2022-06-20, 18:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Vad jag har förstått det som så läggs undersökning ner gentemot CL a.k.a "Pilot" men själva "mordutredningen" förblir öppen då det inte riktigt finns en preskribitionstid för mord...?

Däremot har jag som sagt funderar kring detta fallet i flera år.. och jag tror det handlar om tolkning och narrativ.

Går man in med narrativet att det är en okänd GM som agerat ensam så kan du nå detta scenario; Dvs att Helena gick hem ensam ifrån Stadt, någon väntade på henne/någon tjej, dvs ett överfall av något slag. GM hade tillgång till bil med anslutning till platsen, och hon försvann. Alternativt ett slumpmässigt ett möte som slutade väldigt illa..

Går man in med narrativet att någon har följt efter henne ifrån Stadt och vid lämpligt läge överfallit henne och sen rövat bort henne, alternativt att en situation på resans gång har uppstått som senare ledde till hennes död, så kan du också uppnå detta scenario, detta leder till ett problem då det inte finns någon bil att tillgå, då får man vara lite mer kreativ i sina tankar (Antingen så bodde personen i anslutning till Helena så personen kunde springa hem och hämta sin bil, alternativt att det inte handlar om en bil utan personen på annat sätt forslade bort kroppen).

"Pilotmannen" vill man göra det så enkelt som möjligt så är han GM (Jag är själv en person som alltid tror det enklaste svaret är svaret,, i vanliga fall vill jag tillägga).

Han var med på Förfesten i Töreboda, han var med i Taxin på väg in till "Stadt".
"Pilot" har enligt vittnen varit "på" Helena under kvällen på Stadshotellet.
Han hjälpte henne att ringa ifrån telefonkiosken inne på "Stadt" (Enligt eget utsago).
"Pilot" sa själv att han var med Helena på Torget efter "Stadt" men sedan drog tillbaka detta påstående då han ringde ifrån en telefonkiosk på torget (till sin dåvarande flickvän som jobbade natt)., och såg Helena när han stod i korvkiosk-kön efter detta samtal. Han även dragit tillbaka detta då han menar på att han har en minneslucka efter "Stadt" men har dykt upp på Torget långt senare, där han sprang på ett vittne som kunde intyga detta men de timmarna som Helena förmodligen försvann kan han inte uppge något alibi för, han kan heller inte riktigt uppge något alibi för hur han kom hem utan troligtvis gått hem ensam där han återigen ska ha ringt sin flickvän.

Enligt ett vittne (Brovittnet) så såg hon Helena komma gåendes på bron, hon la särskilt märke till Helenas byxor som hon tyckte var snygga och att killen hon kom gåendes med bar pilotglasögon (Detta är något "Pilot" själv hävdar att han inte minns något av).

"Pilot" sjukade sig hela veckan efter att Helena försvann, han var även med i sökandet av Helena, dvs på olika skallgångskedjor etc. (vilket som jag förstår det är vanligt bland GM, ett exempel är hon tjejen i Norrland där personen kröp runt som en militär i letandet av personen han själv hade haft ihjäl, kommer inte ihåg namnet just nu).

"Pilot" ville absolut inte prata med polisen om han skulle få advokat för då skulle hans riktiga namn stå i utredningen... Något han var väldigt tydlig med. Han läste även Flashback-tråden maniskt och var livrädd att hans namn skulle dyka upp..

Ja, man hör ju att det inte låter bra för "Pilot" i polisens ögon. En individ som byter stories, ändrar sig gällande var han varit, inte har något riktigt alibi, har minneslucka de timmarna Helena försvann, men sen kommer ihåg att han varit på torget senare. Han vill inte vara med i utredningen, dvs inte hjälpa polisen att försöka reda ut hur Helena tog sig hem.. om du nu var den senaste personen som sågs med henne där på bron, han vill inte att hans namn ska komma ut varken sig på stan eller på Flashback.. Sjukar sig efter händelsen och är med och letar efter Helena... Ja.... Det klingar inte bra asså....

Pilot?
Citera
2022-06-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Pilot?

Enligt vittnen bar han pilotglasögon typ klassiska Ray-Ban.
Citera
2022-06-20, 19:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Enligt vittnen bar han pilotglasögon typ klassiska Ray-Ban.

Men han var inte med på festen i Töreboda, den "pilot" var KM.
Citera
2022-06-20, 20:21
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Vad jag har förstått det som så läggs undersökning ner gentemot CL a.k.a "Pilot" men själva "mordutredningen" förblir öppen då det inte riktigt finns en preskribitionstid för mord...?
Jag kompletterar förhoppningsvis med lite förtydliganden till ditt inläggs första stycke, samt ger trådens läsare lite mer detaljer kring själva processerna. (No Offence!)

