 80's - the fax machine was huge
Would you like the address in Davos-Dorf? or how about grandmothers place further down in the valley?
There were about 300 or so at the funeral
I think you would get it by now - I know what I am talking about

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Please refer to my post.
This was the article I was referring. No I don't know the exact date of the diagnosis.
https://imgur.com/a/NTbr6R9
(This is 100% more sources than you have ever posted. )

Maybe you misunderstod me, maybe I just stated it to test your knowledge.
But I can't rember and it seems like an issue without weight in the case of the murder.

See you didn't comment Sven Anérs accusment of A.A. Instead you focus on other things.
Beleive you see the similarities here.

But to sum up.
Like I said before I think you should change your strategy. No one here seems interested in what you are presenting. From time to time you come back and tells us exact the same thing.
"Go check this...", "Go check that..."

Wonder if I am the first one who atleast tried to check some things? His family, who he was etc.
Still nothing that gives me "pulse"
Citera
2022-06-21, 16:38
Medlem
1985-86 - there was the initial public offering - going public on the stock market
As well as the financing and take-over of Waltco (becoming the largest in the world for what they do)

Two big things Olof Palme policies did not align with.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Please refer to my post.
This was the article I was referring. No I don't know the exact date of the diagnosis.
https://imgur.com/a/NTbr6R9
(This is 100% more sources than you have ever posted. )

Maybe you misunderstod me, maybe I just stated it to test your knowledge.
But I can't rember and it seems like an issue without weight in the case of the murder.

See you didn't comment Sven Anérs accusment of A.A. Instead you focus on other things.
Beleive you see the similarities here.

But to sum up.
Like I said before I think you should change your strategy. No one here seems interested in what you are presenting. From time to time you come back and tells us exact the same thing.
"Go check this...", "Go check that..."

Wonder if I am the first one who atleast tried to check some things? His family, who he was etc.
Still nothing that gives me "pulse"
Citera
2022-06-21, 16:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I know absolutely nothing regarding "Sven Anérs accusment of A.A." - so why would I comment on it? To entertain you in debate? No thanks!

What I absolutely know is something about the S&W and ammunition. Sorry I do not have cute articles to copy and paste regarding it. I did however give you word for word verbatim quotes.

You seem to question my knowledge of Z-Lyften and the Svanberg family ownership.
Have you ever stood in the "showcase room" where Olof Palme stood for the picture?
I have...
Have you ever been to the HQ in Katrineholm? Back in the day - they had 1 room just for the fax machine - go ask anyone who worked there in the 80's - the fax machine was huge
Would you like the address in Davos-Dorf? or how about grandmothers place further down in the valley?
There were about 300 or so at the funeral
I think you would get it by now - I know what I am talking about

Well Anér blamed for the same reason as you why he din't got accused for "förtal av avliden".
Doesn't matter if it's Anér or anyone else. The reason why you haven't been accused may have serveral other causes. Or else we would have both AA and BS as murderers here.

I know you know pretty much about Björn Svanberg and his family...

You still don't get why people here won't listen to you?
You get angry and frustrated.
Citera
2022-06-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Tror utgångspunkten är att "mötet" (eller vad det nu var IM såg där) utspelade sig söder om reklampelaren, medan AB befinner norröver. Jag får inte in AB på den södra sidan reklampelaren samtidigt som GM drar där i samband med att makarna Palme passerar den. Men absolut, du kan ha rätt. Vi är utlämnade till spekulationer kring alla dessa rörelser av olika människor. Det är så många osäkerhetsfaktorer. Vittnesmålen är ju inte filmsnuttar vi kan klippa ihop till ett skeende, tyvärr.
Det är svårt att spana efter sina vänner i flera minuter och ha en reklampelare i vägen för synfältet. Bara ett fåtal meter som skiljer reklampelaren i förhållande till entrén. 10 m för att vara exakt. Ska NF , LP och ev GM missa honom samt motsatt så sätter jag det som mest sannolikt.
Senast redigerad av henrikofsweden 2022-06-21 kl. 18:05.
Citera
2022-06-21, 20:05
Medlem
Den del av MOP som är minst utredd i mitt tycke är Rolf Dahlgren. Jag får inte ihop hans historia med verkligheten. Frågor hopas:
-varför var han i Dallas och vilken militär utbildning fick han där? Stay behind?
- varför hävdar han att han var hans holmers chafför när som jag har för mig det finns uppgifter om att han inte längre var det vid MOP?
- varför vill han envetet placera sig själv vid mordplatsen? Var han där på natten men kanske inte i bil?
-var det inte FBI som påpekade att mördare ofta återvänder/placerar sig vid mordplatsen?

