• 2
  • 3
2022-06-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
är du säker på att det är vitlök du tänker på? Willys, har 1 kilos påsen från begro med hel vitlök. Ica har den hackade 100g förpackning från Picard.

250-300g påse är ju gul lök, viss skillnad,

Japp, 100% säker, köpte alltid 1 kg påsarna av båda lökar, vitlök och gullök, hackade och frysta.

De finns tydligen forfarande men inte för oss "vanliga" konsumenter, dvs Willy:s har dem inte längre men storkök kan köpa dem i 1 och 3 kg förpackningar. (Enligt Willy:s damen jag frågade häromdagen)
Citera
2022-06-22, 07:57
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwalt-R
Tack alla för ert engagemang. Har dock inte riktigt fått svar på frågan varför det inte säljs längre. Jag har lyckats hitta att vissa ICA-butiker, främst kring Sthlm och GBG verkar ha det i sitt sortiment från Picard. Ska kolla om min lokala butik i Skåne kan ta hem det. Willysbutiken kunde inte tyvärr...

Om något säljer dåligt försvinner det från sortimentet och om det säljer bra ökas inköpen. Det är väldigt enkelt att lista ut om man tänker efter lite. Butiken bedriver inte välgörenhet utan måste tjäna pengar.
Citera
2022-06-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jo det finns. Ovanstående köper jag hos ICA.
Mycket bra att ha hemma i frysen. Köper man hela färska vitlökar så får man ju bara slänga halva när de blivit dåliga. Gillar vitlök, men äter inte det dagligen.

Hur förvarar du den? Lök, och vitlök står sig hur länge som helst bara man förvarar den svalt (inte kallt) , torrt och mörkt. Jag äter av fjolårsskörden vitlök och den är hur fin som helst. Löken tog slut lagom tills att dom tidiga löksorterna gick att skörda i våras.
Citera
2022-06-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Om något säljer dåligt försvinner det från sortimentet och om det säljer bra ökas inköpen. Det är väldigt enkelt att lista ut om man tänker efter lite. Butiken bedriver inte välgörenhet utan måste tjäna pengar.

Men det är ju precis detta jag menar. Är svaret att det såldes för lite? I så fall kan jag ju lägga ner min frågeställning bara. Men det kunde ju bero på yttre omständigheter att löken blev dålig i sådana förpackningar, löken går inte att tillreda utan att det blir farliga ämnen som utvecklas... osv... osv...

Det är anledningen jag söker. Inte lösningen! ;o)
Citera
2022-06-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
TS gå till valfri arablivs, turklivs

de har jävligt billigt fryst vitlök.

Har provat både ica och babbelivs,
samma sak exakt.

Enligt mig inte att jämföra med färsk man pressar själv, går så fort med vitlökspress.
Och är sjukt nyttigt med.

Men om du vägrar, och ska ha fryst ändå, besök omedelbart babbelivs köp par paket
då det är 2-3x billigare än på ICA, kostar inget typ.
Finns i frysboxar där frystagrönsaker finns.

Passa på köp fryst kebabskav nöt när du är där ändå,.
dom har god nötkebab skav färdigti frysen , går fort värma i panna.
Smakar lika gott som hos valfri babbe pizzeria.
Man sparar stora pengar på laga kebab hemma.
3-4 Portioner till samma pris som för EN ute i pizzaturkens.
Pommes är billigt, tomatburk krossade tomater, lite kryddor i kebabkrydda , snabblagat och gott.
Rå lök, och lite isberg så är det lika gott som ute

Jag får nog botanisera i några av Snabblivsbutikerna i stan... Tack!
Citera
2022-06-23, 17:21
Medlem
madtops avatar
En himla massa OT raderat.

Vad som är on-topic framgår med all tydlighet av rubriken.

/Moderator
Citera
2022-06-23, 18:46
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Men det är ju precis detta jag menar. Är svaret att det såldes för lite? I så fall kan jag ju lägga ner min frågeställning bara. Men det kunde ju bero på yttre omständigheter att löken blev dålig i sådana förpackningar, löken går inte att tillreda utan att det blir farliga ämnen som utvecklas... osv... osv...

Det är anledningen jag söker. Inte lösningen! ;o)

Jag har ingen info i detta specifika fall men jag kan säga dig med 95% sannolikhet att den sålde för dåligt och togs bort ur sortimentet. Har 15 års erfarenhet av dagligvarubranchen.
Citera
2022-06-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Jag brukar hacka upp en hel vitlök och frysa in i en burk. Smidigt att ha vid matlagning sen.

Funkar bra. Eller så gör man som mitt ex och köper ett kilo varje vår när den färska kommer in från Kina. Hon skalar och fryser in, och tar sen fram önskat antal klyftor och river innan de tinat helt. Lika bra varje gång, inget spill.
Citera
2022-06-23, 20:30
Bannlyst
Citat:
Jag får nog botanisera i några av Snabblivsbutikerna i stan... Tack!

jA du hittar i dessa turklivs det du söker.
Annars är tips köpa vitlök som heter SOLO, en enda stor .
Lite dyrare men väldigt lätt då du behöver skala en bara och dela i mitten sen pressa bara med vitlökspress. Fast dom är stora. En Solo motsvarar 3-4 stora klyftor minst. Det kan vara enda nackdelen
kanske om man inte gör flera portioner.

Vintertid brukar jag köpa dessa stora SOLO av lathet när jag gör grytor och soppor 10portioners
för att ha mat i par dar i kyl.

Men en viktig sak, du får spendera 3x mer av dessa frysta färdiga vitlök jämfört med 1 färsk klyfta
för att få samma styrka. Jag vet inte varför dessa frysta vitlök färdiga är så jävla svaga.
Om det är långfryst tid, eller dåligaste usla sort, eller om vitlök blir uselt och svagt direkt om man fryser dom pressade.

Jag kan tänka mig att de är lite starkare om de fryses som hela klyftar ?
Vet inte.
Men färdigpressad fryst vitlök vet jag suger.
Du kommer få ha minst dubbelt, eller tre gånger så mkt av det jämfört med färskt tyvärr och
ändå smakar det inte helt 100% som färsk pressat gör.

Det blir nästan bättre med vitlöks pulver då tycker jag.
Men själv försöker jag köra färskpressat då det är nyttigaste man kan äta typ
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-06-23 kl. 20:36.
Citera
2022-06-28, 20:11
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Tidigare fanns det ett par olika tillverkare som sålde fryst, hackad vitlök. Nu verkar det dock helt omöjligt att få tag i. Någon som vet varför man slutat tillverka det? Var sjukt smidigt när man bara behövde ha ner ett par skedar i en maträtt.

Nej, jag söker inte tips på hur man kan göra istället utan är genuint nyfiken på varför man inte kan köpa det längre. De flesta andra färska kryddor och ex. gul lök finns fortfarande att köpa i frysdisken.

Det finns i alla fall på "min" Ica. Inte för att jag brukar köpa det, men jag köper ofta frysta örter, och vitlöken brukar stå alldes intill dessa.

Edit: Här har du: https://handla.ica.se/handla/produkt..._3270162001079
Senast redigerad av Trixton 2022-06-28 kl. 20:14.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in