2022-06-21, 01:03
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vad många verkar ha missat är att CL skulle ha blivit avförd oavsett. "Peter Thylén, vid polisens grupp för kalla fall, säger till Mariestads-Tidningen att det inte fanns tillräckliga skäl att åtala mannen ifall han var vid liv. Även om han inte dött hade han blivit avskriven. Det fanns inte tillräckliga skäl för ett åtal, säger han till tidningen." (Citerat från Expressen.) CL var alltså på god väg att bli avskriven.
Och detta är precis vad jag skrev i mitt inlägg i de nedan citerade delarna:
Citat:
En åkl måste vara övertygad om att bevisläge m.m. i samband med en åtalsbegäran ska kunna leda till en fällande dom. Om inte så rimligen är fallet kan åkl anses ha begått tjänstefel.
samt
Citat:
I det fall att en misstänkt gärningsman (MGM) har avlidit, så finns det INGEN möjlighet att åtala MGM och därmed utverka en straffpåföljd genom en fällande dom.
Vad man säger ifrån Kalla Fall är mer i klartext att nu är misstankarna inte av en tillräckligt hög grad för att en åklagare ska kunna räkna med en fällande dom. Därför avskrivs möjligheten till åtal även om mannen hade levt.
Hur situationen med ev. övr. misstänkta är vet vi givetvis inte eftersom sekretess råder sedan 30 år, och ingen person är f.n. häktad, vilket skulle ge oss en identitet.

Tack för dina intressanta spekulationer!👍🏼
Spekulationer är en viktig del av fb, och denna tråd lider ingen avsaknad utav sådana.

V.I.F. Helena🕯
Citera
2022-06-21, 01:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobey
Den här artikeln säger något helt annat, konstigt.

https://www.mariestadstidningen.se/2022/06/20/misstankt-i-helenafallet-avskriven-och-avliden/

” – Även om han inte dött hade han blivit avskriven. Det fanns inte tillräckliga skäl för ett åtal, säger Peter Thylén i Kalla fall-gruppen”
Dj-t osnyggt. Polisen har enligt egen utsago inte skäl för åtal, men låter ändå denne CL gå i graven som huvudmisstänkt för ett uppmärksammat kvinnomord. Om nu bevis saknas, varför kunde man inte klämt ur sig detta medan han var i livet? Inte för att jag tror att CL med sin psykiska ohälsa hade ett livligt umgänge, men några bekanta hade han förmodligen och dessa kan alltså sett honom som mördare in i det sista.
Citera
2022-06-21, 04:30
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Dj-t osnyggt. Polisen har enligt egen utsago inte skäl för åtal, men låter ändå denne CL gå i graven som huvudmisstänkt för ett uppmärksammat kvinnomord.
Det är inte polisen som tar beslut betr. begäran om åtal utan åkl. Ärendet (FU) har varit öppet i 30 år, vilket sannolikt har berott på en förhoppning om att hitta kroppen, få ytterligare bevis, och att efter åtal och dom emot en GP kunna komma till ett avslut.
Citat:
Om nu bevis saknas, varför kunde man inte klämt ur sig detta medan han var i livet?
Ingen har sagt att bevis saknades. Det man har sagt är att tillräckliga bevis för ett åtal, som en åkl kunde räkna med att det skulle räcka till en fällande dom, ansågs ha saknats.
Citat:
Inte för att jag tror att CL med sin psykiska ohälsa hade ett livligt umgänge, men några bekanta hade han förmodligen och dessa kan alltså sett honom som mördare in i det sista.
Av det som framkommit ifrån andra än undertecknad, så ansågs CL sakna umgänge även för 30 år sedan.
Det är inte ovanligt att personer som under extremt lång tid går och bär på mörka hemligheter, utan att kunna dela sina tankar med någon, drabbas utav psykisk ohälsa.
Vad CL:s ohälsa bottnade i har jag givetvis ingen som helst aning om.

Jag förstår vad du menar i ditt inlägg, men vi ska ju alla dö någon gång. Ska man av det skälet upphöra med att utreda misstänkta för grova brott vid någon speciell ålder.
Att gå bort vid 62 års ålder är ganska tidigt och vem kunde ana det. Men att tas av daga och inte återfinnas vid 22 års ålder är ännu värre för bekanta, vänner och anhöriga.
Citera
2022-06-21, 04:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Okej, Då har jag blandat ihop dessa två.. Jag trodde det var samma person! Men vem var vem isf? Vem är mannen som bytte stories och till slut hävdade minneslucka?
Men det är ju pilot, som tydligen ska vara en K*laes M*almberg?
Citera
2022-06-21, 04:54
Medlem
rubin22s avatar
Det var åklagaren som beslöt att lägga ner förundersökningen, då den misstänkta C.L avlidit. Visserligen hade det troligen avskrivits förr eller senare.
Men det var just C.L död, som fick åklagaren att lägga ner allt mot C.L och inget annat.
Citera
2022-06-21, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HagelBrakaren
Råkade stöta på KM idag. Mera intetsägande människa har jag ej varit med om. Det syns på han att det inte är ok. KM har det svårt nu. Han är utfryst av sina arbetskamrater på Bravida och även vissa syskon vill ej ha med han att göra. Vi får se hur länge han klarar detta utan att det slår slint. Lycka till Klas Malmgren.
.
Ett gammalt inlägg som var lite intressant🤔
Citera
2022-06-21, 06:53
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
No offence taken🙏❤️😅

Tack för ditt förtydligande! Såna saker kan jag själv Ingenting om så bara tacksam för den som kan!

