Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Evigt arv? Han har låtit 18 hus i hans gård förvandlas till skräphög för att han struntat i att ta hand om det och behandlat sina bönder som skräp (och föga överraskande flyttar de då därifrån). Se hur gubben talar till bönderna, det finns ingen mänsklig utbyte, utan bara "allt det här är mitt och jag gör vad jag vill med det!" och där är det slut på argumenten.
Det är MARKEN som är inkomsten...
att hyra ut hus är mer ett nödvändigt ont som nog alla som gör det hade sluppit...
Otaliga är de föredrag Jordägarförbundet haft om ämnet: "hyresgäster - ett problem".

som sagt - förvaltartanken är omöjlig att förstå för utomstående.
Senast redigerad av martinator 2022-06-21 kl. 17:04.
Citera
2022-06-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du kan omöjligt förstå hur han tänker och varför. Han är uppfostrad att se detta som ett evigt arv. Något som till inget pris får förspillas. Det innefattar även jorden som ju är grunden för godsets existens som en enhet.
Du äger inte, du förvaltad. Och just förvaltartanken är omöjlig att förklara för folk som ser villor och bostadsrätter som rena spekulationsobjekt. För att förstå det krävs större jordegendomar som gått i släkten i generationer.

Och där ligger väl problemet, för förvaltar det gör han inte. Hellre låter han det förfalla.

Som förvaltare klarar han inte av det helt enkelt. Om det är låg IQ eller vad hans problem är låter jag vara osagt. Han låter saker hellre förfalla än överlåter ägande. Han har negativ incitamentstruktur för lantbrukaren att utveckla lantbruket.

Jag ser inte min bostad som något jag spekulerar i. Halmgubbarna ignoreras.

Jag är väl förtrogen dock med lantbruk som ägs av den som brukar jorden och som gott i arv i generationer. Det är kanske därför jag reagerar på grevens inkompetens.
Citera
2022-06-21, 17:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vem ska då döma ut greven?

En lat kapitalist förlorar ju åtminstone allt som han ärvt från sina förfäder, han blir på så sätt utdömd av själva marknaden.

Någon måste straffa beteenden som den här greven står för. Vem är det som ska straffa honom?

En lat frälseman blir till slut också satt på bar backe, om han inte kan förvalta sitt arv. Emellertid tenderar sådant att ta någon eller annan generation. På lång sikt är det osannolikt att vi kommer att ha några storgods/säterier som inte bygger på ägarens direkt arbete. Att ha landbor tror jag inte kommer att bära sig i längden.

Citat:
Hade jag varit en av bönderna hade jag nog bränt ner mitt hus och min gård, det borde de alla göra kollektivt och gå och arbeta någonstans där ingen lat jävel ska ta för sig av det som de arbetat sig till.

Kollektiva lösningar är säkert de enda som fungerar om man vill ha resultat på kort sikt. Det tycktes mig som att medelåldern var hög bland landborna, så att lämna allt är nog en möjlighet. Undras hur det har gått för dem, snart 10 år senare.
Citera
2022-06-21, 17:14
Medlem
Citat:

Hade jag varit en av bönderna hade jag nog bränt ner mitt hus och min gård, det borde de alla göra kollektivt och gå och arbeta någonstans där ingen lat jävel ska ta för sig av det som de arbetat sig till.

Jo. Men de har bott där i generationer och förvaltat hus och jord åt greven. Det blir säkert som en släktgård känslomässigt.

Det verkar som denne greven är mycket sämre än den förra. Av dokumentären att döma så... okej, man vet inte, men den unge arvtagaren gav inget vidare intryck på mig.
Citera
2022-06-21, 17:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo. Men de har bott där i generationer och förvaltat hus och jord åt greven. Det blir säkert som en släktgård känslomässigt.

Det verkar som denne greven är mycket sämre än den förra. Av dokumentären att döma så... okej, man vet inte, men den unge arvtagaren gav inget vidare intryck på mig.

Jo, det blir känslomässigt, och de var äldre män som kanske inte har den ungdomliga glöden att bränna skiten för att revoltera mot greven genom det enda språket som han kanske förstår sig på.

Ibland är inte revolutionär anda så dåligt alls, jag kan inte tänka mig hur tomt det måste kännas för dessa äldre herrar att ha slitit hela deras liv åt denna jävla greve som inte ens kan se dem i ögonen när han talar till dem och talar med dem som om de vore hans boskap som bara ska hålla tyst och jobba. En man som aldrig gjort ett skit för marken som han har fått gratis bara pga namnet han bar på.

Det är närmast som att ha kastat bort ett helt liv åt ingenting.
Citera
2022-06-21, 17:55
Medlem
Citat:
Evigt arv? Han har låtit 18 hus i hans gård förvandlas till skräphög för att han struntat i att ta hand om det och behandlat sina bönder som skräp (och föga överraskande flyttar de då därifrån). Se hur gubben talar till bönderna, det finns ingen mänsklig utbyte, utan bara "allt det här är mitt och jag gör vad jag vill med det!" och där är det slut på argumenten.