Vid ett uppkommet förmodat brott så påbörjas en utredning som benämns FU (Förundersökning). Detta är vad du kallar för "mordutredningen". Det du kallar för "undersökningen emot CL aka Pilot" är delar som ingår i denna FU.

Kommande steg i processen gentemot en misstänkt är gripande, anhållande, begäran om häktning och därefter åkl inlämnande av begäran om åtal i ärendet.
En åkl måste vara övertygad om att bevisläge m.m. i samband med en åtalsbegäran ska kunna leda till en fällande dom. Om inte så rimligen är fallet kan åkl anses ha begått tjänstefel.

För att vi i allmänheten ska få ta del utav FU i ett protokoll (kallat FUP), så krävs det att åtal har väckts emot en misstänkt gärningsperson (MGP). I det fall att en misstänkt gärningsman (MGM) har avlidit, så finns det INGEN möjlighet att åtala MGM och därmed utverka en straffpåföljd genom en fällande dom.
Därför kommer vi inte att få veta vad FU innehåller, men min egen spekulation (vad den nu kan vara värd) är att C.L. begick det här vidriga brottet, som är omgärdat av så mycket tystnad avseende fakta, men ändå självklart upprör så många empatiska personer.

FU har enl. chefsåklagarens för gemene man halvkryptiska uttalande lagts ned då den för brottet misstänkte Cla3s L3vin (då 32 år och nu 62 år) har avlidit.

En nedlagd FU kan tas upp på nytt om omständigheter förändras väsentligt, så kan alltså beslut tas om detta.

Vilka kriterier som gäller för Kalla Fakta gruppens arbete känner jag tyvärr inte till i detalj.
Citera
2022-06-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Jag kompletterar förhoppningsvis med lite förtydliganden till ditt inläggs första stycke, samt ger trådens läsare lite mer detaljer kring själva processerna. (No Offence!)

Vid ett uppkommet förmodat brott så påbörjas en utredning som benämns FU (Förundersökning). Detta är vad du kallar för "mordutredningen". Det du kallar för "undersökningen emot CL aka Pilot" är delar som ingår i denna FU.

Kommande steg i processen gentemot en misstänkt är gripande, anhållande, begäran om häktning och därefter åkl inlämnande av begäran om åtal i ärendet.
En åkl måste vara övertygad om att bevisläge m.m. i samband med en åtalsbegäran ska kunna leda till en fällande dom. Om inte så rimligen är fallet kan åkl anses ha begått tjänstefel.

För att vi i allmänheten ska få ta del utav FU i ett protokoll (kallat FUP), så krävs det att åtal har väckts emot en misstänkt gärningsperson (MGP). I det fall att en misstänkt gärningsman (MGM) har avlidit, så finns det INGEN möjlighet att åtala MGM och därmed utverka en straffpåföljd genom en fällande dom.
Därför kommer vi inte att få veta vad FU innehåller, men min egen spekulation (vad den nu kan vara värd) är att C.L. begick det här vidriga brottet, som är omgärdat av så mycket tystnad avseende fakta, men ändå självklart upprör så många empatiska personer.

FU har enl. chefsåklagarens för gemene man halvkryptiska uttalande lagts ned då den för brottet misstänkte Cla3s L3vin (då 32 år och nu 62 år) har avlidit.

En nedlagd FU kan tas upp på nytt om omständigheter förändras väsentligt, så kan alltså beslut tas om detta.

Vilka kriterier som gäller för Kalla Fakta gruppens arbete känner jag tyvärr inte till i detalj.

No offence taken🙏❤️😅

Tack för ditt förtydligande! Såna saker kan jag själv Ingenting om så bara tacksam för den som kan!

Får jag fråga varför du tror CL är Gärningsmannen, jag har uteslutit honom innan just för att han inte har en bil tillgänglig. Men om du har ett scenario där han är GM så är jag idel öra🔍
Citera
2022-06-20, 21:21
Medlem
Citat:

Kalla Fakta-gruppen...är det TV4 som bedrivit denna förundersökningen alltså? ;-)
Citera
2022-06-20, 22:03
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Kalla Fakta-gruppen...är det TV4 som bedrivit denna förundersökningen alltså? ;-)
Har alltid beundrat din juridiska kompetens, men nu bevisar du att du har humor också!👍🏼
Man ska definitivt inte använda "autospell" utan att kontrollera texten.
Rätt beteckning är naturligtvis Kalla Fall gruppen, och inget (anat! Förlåt) annat!😊
Citera
2022-06-20, 23:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Vad många verkar ha missat är att CL skulle ha blivit avförd oavsett. "Peter Thylén, vid polisens grupp för kalla fall, säger till Mariestads-Tidningen att det inte fanns tillräckliga skäl att åtala mannen ifall han var vid liv. Även om han inte dött hade han blivit avskriven. Det fanns inte tillräckliga skäl för ett åtal, säger han till tidningen." (Citerat från Expressen.) CL var alltså på god väg att bli avskriven.

