Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Faktiskt lite likt. https://i.imgur.com/sX8PW5K.jpg
Om fantombilden föreställt en man sedd på mordplatsen så hade kanske Nicola F behövt utredas närmare.

Var Nicola F befann sig när han vände sig efter skotten tror jag varken var Sveavägen 44 eller 56.

Det står även så här i förhöret:

...Fauzzi fortsätter att gå Sveavägen norrut. Han möter ingen person. Han passerar korsningen med Kammakargatan. Fauzzi har inte märkt någon person som stått i port eller prång. När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott. Det är ca 1-2 sekunder mellan skotten. När Fauzzi hör skotten tänker han: ”Nu är det Palme som blivit skjuten.” Han fortsätter dock att gå några steg, ca 10 sekunder. När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp...

Sveavägen 44 stämmer med där La Carterie fanns och där NF sa sig mött paret Palme. Men kan inte stämma med platsen där NF sa sig hört skotten.

Om Fauzzi passerat korsningen med Kammakargatan när han hörde skotten så bör han befunnit sig vid Sveavägen 62, (nästan uppe vid Grand) när han vände sig om och såg 4-5 personer borta vid mordplatsen. I så fall måste NF haft väldigt väldigt väldigt god syn.

Om platsen var Sveavägen 56 så hade NF hunnit betydligt längre (ungefär halva kvarteret) än passerat en korsning med några meter när han hörde skotten.

Jag tror minnet av att han just passerat en korsningen med några meter när NF hör skotten är mest sannolikt att han minns rätt. Men att det i protokollet blivit förväxlat vilken gatukorsning det gällde. Inte Kammakargatan utan Adolf Fredriks kyrkogata. Då har NF befunnit sig vid ca Sveavägen 50-52.

Avstånden i båda riktningarna från platsen blir då NF sa sig mött paret Palme blir då ganska lika. Lika långt mellan mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan som avståndet mellan mötesplatsen till platsen där jag tror att NF befann sig när han hörde skotten.

Kanske har NF hunnit gå några meter längre efter korsningen med A F kyrkogata och avstånd i exakt meterantal vet jag inte om det stämmer exakt . Men i princip lika långt i båda riktningarna från mötesplatsen vid La Carterie https://i.imgur.com/lqzCaV8.jpg

Ser väl alla äldre att det är Svarten till vänster. Men ska tvunget jämföra med alla andra.
Citera
2022-06-22, 14:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ser väl alla äldre att det är Svarten till vänster. Men ska tvunget jämföra med alla andra.

Ja vem vet, det ser inte ut som Stig Engström åtminstone.

En annan oskyldig man som kände sig utpekad.
https://i.imgur.com/SqYGwLt.jpg
Senast redigerad av HAARP 2022-06-22 kl. 14:21.
Citera
2022-06-22, 16:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli

Så du menar att fantombilden som visar en person som befann sig på en plats där GM inte borde befinna sig vid den tidpunkten är Svartenbrandt? Du står för detta trots att polisen säger att mannen på fantombilden är identifierad och avfärdad?
Citera
2022-06-22, 16:34
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Sonny Björk svarar på lyssnarfrågor.

"Det är dags för Palmeutredningens tidigare kriminaltekniker och vapenexpert Sonny Björk att svara på våra lyssnares frågor i två avsnitt.

För mig är det nya uppgifter han kommer med i avsnittet att det är klarlagt att mockfjärdsrevolvern EJ legat i vatten sedan 1983. Det innebär ju att det är möjligt att denna revolver användes vid mordet. Kulorna som var i hade ju väldigt lik blyisotopsammansättning som mordkulorna.

Kanske kastades den aldrig i sjön förrens långt senare, många år efter mordet, och att den fortsatt används i kriminella kretsar med medföljande ammo. Kanske hamnade den hos Christer Petersson på ett eller annat sätt.
Citera
2022-06-22, 19:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
För mig är det nya uppgifter han kommer med i avsnittet att det är klarlagt att mockfjärdsrevolvern EJ legat i vatten sedan 1983. Det innebär ju att det är möjligt att denna revolver användes vid mordet. Kulorna som var i hade ju väldigt lik blyisotopsammansättning som mordkulorna.

Kanske kastades den aldrig i sjön förrens långt senare, många år efter mordet, och att den fortsatt används i kriminella kretsar med medföljande ammo. Kanske hamnade den hos Christer Petersson på ett eller annat sätt.

Jag har hört det tidigare, tror att det finns i någon tidningsartikel. Samt att det diskuterats här tidigare.

"Problemet" eller "att förklara" med denna slutsats blir ju hur vapnet ändå hamnade i en sjö (Djursjön) nära Mockfjärd.
Samt att det även var en av rånarna som slutligen visade platsen. (Lasse A eller om det var Veijo R.)

Om vapnet slängdes senare ju frågan vart det varit och varför Mockfjärdsrånarna hade vägarna förbi långt senare för att kasta vapnet där?

Lasse A lever och bor i Finland
Citera
2022-06-22, 21:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ja vem vet, det ser inte ut som Stig Engström åtminstone.

