Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Det här är mina hemtrakter från uppväxten
https://www.svtplay.se/video/1472923...fralsebonderna
Se gärna dokumentären!
Hur kan man se gubben Wachtmeister eller hans arvtagare som en elit värdiga makt?
Vad är det ni konservativa ser som inte jag ser??
Inkludera inte mig bland de konservativa som romantiserar om lata aristokrater som växer upp med guldsked i munnen. För min del är det uppenbart att en människas värde inte kan bero enbart på dennes förfäders värde.
Men ifall man har rejäla ansvarskrav på aristokratin, som närmast överträffar de män som de styr över, då tror jag att vi definitivt kan ha kvar aristokratin som en nobel skugga från dåtiden. Dessa herrar har levt på förfädernas storslagna dåd åt nationen, och Wachtmeister-släkten var gedigen militärfamilj någonstans runt 1700-talet.
Det är klart det blir patetiskt att ha kvar belöning för gärningar de gjort för nationen åt generationer födda 200 år senare, och att göra dessa till elit över bönderna som sliter på deras mark bara för att deras farfars farfar tjänade konungen gediget. Det är inte ens bra för greven att föddas med en guldsked i munnen.
Å andra sidan, är det inte så dåligt att ha kvar en symbolisk rest från det förflutna, det vore trevligt ifall vi kan belöna mod och uppoffring inom en familj flera generationer fram utan att skapa en elit som föds till elit bara för den sakens skull.
Fler-generationsperspektiv är bra, men inte på så sätt att du urvattnar den egentliga essensen av aristokratins ursprung, för den har alltid hjältemodiga rötter, men dör alltför ofta ut i feminisering, egoism, lathet och hedonism.
Ian Wachtmeister levde i alla fall upp till sin familjs namn och gick ut och uttalade sig om sådant som inte var populärt att uttala sig om i finare kretsar. Han hade kvar den mod som släkten en gång stod för.