2022-06-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Eftersom överlägset största innehavet bland hans "privata investeringar" är SBB har han därmed stora incitament att (eventuellt) manipulera siffrorna för SBB. Han har alltså ett tydligt motiv: finansiell vinning. Därmed kan man argumentera för att det inte alls är hans "privata investeringar" utan att det borde kopplas samman med SBB ifall det går till domstolen.

Övriga "investeringar" han gjort är i ESG aktier och verkar mest vara för att kunna fixa bevekelsegrund för gröna obligationer, som har lägre ränta än vanliga företagsobligationer? Vilket visserligen är helt lagligt, och smart, men antagligen endast är en ursäkt för att kunna finansiera mer fastighetsköp. Så-kallad Greenwashing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwashing

Jag kan ha fel, men jag tycker min ursprungliga fråga är befogad.

Du får gärna komma med motbevis.
Ok!
Citera
2022-06-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Ja, jag bara citerar Batljan själv ifrån DI. Privata skulder torde utesluta hand bolag, men vad vet jag..

https://www.di.se/nyheter/ur-arkivet-ilija-batljan-om-imperiebygget-jag-har-en-annan-syn-pa-risk/

Artikeln verkar beskriva han och Batljan Invest AB som synonymer. Det gör man ju i dagligt tal också när man säger att han äger aktierna (när det formellt sett är hans privata AB). Vore ju orimligt att han hade skulderna men bolaget tillgångarna som uteslutande är SBB.
Citera
2022-06-19, 03:06
Medlem
Citat:
Eftersom överlägset största innehavet bland hans "privata investeringar" är SBB har han därmed stora incitament att (eventuellt) manipulera siffrorna för SBB. Han har alltså ett tydligt motiv: finansiell vinning. Därmed kan man argumentera för att det inte alls är hans "privata investeringar" utan att det borde kopplas samman med SBB ifall det går till domstolen.

Övriga "investeringar" han gjort är i ESG aktier och verkar mest vara för att kunna fixa bevekelsegrund för gröna obligationer, som har lägre ränta än vanliga företagsobligationer? Vilket visserligen är helt lagligt, och smart, men antagligen endast är en ursäkt för att kunna finansiera mer fastighetsköp. Så-kallad Greenwashing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwashing

Jag kan ha fel, men jag tycker min ursprungliga fråga är befogad.

Du får gärna komma med motbevis.
Hur ska jag motbevisa en massa snackpåse?
Jag tror på SBB och lär öka på mitt innehav men om du inte vill det är det ju upp till dig. Det finns många andra bolag som du kan investera i utan att lägga tid på en massa skvaller.
Citera
2022-06-19, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hur ska jag motbevisa en massa snackpåse?
Jag tror på SBB och lär öka på mitt innehav men om du inte vill det är det ju upp till dig. Det finns många andra bolag som du kan investera i utan att lägga tid på en massa skvaller.
Du måste väl ändå förstå att du inget tillför. Dina argument är "jag tror på SBB".
Det är likt ett barn som inte får din älsklingsrätt varje dag.
Folk reagerar på sådant. Speciellt som du tillhör den typiska målgruppen för Batljans fiskande efter aktieägare.
Citera
2022-06-19, 08:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Man kan undra varför han insisterar på en så komplex bolagsstruktur.

Finns det några skattemässiga fördelar, eller är det endast för att göra det svårare för nyfikna att orka luska i siffrorna?
Var hittar du någon komplex bolagsstruktur.

Vad jag ser har han bara ett ägarbolag. Inte det minsta komplext i det.
Citera
2022-06-19, 08:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Därför att det inte bara handlar om fastighetsförvaltning. Kommunerna har även hand om exempelvis skola och äldreomsorg, att då kunna ha lägre hyror
Och det är lägre hyror man får genom att lägga över förvaltningen på någon som är effektivare.

Det är det som motiverar privat näringsliv att göra just det.
Det man inte är bäst på själv lägger man ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det jag dock ställer mig mest emot är hur upphandlingarna sker. Kommunala politiker blir lockade med guld och gröna skogar av lobbyister eller tidigare kompisar från politiken och säljer sedan ut fastigheterna till reapris. Från kommunens sida är det en RIKTIGT dålig affär och för oss skattebetalare är det riktigt uselt.

Hade vi läst om detta i något annat land så hade vi kallat det korruption.
Det du beskriver är korruption i Sverige också.
Korruption är den term som används när något inte går rätt till i offentlig sektor.

Enda sättet att bli av med korruption är att göra sig av med offentlig sektor.
Precis som jag skrev initialt.
Citera
2022-06-19, 09:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Batljan har inga direkta personliga vare sig tillgångar eller skulder vad jag vet utan ägande i SBB och en del andra bolag och skulden om ca 1,5 miljarder ligger i Ilja Batljan Invest AB (IBIAB)
https://www.ilijabatljaninvest.com/en/rapport-q4-2021-for-ilija-batljan-invest-ab-publ/

Moderbolaget till (IBIAB) heter Health Runner AB
Har inte sett deras årsredovisning men antar att verksamheten består i att äga intressebolag utöver IBIAB. Skuld ca 0,5 miljarder.