Får jag fråga varför du tror CL är Gärningsmannen, jag har uteslutit honom innan just för att han inte har en bil tillgänglig. Men om du har ett scenario där han är GM så är jag idel öra🔍
Fråga får man givetvis alltid göra!
Jag fick ett mail för väldigt många år sedan med en tredjehandsuppgift, där jag lovade personen att inte outa hen, då infon utlovades skulle ha lämnats till polisen utav den första personen i kedjan.

Har alltså inget spännande scenario att delge dig eller tråden, och jag antar att någon redan har skrivit in någon liknande info.
Säger antar, då jag inte orkat läsa ikapp mängder utav års inlägg i en gigantiskt lång tråd. Möjligen en bland de största trådarna på fb.
Citera
2022-06-21, 08:45
Medlem
Hej igen!
Har varit inne på detta tidigare eftersom jag försöker få in vittnet på bron och hundvittnet i sammanhanget.
Helena börjar sin hemgång. Pilot, som varit efterhängsen hela kvällen, springer ifatt strax före bron med någon story om att han ändå ska åt samma håll. Kanske till och med frågar om hon och hennes syster bjuder på te eftersom han ska ha hängt vid telefonen vid samtalet hem. Efter bron viker dom ner på någon stig(väg?)för att en av dom är kissnödig. Alternativt för att det är en genväg. Detta ses av en bil med jämnåriga som är på väg åt samma håll. En av passagerarna(bw, pu eller någon annan) är svag för Helena och får tokspel.

"Såg ni grabbar...Helena tänker släpa hem den där jävla tönten!!!"

Detta i sin tur innebär att dom står och väntar där skogsvägen tar sin början eftersom dom(åtminstone en av dom)vet att det är dit Helena med släptåg är på väg.
Därefter startar det högljudda bråket när paret dyker upp. Helena börjar böla och allt spårar ur. Om pilot stannar kvar när detta utspelar sig är hugget som stycket. Han kanske smiter iväg med svansen mellan benen. När Helena avlider kanske han inte ens är kvar på platsen även om han efteråt, när hennes försvinnande blir officiellt, kan räkna ut vad som har hänt. Vill man få in en sån som BW i ekvationen så kan bilden på Facebook, där BW har pilotglasögon, och som läggs upp när pilot hamnar i ropet, vara en varning.

"Jag ser dig och har koll på dig. Golar du så vet du vad som händer"

Och eftersom pilot kanske inte ens var på plats när det dödande slaget kom så väljer han att vara tyst. Kanske intalar sig själv att det inte behöver vara BW. Det kan ju ha varit någon av de andra i bilen som som släckt Helenas liv.
En teori så god som någon. Addera detta med den efterföljande båtteorin och saker och ting kan falla på plats.

Ps: kalla falls senaste GM tror jag inte på. Ska bli intressant att se vad som fått denna grupp att hitta just denna GM. Om det nu blir möjligt. Ds.
Citera
2022-06-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Fråga får man givetvis alltid göra!
Jag fick ett mail för väldigt många år sedan med en tredjehandsuppgift, där jag lovade personen att inte outa hen, då infon utlovades skulle ha lämnats till polisen utav den första personen i kedjan.

Ok, och denna info du fått för väldigt många år sedan som gäller CL sa att ’det var CL som gjorde det’ och inget ytterligare om hur eller varför? Endast i övrigt att uppgiftlämnaren inte ville bli outad. Denna info räckte för din övertygelse om CL’s skuld?

Bara funderar så jag förstår denna input rätt. Jag tycker direkt att det låter intressant, såklart, men också lite kryptiskt då du inte vill delge någon ytterligare info trots att CL har avlidit. Om någon riskerar att bli outad, var personen då möjligen med på detta? Var utpekandet av CL en skuggmanöver då det uppenbarligen inte gick att knyta CL till brottet av kalla fall?
Personen som inte vill bli outad, är det egentligen någon som kanske vet mer om detta än vi kan tro?

Tråden har ju senaste tiden satt fingret på tystnadskulturen kring fallet, och så kommer denna info om CL och det klassiska ’säga A’ men absolut inte ’säga B’ - spot on.
Citera
2022-06-21, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej igen!
Har varit inne på detta tidigare eftersom jag försöker få in vittnet på bron och hundvittnet i sammanhanget.
Helena börjar sin hemgång. Pilot, som varit efterhängsen hela kvällen, springer ifatt strax före bron med någon story om att han ändå ska åt samma håll. Kanske till och med frågar om hon och hennes syster bjuder på te eftersom han ska ha hängt vid telefonen vid samtalet hem. Efter bron viker dom ner på någon stig(väg?)för att en av dom är kissnödig. Alternativt för att det är en genväg. Detta ses av en bil med jämnåriga som är på väg åt samma håll. En av passagerarna(bw, pu eller någon annan) är svag för Helena och får tokspel.

"Såg ni grabbar...Helena tänker släpa hem den där jävla tönten!!!"

..............

Och eftersom pilot kanske inte ens var på plats när det dödande slaget kom så väljer han att vara tyst. Kanske intalar sig själv att det inte behöver vara BW. Det kan ju ha varit någon av de andra i bilen som som släckt Helenas liv.
En teori så god som någon. Addera detta med den efterföljande båtteorin och saker och ting kan falla på plats.

Ps: kalla falls senaste GM tror jag inte på. Ska bli intressant att se vad som fått denna grupp att hitta just denna GM. Om det nu blir möjligt. Ds.

Riktigt bra teori.
I mina öron låter den faktiskt fullt trolig.
Citera
2022-06-21, 09:10
Medlem
Steff83s avatar
Vad var orsaken till C.L:s död? Känns ju helt klart som att det kan vara han iaf än mer då om han tog tex livet av sig.
Citera
2022-06-21, 10:19
Medlem
Är väl helt uppenbart att det är grabbarna som sitter i bilen och säger sig sett ett fordon som är gärningsmännen. Ngt gick snett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in