Har sett den där dokumentären men det var ett tag sedan. Just den där greven måste väl vara en av de värsta i landet och ja det var massa fulspel från den där gubbens sida och direkt skamligt hur han närmast drev bort många, så husen bara helt förföll.
Däremot här nere i södra delen av landet har vi haft gott om adel sedan långt innan Skåne blev svenskt och just nu tror jag att det kan bli räddning för att i princip inte hela denna delen blir bebyggt och påfylld av invandrare som man inte har någon som helst plan över vad man ska göra med. Jag tror adeln som förvaltar ett månghundraårigt släktarv är mer måna om jorden i sig som deras släkt brukat i generationer, förr visserligen via dagsverken.
Citera
2022-06-21, 18:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Har sett den där dokumentären men det var ett tag sedan. Just den där greven måste väl vara en av de värsta i landet och ja det var massa fulspel från den där gubbens sida och direkt skamligt hur han närmast drev bort många, så husen bara helt förföll.
Däremot här nere i södra delen av landet har vi haft gott om adel sedan långt innan Skåne blev svenskt och just nu tror jag att det kan bli räddning för att i princip inte hela denna delen blir bebyggt och påfylld av invandrare som man inte har någon som helst plan över vad man ska göra med. Jag tror adeln som förvaltar ett månghundraårigt släktarv är mer måna om jorden i sig som deras släkt brukat i generationer, förr visserligen via dagsverken.

Jo visst, det går inte att klumpa ihop hela adeln med hur den där greven beter sig. Ian Wetchmeister ska ha berättat till Bert Karlsson att han skäms att vara släkt med den där greven.

Jag tror att det blir svårt att sälja till folket att det finns något speciellt med våra aristokratiska elit.

Istället för att förknippa aristokratin som en militär elit så är de idag snarare en elit som sitter på nobelfester och gourmetäter. Så kan de sitta och berätta militära historier från deras gammelfarfars farfar eller liknande och känna att det är något speciellt med namnet de bär på.

Det vore något ifall aristokrater från de gamla familjerna nu exempelvis anmälde sig som frivilliga att åka ner till Ukraina att slåss. Eller kanske kunna bli morgondagens astronauter eller liknande? Eller åtminstone våga tala ut om obekvämma sanningar på TV så som Ian Wetchmeister gjorde?

Aristokratin ska ju stå för mod och uppoffringsvilja, inte snobberi och lättja!
Citera
2022-06-21, 18:28
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Istället för att förknippa aristokratin som en militär elit så är de idag snarare en elit som sitter på nobelfester och gourmetäter. Så kan de sitta och berätta militära historier från deras gammelfarfars farfar eller liknande och känna att det är något speciellt med namnet de bär på.

Det vore något ifall aristokrater från de gamla familjerna nu exempelvis anmälde sig som frivilliga att åka ner till Ukraina att slåss. Eller kanske kunna bli morgondagens astronauter eller liknande? Eller åtminstone våga tala ut om obekvämma sanningar på TV så som Ian Wetchmeister gjorde?

Det är ju sådant som vanligt fölk intresserar sig av. Lyxiga kändisfester.

Åker de ner till Ukraina för att slåss blir de stämplade som våldsbejakande högerextremister.
Citera
2022-06-21, 18:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Det är ju sådant som vanligt fölk intresserar sig av. Lyxiga kändisfester.

Åker de ner till Ukraina för att slåss blir de stämplade som våldsbejakande högerextremister.

I för sig, det är väl så att alla drömmer om att bli rika utan att inte göra någonting.

Kungahuset och adeln kanske kan tjäna pengar på att göra reality shows på fina slott likt Kardashians, då de redan nu knappt visar prov på mycket mer färdigheter än just Kardashians.

Jag rättar nog mig själv, Meghan Markle och hennes knähund till prins ska visst göra precis det. Och vi har ju också en princessa som blev känd genom att dyka upp halvnaken i reality shows, naken har hon också varit i olika herrtidningar.

Jo, det är ju en slående narrativ att ha som prinssessa allt måste jag säga! Som askungen visade hon upp brösten på TV och fick sin prins.

Tror vi snart får se prinssessor av lägre rang som rentav gör sig kända genom att dyka upp i sexfilmer, och därmed får mer uppmärksamhet än deras syskon och kusiner förre i kön.

Rasblandning kommer också, det blir mulatter och halvaraber som representerar både Englands och Sveriges ära, och det kommer applåderas universalt. Det har redan hänt i Norge och Storbrittanien medan man haft asiater i Danmark. Det tycks som om kungahusen gillar att rasblanda sig ännu mera än vanligt folk.

Någonstans kommer vi så småningom fråga oss: vad var nu igen poängen med dessa så kallade kungar och drottningar? Jag tror att det enbart var prins Philip och drottning Elizabeth som fortfarande stod för något i och med deras insatser under kriget, vår egen kung är givetvis charmigt klumpig och folklig åtminstone, men lägg gärna ner skiten efter att denna generation dött bort.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-06-21 kl. 18:53.
Citera
2022-06-21, 18:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Rasblandning kommer också, det blir mulatter och halvaraber som representerar både Englands och Sveriges ära, och det kommer applåderas universalt. Det har redan hänt i Norge och Storbrittanien medan man haft asiater i Danmark. Det tycks som om kungahusen gillar att rasblanda sig ännu mera än vanligt folk.

Du tänker på norska prinsessan Märtha Louise och hennes shaman?
Citera
2022-06-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är MARKEN som är inkomsten...
att hyra ut hus är mer ett nödvändigt ont som nog alla som gör det hade sluppit...
Otaliga är de föredrag Jordägarförbundet haft om ämnet: "hyresgäster - ett problem".

som sagt - förvaltartanken är omöjlig att förstå för utomstående.

Gubben är uppenbart bög för övrigt.
Citera
2022-06-21, 19:35
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Gubben är uppenbart bög för övrigt.

Är det så? Min gaydar kanske inte är den bästa, men framgår det av något annat än att han inte har barn?

Bögar tycks förövrigt det funnits ovanligt många av bland adelsfamiljer och kungligheter.

Man undrar hur det blir med d0agens moderna värderingar när en homosexuell kronprins bestämmer sig att gifta sig med en man och adoptera en arvinge från typ Indien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in