2022-06-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, jag är lång D och blankar B för samma belopp. Marknadsneutral som jag skrev.
Och blir det utdelning så får jag 5 ggr så mycket från D som jag betalar för B. Profiten är 4 ggr utdelningen för B.
I stort sett är detta arbitrage.

Det är nog så att Pwny inte förstår den enkla txt som liksom-fb skrev. Och detta är Pwnys sätt att uttrycka det.

liksom-fb profiterar och pwny förlorar. För pwny ägnar sig hellre åt dagisbeteende än att lyssna på liksom-fb.

Stiger aktien igen lär inte D följa B upp... om du kollar historik... så du kan bli ganska rökt.
Citera
2022-06-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Du måste väl ändå förstå att du inget tillför. Dina argument är "jag tror på SBB".
Det är likt ett barn som inte får din älsklingsrätt varje dag.
Folk reagerar på sådant. Speciellt som du tillhör den typiska målgruppen för Batljans fiskande efter aktieägare.
Vad tillför du? Att tro är väl inte endast ett barns rätt?
Citera
2022-06-21, 19:50
Medlem
En dag i går utan nyheter i DI och aktien steg.

Nyhet idag i DI och marknaden sjunker.

Vet man vad som ligger i tryckpressen kan man kanske göra en hacka??

Skämt åsido, det var tusan vad marknaden är konspiratorisk och tolkar allt Baljan gör negativt. Han verkar se om sitt hus inför sämre tider... är det negativt?

Checkar värderingen på JM... det är rimligt efter kursfallet. OK
Säljer en mindre post av ett litet företag med förlust... stärker kassan. OK
tar upp ett mindre lån till marknadsränta... högre ränta än förut, inte så hög den lär bli. OK

Aktien faller 7-8% på varje enskild nyhet.

Rimligt?

Marknaden tolkar som att Baljan är på väg i kk, men kanske han för en gångs skull är lite ovillig till risk??
Citera
2022-06-21, 20:19
Medlem
Var det någon som såg det här köpblocket i orderdjupet idag? lol lol lol

https://twitter.com/moneyman_bank/status/1539240941114085381
Citera
2022-06-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Rimligt?

Marknaden tolkar som att Baljan är på väg i kk, men kanske han för en gångs skull är lite ovillig till risk??

Marknaden har väl sällan varit rimlig utan generellt överreagerar vare sig det är uppåt eller nedåt. Investerarna är väldigt oroliga nu för fastighetsbranschen i allmänhet och SBB synnerhet. Själv anser jag osäkerheten är för hög framåt varför jag har sålt mina fastighetsfonder.
Citera
2022-06-21, 21:32
Medlem
Citat:

Skämt åsido, det var tusan vad marknaden är konspiratorisk och tolkar allt Baljan gör negativt. Han verkar se om sitt hus inför sämre tider... är det negativt?

tar upp ett mindre lån till marknadsränta... högre ränta än förut, inte så hög den lär bli. OK

Rimligt?

Ja! Följa John beteende. Intressant ur ett psykologiskt perspektiv men man kan ju dra på mungipan lite!
Citera
2022-06-21, 22:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Haha, helt blind. Blankar du en aktie så är du skyldig motparten utdelningen för de aktier du lånat. Ytterligare en i ett antal basala ekonomiska förhållanden du inte förstår.
Och med helt blind refererar du till dig själv då. Följande i det du citerar var iaf på tok för komplicerat för dig:
Och blir det utdelning så får jag 5 ggr så mycket från D som jag betalar för B. Profiten är 4 ggr utdelningen för B.
I stort sett är detta arbitrage.

Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Du är helt sanslöst korkad.
Det får du ju rikta till dig själv, när du inte klarar så här trivial text.
I stort sett säger du att 4=5-1 är för svårt för dig.
Citera
2022-06-21, 22:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Stiger aktien igen lär inte D följa B upp... om du kollar historik... så du kan bli ganska rökt.
Ja, har har jag inte genomfört detta utan det vara bara en reflektion över arbitrage som uppstår.

Kan vara som du säger. Dock borde D prissättas högre om den utdelar mer.
Är det så att B prissätts högre så finns något annat skäl. Makt eller någon irrationell pyskologi.
Citera
2022-06-21, 22:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Rimligt?

Hela sektorn har dock gått ned idag.
Tittar man på SBB, Balder, Fastpartner, Wallenstam är dom alla ungefär vid corona-botten.
SBB utmärker sig inte direkt.

Uppenbarligen antar marknaden att dom inte kan överföra ränteutgifterna på hyresgästerna. Trots indexreglering för kommersiella fastigheter.

En annan möjlighet jag inte kollat upp är om deras obligationer åker på relativt högre ränta. Än andra vill säga.
Något skäl finns ju.
Citera
2022-06-21, 22:58
Medlem
Glossuss avatar
SBB B 192k ägare hos Avanza.
Arch Resources 47 st.

Ridå!
Citera
2022-06-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, har har jag inte genomfört detta utan det vara bara en reflektion över arbitrage som uppstår.

Kan vara som du säger. Dock borde D prissättas högre om den utdelar mer.
Är det så att B prissätts högre så finns något annat skäl. Makt eller någon irrationell pyskologi.
Jag vet inte hur du ser på det, men direktavkastning är ju inte gratis pengar utan belastar ett bolag på kostnadssidan.
Tillägg:
SBB skall vid dagens direktavkastning utdela över 2 mdr fördelat på B- och D-aktier.
Jag förhåller mig hyfsat skeptisk till att det skall hända och uppenbarligen håller marknaden med.
Senast redigerad av Makramento 2022-06-21 kl. 23:13.
Citera
2022-06-21, 23:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag vet inte hur du ser på det, men direktavkastning är ju inte gratis pengar utan belastar ett bolag på kostnadssidan.
Tillägg:
SBB skall vid dagens direktavkastning utdela över 2 mdr fördelat på B- och D-aktier.
Jag förhåller mig hyfsat skeptisk till att det skall hända och uppenbarligen håller marknaden med.

Ja att marknaden räknar med sänkta eller indragna utdelningar är rätt uppenbart när man ser kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in