Mitt tips på förövarna är fortfarande PU och "mannen med pilotglasögon". Den sistnämnde har vi ju mycket information om tack var radiodokumentären från 2017. Han sitter definitivt med i vart fall en (1) nyckel till försvinnandet, oavsett vilken roll han hade.
Citera
2022-06-20, 23:57
Medlem
Det är sorligt att CL skulle anses misstänkt den sista tiden i livet. Men han kanske redan var så psykiskt ansatt av sin sjukdom så det inte gjorde honom någon större skillnad .. Därmed var han en tacksam kandidat i raden. Men inget försök till händelse scenario stämde in.
UA uttrycker tacksamhet till KF och vill inte ge upp. Varför inte då ge GW en chans? Vad finns det att förlora för de närmaste som vill veta?

Upprepar ang BW som har flitigt åter tagits upp..
I samband med radio serien, Helena fallet, kunde man live tjatta vid ett tillfälle med de två reportrarna/vännerna som gjort serien. Frågade varför inte BWs vittnes uppgifter togs upp när så mkt annat i detalj beskrivits kring försvinnandet. Svaret från PW var något i stil med att det inte tillförde något.
Jag tycker det svaret gav mer frågetecken, eftersom BW talade med Helena utanför stadt innan hemgång Det skulle i min värld vara högst relevant att tillföra hans berättelse om vad som sades, hur hon verkade, vilket håll hon gick, om det var något häng efter henne osv. Samtidigt är han nära vän med syster UA och känner väl till Helena. Varför ansågs hans möte med Helena inte tillföra något?
Var det han som var pilot? Det tror jag inte men man undrar varför ett känt möte med Helena den tiden inte ens nämns i serien.

Jag tror inte på ett överilat överfall vid stigen nära hemmet.
Kanske hon redan satt i bilen (frivilligt) när det känslostyrda bråket skedde, började med ett slag över näsan, reaktionen blev att hon lutade sej fram och då fick bloddroppar på skon. Sedan fortsatte bråket och Helena vägrade ge vika och bråket eskalerade....Ett påhittat förlopp...Menar inte att hon åkte med BW utan med någon helt annan....som hon hade ett komplicerat förhållande till...Många spekulationer blir det..
Citera
2022-06-21, 00:06
Medlem
Jag tror inte jag hänger med nu. Men denna CL är inte han den som de intervjuade i Radiodokumentären, mannen med pilotglasögon? Han som bytte stories och hade minnesluckor? Eller har jag missuppfattat helt? Han som sjukade sig efter hon försvann med mera..

Eller är "Pilot" (Mannen med pilotglasögon) en annan person? Isf har jag missuppfattat det hela.
Citera
2022-06-21, 00:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag tror inte jag hänger med nu. Men denna CL är inte han den som de intervjuade i Radiodokumentären, mannen med pilotglasögon? Han som bytte stories och hade minnesluckor? Eller har jag missuppfattat helt? Han som sjukade sig efter hon försvann med mera..

Eller är "Pilot" (Mannen med pilotglasögon) en annan person? Isf har jag missuppfattat det hela.
Två olika personer, har du inte hängt med cirkusen Claes L och åklagarens försök att häkta honom för mord, vilket ogillades.
Det var Kalla fall som misstänkte denna ej tidigare misstänkta person som inblandning i Helenas försvinnande, då var Claes 29 år och hade tillgång till bla en vit Opel Corsa.
KM ( pilot) var innan CL misstänkt för försvinnandet, men avskrevs efter några år.
Citera
2022-06-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Två olika personer, har du inte hängt med cirkusen Claes L och åklagarens försök att häkta honom för mord, vilket ogillades.
Det var Kalla fall som misstänkte denna ej tidigare misstänkta person som inblandning i Helenas försvinnande, då var Claes 29 år och hade tillgång till bla en vit Opel Corsa.
KM ( pilot) var innan CL misstänkt för försvinnandet, men avskrevs efter några år.

Okej, Då har jag blandat ihop dessa två.. Jag trodde det var samma person! Men vem var vem isf? Vem är mannen som bytte stories och till slut hävdade minneslucka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in