En annan oskyldig man som kände sig utpekad.
https://i.imgur.com/SqYGwLt.jpg

Ja det finns fler exempel där personer som är lika fantombilden visats upp i media och sedan har vi de som det tipsats om till polisen, vilka sorterades under M-avsnittet
Jag tror att det är ca. 1875 uppslag där vissa även har underuppslag då man gått vidare med tipsen.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt
Citera
2022-06-22, 21:27
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har hört det tidigare, tror att det finns i någon tidningsartikel. Samt att det diskuterats här tidigare.

"Problemet" eller "att förklara" med denna slutsats blir ju hur vapnet ändå hamnade i en sjö (Djursjön) nära Mockfjärd.
Samt att det även var en av rånarna som slutligen visade platsen. (Lasse A eller om det var Veijo R.)

Om vapnet slängdes senare ju frågan vart det varit och varför Mockfjärdsrånarna hade vägarna förbi långt senare för att kasta vapnet där?

Lasse A lever och bor i Finland

Ja detta hänger inte ihop. Vapnet har ej legat i vatten sedan 1983, samt dessa rånare visste endå vart det låg. Förklara detta den som kan.
Citera
2022-06-22, 21:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Ja detta hänger inte ihop. Vapnet har ej legat i vatten sedan 1983, samt dessa rånare visste endå vart det låg. Förklara detta den som kan.

Nej det är märkligt. Frågan är om "experterna på KTH", som Sonny nämnde, skulle kunna ha fel.
Ex. att vattnet i Djursjön var syrefattigt och därmed korroderade inte vapnet lika snabbt.
Andra faktorer borde spela in som sagt, men de borde de ha tänkte på.

Annat scenario skulle ju vara att vapnet är mordvapnet. Då bör dessa rånare veta en del om vad som hänt. Vem som ev. lånat detta eller om dom själva ligger bakom mordet.
Men det blir ju ändå inte helt okomplicerat för vapnet hamnar ju sedan uppe i dalarna vid Mockfjärd på nytt. Jag har inte sett att dessa herrar har någon koppling dit.
Det är ju dessutom småvägar och inte någon vanlig genomfartsled mellan större städer och samhällen.
Har dock inte grävt så mycket här.

Det som är det mest intressanta här är ju ammunitionen, som visade samma blyisotopiska sammansättning som mordkulorna.
Citera
2022-06-22, 21:49
Van på Tunnelgatan och två pers en röd och en med blå knälång jacka https://drive.google.com/file/d/1RRigJHNEHxM4zbiMekif4feRnjyIfmfD/view
Citera
2022-06-23, 06:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Tusen tack!

Upplever jag som utrett då.

Var och en får bilda sig sin egen uppfattning. Det är bara mina tankar om vad jag tror är mest sannolikt. Synd att förhörsprotokollen är så röriga och fulla av motsägelsefulla uppgifter. Den som förespråkar ett mötesscenario borta vid Dekorima hade nog valt Sveavägen 56 istället som den troliga platsen där NF befann sig när han hörde skotten.

Ett annat exempel är förhörsprotokollen EAC2497 med vittnet Arlevind-Borssen:

Först kan man läsa att hon möter en man på Sveavägens västra sida på väg i riktning söderut mot Kungsgatan.
Lite längre fram kan man läsa att hon mötte mannen på Tunnelgatan
Sen står det att hon mötte mannen mellan Grand och Tunnelgatan på höger sida sett från Sergels torg på väg mot Hötorget (alltså Sveavägens östra sida)
Sen står det att hon mötte mannen vid Sveavägen 52
Till sist avslutas det med ett fotografi på Sveavägen 50 som den plats där hon mötte mannen

Jag tror att den sista uppgiften är rätt, men vem vet.
Citera
2022-06-23, 07:58
Medlem
p.norths avatar
Denna har man inte hört, kvinnan som bodde vid Tunnelgatan.
Onkring kl 1830 höllpå att behandla sin sista patient för dagen i sin praktik, som ligger i lägenheten bredvid bostaden, alltså på Tunnel ten. 2 relativt kraftiga "anallar" börs utifrån gatan, vårförtittar ut, men observerar ingenting. Hennes patient rencobar också på amallarna men bägge antar antar, att det nog var ljud från trafiken eller möjligen något bygge. Senare under kvillen, ca 2330,
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAA1884-00
Samt walkie talkies från samma
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAA1884-00-B
Citera
2022-06-23, 08:14
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En väntande GM tycker jag IM beskriver från första förhör. Men visst, längre än några sekunder handlar det inte om förrän 1987.

Har dock svårt se hur och varför SE passerar makarna Palme och stannar upp vid fasaden. För mig är det osannolikt att SE är GM.
Är osäker på detta med både vänta och passera. Men håller det för icke helt osannolikt att GM bytte position i f h t LOP någon eller några gånger. Tror det finns lite olika varianter på det där beroende på hur folk satt eller stod då de såg förloppet. "De gick i bredd", "de samtalade", "de stod i en klunga", "snett bakom, lade handen på axeln på OP", "stod och väntade".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in