Ps detta är en allmän sommarsolståndsfundering från en funderande själ.
Citera
2022-06-21, 22:04
Medlem
Måste vara den märkligaste intervjun jag sett när Holmers chaufför blir intervjuad genom brevinkastet.

”Moderna Tider Special tar upp polisspåret, som här sägs ha fått sin upprinnelse i och med f.d. poliskommissarien Gösta Söderströms tidsangivelser om misstänkta manipulationer i syfte att tidigarelägga polisens larm och ankomst till mordplatsen samt frågan om Hans Holmérs förehavanden under mordnatten. Här intervjuas Holmérs chaufför Rolf D genom sin brevlåda och tillstår att han på mordnatten körde Holmér och hans fästmö förbi mordplatsen kort efter mordet, vilket kategoriskt förnekas av dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro och Holmér själv låter meddela att gränsen för förtal sedan länge är passerad. Även privatspanaren Fritz G Pettersson intervjuas i programmet”

https://www.youtube.com/watch?v=TGgxSn3f_oo&t=741s
Citera
2022-06-21, 23:22
Bannlyst
Den där Nicola F. Är ju väldigt lik fantombilden.
Är det klarlagt vilket kvarter han påstår att han stod vid när han noterade folksamlingen runt LOP? Sveavägen 44 eller 56? En väldig skillnad i avstånd till Tunelgatan.
Senast redigerad av fiveinchboots 2022-06-21 kl. 23:27.
Citera
2022-06-22, 08:36
Medlem
Sonny Björk svarar på lyssnarfrågor.

"Det är dags för Palmeutredningens tidigare kriminaltekniker och vapenexpert Sonny Björk att svara på våra lyssnares frågor i två avsnitt.

OBS: Del 4 (d.v.s. det andra avsnittet med lyssnarfrågor) är redan inspelat, varför det inte går att skicka in fler frågor till nästa avsnitt.

Medverkande:

Sonny Björk – Palmeutredningens f.d. kriminaltekniker och vapenexpert
Tobias Henricsson – programledare"

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/337-sonny-bjork-del-3-lyssnarfragor
Citera
2022-06-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Måste vara den märkligaste intervjun jag sett när Holmers chaufför blir intervjuad genom brevinkastet.

”Moderna Tider Special tar upp polisspåret, som här sägs ha fått sin upprinnelse i och med f.d. poliskommissarien Gösta Söderströms tidsangivelser om misstänkta manipulationer i syfte att tidigarelägga polisens larm och ankomst till mordplatsen samt frågan om Hans Holmérs förehavanden under mordnatten. Här intervjuas Holmérs chaufför Rolf D genom sin brevlåda och tillstår att han på mordnatten körde Holmér och hans fästmö förbi mordplatsen kort efter mordet, vilket kategoriskt förnekas av dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro och Holmér själv låter meddela att gränsen för förtal sedan länge är passerad. Även privatspanaren Fritz G Pettersson intervjuas i programmet”

https://www.youtube.com/watch?v=TGgxSn3f_oo&t=741s

Ingen vet vem som står bakom dörren....alla dårar kring mordet på Palme tycks ha samlats på en och samma gång.
Alla ljuger om Palmemordet för att få lite bekräftelse en stund.
Alla ljuger men några uppger sanningen och de kommer inte igenom bruset.

Den märkligaste mannen är ändå SE som snärjer in sig i lögner som tyvärr ska fälla honom senare men då är han avliden.
Allt kring det här mordet är redan från start, konspirations vänligt ,tyvärr!
Citera
2022-06-22, 10:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Den där Nicola F. Är ju väldigt lik fantombilden.
Är det klarlagt vilket kvarter han påstår att han stod vid när han noterade folksamlingen runt LOP? Sveavägen 44 eller 56? En väldig skillnad i avstånd till Tunnelgatan.

Faktiskt lite likt. https://i.imgur.com/sX8PW5K.jpg
Om fantombilden föreställt en man sedd på mordplatsen så hade kanske Nicola F behövt utredas närmare.

Var Nicola F befann sig när han vände sig efter skotten tror jag varken var Sveavägen 44 eller 56.