Skuldsättningen ligger alltså i två lager. Vore otroligt om det låg en betydande skuldsättning även hos honom privat.
Tack för länk.
Där ser vi:
* Den justerade soliditeten var 76 %
* Bolaget har under andra kvartalet erhållit en investment grade-rating BBB
* emitterat icke säkerställda obligationer ... om 1 200 000 000 kronor ... med rörliga ränta om STIBOR3M + 3,25%
* och eviga hybridobligationer med rörlig ränta om STIBOR3M + 6,75% ... till ett totalt belopp om 750 000 000 kr.
* Under första kvartalet 2022 har IBIAB framgångsrikt emitterat ytterligare 150 mkr icke säkerställda obligationer.

Dvs ser inte bekymmersamt ut. Men när STIBOR stiger så måste bolaget få in mer stålar för ränta. Eller så måste bolaget sälja aktier.
Eller så måste bolaget låna upp lite mer för ränta. Det kan vara helt ok om man ser räntenivåerna falla inom något år.

Det man kan gissa är att IB kommer vara ovillig att dra ned på utdelningen i SBB iom att han behöver utdelningen för att betala ränta i sitt ägarbolag.
Citera
2022-06-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tack för länk.
Där ser vi:
* Den justerade soliditeten var 76 %
* Bolaget har under andra kvartalet erhållit en investment grade-rating BBB
* emitterat icke säkerställda obligationer ... om 1 200 000 000 kronor ... med rörliga ränta om STIBOR3M + 3,25%
* och eviga hybridobligationer med rörlig ränta om STIBOR3M + 6,75% ... till ett totalt belopp om 750 000 000 kr.
* Under första kvartalet 2022 har IBIAB framgångsrikt emitterat ytterligare 150 mkr icke säkerställda obligationer.

Dvs ser inte bekymmersamt ut. Men när STIBOR stiger så måste bolaget få in mer stålar för ränta. Eller så måste bolaget sälja aktier.
Eller så måste bolaget låna upp lite mer för ränta. Det kan vara helt ok om man ser räntenivåerna falla inom något år.

Det man kan gissa är att IB kommer vara ovillig att dra ned på utdelningen i SBB iom att han behöver utdelningen för att betala ränta i sitt ägarbolag.

Soliditeten måste ju sjunkit mycket med SBBs kursfall dock.

Han lade sig i svensk rörlig ränta... ja det kommer att stiga, det vet vi.

Men han måste ju få in utdelning på sina aktier.

SBB ger ju 7% utdelning på nuvarande värdering. Så om soliditeten är 50% (då är väl eget kapital och skulder lika stora??) så klarar han en ränta på 7%.

Det borde vara enkelt att räkna på och knappast något som leder till osäkerhet i alla fall.
Citera
2022-06-19, 09:56
Medlem
Skulderna är verkligen horribla. Vad har han för tillgångar i sina bolag nu? 5mdr? och Skulder på 2,5mdr? Kan bli ganska svettigt närmaste tiden med ev nedskrivningar i sektorn, hon borde ligga ganska nära tvångsförsäljningar.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Men han måste ju få in utdelning på sina aktier.

SBB ger ju 7% utdelning på nuvarande värdering. Så om soliditeten är 50% (då är väl eget kapital och skulder lika stora??) så klarar han en ränta på 7%.

Det borde vara enkelt att räkna på och knappast något som leder till osäkerhet i alla fall.
Citera
2022-06-19, 10:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, det är ju sant. Den borde ha åkt ned en hel del.

Och detta kan göra att han tappar rating. Och då blir nya obligationslån med sämre ränta.

Citat:
Frågan är om han hade vett att hedga med derivat. Skulle kunna vara så.

Citat:
Det borde gå att räkna på.
En del spekulerar väl i att han inte klarar ekonomin i sitt ägarbolag och måste sälja SBB aktier.

Sedan lär SBB få skriva ned tillgångar. Av det skälet borde han ha sålt av en del tillgångar.
Men det är kanske som jag skrev tidigare att han bara har en växel. Och ser möjligheter hela tiden. Och klarar inte av att hålla tillbaka.
Citera
2022-06-19, 10:20
Medlem
Han har ju sålt för ca 200m i Castellum, samtidigt verkar ju obligationen ha draw down till ca 2,4 mdr så han kan öka sin lånegrad. Det viskas hyffsat i marknaden om en allt mer desperat Illja som säljer det han kan få pris på.

Citat:

Och detta kan göra att han tappar rating. Och då blir nya obligationslån med sämre ränta.

En del spekulerar väl i att han inte klarar ekonomin i sitt ägarbolag och måste sälja SBB aktier.

Sedan lär SBB få skriva ned tillgångar. Av det skälet borde han ha sålt av en del tillgångar.
Men det är kanske som jag skrev tidigare att han bara har en växel. Och ser möjligheter hela tiden. Och klarar inte av att hålla tillbaka.
Citera
2022-06-19, 10:35
Medlem
Citat:

Och i Batljan Invest AB skriva ned tillgångarna i SBB-aktier pga. att aktiekursen imploderat i år. Har ingen koll på övriga innehav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in