2022-06-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Det stämmer men det är alltid skönt att ha en burk hemma om det krisar och man är sugen på vitlök
Jo, och därför är det trevligt med fryst, det som ts nu inte hittar. Då har man alltid vitlök hemma, och god sådan.

För övrigt har färsk vitlök sjukt lång hållbarhet.
Citera
2022-06-21, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwalt-R
Tidigare fanns det ett par olika tillverkare som sålde fryst, hackad vitlök. Nu verkar det dock helt omöjligt att få tag i. Någon som vet varför man slutat tillverka det? Var sjukt smidigt när man bara behövde ha ner ett par skedar i en maträtt.

Nej, jag söker inte tips på hur man kan göra istället utan är genuint nyfiken på varför man inte kan köpa det längre. De flesta andra färska kryddor och ex. gul lök finns fortfarande att köpa i frysdisken.
Det bästa vore om de tog bort den färska vitlöken också!
Citera
2022-06-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwalt-R
Tidigare fanns det ett par olika tillverkare som sålde fryst, hackad vitlök. Nu verkar det dock helt omöjligt att få tag i. Någon som vet varför man slutat tillverka det? Var sjukt smidigt när man bara behövde ha ner ett par skedar i en maträtt.

Nej, jag söker inte tips på hur man kan göra istället utan är genuint nyfiken på varför man inte kan köpa det längre. De flesta andra färska kryddor och ex. gul lök finns fortfarande att köpa i frysdisken.

Fråga Ica's personal. Det kan nog ha varit så att en av deras kunder en gång i tiden började typ dregla av bara tanken på fryst hackad vitlök, och deras personal klarade inte av att hantera dreglande kunder så då plockade man såklart bort det ur sortimentet helt enkelt
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-06-21 kl. 02:03.
Citera
2022-06-21, 02:07
Medlem
Tror vi kan glömma den här tråden. Man kan uppenbart köpa fryst, hackad vitlök lite varstans: https://www.matspar.se/produkt/hacka...ok-100g-picard
Citera
2022-06-21, 06:41
Medlem
vitvalens avatar
Jag brukar hacka upp en hel vitlök och frysa in i en burk. Smidigt att ha vid matlagning sen.
Citera
2022-06-21, 18:48
Bannlyst
Just lök, specielt vitlök blir inte bra frysa.
Jag vet inte varför

Man tappar typ 50% av styrka och smak.

Mesta går frysa. Men inte lök och vitlök anser jag.
Däremot går gräslök frysa utmärkt.

Dill njaa, det går , men dillen är extra fin färsk .

tumme ner på fryst vitlök och vanlig hackad lök tyvärr
Citera
2022-06-21, 20:28
Medlem
Tack alla för ert engagemang. Har dock inte riktigt fått svar på frågan varför det inte säljs längre. Jag har lyckats hitta att vissa ICA-butiker, främst kring Sthlm och GBG verkar ha det i sitt sortiment från Picard. Ska kolla om min lokala butik i Skåne kan ta hem det. Willysbutiken kunde inte tyvärr...
Citera
2022-06-21, 21:46
Bannlyst
TS gå till valfri arablivs, turklivs

de har jävligt billigt fryst vitlök.

Har provat både ica och babbelivs,
samma sak exakt.

Enligt mig inte att jämföra med färsk man pressar själv, går så fort med vitlökspress.
Och är sjukt nyttigt med.

Men om du vägrar, och ska ha fryst ändå, besök omedelbart babbelivs köp par paket
då det är 2-3x billigare än på ICA, kostar inget typ.
Finns i frysboxar där frystagrönsaker finns.

Passa på köp fryst kebabskav nöt när du är där ändå,.
dom har god nötkebab skav färdigti frysen , går fort värma i panna.
Smakar lika gott som hos valfri babbe pizzeria.
Man sparar stora pengar på laga kebab hemma.
3-4 Portioner till samma pris som för EN ute i pizzaturkens.
Pommes är billigt, tomatburk krossade tomater, lite kryddor i kebabkrydda , snabblagat och gott.
Rå lök, och lite isberg så är det lika gott som ute
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-06-21 kl. 21:49.
Citera
2022-06-22, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Är du hög eller?
ts har inte snackat nånting om sorten kinesisk vitlök.
han snackar om fryst vitlök och inte nån speciell sort.
Det var nog jag som skrev att den frysta troligen handlade om sorten Kinesisk vitlök eftersom den möjligen är lättare att förädla till hackad eftersom den saknar klyftor.

Beklagar att du inte kände till att Kinesisk vitlök är en sort. Jag kunde såklart ha varit tydligare.

Kinesisk vitlök:
Kinesisk vitlök kallas också för "Super Solo" eller "King Solo" och härstammar från västra Kina. Löken består av en enda rund "klyfta".
https://www.mathem.se/varor/vitlok-s...uper-solo-250g
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-22 kl. 03:09.
Citera
2022-06-22, 03:58
Medlem
Utbudet med vitlök är redan ganska brett, det finns redan flera sorter med färsk vitlök, torkad vitlök i olika utföranden och flera märken med inlagd vitlök.
Fryst säljer sämst av alla och tar säljandelar från de andra produkterna så den fick gå.
Du kan prata med någon i butiken, man kan lämna önskemål på varor och får dom tillräckligt många förfrågningar så överväger dom att ta in produkten igen för att tillfredsställa sin kundbas.

Så gå till din favoritbutik och gör det några gånger till olika personer i personalen under några månaders tid så dyker det kanske upp.
Annars kan du hacka upp och frysa in själv inför latare dagar!
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Precis. Händer hela tiden...
Han överdrev kanske lite med mutationerna där, men att det finns enorma mängder gift i naturen där är sant.
USA bombade hela skogar med gift, bl.a. dioxiner och annat så att alla växter dog. (72 miljoner liter Agent Orange användes under kriget)
Det gjorde dom för att vietnameserna skulle få det svårare att gömma sig i vegetationen och för att förstöra deras matodlingar.

Dessa dioxiner är kraftigt hormonstörande, cancerogena m.m. och dom bryts inte ner i naturen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
Svensk version: https://sv.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
https://en.wikipedia.org/wiki/2,3,7,...odibenzodioxin

Det är inte bara ett problem i Vietnamn utan på flera andra platser, här är ett annat exempel från Italien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Triangle_of_death_(Italy)
Och som känt redan så är vårt eget hav ordentligt förgiftat med olika dioxiner också.
Senast redigerad av Shickablaow.Waowai 2022-06-22 kl. 04:21.
Citera
2022-06-22, 04:20
Medlem
Bertil85s avatar
fryst vitlök har man inte talas om däremot olika typer av vitlök från kina och övriga länder.
Citera
2022-06-22, 05:24
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNDASW
Finns på Willy:s både hela skalade frysta och hackade frysta, dock har de bara de mindre påsarna kvar (iallafall i min Willy:s butik) tror de ligger på 250-300 gram, förr hade de 1 kg på båda sorter.

Har inte din lokala Willy:s så kan de säkert ta hem om du frågar
är du säker på att det är vitlök du tänker på? Willys, har 1 kilos påsen från begro med hel vitlök. Ica har den hackade 100g förpackning från Picard.

250-300g påse är ju gul lök, viss skillnad,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in