Det står även så här i förhöret:

...Fauzzi fortsätter att gå Sveavägen norrut. Han möter ingen person. Han passerar korsningen med Kammakargatan. Fauzzi har inte märkt någon person som stått i port eller prång. När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott. Det är ca 1-2 sekunder mellan skotten. När Fauzzi hör skotten tänker han: ”Nu är det Palme som blivit skjuten.” Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder. När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp...

Sveavägen 44 stämmer med där La Carterie fanns och där NF sa sig mött paret Palme. Men kan inte stämma med platsen där NF sa sig hört skotten.

Om Fauzzi passerat korsningen med Kammakargatan när han hörde skotten så bör han befunnit sig vid Sveavägen 62, (nästan uppe vid Grand) när han vände sig om och såg 4-5 personer borta vid mordplatsen. I så fall måste NF haft väldigt väldigt väldigt god syn.

Om platsen var Sveavägen 56 så hade NF hunnit betydligt längre (ungefär halva kvarteret) än passerat en korsning med några meter när han hörde skotten.

Jag tror minnet av att han just passerat en korsningen med några meter när NF hör skotten är mest sannolikt att han minns rätt. Men att det i protokollet blivit förväxlat vilken gatukorsning det gällde. Inte Kammakargatan utan Adolf Fredriks kyrkogata. Då har NF befunnit sig vid ca Sveavägen 50-52.

Avstånden i båda riktningarna från platsen blir då NF sa sig mött paret Palme blir då ganska lika. Lika långt mellan mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan som avståndet mellan mötesplatsen till platsen där jag tror att NF befann sig när han hörde skotten.

Kanske har NF hunnit gå några meter längre efter korsningen med A F kyrkogata och avstånd i exakt meterantal vet jag inte om det stämmer exakt . Men i princip lika långt i båda riktningarna från mötesplatsen vid La Carterie https://i.imgur.com/lqzCaV8.jpg
Senast redigerad av HAARP 2022-06-22 kl. 11:46.
Citera
2022-06-22, 11:33
Bannlyst
Tusen tack!

Upplever jag som utrett då.
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Faktiskt lite likt. https://i.imgur.com/sX8PW5K.jpg
Om fantombilden föreställt en man sedd på mordplatsen så hade kanske Nicola F behövt utredas närmare.

Var Nicola F befann sig när han vände sig efter skotten tror jag varken var Sveavägen 44 eller 56.

Det står även så här i förhöret:

...Fauzzi fortsätter att gå Sveavägen norrut. Han möter ingen person. Han passerar korsningen med Kammargatan. Fauzzi har inte märkt någon person som stått i port eller prång. När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammargatan hör han 2 skott. Det är ca 1-2 sekunder mellan skotten. När Fauzzi hör skotten tänker han: ”Nu är det Palme som blivit skjuten.” Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder. När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp...

Sveavägen 44 stämmer med där La Carterie fanns och där NF sa sig mött paret Palme. Men kan inte stämma med platsen där NF sa sig hört skotten.

Om Fauzzi passerat korsningen med Kammakargatan när han hörde skotten så bör han befunnit sig vid Sveavägen 62, (nästan uppe vid Grand) när han vände sig om och såg 4-5 personer borta vid mordplatsen. I så fall måste NF haft väldigt väldigt väldigt god syn.

Om platsen var Sveavägen 56 så hade NF hunnit betydligt längre (ungefär halva kvarteret) än passerat en korsning med några meter när han hörde skotten.

Jag tror att minnet av att han just passerat en korsningen med några meter när NF hörde skotten är mest sannolikt att han minns rätt. Men att det i protokollet blivit förväxlat vilken gatukorsning det gällde. Inte Kammargatan utan Adolf Fredriks kyrkogata. Då har NF befunnit sig vid ca Sveavägen 52.

Avstånden i båda riktningarna från platsen blir då NF sa sig mött paret Palme blir då ganska lika. Lika långt mellan mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan som avståndet mellan mötesplatsen till platsen där jag tror att NF befann sig när han hörde skotten.

Kanske har NF hunnit gå några meter längre efter korsningen med A F kyrkogata och avstånd i exakt meterantal vet jag inte om det stämmer exakt . Men i princip lika långt i båda riktningarna från mötesplatsen vid La Carterie https://i.imgur.com/lqzCaV8.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in